سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » نتانیاهو: این توافق به برنامه هسته‌ای ایران مشروعیت می‌بخشد...
» نخست‌وزیر اسرائیل باز هم به حرف بیجای سردار نقدی استناد کرد

نتانیاهو: این توافق به برنامه هسته‌ای ایران مشروعیت می‌بخشد

چکیده :تفاهم هسته ای میان ایران و غرب، بنیامین نتانیاهو را عصبانی کرده، نخست وزیر رژیم اسرائیل گفته است: تفاهم لوزان خیلی بدتر از چیزی است که فکر می کردم. این تفاهم باعث رونق اقتصادی ایران می شود و به برنامه هسته‌ای ایران مشروعیت می‌بخشد....


کلمه- گروه بین الملل: تفاهم هسته ای میان ایران و غرب، بنیامین نتانیاهو را عصبانی کرده، نخست وزیر رژیم اسرائیل گفته است: تفاهم لوزان خیلی بدتر از چیزی است که فکر می کردم. این تفاهم باعث رونق اقتصادی ایران می شود و به برنامه هسته‌ای ایران مشروعیت می‌بخشد.
بنیامین نتانیاهو، ضمن ابراز ناخشنودی عمیق از «تفاهم» هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، روز جمعه، چهاردهم فروردین، با کابینه خود نشست اضطراری برگزار کرد. بر اساس گزارش رسانه‌های رژیم اسرائیل، نتانیاهو در این نشست وزیران مرتبط با امور امنیتی، روسای سازمان‌های اطلاعاتی و رئیس ستاد ارتش این کشور را در جریان دیدگاه خود در ارتباط با این توافق قرار داد.
بنیامین نتانیاهو در گفتگوی تلفنی با اوباما هم ضمن مخالفت با بیانیه لوزان گفت: تنها راه دستیابی به توافقی بهتر، ایستادن در مقابل ایران و افزایش فشار بر این کشور است. نتانیاهو افزود: این تفاهم لوزان خیلی بدتر از چیزی است که فکر می کردم. او اضافه کرد: تفاهم جدید بقای اسرائیل را به خطر می اندازد. سردار نقدی به تازگی خوستار نابودی اسرائیل شده است.
چند روز پیش نقدی در بیانیه ای خطاب به اعضای سازمان بسیج به مناسبت ۱۲ فروردین، به عنوان یک مقام نظامی درباره مسائل سیاست خارجی سخن گفت و اعلام کرد که «محو اسرائیل موضوعی غیر قابل مذاکره است.» همین سخنان نقدی بهانه خوبی به دست نخست وزیر رژیم اسرائیل داده است.
خبرگزاری فرانسه روز جمعه (۳ آوریل) به نقل از سخنگوی نتانیاهو گزارش داد که نخست‌وزیر اسرائیل این نکته را در تماسی تلفنی با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا ابراز داشت. گفت‌وگوی تلفنی نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس جمهوری آمریکا پس قرائت بیانیه‌‌ی پایانی مذاکرات هسته‌ای در لوزان انجام گرفت.
به گزارش دویچه وله، نتانیاهو در این تماس تلفنی تصریح کرد که توافق هسته‌ای به جمهوری اسلامی امکان ساخت سلاح‌های هسته‌ای را می‌دهد و بر خطر بروز جنگی وحشتناک می‌افزاید.
طبق اعلام کاخ سفید در واشنگتن، باراک اوباما علیرغم نگرانی‌های نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در این تماس تلفنی گفت که برنامه جامع اقدام مشترک پیشرفتی مهم در راه رسیدن به توافقی نهایی است که مانع از دستیابی ایران به سلاح‌های اتمی می‌شود.
شامگاه پنجشنبه (۲ آوریل) نیز مقامات دولت اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای مشترک در بیت‌المقدس به حاصل مذاکرات هسته‌ای در لوزان واکنش نشان داده و آن را “اشتباهی تاریخی” خواندند. به اعتقاد آنان اگر برنامه جامع اقدام مشترک قرار است چارچوب و اساس توافقی نهایی میان جمهوری اسلامی و کشورهای گروه ۱+۵ باشد، این اشتباهی تاریخی خواهد بود که جهان را به مراتب خطرناک‌تر خواهد کرد.
در همین حال یک مقام ارشد رژیم اسرائیل نیز که خبرگزاری فرانسه به نام او اشاره نکرد تنها لحظاتی پس از انتشار جزئیات توافق لوزان آن را «اشتباه تاریخی» نامیده و گفت که «جهان از این پس بسیار بیشتر از امروز در معرض خطر خواهد بود».
یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و امور راهبردی رژیم اسرائیل، نیز در واکنش به این توافق گفت که دولت اسرائیل آن را «به دور از واقعیت» می‌داند و لذا به فشارهای خود ادامه می‌دهد تا توافق نهایی که قرار است تا سه ماه دیگر امضا شود به این بدی نباشد.
تساخی هانگبی، معاون وزیر امور خارجه رژیم اسرائیل، نیز روز جمعه، ۱۴ فروردین، به رادیو اسرائیل گفت که قدرت‌های جهانی «برای رسیدن به توافق با ایران التهاب زیاد نشان می‌دادند و ایران توانست نظرات خود را به طرف مقابل دیکته کند».
از سوی دیگر سازمان «ایپک»، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، نیز که قدرتمندترین لابی رژیم اسرائیل در آمریکا محسوب می‌شود در بیانیه خود در این باره گفت که توافق لوزان «ایران را کشوری در آستانه مبدل شدن به یک قدرت اتمی باقی می‌گذارد».
در صحنه سیاست داخلی اسرائیل، اسحاق هرتسوگ، رهبر «جبهه صهیونیستی» که در پی شکست در انتخابات اخیر به نظر می‌رسد به‌زودی به اپوزیسیون این کشور مبدل شود، روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای گفت که دولت اسرائیل باید ضمن همکاری تنگاتنگ با آمریکا تلاش کند تا توافق نهایی آتی میان ایران و قدرت‌ها خطرات برنامه اتمی ایران را برطرف کند.
تردید جمهوری‌خواهان آمریکا
برنامه جامع اقدام مشترک که ایران و کشورهای گروه ۱+۵ بر سر کلیات آن در لوزان به توافق رسیدند، با تردید شدید جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا نیز روبرو شد. جان بینر از حزب جمهوری‌خواه که ریاست مجلس نمایندگان ایالات متحده را عهده‌دار است، شامگاه پنجشبه در واشنگتن گفت که توافق حاصله در لوزان با اهداف اولیه و پیشین باراک اوباما فاصله‌ای نگران‌کننده دارد.
او افزود که کنگره آمریکا توافق‌هسته‌ای نهایی با جمهوری اسلامی را پیش از کاهش تحریم‌ها علیه ایران به دقت بررسی خواهد کرد. باب کورکر از حزب جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز ضمن ابراز نظری مشابه تصریح کرد: «اگر توافق نهایی حاصل شود، مردم آمریکا باید از طریق نمایندگانی که انتخاب کرده‌اند، فرصت و امکان مشارکت داشته باشند.»
او همچنین تاکید کرد که کنگره آمریکا باید این امر را بررسی کند که آیا توافق نهایی با جمهوری اسلامی خطرات برنامه‌ی هسته‌ای ایران را واقعا رفع می‌کند و آیا می‌توان ایران را مورد مواخذه قرار داد یا نه.
مارک کیرک، یکی دیگر از سناتورهای جمهوری‌خواه نیز شامگاه پنجشنبه (۲ آوریل) توافق حاصله در لوزان را با لحنی تند رد کرد و با اشاره به عملکرد نویل چمبرلین، نخست‌وزیر بریتانیا در بین سال‌های ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۰ گفت: «نویل چمبرلین [در مذاکرات] با هیتلر به توافقی بهتر دست یافته بود.»
مارکو روبیو، یکی دیگر از اعضای حزب جمهوری‌خواه نیز توافق لوزان و برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ را “اشتباهی بس عظیم” خواند.
۴۷ سناتور آمریکایی در اوایل ماه مارس سال جاری میلادی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رهبران ایران عواقب امضای توافق‌نامه‌ای یک‌طرفه را گوشزد کرده و متذکر شده بودند که هرگونه توافقی می‌تواند توسط رئیس‌جمهور بعدی آمریکا لغو شود. این نامه با واکنش‌های تند و انتقادآمیز زیادی روبرو شد.
تلویزیون رژیم اسرائیل: به حال تل‌آویو باید گریست
شبکه های تلویزیونی اسرائیل که کنفرانس مطبوعاتی لوزان را به شکل زنده پیگیری می کردند، در واکنش به بیانیه لوزان اعلام کردند: به حال تل آویو باید گریست. به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری العهد، شبکه های تلویزیونی اسرائیل که کنفرانس مطبوعاتی لوزان را به شکل زنده پیگیری و همزمان با آن گزارش خبرنگاران را پخش می کردند، در واکنش به بیانیه لوزان اعلام کردند: به حال تل آویو باید گریست.
بنابر اعلام شبکه ده تلویزیون رژیم اسرائیل خبرهای رسیدها از لوزان برای اسرائیل بسیارنگران کننده است و نشان می دهد غرب عملا تسلیم درخواست های ایران شد. این شبکه همچنین یادآور شد که توافق کنونی همانطورکه در کنفرانس مطبوعاتی اعلام شد، شاهدی بر خوش رفتاری غرب در برابر ایران و مشروعیت بخشیدن به پرونده اتمی آن است.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.