سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » محافظه کاران ایران در رویای اتحاد...

محافظه کاران ایران در رویای اتحاد

چکیده :علی لاریجانی و غلامعلي حدادعادل چند سالي است دو نقطه اصلي رقابت فراکسیون "رهروان ولایت" و فراکسیون اقلیت "اصولگرایان" هستند اما هفته گذشته خبر رسید قصد وحدت دارند و شايد پایان دادن به اختلاف های چند ساله؛ اما رقابت جدی و تنش آلود این دو بر سر ریاست مجلس نهم این سئوال را به وجود می‌آورد که منشاء این اتحاد چیست؟...


کلمه- گروه خبر: شکست در انتخابات خردادماه ۹۲ محافظه کاران را به تکاپو انداخته است. از جواد لاریحانی و غلامعلی حداد عادل، تا روح الله حسینیان.

کسانی که راهشان را هم در انتخابات ریاست جمهوری از هم جدا کرده بودند و هم در جلسه های رای اعتماد به کابینه حسن روحانی. اما زمان به سرعت می گذرد و انتخابات مجلس به زودی چالش اصلی محافظه کاران خواهد بود. چالشی که موجب شده حتی رقبای قدیمی با هم دیدار کنند.

به گزارش تدبیر، علی لاریجانی و غلامعلی حدادعادل چند سالی است دو نقطه اصلی رقابت فراکسیون “رهروان ولایت” و فراکسیون اقلیت “اصولگرایان” هستند اما هفته گذشته خبر رسید قصد وحدت دارند و شاید پایان دادن به اختلاف های چند ساله؛ اما رقابت جدی و تنش آلود این دو بر سر ریاست مجلس نهم این سئوال را به وجود می‌آورد که منشاء این اتحاد چیست؟

در مجلس هشتم لاریجانی تازه وارد جای حدادعادل را در صندلی ریاست گرفت. در مجلس نهم هم حداد هر چه کرد نتوانست جایگاه گذشته خود را به دست آورد. او پیش از انتخاب هیئت رییسه با منتخبین مجلس نهم فراکسیون “خرما” را در شلمچه برگزار کرد. در مقابل اما لاریجانی فراکسیون “گیلاس” در شهریار را با حضور ۱۵۰ نماینده برگزار کرد.

با تشکیل مجلس نهم، معادلات درونی محافظه کاران ، اتحاد اصولگرایان را با مشکل مواجه کرد. یک طیف از محافظه کاران مجلس به ریاست غلامعلی حدادعادل اصرار داشت و طیف دیگر به ریاست علی لاریجانی فکر می‌کرد. چنین شد که محافظه کاران مجلس به جای تکرار رویه پیشین، یک فراکسیون واحد تشکیل ندادند . حامیان لاریجانی وقتی خود را اکثریت مجلس دیدند راضی به حضور در فراکسیونی با پرچم حداد نشدندو فراکسیون رهروان ولایت مجلس را تشکیل دادند.

با شروع مجلس نهم و پیش از برگزاری انتخابات هیئت رئیسه مجلس، حامیان حداد و لاریجانی نشست‌های مختلفی را برگزار کردند.در حالی که بر اساس نتایج دو نشست حامیان حداد و حامیان لاریجانی ، مشخص بود که کدامشان برای ریاست مجلس رای می‌آورند ، حداد همچنان بر کاندیداتوری خود اصرار ورزید تا همان ابتدا، انشقاق جدی میان محافظه کاران رسمیت یابد.

او حتی در فاصله یک روز مانده به انتخابات هیات رئیسه ، با برخورد فیزیکی با یکی از کارمندان روابط عمومی مجلس و پیچاندن گوش او در راهروی خانه ملت، خدشه ای جدی بر چهره فرهنگی خود وارد کرد.

انتخابات هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با برتری مطلق علی لاریجانی بر غلامعلی حدادعادل به پایان رسید(۱۷۳رای برابر ۱۰۰ رأی). این دوره از انتخابات هیات را می‌توان از جنجالی‌ترین روندهای تعیین رئیس مجلس دانست که در آن دو گروه محافظه کار، با جدیت تمام با یکدیگر رقابت کردند و ندر نهایت وزن فراکسیون گیلاس و خرما هر کدام نیز رسما مشخص شد.

وقتی حدادعادل رئیس مجلس نهم نشد حامیان او که متشکل از جمعیت ایثارگران، جمعیت رهپویان و البته اعضای جبهه پایداری بودند با ایجاد فراکسیون اصولگرایان با تعداد حدود ۱۰۰ نماینده به ائتلاف سیاسی خود ادامه دادند و پس از برگزاری انتخابات ۲۴ خرداد ریاست جمهوری باز هم اختلاف این دو فراکسیون در جلسه‌های رای اعتماد به دولت یازدهم خود را نشان داد.

از همان ابتدا اما به خوبی می‌شد دریافت فراکسیون حداد عادل، چه رویکردی نسبت به کابینه اتخاذ می‌کند. بسیاری از اعضای فراکسیون او به عنوان نمایندگان مخالف با وزرای پیشنهادی سخن گفتند. در مقابل فراکسیون حامی علی لاریجانی فراکسیون رهروان ولایت به دلیل گرایش‌های معتدل‌تر خود را به کابینه نزدیک‌تر دید و بنای حمایت از کابینه را گذاشت.

حالا با گذشت دو سال از عمر مجلس نهم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی‌و غلامعلی حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان به منظور هماهنگی هر چه بیشتر این دو فراکسیون به منظور انجام امور پارلمانی با یکدیگر دیدار کردند. مهم‌ترین محور این دیدار علاوه بر هماهنگی دو فراکسیون در انجام امور نمایندگی، برخی بحث‌های انتخاباتی بوده است.

با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و اجماع اصلاح طلبان در این انتخابات و احتمال تکرار این اتحاد برای مجلس دهم باعث شده تب برگزاری جلسه‌های انتخاباتی میان محافظه کاران داغ شود. شاید دلیل دیدار علی لاریجانی و حداد عادل هم همین باشد.

محافظه کاران تلاش کردند با برگزاری زودهنگام این جلسات انتخاباتی به وحدتی که در دوره‌های پیش نرسیده بودند برسند و این بار به این آسانی‌ها یک نهاد دیگر را از دست ندهند. اما این بار جلسات انتخاباتی به داخل مجلس هم کشیده شده است و ظاهرا نمایندگان محافظه کار مجلس هم نگران شده‌اند.

به گزارش “تدبیر”، فراکسیون‌هایی که در دو سال اول مجلس نهم آنچنان تفاهمی‌ با هم نداشته‌اند حالا عده ای از نمایندگان به دنبال ادغام حامیان حداد و لاریجانی هستند. ادغامی‌که با توجه به همین حجم از اختلافات محورهای این دو فراکسیون کمی‌ناممکن به نظر می‌رسید.عده ای از نماینده‌های دور اولی نیز با انصراف از این فراکسیون و تشکیل فراکسیون مستقل سعی در ایجاد توازنی دیگر در مجلس نهم کردند و با هر اتحاد احتمالی ساز مخالف زده‌اند.

اما حالا دیدار حدادعادل و لاریجانی فضا را کمی‌تغییر داده است. این دیدار بنا به درخواست حدادعادل صورت گرفته که با یارانش در ماه‌های اخیر نقش پررنگی در مورد انتقاد از دولت تازه روی کار آمده داشته است. با توجه به این حجم از اختلافات اگر هم وحدتی در درون مجلس و میان لاریجانی و حدادعادل صورت بگیرد بدون شک این وحدت آنچنان پایدار نخواهد بود چراکه حدادعادل و یارانش در گذشته نشان داده‌اند که آنچنان پایبند به اصول تشکیلاتی نیستند.

حدادعادل نیز در این سال‌ها بارها با ناکامی‌مواجه شده است. در انتخابات ریاست جمهوری با انصرافش و حضور در ائتلاف ۲+۱ در انتخابات‌های هیات رئیسه مجلس در این سال‌ها با شکست او گذشته است. حالا نگران اتحاد اصولگرایان شده و در پی تحکیم رابطه با رقیب دیرینه‌اش علی لاریجانی در مجلس است.

با همه این اوصاف دو سال باقی مانده تا انتخابات مجلس نقش تاثیرگذاری در تغییر یا جدی شدن تصمیمات این دو رقیب سال‌های گذشته دارد.برخی معتقدند که حدادعادل با تحکیم روابطش با علی لاریجانی پل جدیدی به دنیای سیاست زده و در تلاش است که دیگر با طناب پوسیده قبلی اصولگرایان وارد گود انتخابات نشود.

انتخابات مجلس دهم، زمین تازه رقابت میان محافظه کاران است. انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، بازهم نشانگر عمق اختلاف جریان اصول‌گرایی بود و آنان با ۴ نامزد وارد این انتخابات شدند که حاصل آن پیروزی نامزد نزدیک به جریان اصلاحات یعنی حسن روحانی بود. هر چند به نظر می رسد شکست، محافظه کاران را به این نتیجه رسانده که برای بازگشت پیروزی به اردوگاهشان راهی جز اتحاد ندارند. شاید همین موضوع موجب شده روح الله حسینیان از اعضای ارشد جبهه پایداری و نمایندگان متنفذ مجلس اعلام کند که “اصولگرایان در انتخابات مجلس حتما متحد می شوند.”



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.