سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد

چکیده :ظهور و رشد داعش، ریشه ای عمیق در متحدان عربی آمریکا و انگلستان دارد. متحدانی که از اختلاف ایران و غرب در دهه های گذشته بیشترین بهره سیاسی و اقتصادی را بردند و به میزان فقر و گرفتاری کشور و مردم مان، از منافع مستقیم و غیر مستقیم سرزمین ما بهره مند شدند. در این میان نمی توان از نقش تخریبی و ویران گر دولت پیشین که در راستای منافع اعراب و اسرائیل – خواه عالمانه یا جاهلانه – انجام شد، یادی نکرد. ...


محمدتقی کروبی

به دنبال حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ، جنگ با تروریسم و خشکاندن ریشه های آن ، مورد توجه جامعه بین المللی قرار گرفت. برداشتن طالبان از قدرت و فرو ریختن دژ القاعده در افغانستان ، محور این مبارزه قرار گرفت. در این مسیر ایران کمک های اطلاعاتی حائز اهمیتی به دشمن دیرین خود آمریکا کرد. تلاقی منافع در افغانستان دو طرف را مجاب به همکاری متقابل کرد ، اما فقدان درک مناسب رئیس جمهور نا بخرد ایالات متحده در آن مقطع ، شرایط را به سرعت تغییر داد . جرج دبلیو بوش در سخنرانی سالانه خود در ۲ ژانویه ۲۰۰۲ ، ایران را در کنار عراق و کره شمالی در محور شرارت قرار داد. سیاست همکاری به یک باره به تقابل جدی انجامید. بوش و بلر به نام صلح و امنیت بین المللی جنگ طلب شدند و با یادآوری جنایات صدام در خلال ۸ سال جنگ با ایران ، از تجاوز و نقض قوانین بین المللی توسط وی در آن جنگ گفتند و برای سرنگونی دیکتاتور یا همان متحد پیشین خود به عراق لشکر کشی کردند . به نام مبارزه با تروریسم و امحای سلاح های کشتار جمعی ، عراق اشغال و دیکتاتور و حزب حاکمش سرنگون شد ، اما نه از سلاح های کشتار جمعی خبری بود نه از ارتباط رژیم با القاعده و خطر دست یابی تروریست ها به سلاح های مخرب . نگرش خطرناک بوش به ایران کافی بود تا صف آرایی جدیدی در منطقه شکل گیرد و طرفین در نزاع های فرا منطقه ای ( پروکسی وار ) به ارزیابی توان و کارت های طرف مقابل بپردازند . دروغ این گناه نا بخشودنی در دنیای آزاد ، بلر و بوش و احزاب آنان را گرفتار افکار عمومی کرد . معادلات منطقه به سرعت تغییر و جنگ افروزان در باتلاقی گرفتار شدند که نه تنها اشغالگران ، بلکه منطقه و جامعه بین المللی هزینه آن را تا کنون پرداخته و در آینده باید بپردازد.

اگر در دو دهه گذشته مبارزه با القاعده محور سخنان مقامات ارشد غربی بود ، امروز چند گروهک تروریستی به مراتب قوی تر و مسلح تر و البته خشن تر از القاعده نظیر الشباب ، بوکو حرام ، النصره و داعش بوجود آمده که دامنه آن نه یک منطقه ، بلکه چند قاره را در بر گرفته و می گیرد . ظهور داعش و تفسیر شریعت با نگاهی نهروانی در این خشک مغزان که به تعبیر امیرالمومنین علی (ع) همانند سگ هاری می مانند که رهایی شان موجب تسری این بیماری مسری ( جمود، ظاهرگرایی و تحجر) خواهد شد . گروهی که با ادعای احیای فرهنگ خلیفه گری اسلامی ، به دنبال زدودن تمامی مظاهر تمدن و پیشرفت بشری هستند و در این مسیر هر جنایتی را مباح و شرعی می دانند . اگر برای درمان این معضل ، قدمی موثر برداشته نشود ، این بیماری نه تنها تمامیت ارضی عراق ، بلکه منطقه را به چالش خواهد کشاند.

ظهور و رشد داعش، ریشه ای عمیق در متحدان عربی آمریکا و انگلستان دارد. متحدانی که از اختلاف ایران و غرب در دهه های گذشته بیشترین بهره سیاسی و اقتصادی را بردند و به میزان فقر و گرفتاری کشور و مردم مان، از منافع مستقیم و غیر مستقیم سرزمین ما بهره مند شدند. در این میان نمی توان از نقش تخریبی و ویران گر دولت پیشین که در راستای منافع اعراب و اسرائیل – خواه عالمانه یا جاهلانه – انجام شد، یادی نکرد. پرداختن به این موضوع مجالی دگر می طلبد و بماند برای بعد.

به هر تقدیر مبارزه با تروریسم بدون خشکاندن ریشه های آن از جمله تبعیض، فقر، محرومیت، قطع منابع مالی از دول خلیج فارس به محوریت سعودی و قطر و نیز مراکز ترویج اندیشه های وهابی و سلفی امکان پذیر نخواهد بود. ورود ایران به این موضوع و هزینه های مادی و معنوی آن باید مورد توجه قرار گیرد و از دول غربی خواسته شود که توان خود را در جهت تغییر نگرش آن دول به کار بندند. به باور نگارنده این فرصت طلایی برای غرب و ایران رقم خورده و خروجی آن می تواند نفع متقابل برای طرفین باشد. سخنان امروز سه شنبه ویلیام هگ وزیر امور خارجه بریتانیا و سخنان فردای پرزیدنت اوباما، می تواند مقدمه ای برای ورود ماهوی به موضوع بزرگی باشد. امیدوارم مقامات کشورمان با بهره گیری هوشمندانه از شرایط موجود، بتوانند در این مسیر، منافع ملی مان را به درستی استیفا کنند. این همکاری نه تنها می تواند پرونده هسته ای ایران را در روندی معقول و حقوقی قرار دهد و سایه تحریم ها را از سر ملت بزداید، بلکه جایگاه ایران را به عنوان قدرت برتر منطقه و تامین کننده صلح و امنیت بین المللی ارتقا دهد.

منبع: سایت نویسنده



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.