سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » اتهام فتنه گری و براندازی به امام موسی کاظم...

اتهام فتنه گری و براندازی به امام موسی کاظم

چکیده :امام موسی ابن جعفر (علیه السلام) چهار سال بدون محاکمه و بدون ارائه دلیل و تفهیم اتهام و فقط به خاطر توهم هارون که می گفت:”او فتنه می کند و قصد براندازی خلافت عباسی را دارد” در حبس و تبعید بود! و اینک که صدها سال از امامت و حبس و تبعید و شهادت این امام بزرگوار گذشته است، هنوز هم فرقه ها ظهور می کنند و هنوز هم فرزندان اهل گفتگو و منطقی او به فتنه گری و بر اندازی متهم و به حصر و حبس و تبعید محکوم می شوند!...


سیداحمدرضا احمدپور*

امروز مناسب است با شهادت امام هفتم شیعیان در سال ۱۸۳ ه ق. این امام شیعیان در بیست سالگی به امامت رسید و رهبری او بر پیروان ۳۵ سال به درازا کشید. امام هفتم در بین پیروان امامان به “باب الحوائج” مشهور است و القابی چون کاظم، صابر، صالح، امین و عبدالصالح دارد.امام رضا ع و احمدبن موسی ع(شاه چراغ در شیراز) و فاطمه معروف به معصومه س مدفون در قم از فرزندان برومند این امام مظلوم است.

پس از شهادت امام صادق ع و در زمان امامت امام کاظم ع پیروان (شیعیان) به چند فرقه و دسته مذهبی جدید تقسیم شدند از جمله فرق اسماعیلیه، اَفْطَحیه و ناووسیه، این فرق در موضوع امامت با موسی بن جعفر ع به معارضه برخواستند!

در راس مذهب افطحیه عبدالله اَفْطَحْ و در راس اسماعیلیه اسماعیل ابن صادق برادران امام کاظم ع بودند که ادعای امامت داشتند. امام موسی ع در دوران ستم هارون الرشید در مناسبت های مختلف به مبارزه منفی می پرداخت و به همین خاطر از سوی حاکمیت به فتنه و فتنه گری و براندازی نظام حاکم متهم و در سال ۱۷۹ ه ق به دستور هارون الرشید در مدینه دستگیر و به زندان عیسی بن جعفر در بصره منتقل شد. پس از مدتی امام ع از زندان بصره به زندان فضل بن ربیع در بغداد انتقال یافت و از آنجا به زندان فضل بن یحیى برمکى و سپس از زندان فضل بن یحیى به زندان سندى بن شاهک منتقل و در همین زندان بود که امام ع مظلومانه مسموم و به شهادت رسید. علت جابجایی های زیاد و انتقال به زندانهای مختلف امام موسی ع تاثیرگذاری امام بر زندانبانان خود بود بطوری که زندانبانان از دستورات حاکم در آسیب رسانی به امام سرباز می زدند و با او مهربان بودند! شیوه ی خاصی که امام کاظم (ع ) در مبارزه با خلفای عباسی در پیش گرفته بود، منجر به این شد که هارون به دستگیری امام و زندانی کردن آن بزرگوار به اتهام فتنه گری مصمم شود. امام ع در مبارزه با زندقی ها “جدال احسن” و گفتگوی علمی و منطقی و در مبارزه با حاکمیت روش منفی یا نافرمانی مدنی را در پیش می گرفت و خلاف شیوه خلفای عباسی که حبس و تهدید و خشونت را رواج داده بود و صرفا سیاسی برخورد می کرد امام ع هرگز از تهدید و خشونت بهره نگرفت.

امام موسی ابن جعفر (علیه السلام) چهار سال بدون محاکمه و بدون ارائه دلیل و تفهیم اتهام و فقط به خاطر توهم هارون که می گفت:”او فتنه می کند و قصد براندازی خلافت عباسی را دارد” در حبس و تبعید بود! و اینک که صدها سال از امامت و حبس و تبعید و شهادت این امام بزرگوار گذشته است، هنوز هم فرقه ها ظهور می کنند و هنوز هم فرزندان اهل گفتگو و منطقی او به فتنه گری و بر اندازی متهم و به حصر و حبس و تبعید محکوم می شوند!

امام موس ابن جعفر ع گفتند : أبلِغ خَیراً و قُل خَیراً ولا تَکُن أمُّعَهً؛ خیر برسان و سخن نیک بگو و سست رأى و فرمان‏برِ هر کس مباش.

و گفتند:مَن کَفَّ غَضَبَهُ عَنِ النّاسِ کَف َّ اللَّهُ عَنهُ عَذابَ یَومِ القِیامَه؛

هر کس خشم خود را از مردم باز دارد، خداوند عذاب خود را در روز قیامت از او باز مى‏ دارد.

منبع: فیس بوک

سید احمدرضا احمدپور از سلاله سید احمد بن موسی کاظم ع(شاه چراغ) تبعیدی سیاسی و متهم به فتنه گری

ایذه چهارم خرداد ۱۳۹۳



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.