سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

علی، غمخوار محرومان

چکیده :امام اول ما پدری غمخوار ، عطوف و بسیارمهربان برای محرومان و آسیب دیدگان اجتماعی بود. "احسان" نقطه اوج ارزش های اخلاقی و تبلور عملی ایمان در فرهنگ قرآنی است و در مکاتب جدید اخلاقی هم به عنوان ایثار و فداکاری(altruism), بالاترین درجه ایفای مسوءلیت اجتماعی انسان است. خوب است به خودمان برگردیم و ببینیم ما چقدر نسبت به همنوعان و نیازمندان و آسیب دیدگان و یا ستم دیدگان جامه خود حساسیم و احساس مسئولیت می کنیم؟!...


مصطفی معین

زادروز امام “آزادی، عدالت و آگاهی” مبارکباد!

بیست و سوم اردیبهشت امسال که زادروز فرخنده امام علی ع و “روز پدر” نام گرفته است برای من نکته ها و پیام های خاطره انگیز و ویژه ای به همراه دارد.

اول – بی تردید قرن ما، زمانه ما ، جامعه ما و جوانان ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند شناخت چهره راستین علی هستند، چرا که ” آزادی، عدالت و آگاهی” نیاز جدی و اساسی جامعه ما است و علی ع مظهر تمامی تلاش های دین برای تحقق این سه نیاز اساسی انسان و جامعه است. امام علی ع در زندگی فردی و رفتار حکومتی خویش جز در مسیر عدالت، رفع نابرابری و ” مددکاری” و حمایت از نیازمندان به سرنبرد.

امام اول ما پدری غمخوار ، عطوف و بسیارمهربان برای محرومان و آسیب دیدگان اجتماعی بود به گونه ای که خداوند در سوره “انسان” از قرآن کریم نمونه ای از این رفتار پدرانه و مسئولانه را برای ما بازگو و از آن ستایش می کند. داستان از این قرار بوده است که حسن ع و حسین ع به بیماری سختی دچار می شوند و والدین گرامی شان برای بهبودی فرزندان نذر می کنند که سه روز روزه بگیرند. پس از شفای بیماری فرزندان، امام و همسرگرامی شان زهرای اطهر س به خاطر نوع دوستی و فقط برای دوستی و رضای الهی ، غذای افطاری خود را به “مسکین ، یتیم و اسیری” که در هر سه روز پی در پی مراجعه و درخواست طعام نموده بودند احسان می کنند و خود جز آب چیزی نمی خورند!

شما می دانید که ” احسان ” نقطه اوج ارزش های اخلاقی و تبلور عملی ایمان در فرهنگ قرآنی است و در مکاتب جدید اخلاقی هم به عنوان ایثار و فداکاری(altruism), بالاترین درجه ایفای مسئولیت اجتماعی انسان است. در اینجا خوب است که به خودمان برگردیم و ببینیم ما چقدر نسبت به همنوعان و نیازمندان و آسیب دیدگان و یا ستم دیدگان جامه خود حساسیم و احساس مسوءلیت می کنیم؟!

با تاسف و تاثر عرض می کنم و می دانید که جامعه جوان ما امروزه به ناحق با کهکشانی از آسیب های اجتماعی چون بیکاری و فقر، اعتیاد ، افسردگی و اضطراب ، خشونت و تبعیض و لغزش های فکری و اخلاقی درگیر شده است. این وضع شایسته ملت شریف ما نیست و برای برون رفت از آن نباید در انتظار دولت ها نشست. همه ما در رابطه با هموطنان و همنوعانمان وظیفه داریم و درقبال آن مسئول و پاسخگو خواهیم بود.

دوم – حضرت فاطمه زهرا س در زندگی کوتاه و اثربخش خود نقش های چند گانه و منحصر به فردی داشته اند. هم دخت عزیز و محبوب پیامبر ص و همسری فداکار و صبور برای علی ع ، هم مادری دلسوز و وظیفه شناس برای فرزندان ، هم انیس و مونس با نقشی مادرانه برای پدر(ام ابیها) و در عین حال با احساس مسئولیت در قبال مسایل سیاسی و اجتماعی و پرچمدار دفاع از حقوق نه تنها زنان ، بلکه مردان و همه مظلومان و ستم دیدگان جامعه بود و این الگویی برای هم برای زنان و هم مردان و جوانان ما است.

سوم – من در اینجا می خواهم در “روز پدر و روز مرد” ، باز بر نقش تعیین کننده زنان ، مادران و دختران چه در محیط خانوادگی و چه محیط اجتماعی تاکید نمایم. در واقع این نقش و جایگاه برگرفته از قدرت زایش ، پرورش و آفرینندگی پروردگار مااست. اخلاق و تربیت اجتماعی، فرهنگ عمومی، عزت و کرامت انسانی آحاد مردم در دامان پاک و پرمهر زنان و مادران است که شکل می گیرد و به رشد و شکوفایی می رسد.

این است که در چنین روز خجسته ای، این مرد کهن و پدر سالخورده شما نه تنها به مردان و پسران ، بلکه به همه زنان و مادران و دختران ایرانی و ازجمله به همسر گرامی اش و “دختر عزیزش” که در “چنین روزی” پا به دنیا گذاشته است تبریک و تهنیت و شادباش می گوید و برای همگان از درگاه خدای بخشنده بخشایشگر آرزوی سلامتی، شادکامی و پیروزی دارد. آمین

منبع: فیس بوک نویسنده



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.