سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

لزوم تصویب بدون بهانه بودجه

چکیده :دولت در این زمان با محدودیت‌های جدی روبه‌رو است که دولت گذشته در سال‌های پیش با این مشکلات کمتر برخورد کرده بود. موضوع مهمی که در تسلیم بودجه مشخص است این که دولت در زمان قانونی و بدون تاخیر بودجه را به مجلس تقدیم کرده است و همچنین دولتی بر سر کار آمده که تفاوتی اساسی با دولت گذشته دارد و این تفاوت در پایبندی به قوانین معنا می‌شود که تفاوتی مشهود در رویه دولت تدبیر و امید با دولت گذشته است....


حسین راغفر*

دولت در این زمان با محدودیت‌های جدی روبه‌رو است که دولت گذشته در سال‌های پیش با این مشکلات کمتر برخورد کرده بود. موضوع مهمی که در تسلیم بودجه مشخص است این که دولت در زمان قانونی و بدون تاخیر بودجه را به مجلس تقدیم کرده است و همچنین دولتی بر سر کار آمده که تفاوتی اساسی با دولت گذشته دارد و این تفاوت در پایبندی به قوانین معنا می‌شود که تفاوتی مشهود در رویه دولت تدبیر و امید با دولت گذشته است.

دولت دکتر روحانی از یک طرف با بدهی‌ها و تعهدات فراوانی که دولت گذشته بر جای گذاشته، مواجه است و از سوی دیگر با محدودیت‌های جدی درآمدی روبه‌روست. با خوشبینی در حل مذاکرات هسته‌ای می‌توان انتظار درآمدزایی را برای دولت داشت اما این موضوع به زمان نیاز دارد.

در حالت خوشبینانه باید اذعان کرد که برای به دست آوردن درآمدهای نفتی پس از تحریم به دو سال زمان نیاز است. دولت بودجه خود را با وضعیت تحریم تنظیم کرده و وظیفه و اختیار دولت است که اولویت‌های خود را در بودجه تعیین کند.

اما دولت باید این موضوع را در نظر بگیرد که منابع آزاد شده پس از هدفمند شدن یارانه‌ها به سمت بخش‌های تولیدی و مولد کشیده شود. در بودجه باید به بخش خصوصی اهمیت داده شود تا درآمدهای به دست آمده از این بخش بتواند قسمتی از کاستی‌های بودجه را تامین کند. اقدامات اطمینان‌ساز باید توسط دولت در فرآیند بودجه مشخص شود که پرداخت یارانه‌های دستمزدی از جمله این اقدامات است. دولت باید پیگیر اینگونه اقدامات باشد تا خوش‌‌بینی و اعتماد سرمایه‌گذاران را نسبت به دولت جلب نماید و تصویب چنین حرکت‌هایی باید در لایحه بودجه لحاظ شود.

دولت در تنظیم بودجه می‌تواند بر افزایش مالیات بر تولید تکیه نکند و در مقابل، درآمدهای خود از مالیات بر مسکن لوکس به دست آورد و همچنین می‌تواند مالیات بر واردات کالاهای لوکس جزو منابع درآمدی دولت باشد. دولت با علائمی که ما تاکنون شاهد آن بوده‌ایم، راه پر پیچ و خم و مشکلی را پیش دارد. مسلما در مورد بودجه و تقدیم آن به مجلس، دولت در این مسیر با مشکلات فراوانی رو‌به‌رو خواهد بود که ممکن است توسط برخی از مجلسیان سنگ‌اندازی‌هایی در تصویب بودجه صورت گیرد. نکته مهم این است که مردم، حرکات و نکات را درک خواهند کرد و به این امر آگاه هستند که مخالفت‌هایی با بودجه صورت بگیرد تا چه حد سیاسی و تا چه حد از سر دلسوزی و برای اصلاح بودجه است.

اکثریت مجلس با دولت همدلی دارند و نقش آنها پررنگ‌تر و مهم‌تر از اقلیت مخالف خواهد بود. بنابراین نوعی هماهنگی بین این دوقوه شکل خواهد گرفت. انتظار می‌رود که مجلس، دولت را در تصویب کلیات بودجه کمک و همراهی کند و وارد جزئیات بودجه نشود. مجلس باید بیش از هر موضوعی فارغ از تصویب بودجه، به نقش نظارتی خود توجه داشته باشد. همکاری دولت و مجلس در تصویب بودجه از علائمی است که اطمینان خاطر به فعالین اقتصادی را موجب می‌شود زیرا در روند بهبود اوضاع اقتصادی بسیار تاثیر گذار خواهد بود و منجر به بازگشت اعتماد در بین سرمایه‌گذاران برای ایجاد اشتغال می‌شود. همکاری دولت و مجلس از نگاه مردم و جوانان کشور به معنی اصلاح اوضاع اقتصادی است و اهمیت بسیار زیادی دارد.

* اقتصاددان

منبع: روزنامه آرمان



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.