سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » حمله هواپیماهای رژیم اسرائیل به نوار غزه...

حمله هواپیماهای رژیم اسرائیل به نوار غزه

چکیده :پس از مفقود شدن سه نوجوان اسرائیلی در روز 12 ژوئن در کرانه باختری رود اردن رژیم اسرائیل بازداشت های گسترده ای را در این منطقه آغاز کرد. اما دور جدید خشونت ها با یافتن اجساد این سه نوجوان آغاز شد. این اجساد روز دوشنبه این هفته یافت شد و بلافاصله نوجوانی فلسطینی در بیت المقدس ربوده شد و به قتل رسید....


نوار غزه و بیت المقدس نا آرام است. روز پنجشنبه، ۱۲ تیر، هواپیماهای رژیم اسرائیل هدف‌هایی را در نوار غزه بمباران کردند. منابع بیمارستانی در نوار غزه اعلام کردند که در اثر حملات هوایی به شهر بیت لاهیا، واقع در شمال این منطقه، چندین نفر زخمی شده و به بیمارستان انتقال یافته‌اند. برخی منابع شمار زخمی ها را ده تن گزارش کرده‌اند.

همزمان، سخنگوی ارتش رژیم اسرائیل تایید کرده است که هواپیماهای نیروی هوایی این کشور پانزده مرکز را در نوار غزه بمباران کرده‌اند. یک مقام گروه فلسطینی حماس نیز با تایید حملات هوایی رژیم اسرائیل، گفته است که “جنگنده‌های نیروهای اشغالگر دست کم دوازده ساختمان در نوار غزه را هدف حمله قرار داده‌اند.”

پس از مفقود شدن سه نوجوان اسرائیلی در روز ۱۲ ژوئن در کرانه باختری رود اردن رژیم اسرائیل بازداشت های گسترده ای را در این منطقه آغاز کرد. اما دور جدید خشونت ها با یافتن اجساد این سه نوجوان آغاز شد. این اجساد روز دوشنبه این هفته یافت شد و بلافاصله نوجوانی فلسطینی در بیت المقدس ربوده شد و به قتل رسید.

پلیس رژیم اسرائیل در ارتباط با ربوده شدن جوان فلسطینی اعلام کرد که محمد ابوخضیر ١۶ ساله صبح زود در بیت المقدس شرقی مجبور شده سوار خودرویی شود. چندساعت پس از این حادثه ماموران پلیس اسرائیل جسد نیمه‌سوخته او را در بیشه‌ای در اطراف بیت‌المقدس یافتند. پلیس رژیم اسرائیل پس از تشکیل جلسه‌ای اضطراری شرایط فوق‌العاده اعلام کرد.

پس از قتل این نوجوان، تظاهرکنندگان فلسطینی با نیروی پلیس اسرائیل درگیر شدند. صدها فلسطینی در شرق بیت المقدس روز چهار‌شنبه (۱۱ تیر / ۲ ژوئیه) چندین ساعت با پلیس اسرائیل درگیر شدند. تظاهرکنندگان سنگ و مواد آتش‌زا به سوی ماموران پلیس اسرائیل پرتاب می‌کردند. ماموران پلیس نیز برای متفرق کردن تظاهرکنندگان به سوی آن‌ها گلوله‌های پلاستیکی شلیک کردند.

به گزارش بی بی سی، مراسم خاکسپاری سه نوجوان اسرائیلی روز سه‌شنبه در میان ابراز خشم یهودیان تندرو و تهدید به اقدامات تلافی‌جویانه برگزار شد و بامداد روز چهارشنبه، پلیس بیت‌المقدس گزارش کرد که جسد یک نوجوان فلسطینی یافت شده که ساعاتی قبل توسط ا فراد ناشناس ربوده شده بود.

قتل این نوجوان فلسطینی باعث تشدید نگرانی در مورد ادامه اقدامات تلافی‌جویانه دو طرف و شدت گرفتن تنش شد. نخست وزیر رژیم اسرائیل قتل نوجوان فلسطینی را اقدامی “منزجر کننده” توصیف کرد و وعده داد که برای یافتن و مجازات مرتکبین این قتل تلاش خواهد شد.

نیک برکات، شهردار بیت‌المقدس نیز قتل جوان فلسطینی را “دهشتناک و بربرگونه” خوانده است.

محمود عباس اعلام کرده است که اسرائیلی‌های افراطی عامل قتل جوان فلسطینی بوده‌اند. او خواستار دستگیری، محاکمه و مجازات هرچه زودتر عاملان این جنایت شد.

دولت ایالات متحده ضمن ابراز نگرانی از تحولات اخیر، از هر دو طرف خواسته است خویشتنداری به خرج دهند و مانع از بهره‌برداری افراطیون از وضعیت کنونی شوند.

با وجود تهدیدهای لفظی دو طرف، برخی ناظران معتقدند که با توجه به واکنش تند افکار عمومی اسرائیل نسبت به قتل سه نوجوان اسرائیلی، اقدامات تلافی‌جویانه دولت راستگرای آقای نتانیاهو تا کنون به آن شدتی نبوده که بیم آن می‌رفته است. به گفته آنان، قتل فجیع نوجوان فلسطینی تا حدود زیادی حس همدردی با اسرائیل را که در پی قتل نوجوانان اسرائیلی ایجاد شده بود کاهش داده و موضع جناح‌های افراطی رژیم اسرائیلی در درخواست تنبیه شدید حماس را تضعیف کرده است.

در عین حال، برخی از تحلیلگران معتقدند احتمال داشته که بنیامین نتانیاهو با وارد کردن اتهام قتل سه نوجوان به عوامل حماس در کرانه باختری رود اردن، که تحت اداره تشکیلات خودگردان قرار دارد، در صدد افزایش شکاف بین این دو جناح رقیب فلسطینی بوده و تمایل ندارد با اقدامات شدید و قتل غیرنظامیان فلسطینی ساکن غزه، باعث همدردی و نزدیکی این دو جناح شود.

اخیرا مقامات تشکیلات خودگردان و حماس از توافقی برای برای حل اختلافات خود و تشکیل دولت وحدت ملی خبر دادند. رژیم اسرائیل اعلام کرد که حاضر به گفتگو با چنین دولتی نیست و ایالات متحده هم که در چند سال اخیر کوشیده است روند مذاکرات صلح را تسریع کند، از چنین اقدامی ابراز ناخرسندی کرد.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.