سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

چرا باید از روحانی حمایت کرد؟

چکیده : حداقل از روحانی تاکنون در عرصه قدرت استفاده ابزاری از دین و خصوصا بهره گیری از مکتب ایرانی آشفته دیده نشده، از این رو می توان امیدوار بود که در دولت او به دین و ارزش های بنیادین مردم به دلیل عدم بهره برداری بی حد و حصر و سوءاستفاده از ارزش ها، آسیبی نرسد و این خود از دستاوردهای این دولت است...


غلامرضا ظریفیان:

۱- روحانی، شخصیتی عقلگرا، معتدل و در عین حال پیچیده است. پیچیدگی او شاید به سالیان دراز تجربه های زیسته در عرصه مسائل امنیتی و دیپلماتیک برمی گردد.

۲- روحانی و دولت او برخلاف دولت قبل، به دنبال هیاهو، جنجال و اقدامات بی محتوا و پر سر و صدا نیست. از این رو با نوعی تانی، احتیاط و به زعم برخی محافظه کاری در اقدامات او روبه رو می شویم.

۳- روحانی پوپولیست و آنارشیست نیست. حضورش را در قدرت با وعده های عجیب و غریب آغاز نکرده است. هر چند هنگام انتخابات وعده هایی را در مسائل داخلی و خارجی داده است که به نظر می رسد تلاش خود را مصروف آن داشته که در حد مقدورات عمل کند. شاید مراجعه به آن وعده ها کمکی برای تحقق زمانبندی آن بشود.

۴- حداقل از روحانی تاکنون در عرصه قدرت استفاده ابزاری از دین و خصوصا بهره گیری از مکتب ایرانی آشفته دیده نشده، از این رو می توان امیدوار بود که در دولت او به دین و ارزش های بنیادین مردم به دلیل عدم بهره برداری بی حد و حصر و سوءاستفاده از ارزش ها، آسیبی نرسد و این خود از دستاوردهای این دولت است.

۵- روحانی در این مدت سعی نکرد کمدی رابین هود را بازی کند. شاهد بودیم که در پی دولت پاک وعده داده شده در دوره گذشته چه فسادی به دلیل از هم گسیختگی اقتصادی و آسیب دیدن دستگاه های برنامه ریزی و نظارتی در جامعه ما جاری و ساری شد. هردم از این باغ بری و تازه تر از تازه تری در اثر انباشت ثروت جریانات ناشناخته و فقر عظیم دهک های پایین جامعه به گوش می رسد. این نیز یکی از دستاوردهای روحانی و دولت اوست که به تراژدی رابین هود پایان داد و سعی کرد تا دولت را به جای شعارزدگی در مسیر برنامه ریزی و بهره گیری از تجارب و انباشت گذشته قرار دهد.

۶- روحانی سر دعوا و جنگ با عالم و آدم ندارد. از این رو در همین مدت کوتاه تلاش کرد تا با استفاده از دیپلماسی حرفه یی و گفت وگوی با حوصله با جهان، تصویری که از جامعه ایران فرهیخته مخدوش شده بود را بازسازی کند و در عین حال بر جایگاه دیپلماسی عزت و حکمت تاکید ورزید. این دیپلماسی تاکنون از استقلال و عزت ایران که حاصل صدها هزار خون شهید است کوتاه نیامده است. این عرصه از فعالیت های دولت را برای جامعه ایرانی باید قدر دانست و به حمایت و تقویت هرچه بیشتر آن پرداخت.

همه ما شاهدیم که خاورمیانه در آتش افراط گرایی، ظلم و ستم دوگانه اسراییل و داعش و سازشکاری های مفرط برخی از رهبران کشورهای اسلامی می سوزد.

رنج دمادم مردم فلسطین و غزه، عراق و سوریه بر جان هر انسان آزاده یی سنگینی می کند و روحانی کار سختی برای مدیریت عاقلانه، عزتمدار آرامش بخش و تاثیرگذار در منطقه در پیش دارد و این امر میسر نمی شود مگر با یک عزم ملی، رجوع به افکار عمومی جامعه و پذیرش سلایق و جریانات سیاسی معتقد به یک ایران سربلند، آرام، مرفه، معنوی و مستقل و الگویی برای جهان اسلام و جامعه جهانی.

۷- مساله معیشت و رفاه عمومی یکی از چالش های مهم دولت روحانی است. بن مایه های اقتصاد کشور آسیب های اساسی دیده است. مهم تر از بن مایه های اقتصادی، اعتماد عمومی به عنوان مهم ترین سرمایه اجتماعی است که در عرصه اقتصادی دچار خدشه شده است. براساس آموزه های دینی به خصوص اندیشه های بلند امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه و تجارب علمی، جامعه بدون رفع نیازهای اولیه و عدالت اجتماعی نمی تواند جامعه یی معنوی، اخلاقی، قانونگرا و پیشرو باشد. این کار سخت را باید با حوصله و بهره گیری از نظام های دانش بنیان جبران کرد.

۸- گسیختگی ارتباط دانشگاه با توسعه ملی از جمله عواقب زیانباری بود که در دولت قبلی ایجاد شد. تنها راه مسیر توسعه پایدار در یک کشور ایجاد پیوند میان توسعه علمی با توسعه ملی است و این امر میسر نمی شود مگر با توجه ویژه به مدیریت علمی دانشگاه های کشور. دانشگاه زمانی می تواند نقش خود را در حل معضلات جامعه خصوصا معضلات اجتماعی (نه صرفا افزایش تعداد مقالات اندوخته شده در ژورنال های علمی خارجی) ایفا کند که بر اساس ضوابط علمی و مناسبات آکادمیک ارائه شود. افشای صدها بورسیه رانتی خود حکایت از نوع دیگری از اداره دانشگاه در گذشته دارد. دولت روحانی دانشگاه را نه به مثابه یک ابزار بلکه به مانند یک شبکه قوی با کیفیت متعلق به منافع ملی و دینی فرض کند که در این زمینه تلاش هایی کرده است و در این صورت جهش علمی کشور، جامعه ایرانی را در یک فرآیند معقول زمانی در رفاه، عدالت اجتماعی، معنویت و بهره گیری از خرد جمعی و در نهایت یک الگوی قابل ارائه برای جهان اسلام و جهانیان روبه رو خواهد ساخت.

۹- آنگونه که روحانی گفته است او نیامده است تا مردم را به زور به بهشت ببرد و تاکنون نیز چنین عمل کرده است و امیدواریم همچنین بر این گفته خود پایبند باشد. این جمله آقای روحانی، گفته یی از شهید بهشتی که در ۱۵ اسفند سال ۵۷ در روزنامه اطلاعات به چاپ رسیده است را به یاد می اندازد. «به مردم ایران فرصت بدهید تا آگاهانه و آزادانه خود را بر مبنای معیارهای اسلامی بسازند. زمینه سازی کنید برای رشد اسلام ولی بر مردم چیزی را تحمیل نکنید. انسان بالفطره خواهان آزادی است اما برخلاف قرآن مبادا مسلمان بودن و مسلمان زیستن را بر مردم تحمیل کنید. اگر کردید آنها علیه این تحمیل تان طغیان خواهند کرد». اما یک توصیه برای روحانی و دولت او از زبان نورانی صادق اهل بیت (ع): جامعه امروز ما بیش از خشم به مدارا و بیش از انتقام به بخشش و رصد نیاز دارد و آنچه که دولتمردان می کنند به سرعت در روح و جان جامعه ساری و جاری می شود. شیخ صدوق در امالی خود آورده است مردی خدمت امام صادق (ع) آمد عرض کرد یابن رسول الله من را از مکارم اخلاق مطلع ساز. حضرت فرمود: گذشت از کسی که به تو ظلم کرده و پیوند با آنکه از تو ببرد و بخشش به کسی که تو را محروم کند و حق گویی اگرچه به زیان تو باشد از این رو گذشت و مدارا و بیان حق آنگونه که هست راهگشای جامعه ما خواهد بود. بنا بر آنچه گفته شد چرا باید از روحانی و دولت او حمایت کرد. باید توجه داشت همواره کج اندیشان، عوامفریبان، افراط گرایان، آنارشیست ها، در اثر غفلت، فقر، ضعف، تحمل و مدارا و سوءاستفاده از احساسات و کاهش عقلانیت جامعه در راهند. نباید دچار غفلت شد و به خواب رفت. جامعه ما در طول تاریخ خود همواره با این آسیب ها روبه رو بوده است پس باید از تدبیر، امید و عقلانیت که شعار این دولت است حمایت کرد.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.