سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

تیم همسو در وزارت علوم

چکیده : به نظر می‌رسد قدم بعدی و بسیار مهم فرجی‌دانا در وزارت علوم، بحث تغییر روسای دانشگاه‌ها است که باید به سرعت و دقت، پیگیری شود. آقای توفیقی در دوره سرپرستی خود، روسای برخی از دانشگاه‌های بحران‌زده همچون دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه صنعتی اصفهان را تغییر داده‌اند و در حال حاضر در بسیاری از دانشگاه‌ها دوران ریاست افراد در آنها به‌سر آمده است و ضرورت تغییر مدیریتی در دانشگاه‌ها احساس می‌شود....


احمد شیرزاد:

مجموعه تیمی که طی دوره‌های گذشته در وزارت علوم دولت‌های نهم و دهم مشغول بودند با اهداف خاص در ماموریت‌های خاصی سیاست‌های خود را پیش می‌بردند اما هم‌اکنون با حضور دکتر فرجی‌دانا در وزارت علوم شاهد روی‌کارآمدن تیمی با اهداف و ماموریت‌های متضاد با دوره‌های قبل هستیم.

این تفاوت دیدگاه ناشی از نوع نگاه به مدیریت وزارت علوم و به دانشگاه است که با روی‌کارآمدن تیم دکتر فرجی‌دانا در وزارت علوم می‌توان امیدوار بود که نگاه متعارف بین‌المللی به دانشگاه‌ها نیز در کشور حاکم شود. نکته حایز اهمیت در انتصابات روز گذشته دکتر فرجی‌دانا در وزارت علوم که شامل تغییر در معاونت آموزشی، تغییر در معاونت دانشجویی، تغییر در هیات ممیزی وزارت علوم، تغییر در مرکز جذب وزارت علوم و تغییر در مرکز پاسخگویی به شکایات، این است که فرجی‌دانا تیمی متناسب با برنامه‌های خود به وزارت علوم آورده است.

در حال حاضر مهم‌ترین مساله‌ای که از دوره قبل در وزارت علوم مانده است توجه به تمرکزگرایی و کاهش اختیارات دانشگاه‌هاست که به نظر می‌رسد همکاران فرجی‌دانا در وزارت علوم به دنبال پرهیز از تمرکزگرایی و واگذاری امور و اختیارات به دانشگاه‌ها هستند.

در دوره قبل، سیاست‌ها بر مبنای عدم اعتماد به دانشگاه بود که در دولت‌های نهم و دهم شاهد بودیم و طی فرآیند چندساله در ابتدا اختیارات آموزشی و پژوهشی از گروه‌های علمی گرفته و به دانشکده‌ها واگذار شد، پس از آن از دانشکده‌ها به روسای دانشکده‌ها و سپس به روسای دانشگاه‌ها و مسوولان وزارت علوم رسید و تمامی نهادهای علمی در متن دانشگاه اختیاراتشان را ازدست‌رفته دیدند؛ برای مثال در بحث جذب استادان، اختیارات به هیات‌های صوری واگذار شد که از سوی روسای دانشگاه‌ها منصوب می‌شدند و بدون درنظرگرفتن نظر اعضای هیات علمی و گروه‌های آموزشی اقدام به جذب استادان می‌کردند. این فرآیند در دولت‌های نهم و دهم کاملا با فرآیند شکل‌گرفته در دوره‌های قبل متفاوت بود، به‌طوری‌که در دوران مدیریت آقای معین و توفیقی در وزارت علوم با یک تلاش گسترده، بخش زیادی از اختیارات به گروه‌های آموزشی و نهادهای علمی دانشگاه‌ها واگذار و اختیارات دانشگاه‌ها کمتر شد و همه سیاستگذاری‌ها از وزارت علوم سردرآورد. با این حال نکته امیدوارکننده در دوره کنونی این است که آقای فرجی‌دانا و همکارانش در وزارت علوم الگوی موفق مدیریت مصطفی معین و جعفر توفیقی را در دولت‌های قبل و الگوی ناکارآمد دولت‌های نهم و دهم را مقابل دیدگان خود دارند. این مدل موفق مدیریت مصطفی معین و جعفر توفیقی الگویی نیست که این دو مبدع آنها بوده‌اند بلکه یک نگاه متعارف و تخصصی به دانشگاه است که می‌تواند در مسیر تولید علم و سیاست‌های کلان کشور قرار گیرد. به همین دلیل آقای فرجی‌دانا و همکاران او در این دوره این امتیاز را در اختیار دارند که می‌توانند از تجربیات دوره‌های موفق و ناموفق وزارت علوم الگو و درس بگیرند. در مجموع، انتصابات فرجی‌دانا در وزارت علوم نشان می‌دهد که او برای اجرای برنامه‌های خود در این وزارتخانه مصمم است و تیم مدیریتی او می‌توانند برنامه‌هایی برای پرهیز از تمرکزگرایی را در دانشگاه‌ها اجرایی کنند.

از طرف دیگر به نظر می‌رسد قدم بعدی و بسیار مهم فرجی‌دانا در وزارت علوم، بحث تغییر روسای دانشگاه‌ها است که باید به سرعت و دقت، پیگیری شود. آقای توفیقی در دوره سرپرستی خود، روسای برخی از دانشگاه‌های بحران‌زده همچون دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه صنعتی اصفهان را تغییر داده‌اند و در حال حاضر در بسیاری از دانشگاه‌ها دوران ریاست افراد در آنها به‌سر آمده است و ضرورت تغییر مدیریتی در دانشگاه‌ها احساس می‌شود.

منبع: روزنامه شرق



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.