سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

عیش بی یار مهیا نشود، یار کجاست؟

چکیده : در گرماگرم انتخاب بسیاری از ایرانیان مطالبه ی :"رفع حصر" را پیش از هر مطالبه ی دیگری طرح کردند. رفع حصر اما برای آنان مطالبه ای گسترده بود، رفع حصر نه تنها رفع حصرِ بزرگان و همراهان جنبشِ سبز که رفع محدودیتهای سیاسی و آزادی زندانیان نیز معنا می داد. رئیس جمهوری که رای مردم را جذب کرد به صراحت از تلاش برای رفع حصر سخن گفت و آن را به وعده ای انتخاباتی بدل ساخت. شعار "میرحسین، رایتو پس گرفتم" در شب پیروزی رئیس جمهور منتخب به وضوح نشان از آن داشت که اقشار گوناگون همچنان وعده ی رفع حصر را در ذهن نگاه خواهند داشت...


کلمه – محمود مولودی:

در گرماگرم انتخاب بسیاری از ایرانیان مطالبه ی :”رفع حصر” را پیش از هر مطالبه ی دیگری طرح کردند. رفع حصر اما برای آنان مطالبه ای گسترده بود، رفع حصر نه تنها رفع حصرِ بزرگان و همراهان جنبشِ سبز که رفع محدودیتهای سیاسی و آزادی زندانیان نیز معنا می داد. رئیس جمهوری که رای مردم را جذب کرد به صراحت از تلاش برای رفع حصر سخن گفت و آن را به وعده ای انتخاباتی بدل ساخت. شعار “میرحسین، رایتو پس گرفتم” در شب پیروزی رئیس جمهور منتخب به وضوح نشان از آن داشت که اقشار گوناگون همچنان وعده ی رفع حصر را در ذهن نگاه خواهند داشت.

در ماههای بعد اما دولت با فشار شدید در دو عرصه ی داخلی و خارجی به وضوح وادار شد که نخست به سر و سامان دادن وضعیتِ خارجی و مهمتر از همه پرونده ی هسته ای ایران بپردازد. خوشبختانه با تلاش جمعی و درایت تیم حرفه ای در وزارت امور خارجه به نظر می رسد دولت گامهای بلندی در جهت دور کردن ایران از فضای جنگی برداشته است. توافقات اولیه ی هسته ای نشان از آن دارد که ایران به تدریج وارد فضای بین المللی خواهد شد و انزوای نامطلوب با کمک همگان به سمت باز شدن فضا پیش خواهد رفت.

واضح است که پس از این لازم است که دولت به سر و سامان دادن وضعیت داخل بپردازد. مهمترین وجه البته زنده نگهداشتن امید نخبگان و مبارزان و عموم مردم است. شعارها و درخواستها در شبکه های مجازی و واقعی نشان از آن دارد که مطالبه ی رفع حصر و در پی آن رفع محدودیتهای سیاسی و باز شدن فضا از اصلی ترین مطالبات کنشگران پس از مسائل هسته ای و خارجی است. واضح است که امید به تغییر فضای داخلی بدون برداشته شدن حصر و زندان واهی است. انتظار می رود دولت در روزهای آتی میزان پیشرفت خود را در بابِ این مطالبه ی ملی  یا به شکلی گزارشی از عملکرد خود در باب رفع حصر ارائه دهد. واضح است که برای باز شدن این قفل نیاز به کمک همه کنشگران و آحاد مردم است.
عیشِ خوش خبری هسته ای، بی وجود یاران در بند و محصور تمام و کمال نخواهد بود.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.