سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

درود بر زنان مدیر و شایسته

چکیده :من به عنوان یک زن مسلمان ایرانی، از زنان مدیری که باعث افتخارما و تحسین مردانی چون آقای یونسی شده اند، تشکر میکنم...


زهرا ربانی املشی

اخیراً دستیار ارشد رئیس‌جمهور، درشیراز، به حقیقتی که همیشه از دغدغه‌های مدافعین حقوق زنان است، اعتراف کرده و گفته اند: “از طرفی ظلم مضاعف تاریخی نسبت به زنان روا شده است و مدیریت و قانون ما مردسالارانه است، بطوریکه وقتی یکجا اعتماد می‌شود و یک زن به عنوان فرماندار انتخاب می‌شود، عده‌ای ترش می‌کنند؛ این یک مشکل فردی است. زنان در ایران برای مدیریت، سالم‌تر از مردان عمل کرده‌اند، کمتر در مقابل رشوه وسوسه شده‌اند و کمتر مزاحمت برای ارباب‌رجوع ایجاد کرده‌اند، قانون‌مدار، اخلاقی و صبور هستند ولی برخی مردها نمی‌خواهند این را بپذیرند و این یک حس خودپسندی مردانه است”.

واگذاری مسئولیت و به خصوص مدیریت به افراد ذیصلاح، باید فقط تحت تأثیر شایستگی و توانایی افراد باشد. چنانچه پیغمبر اسلام(ص) حتی در جنگ ها، به زنان نیز در امور پرستاری و خدمات، مسئولیت واگذار میکردند.

در دین مبین اسلام، زن و مرد در عین تفاوتهای طبیعی بسیار، دارای سرشت واحدند و هر دو به عنوان انسان از حقوق مساوی بهره مندند: “یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَهٍ(آیه ۱ سوره نساء)”.

قانون اساسی جمهوری اسلامی هم برای زنان حقوقی مساوی با مردان قائل است.

در اصل سوم قانون اساسی، دولت موظف است تا حقوق همه جانبه افراد اعم از زن و مرد، و ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر قانون را تأمین نماید. و نیز بر ایجاد امکانات عادلانه برای زن و مرد، در تمام زمینه های مادی و معنوی تأکید دارد. در این اصل بر مشارکت زنان در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش اشاره شده است.

در اصل بیستم قانون اساسی همه افراد ملت اعم از زن و مرد بطور یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.

لذا طبق قانون، جنسیت دراداره امور مملکت ملاک نیست بلکه باید شایستگی افراد اعم از زن و مرد را در موارد مختلف مثل دانش، مهارت، توانایی، انگیزه کار و نوآوری در نظر گرفت. نگاه متعصبانه، مردسالاری را جایگزین شایسته سالاری میکند. در چنین جامعه‌ای استعداد‌های نهفته نیمی از افراد جامعه به بهانه‌های مختلف کشف نشده و به کار گرفته نمیشود.

سالهاست که مدافعین حقوق زنان تواناییهای زنان در امور مختلف مثل تعهد، تخصص، مهارت، تجربه و دلسوزی را مطرح میکنند و خواهان مشارکت بیشتر زنان در امور کشور هستند ولی متأسفانه هر گاه خانمی در پستی قرار میگیرد سیل مخالفتها سرازیر میگردد. خوشبختانه در دولت یازدهم با روی کار آمدن چند نفر خانم در مناصب کلیدی و مدیریتی، باعث شده این مشارکتها بیشتر شود و زنان توانسته اند توانایی های خود را بیشتر نشان دهند.

من به عنوان یک زن مسلمان ایرانی، از زنان مدیری که باعث افتخارما و تحسین مردانی چون آقای یونسی شده اند، تشکر میکنم و امیدوارم که در آینده، هرچه بیشتر، ملاک انتخاب و ارتقاء افراد و مدیران، شایستگی باشد نه جنسیت. والسلام.

منبع: جرس



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.