سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » هاشمی رفسنجانی و مردی که با شنیدن نامش به هیجان می آییم...

هاشمی رفسنجانی و مردی که با شنیدن نامش به هیجان می آییم

چکیده :انتخابات ۲۴ خرداد ماه اتفاق بزرگی بود که بسیاری از آنها که نمی خواستند این اتفاق بیافتد را غافلگیر کرد. آنها تا چند روز قبل از برگزاری انتخابات آمارهایی را اعلام می کردند که تنها برای خودشان اغوا کننده بود، آنان آمار از مردم می گرفتند و آمار دیگری را به مردم اعلام می کردند ولی ما شاهد بودیم که خداوند چگونه آنان را غافلگیر کرد. ...


کلمه- سید حامد آرین:

هاشمی رفسنجانی در دیدار با شرکت کنندگان همایش میثاق با حضرت امام (ره) که در حسینیه امام خمینی (ره) در جماران برگزار شد از استبداد و افراط و پایمال کردن حق مردم بشدت انتقاد کرد و به صراحت به مساله کم رنگ کردن خط امام و حذف یاران امام پرداخت و با انتقاد از مشکلاتی که برای انقلابیون ایجاد شده، بر ضرورت رفع آن تاکید کرد.

وی در این سخنان حرکت مردم در انتخابات ۲۴ خرداد را با انقلاب مقایسه کرد و از مردم خواسته است که در حفظ این دستاورد کوشا باشند. هاشمی رفسنجانی با اشاره به مقدمات حضور در انتخابات و رویدادهای پس از آن به جنگ روانی اقتدارگرایان پرداخته و گفته است: انتخابات ۲۴ خرداد ماه اتفاق بزرگی بود که بسیاری از آنها که نمی خواستند این اتفاق بیافتد را غافلگیر کرد. آنها تا چند روز قبل از برگزاری انتخابات آمارهایی را اعلام می کردند که تنها برای خودشان اغوا کننده بود، آنان آمار از مردم می گرفتند و آمار دیگری را به مردم اعلام می کردند ولی ما شاهد بودیم که خداوند چگونه آنان را غافلگیر کرد.

اظهار صریح ” اغوا ” و ” غافلگیری” از سوی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بیانگر این واقعیت است که اقتدارگرایان با فضا سازی های پیش از انتخابات باز بنا داشته اند که انتخابات را به سمت یک مهندسی از پیش تعیین شده سوق دهند اما خداوند آنان را غافلگیر کرده است

هاشمی رفسنجانی که بعد از انتخابات مهندسی شده سال ۸۸ به صراحت از تردید های موجود در میان مردم به نتیجه انتخابات سخن گفته و خواستار بررسی دقیق تخلفات و اعتراض ها شده بود این بار با اشاره به مساله حق الناس بودن رای و حق انتخاب مردم به تلاش اقتدارگرایان برای کم رنگ کردن حضور مردم پرداخته و گفته است: اگر کسانی چند روز پیش از انتخابات مانع حضور برخی در انتخابات شدند حق الناس کردند و اگر کسانی نگذاشتند رای های داده شده، خوانده شود حق الناس کردند.

اشاره او به برخورد جانبدارانه و غیرقانونی شورای نگهبان در رد صلاحیتهاست که به بهانه کبر سن مانع از حضور شخص رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتخابات ریاست جمهوری شدند.

هاشمی رفسنجانی در این سخنان بدون آنکه اشاره ای به تقلب و تخلف در انتخابات سال ۸۸ داشته باشد و به اعتراضات آن زمان بپردازد، هوشمندانه با بیان اینکه مردم ایران ” باشعور ” هستند ادامه می دهد که ایران بعد از برگزاری انتخابات آرامش زیادی به دست آورد و انتخابات بدون هیچ آسیبی برگزار شد، این مساله نمونه منطق دموکراسی است. در واقع رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید که چون در این انتخابات به رای مردم احترام گذاشته شد و آرا به صندوق ریخته شده خوانده شد، مردم با آرامش نتیجه آن را پذیرفتند و فضای ملتهب چهار سال گذشته تا حدی آرام گرفت و آسیبی هم به کسی نرسید. برخلاف سال ۸۸ که اعتراض مدنی و آرام مردم به نتیجه انتخابات با خشونت عریان نیروهای نظامی و امنیتی رو به رو شد.

مردم با شنیدن نام چه کسانی به هیجان می آیند؟

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بعد از آنکه به مساله انتخابات و پیامدهای ناشی از آن می پردازد سختی های پیش آمده را با دوران انقلاب و جنگ مقایسه می کند و از فشارها و مشکلات بر انقلابیونی می گوید که بسیار به انقلاب خدمت کرده اند و مردم با آمدن نامشان به هیجان می‌آیند اما در دوره های اخیر دچار مشکل شدند.

اشاره او به میرحسین موسوی و مهدی کروبی است که حتی در زمان پیش از انتخابات وقتی در دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نام او در پرسش یکی از حضار مطرح شد، شرکت کننده با شنیدن نام آنها ایستاده و دقایقی تشویق می کردند. در همین حال در میتنگ ها و نشست هایی که در جریان تبلیغات اننخاباتی برگزار شد بارها و بارها نام موسوی و کروبی با تشویق حضار همراه بود و رفع حصر از آنان به یکی از مطالبات شرکت کنندگان در انتخابات تبدیل شده بود.

اظهار امیدواری او برای رفع مشکل این انقلابیون که در حصر و زندان هستند با ” باید ” همراه است و او می گوید باید این مشکلات را ان شاءالله به تدریج حل کرد و آن را ضرورت امروز جامعه می داند.

هاشمی رفسنجانی در این سخنان هر چند به مساله مصر و مشکلات ناشی از تندروی در این کشور اشاره دارد اما آن را درس عبرتی برای همگان می داند. اشاره او به رای ۲۵ درصدی مرسی و کنایه از اقتدارگرایانی است که می خواستند زمینه مشارکت اکثریت جامعه در انتخابات را از بین ببرند و اقلیت را بر اکثریت حاکم کنند. نمونه انچه در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان پیش آمد و نمایندگان این دو نهاد نماینده اکثریت ملت نیستند.

او به مصر اشاره دارد و می گوید: اکنون شاهد پایمال شدن حقوق مردم این کشورهستیم و استبداد در حال بازگشت به خانه های آنها ست و مبارزین بار دیگر به زندان ها باز می گردند. سه مولفه ای که بعد از انتخابات ۸۸ در کشور اتفاق افتاد. تضییع حقوق مردم، فرستادن مبارزین انقلابی به زندان ها و صدای پای استبداد.

امنیت گورستانی

هاشمی با برشمردن آسیب های استبداد و افراط برای جوامع همگان را به پند گرفنن از تحولات منطقه و بحران و برادرکشی سوریه دعوت می کند و می افزاید که برای همگان ثابت شده است که زور، ترساندن، ارعاب مردم و امنیتی کردن هیچ فایده ای ندارد و این امنیت، امنیت گورستان خواهد بود ، ولی امنیت برای زنده ها نیست و ما برای زنده ها امنیت نیاز داریم.

پس از آن هاشمی بلافاصله آن را به مسایل داخلی ربط می دهد و می گوید که نباید ایمان را به ظلم آلوده کرد. وی با انتقاد از برخی از عملکردها می افزاید: گاهی شاهدیم خیلی ها که خود را حزب اللهی می دانند، ظلم می کنند ولی تصور خودشان این است که از نظام دفاع می کنند، اما باید بدانند این اقدامات سکوت می آورد اما امنیت نمی آورد.

افرادی که یاران امام را تار و مار کردند

هاشمی رفسنجانی که طی چند سال گذشته بارها به صورت غیر مستقیم نسبت به خطر حضور حجتیه و جریان مصباح در مصادر کلیدی هشدار داده و تاکید کرده بود که این افراد با اندیشه امام در تضاد هستند و نمی خواهند که آن تفکر حاکم باشد، روز گذشته تصریح کرد: کسانی هستند که نمی خواهند عصر امام دوباره تکرار شود و امام راحل سرلوحه کار ما قرار گیرد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشتر گفته بود نظر منفی بنیانگذار جمهوری اسلامی با این طیف تا پایان عمر ادامه داشت اما متأسفانه این طیف با نفوذ به برخی باندهای قدرت توانستند تحت شعارهای ظاهرالصلاح و اسلامی و البته عملکردهای ضداسلامی خود، ضربات خود را به انقلاب، نظام اسلامی و به خصوص رکن اساسی آن یعنی ولایت فقیه وارد آورند.

بحث ولایتیون یا کسانی که با برپایی حکومت اسلامی در زمان امام خمینی مخالف بودند، یکی از مباحث جدی طی دو دهه گذشته پس از رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی بوده است.

حضور افرادی در باندهای قدرت که در دهه اول انقلاب و حضور امام خمینی هیچ نقشی حتی در پایین ترین رده های تصمیم گیری نداشتند، از ابتدا این نگرانی را در میان بانیان و دلسوزان انقلاب ایجاد کرده بود که حضور آنان در ساختارهای جدید قدرت با چه نیتی صورت گرفته است.

بعد از اینکه در جریان اعتراض های سال ۸۸ عده ای که هیچ نقشی در انقلاب و جنگ نداشتند مصادر قدرت را به تصاحب خود در آوردند و نخست وزیر امام و نماینده امام در بنیاد شهید را آماج حملات و تهاجمات خود قرار دادند، مشخص شد که دو دهه برنامه ریزی برای امام زدایی از این کشور تا چه اندازه موفق عمل کرده است.

آنچه میرحسین موسوی در سخنان و بیانیه های خود بارها بر آن تاکید کرده بود چیزی نبود به جز همان جمهوری اسلامی با همان عهدی که در ابتدا با مردم بسته بود. وقتی این خواست او با حمله اقتدارگرایان رو به رو شد، میرحسین به صراحت پرسید که آیا اگر کسی رجعت به آن عهد نورانی و نخستین را بخواهد به انقلاب پشت کرده است و دست به براندازی نظام زده است؟ آیا اگر کسی بازگشت به نسخه اصیل انقلاب اسلامی را طلب کند، آیا اگر کسی خواستار آن اسلام ناب محمدی که امام منادی و معرف آن بود باشد و از خرافه‌پرستی‌ها و قشری‌گری‌هایی که با نام دین به مردم فروخته می‌شود بیزاری بجوید، آیا اگر کسی اجرای بدون‌تنازل قانون اساسی را دنبال کند، آیا اگر کسی از وفاداری به عهدهای ایمانی و انسانی بپرسد جز به دادگری فراخوانده است؟

در واقع آنان که از همان ابتدای نخست وزیر میرحسین با او مخالفت می کردند همان ها بودند که با اندیشه جمهوری اسلامی امام خمینی و میزان بودن رای مردم مشکل داشتند و زمانی که این یار امام به صحنه آمد برای حذف او از هیچ تلاشی فروگذار نکردند.

اما موسوی که خود از بانیان اصلی نظام مردمی جمهوری اسلامی است “وظیفه شرعی و ملی” خود می دانست که به “افشای رازهای پشت سر این روند پرمخاطره” بپردازد و “آثار نابود کننده” آن را بر سرنوشت کشور تبیین کند ولو نتیجه آن حصر غیرقانونی و غیرشرعی و عزل از همه مناصب باشد.

و امروز در حالی که نزدیک به هزار روز از حصر نخست وزیر هشت سال دفاع مقدس می گذرد، هاشمی رفسنجانی تصریح دارد که کسانی که تلاش کردند امام راحل را کمرنگ کنند، ظلم کردند، آنان یاران امام را تار و مار کردند؛ ولی خداوند نمی خواهد آنان موفق شوند.

بی شک ظلم ظالمان پایدار نیست و چراغی که خداوند برفروزد خاموش شدنی نخواهد بود.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.