سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

مارپیچ مرگ یا همه‌پرسی

چکیده :آنچه که خواب غوغاسالاران و آشفتگان سیاسی را آشفته تر ساخته و آنان را در مارپیچ مرگ قرار داده است ، ترس از رای مردم است و می دانند اگر رفراندمی در هر یک از مسائل حاد و چالشی کشور برگزار شود از هسته ایی گرفته تا مسائل سال 88 و حصر و حبس های غیر قانونی ، مردم رایی بر خلاف نظر آنها خواهند داشت لذا به هر نحو ممکن تلاش می کنند از این امر جلوگیری نمایند و متاسفانه برخی از تریبونهای آنان اصل ماجرا را به استکبار ربط می دهند. ...


علیرضا کفایی:

” مارپیچ مرگ ” یکی از عجیب‌ترین مناظر طبیعی است که مورچه‌ها با گرفتار شدن در آن هیچ راه خلاصی نداشته و تا زمان مرگ در یک مسیر مدور حرکت می‌کنند. اغلب مورچه‌ها از حس بینایی برای مسیریابی و حرکت استفاده می‌کنند؛ اما برخی مورچه ها مانند مورچه‌های شکارچی (army ant) فاقد بینایی هستند و از حس بویایی برای مسیر یابی استفاده می‌کنند.

این حشرات در هنگام حرکت در پشت سر یکدیگر از مواد شیمیایی مخصوصی موسوم به ” فرمون ” برای مسیریابی استفاده می‌کنند و زمانی که مورچه حس بویایی خود را از دست بدهد، در ” مارپیچ مرگ” گرفتار خواهند شد و آن قدر در این مسیر مدور حرکت می‌کنند که از خستگی از پای در می‌آیند.

بزرگترین مارپیچ مرگ کشف شده برای مورچه‌ها ۱۲۰۰ پا (۳۶۵ متر) قطر داشته و مورچه‌ها بیش از دو ساعت و نیم در این گرداب مرگ سرگردان شده بودند.

مورچه های شکارچی همچنین یکی از کارآمدترین ماشین‌های کشتار در دنیای حیوانات محسوب می‌شوند. این حشرات که در آمریکای جنوبی وجود دارند، در دسته های ۲۰۰ هزار نفری حمله کرده و قادرند تا ۱۰۰ هزار موجود و حشره را در روز قتل و عام کنند. ” شان برادی ” حشره شناس دانشگاه کورنل در زمان تحقیق در خصوص مورچه‌های شکارچی در آمریکای جنوبی موفق به شناسایی «مارپیچ مرگ» در بین این حشرات شد. (ایسنا)

حسن روحانی رییس جمهوری درکنفرانس اقتصاد ایران ضمن تاکید بر محقق نشدن اهداف برخی اصول قانون اساسی و به طور مشخص اصل پنجاه و نهم، اظهار داشت: به عنوان مسوول اجرای قانون اساسی تمایل دارد برخی مسایل مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در قالب یک ماده ی قانونی یا برنامه به رای عمومی گذاشته شود .

بنیانی ترین پیام در سخن ریاست جمهوری استفاده از ظرفیت های موجود در قانون اساسی در راستای گشودن گره مشکلاتی است که در زمینه های گوناگون گریبانگیر کشور است.

از سوی دیگر ، پیشنهاد آقای روحانی معطوف است به گسترش و نهادینه کردن جامعه پذیری و مسئولیت پذیری سیاسی و اجتماعی و اعتماد به مردم در جامعه مدنی و اعتقاد به گفتگو و رای و نظر مردم به این معنا که در ساختار سیاست و حکومت کشور، ارزش ها و هنجارهای بنیادین مردم سالاری هر چه بیشتر نهادینه گردد .

مراجعه ی مستقیم به آرای مردمی از جمله راهکارهایی است که در شرایط خاص در نظام ها و الگوهای مردم سالار مورد تاکید قرار گرفته و شاخص توسعه یافتگی است .

در واقع آقای روحانی مطلب خاص و یا توقعی غیرقانونی را مطرح نکرده است بلکه اصلی از قانون اساسی را یادآور شده است که پیش از ایشان هم در دوره هایی از طرف کسانی دیگر مطرح شده بود چنانچه مهندس میرحسین موسوی در سال هشتاد و نه در مورد پرونده هسته ایی اشاره کردند که ” چرا باید چند نفر پنهان از نظر مردم در مورد پرونده هائی که به سرنوشت همه ملت مربوط است تصمیم بگیرند؟ مگر قرار نبود مردم حاکم بر سرنوشت خود باشند؟ چرا فکر کنیم که مردم باید با هرچه ما تصمیم گرفتیم موافق باشند؟ آیا اصل مربوط به رفراندوم جنبه زینتی دارد که هر زمان برای حل مسائل مهم کشور به آن اشاره می شود طوفانی از اتهام و توهین راه می افتد؟ آیا جای آن نیست که در موارد حساس نظر ملت را از این طریق پشت سر تصمیمات مهم قرار دهیم؟ ”

وقتی هر فرد و یا گروهی نظر و عقیده خود را به نام مردم بر همگان تحمیل می کند و اصرار دارد که آنچه من میگویم سخن آخر است و مردم هم همین را می خواهند ، خصوصاً اگر آن فرد و یا آن گروهها در اقلیت محض باشند و باز هم بر نظر خطای خود پافشاری کنند چاره چیست ؟ مسلماً همه پرسی می تواند یکی از راههای اثبات باشد .

به چالش گرفتن طرف مقابل به ویژه در عرصه سیاسی یک نوع زور آزمایی سیاسی است که با رجوع به همه پرسی که داورش ، فرد خاصی یا گروه خاصی نیست بلکه مردمی هستند که آگاهانه و از روی آزادی و اختیار و با تشخیص سره از ناسره و راست از دروغ ، به دور از مقاصد و نیات حزبی به داوری نشسته اند و سیاسیون که مستمراً دم از مردم می زنند بهتر است بدانند که باید نقش و جایگاه حقیقی اشان را در آینیه ذهن مردم جستجو نمایند و این میسر نمی شود الا با رفراندم .

جای بسی شگفتی است که با این بدیهی عقلی و اصل قانونی نه تنها به مخالفت که به منازعه می خوانند و در برابر این نظر حق ، شمشیر آخته بر می کشند ! یکی میگوید بنی صدر هم مراجعه به آرای عمومی را خواستار شد ! یکی میگوید به رئیس جمهور مربوط نیست ! یکی میگوید در ماجرای یارانه ها رفراندم برگزار شد و مردم خلاف نظر شما عمل کردند ! و قس علیهذا

آنچه که خواب غوغاسالاران و آشفتگان سیاسی را آشفته تر ساخته و آنان را در مارپیچ مرگ قرار داده است ، ترس از رای مردم است و می دانند اگر رفراندمی در هر یک از مسائل حاد و چالشی کشور برگزار شود از هسته ایی گرفته تا مسائل سال ۸۸ و حصر و حبس های غیر قانونی ، مردم رایی بر خلاف نظر آنها خواهند داشت لذا به هر نحو ممکن تلاش می کنند از این امر جلوگیری نمایند و متاسفانه برخی از تریبونهای آنان اصل ماجرا را به استکبار ربط می دهند. کاری که همیشه کرده اند و تا در موقعیت کیش قرار می گیرند و یا از رای مردم سخن گفته میشود برای ترساندن مردم و از میدان بدر کردن رقیب ، فی الفور در ناقوس شوم خود می دمند که دست آمریکای جنایتکار ! و استکبار جهانی ! در کار است . و این ترفند هم دیگر نخ نما شده و به جک ها و لطیفه های دست چندم تبدیل شده است .

از هم اکنون بی طرفانه ، نه اصلاح طلبان ، نه اصولگرایان و نه هیچ گروهی خود را صاحب مردم ندانند و در موضوعات مورد مناقشه رفراندم را بپذیرند و زمینه های یک همه پرسی مردم سالارانه را فراهم نمایند و هرچه را مردم انتخاب کردند تمکین کنند تا هم آمریکای جنایتکار ! و هم استکبار جهانی ! و هم همه جهان و در اصل توهم و دروغ و دزدی و انحراف و ….. دست از سر این ملت بردارد و بعد از این همه سال مردم شبی راحت بخوابند و صبح که از خواب بیدار میشوند دست استکبار از آستین خاتمی و میرحسین و کروبی و هاشمی و هیچکس دیگر بیرون نیامده باشد! بله، همه پرسی.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.