سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

در آستانه هفته وحدت

چکیده :پیروان اهل سنت در تهران بیش از یک میلیون جمعیت دارند ولی اجازه ساخت مسجد به آنها داده نمی شود...


زهرا ربانی املشی:

” انما المومنون اخوه فأصلحوا بین أخویکم و اتقوالله لعلکم ترحمون”( حجرات آیه ۱۰)

“جز این نیست که همه مؤمنان با هم برادرند، پس(در تمام اختلافات)میان دو فرد یا دو گروه برادرانتان اصلاح نمایید،و از خدا بترسید،امید که مورد رحمت قرار گیرید”.

امروزه مسلمانان در دنیا یک چهارم جمعیت جهان را تشکیل می دهند که تعداد آن رو به افزایش است؛ به همین دلیل به نظر می رسد که عده‌ای درصددند تا از این موج اسلام‌خواهی، از هر فرصتی برای ایجاد اختلاف بین گروه‌ها و مذاهب مسلمان به ویژه بین شیعه و سنی دامن بزنند.

اقدامات تروریستی در پاکستان و افغانستان، جنگ فرقه‌ای عراق ،جنگ در سوریه و مشکلات بحرین همه ریشه در همین اختلاف افکنی دارند.

یکی از دغدغه‌های آیت الله منتظری از همان اوایل انقلاب، ایجاد وحدت شیعه و سنی در کشور بود. ایشان به مناسبت اختلاف روایتی‌که بین شیعه و سنی در مورد سالروز ولادت پیامبراسلام است، در جهت وحدت استفاده کرده) اهل تسنن ۱۲ ربیع الاول و شیعیان ۱۷ ربیع الاول( و این فاصله را هفته وحدت نامیدند تا در این هفته فرصتی باشد که توجه مردم و حکومت به حقوق اهل سنت در کشورمان جلب گردد.

ایشان می‌فرمودند که مسائل مورد اتفاق و اشتراک میان دو مذهب شیعه و سنی بسیار بیشتر از موارد اختلاف آنهاست، داشتن خدای واحد ، پیامبر واحد ، کتاب واحد ، قبله واحد ، معاد ، نماز ، روزه ، حج ، جهاد ، امر به معروف و نهی از منکر و . . . از مواردی است که بى شک تمامى مذاهب اسلامى به آنها باور و اعتقاد دارند ( اگر چه ممکن است در کیفیت آنها با هم اختلاف داشته باشند). اما متاسفانه غالباً مسائل مورد اختلاف مورد توجه قرار گرفته و مشترکات نادیده انگاشته می شود و این باعث ایجاد تفرقه و دوری مسلمین از یکدیگر می‌گردد. قرآن کریم مى فرماید: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلا تَفَرَّقُوا ؛ همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید.

منظور از وحدت، این نیست که یک شیعه یا یک سنی به خاطر وحدت، از مبانی اعتقادی خودش دست بردارد، بلکه پررنگ کردن و تقویت مشترکات و برگزاری گفتمان و بحث‌های علمی و نظریه پردازی جهت آشنایی با مبانی یکدیگر است، بسیاری از موارد اختلاف بین مسلمانان ناشی از آن است که فرقه‌های اسلامی از اصول و مبانی یکدیگر آشنایی ندارند و این موجب شده که برداشت‌های نادرستی از هم داشته و نسبت به یکدیگر بدبین گردند، که متأسفانه حتی گاهی شاهد صدور حکم تکفیر از طرف گروه هایی هستیم که زمینه برخوردهای فیزیکی را نیز فراهم می کنند. بدون شک هفته وحدت می‌تواند شروعی باشد برای وحدت واقعی. مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در باره نقش آیت الله منتظری برای وحدت بین مذاهب سنی و شیعی می‌گویند: “….. در جهت وحدت امت اسلامی علی الخصوص شیعه و سنی گامهای مؤثری برداشتند و هفته وحدت از جمله پیشنهادات و ابتکارات این عالم و فقیه عالیقدر بود که بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز آن را تصویب نمود. ایشان تا زمانی‌که در صحنه سیاسی کشور نقش داشتند همواره اهل سنت جهت رفع مشکلات به ایشان مراجعه می‌نمودند که ایشان نیز بذل توجه می‌فرمودند”.

در قانون اساسی ما که همه افراد از هر قوم و قبیله‌ای از حقوق مساوی برخوردارند(اصل ۱۹) و به اقلیت‌های دینی و پیروان همه مذاهب شافعی‏، مالکی‏، حنبلی‏ و زیدی اجازه داده است که آزادانه و در کمال احترام، مراسم دینی خود را مطابق‏ فقه و رسم و دیدگاه خود برگزار کنند. (اصل ۱۲) ممانعت از آن، خلاف قانون و خلاف عرف و باعث کدورت و نا‌امیدی است.

پیروان اهل سنت در تهران بیش از یک میلیون جمعیت دارند ولی اجازه ساخت مسجد به آنها داده نمی شود و آنان مجبورند نماز جماعت، نماز جمعه و نماز عید را در خانه برگزار کنند و این در حالی است که اقلیت‌های مذهبی با داشتن کلیساها و کنیسه های متعدد و آتشکده‌ها به صورت انفرادی و اجتماع مراسم و آیین مذهبی خود را بپا می دارند و حتی گاهی مراسم مذهبی آنها از سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز پخش می شود.

متأسفانه در برخی مناطق کشورمان، به نظر می رسد به پیروی از تفرقه افکنان مذاهب در دنیا که غالباً حکام مستبد و استعمارگران هستند، نیز شاهد برخی حرکات و برنامه های حساب شده هستیم که در صددند روابط مسالمت آمیز بین برادران اهل سنت با شیعیان را برهم بزنند، که از آن جمله می‌توان به تخریب مساجد اهل تسنن در شهرهای تهران، مشهد و تربت جام و نیز عدم به کارگیری اهل تسنن در پست‌های دولتی حتی در شهرها واستان‌های سنی نشین اشاره کرد.

انتظار می رود در چنین موقعیتی که شاهد حوادث ناخوشایند در کشورهای اسلامی هستیم، در زادروز ولادت منادی وحدت و پیامبر رحمت، مراجع تقلید، علما و مسئولین حوزه‌های علمیه، با تاکید بر کرامت انسان و عدالت و برادری اسلامی، با تساهل و تسامح و مدارایی که جزء لاینفک اسلام است تدابیری اتخاذ کنند که همگی به‌خصوص اهل مذاهب شیعه و سنی، با آرامش و مسالمت‌ کنار یکدیگر زندگی کنند، همانطور که فرقه‌های مختلف مسیحی چنین می‌کنند.

امیدوارم در هفته وحدت امسال قدم‌های جدّی برای وحدت مسلمین برداشته شود.

منبع: جرس



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.