سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » ناوی پیلای: جاسوسی اینترنتی همانند آپارتاید است...

ناوی پیلای: جاسوسی اینترنتی همانند آپارتاید است

چکیده :کمیسر حقوق بشر سازمان ملل٬ واکنش جامعه جهانی در برابر اطلاعات افشاشده پیرامون نقض حریم خصوصی شهروندان از طریق جاسوسی گسترده در ارتباطات دیجیتال را با واکنش جهانی به رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی مقایسه کرد. ناوی پیلای می‌گوید می‌توان با آگاهی‌بخشی و اقدام جمعی زمینه یک تحول چشمگیر را فراهم کرد....


کلمه گروه خبر: در حالی که یک دادگاه فدرال در آمریکا در پرونده جنجالی شنود مکالمات تلفنی میلیون‌ها شهروند آمریکایی٬ به نفع آژانس امنیت ملی این کشور رای داد و اعلام کرد که فعالیت‌های این سازمان جاسوسی غیرقانونی نبوده است. ناوی پیلای٬ کمیسر حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید افشاگری‌ها پیرامون جاسوسی گسترده دولت‌ها در حریم خصوصی شهروندان می‌تواند زمینه‌ساز تحولی عظیم در حراست از حریم خصوصی در دنیای آنلاین شود.

به گزارش دویچه وله، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل٬ واکنش جامعه جهانی در برابر اطلاعات افشاشده پیرامون نقض حریم خصوصی شهروندان از طریق جاسوسی گسترده در ارتباطات دیجیتال را با واکنش جهانی به رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی مقایسه کرد. ناوی پیلای می‌گوید می‌توان با آگاهی‌بخشی و اقدام جمعی زمینه یک تحول چشمگیر را فراهم کرد.

پیلای که اهل آفریقای جنوبی است این سخنان را در گفت‌وگویی با تیم برنرز لی٬ مخترع وب بیان کرده است. خانم پیلای به تازگی از طرف سازمان ملل مامور شده است که گزارشی را پیرامون حراست از حق حریم خصوصی شهروندان جهان در دنیای مجازی تهیه و ارائه کند.

ناوی پیلای که پیش‌تر از قضات دادگاه جرایم بین‌المللی بوده گفته است که در گذشته با موارد متعددی از نقض حقوق بشر روبرو شده٬ از جمله کشتار گسترده در روآندا٬ اما موارد نقض حریم خصوصی را هم به همان اندازه جدی می‌گیرد و برای بهبود وضعیت تلاش می‌کند.

به آپارتاید آنلاین پایان دهید

ناوی پیلای معتقد است براندازی رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی نتیجه همکاری و عزم جامعه جهانی بود و حالا با اقدام جمعی شهروندان جهان علیه نقض حقوق آنها در دنیای آنلاین می‌توان و باید به آپارتاید در دنیای مجازی هم پایان داد.

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید با تکیه بر همه تجاربی که در زمینه مقابله با نقض حقوق بشر دارد٬ با تمام توان برای پایان دادن به آپارتاید آنلاین تلاش خواهد کرد. به اعتقاد او افشاگری‌های اسنودن درباره جاسوسی دیجیتال دولت آمریکا نشان داده که این اقدامات می‌تواند پی‌آمدهای جدی برای حقوق بشر داشته باشد و حالا بسیاری از شهروندان درباره زندگی خصوصی خود در دنیای دیجیتال نگرانی‌های جدی دارند.

مجمع عمومی سازمان ملل هفته گذشته با اکثریت آرا طرحی که از سوی آلمان و برزیل برای حراست از حریم خصوصی در دنیای آنلاین ارائه شده بود را به تصویب رساند. بر اساس این طرح٬ قرار است «همان حقوقی که شهروندان در دنیای آفلاین دارند٬ به دنیای آنلاین هم تعمیم یابد؛ از جمله حق داشتن حریم خصوصی.»

تیم برنرز لی٬ مخترع وب جهانی هم از جمله کسانی است که در راه تامین آزادی‌ها و حقوق آنلاین پیش‌گام است. به اعتقاد او «برای دیوارهای آنلاین نمی‌توان سرنوشتی متفاوت از سرنوشت دیوار برلین متصور شد٬ و فروپاشی این دیوارها سرنوشت محتوم آنهاست.»

سر تیم برنرز لی پیش‌تر هشدار داده بود که اقداماتی نظیر اقدام آژانس امنیت ملی آمریکا «نقض آشکار حقوق شهروندان در خفا است» و آنچه دولت‌هایی نظیر بریتانیا و ایالات متحده انجام داده‌اند مهم‌ترین تهدید در برابر اینترنت است؛ اینترنتی که به گفته او می‌تواند نیرویی عظیم برای ایجاد تغییرات مثبت در سراسر جهان باشد.

دادگاه آمریکایی: شنود قانونی است

این در حالی است که روز جمعه (۶ دی٬ ۲۷ دسامبر) دادگاهی در نیویورک این اقدام را «قانونی» خواند و اعلام کرد که این اقدامات برای «مقابله با تروریسم» انجام می‌شود و ناقض حریم خصوصی شهروندان نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ رای قاضی ویلیام پاولی در دادگاه منهتن نیویورک به قانونی بودن شنود مکالمات تلفنی٬ در تناقض با رای دادگاه دیگری در واشنگتن است که اوایل ماه جاری میلادی این اقدام را در تضاد با قانون اساسی اعلام کرده بود. به این ترتیب٬ احتمالا برای تعیین تکلیف نهایی بر سر این مساله٬ دادگاه عالی آمریکا باید وارد عمل شود.

دادخواست این پرونده توسط «اتحادیه حقوق مدنی آمریکا» ارائه شده بود و بر اساس آن گردآوری مجموعه عظیمی از اطلاعات از مکالمات تلفنی شهروندان بدون صدور رای دادگاه٬ ناقض اصل چهارم قانون اساسی آمریکا اعلام شده بود. بر اساس این اصل از قانون اساسی ایالات متحده٬ تجسس در حریم خصوصی شهروندان بدون صدور حکم از سوی دادگاه ممنوع است.

مدیران حقوقی اتحادیه حقوق مدنی آمریکا رای صادرشده در دادگاه نیویورک را «به شدت ناامیدکننده» خوانده‌اند و گفته‌اند این تصمیم با مکانیزم محافظتی قانون اساسی ایالات متحده برای حراست از حقوق شهروندان در تضاد است. آنها گفته‌اند که به زودی درخواست تجدیدنظر خود را ارائه خواهند کرد.

پیتر کار٬ سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده که از رای صادرشده خشنود است٬ اما مقامات کاخ سفید هنوز به پرسش‌های خبرگزاری‌ها درباره این موضوع واکنش رسمی نشان نداده‌اند.

باراک اوباما٬ رئیس‌جمهور آمریکا هم پیش‌تر اعلام کرده بود که با این پروژه موافق است٬‌اما در پی اعتراضات شهروندان گفت که به زودی اصلاحاتی در شیوه انجام آن صورت خواهد گرفت. قرار است ماه آینده برنامه‌های رئیس‌جمهور برای اصلاحات در برنامه‌های تجسسی آژانس امنیت ملی آمریکا ارائه شود. (بیشتر بخوانید: توصیه گروه ویژه اوباما به توقف کنترل و جمع‌آوری اطلاعات)

۱۱ سپتامبر، توجیه شنود

یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ به عنوان بزرگ‌ترین حادثه تروریستی در خاک آمریکا٬ همچنان از مهم‌ترین دلایل سازمان‌های امنیتی٬ اطلاعاتی و جاسوسی این کشور برای تجسس در ارتباطات خصوصی شهروندان است.

قاضی دادگاه منهتن هم در حکم ۵۴ صفحه‌ای که برای این پرونده صادر کرده با اشاره به این حادثه تروریستی که بیش از ۳ هزار قربانی برجای گذاشت٬ اعلام کرد که عملیات شنود NSA می‌تواند از تکرار این «حوادث هولناک» جلوگیری کند. او همچنین گفته است اگر این عملیات پیش از حادثه ۱۱ سپتامبر هم انجام می‌شد احتمالا می‌توانست از بروز آن حادثه مرگ‌بار جلوگیری کند.

ویلیام پاولی همچنین آورده است: «تکنولوژی به سازمان القاعده این امکان را داد که به‌صورت غیرمتمرکز عمل کند و یک طرح بزرگ تروریستی را از راه دور هدایت کند و جمع‌آوری متادیتای ارتباطات تلفنی شهروندان تنها راه مقابله دولت آمریکا با این اقدامات تروریستی است.»

پیش‌تر قاضی ریچارد لئون در دادگاه واشنگتن برنامه شنود امنیت ملی آمریکا را نشانه‌ای از تحقق داستان‌های «جرج اورول» خوانده و گفته بود این «اقدام مستبدانه» مصداق «هجوم به حریم خصوصی شهروندان» و خلاف قانون اساسی است. او همچنین در رای صادرشده از دولت خواسته بود که برنامه شنود را به سرعت متوقف کند.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.