سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » مردم از چرایی ممنوعیت‌ها می‌گویند: با آزادی ارتباطات مخالف‌اند، چون از آگاهی مرد...
» گزارش میدانی خبرنگار کلمه؛ تلقی عمومی از تلاش‌ها برای محدودیت اینترنت

مردم از چرایی ممنوعیت‌ها می‌گویند: با آزادی ارتباطات مخالف‌اند، چون از آگاهی مردم می‌ترسند

چکیده :دور از انتظار نیست که آقایان نظر می دهند که باید اینترنت را قطع یا فیلتر کرد یا با ماهواره مبارزه می کنند، چون اینها از آگاهی مردم در هراسند. فکر می کنند اگر سایت ها را فیلتر کنند دیگر اخبار به گوش مردم نمی رسد در حالی که نمی دانند دیگر دوره و زمانه عوض شده است... اینها می خواهند همه چیز از صافی خودشان بگذرد و بعد به مردم برسد، برای همین از جریان آزاد اطلاعات می ترسند. دردشان فقط همین است....


کلمه – نرگس نامدار:

سالها پیش وقتی خیلی از ما سنین کودکی را می گذراندیم و پدر و مادرهایمان دوران جوانی را، روی دیوارها جمله ای را نوشته بودند:” ویدئو مخرب تر از بمب اتم است.” این نوشته تکلیف دستگاه تازه آمده به خانه ها را روشن کرده بود. همان سال های اوایل جنگ ویدئوها خانه به خانه می گشت و حتا اجاره داده می شد. آن را درون پارچه ای یا پتویی می پیچیدند و خانه به خانه می بردند تا خانواده ها فیلم های کرایه ای را ببینند؛ از اسپارتاکوس و ده فرمان گرفته تا شعله و سنگام.

بمب اتم وارد خانه ها شده بود. تا روزی رسید که ویدئو در کمتر خانه ای نبود. دستگاه ها کوچک و بزرگ شدند، درست مانند فیلم هایشان. اما هیچ خانه ای منفجر نشد.

سالها بعد ممنوعیتی برای دستگاه های سی دی خوان و دی وی دی پلیر نبود. اما نوبت، نوبت ماهواره شد. حالا امواج ماهواره سهمگین تر از بمب اتم تشخیص داده شدند. مسوولان تصمیم گرفتند ماهواره میوه ممنوعه خانه ها شود برای همین پارازیت ها را فرستادند که اگر مردم از امواج ماهواره جان سالم به در بردند ولی از سرطان در نروند. ولی نتیجه بیش از ۲۰ سال مبارزه با امواج ماهواره این شد که دیش های ماهواره از آنتن های تلویزیون بیشتر شدند.

در این کشور برخی سیاست ها یک کلام است: تغییرناپذیر. کارشناسان هر چه می خواهند بگویند، این راه فقط یک باند دارد. سیاست ها فقط ابلاغ می شود و هیچ کس کاری ندارد که آیا موفق هستند یا نه، از همه مهمتر کارگشا هستند یا نه. آن هم با صرف هزینه های مادی و معنوی.

زمان گذشته است. تجربه ویدئو و ماهواره و دهها مورد ممنوعه دیگر را هم از سر گذرانده ایم. حال نوبت به اینترنت رسیده است.

آیت الله مکارم شیرازی به عنوان مرجع پیشرو در حرام اعلام کردن امور، در پاسخ به استفتایی درباره استفاده از بسته های اینترنت پرسرعت همراه اول اعلام کرد استفاده از اینترنت پرسرعت حرام است. هرچند ایشان بعدتر گفت سخنان من تحریف شده، ولی در توضیح آنچه گفته است روشن کرد که آن اطلاعاتی که در اختیارش گذاشته اند، اطلاعات درستی نبوده است.

حدادعادل نماینده مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته در رابطه با فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی گفت: به‌طور قطع فیلترینگ مطلبی بدیهی است که همگان بر آن اذعان دارند. وی در ادامه تاکید کرد که باید جلوی امواج ماهواره و اینترنت را گرفت.

درباره این موضع مسوولان کشور و سیاست های تکراری با مردم به گفت و گو نشستیم.

محمد.م کارشناس ارشد کتابداری است. او در این باره می گوید: “خیلی دور از انتظار نیست که آقایان نظر می دهند که باید اینترنت را قطع یا فیلتر کرد یا با ماهواره مبارزه می کنند، چون اینها از آگاهی مردم در هراسند. فکر می کنند اگر سایت ها را فیلتر کنند دیگر اخبار به گوش مردم نمی رسد در حالی که نمی دانند دیگر دوره و زمانه عوض شده است.”

خانم فاطمه هم معتقد است: “من نمی دانم اینها تا کی می خواهند این رفتارهای خود را ادامه دهند. سالهاست دارند با ماهواره مبارزه می کنند و هر چند وقت یک بار می ریزند و دیش ها را جمع می کنند و دوباره روز از نو و روزی از نو. شما بروید توی خانه ها را نگاه کنید، کمتر خانه ای را می بینید که ماهواره نداشته باشند. امروز دیش ها را می برند و فردا دوباره همه دیش ها برمی گردد به پشت بام ها. فقط این وسط نصاب های ماهواره سود می کنند.”

سما.ب دانشجو است. می گوید: “معلوم است که آن طرفی ها از اینترنت و فیس بوک ماهواره می ترسند. چون بارها دیده اند که چطور یک موج خبری در فیس بوک درست می شود که اطلاع رسانی شود و آقایان یک وقت به خود می آیند و می بینند همه می دانند و باید پاسخگو باشند. برای همین جلوی اینترنت را می گیرند و هر روز سرعتش را پایین می آورند.”

علیرضا در ادامه همین صحبت می گوید: “شما همین انتخابات ریاست جمهوری اخیر را ببینید. تا روزهای آخر هیچ کس باور نمی کرد کسی رای بدهد ولی ناگهان موج درست شد و همه اعلام کردند که “من رای می دهم” و همه یکدیگر را ترغیب کردند که رای دهند و رای برگشت و حسن روحانی رییس جمهور شد. خب معلوم است که آقایان خوششان نمی آید و سعی می کنند این راهها را ببندند.”

شایان، دوست علیرضا هم در گفت و گو مشارکت می کند و می گوید: “همین اخباری که در فضای مجازی هست و در هیچ روزنامه ای منتشر نمی شود. مثلا اخبار مربوط به زندانیان اوین و یا همین اتفاق ۳۵۰ . خب اگر اینترنت و فیس بوک نبود خبر اصلا منتشر نمی شد. یک سایت خبری را منتشر می کند و بقیه فضاهای مجازی است که کمک می کند اخبار به گوش همه برسد ولی خب نمی گذارند دیگر.”

اما سحر. م معتقد است که هیچ وقت نمی توان با تکنولوژی مبارزه کرد و می گوید: “این همه فیلتر کردند، کسی دیگر فیس بوک نمی رود؟ والا ما که همه دوستان و خانواده و همکاران مان در فیس بوک هستند و فعالیت می کنند. من نمی دانم این فیلترینگ کجاست؟ فقط اینکه احتمالا خودشان واسطه های فیلترشکن هستند. به هرحال این هم نوعی کاسبی است.”

او ادامه می دهد:” امروز وایبر را فیلتر می کنند، مردم می روند به تانگو و تلگرام، آنها را فیلتر کنند مردم می روند به واتس آپ. باید قبول کنند نمی توانند جلوی این سیل بایستند.”

آقای بیگی هم معتقد است همه این فیلترینگ ها به خاطر ترس از آگاهی مردم است. او می گوید:” اینها از اینکه مردم آگاهی داشته باشند و بدانند در دنیا و کشور چه اتفاقی می افتد می ترسند، وگرنه فرهنگ و ابتذال بهانه است. شما نگاه کنید شبکه هایی که سریال های مزخرف و سخیف ترکی و کره ای نشان می دهند که هر روز یکی توش حامله است بدون مشکلی دارند پخش می شوند و پارازیتی وجود ندارد، ولی بی بی سی باید پارازیت داشته باشد. اینها می خواهند همه چیز از صافی خودشان بگذرد و بعد به مردم برسد، برای همین از جریان آزاد اطلاعات می ترسند. دردشان فقط همین است.”



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.