سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

رسانه و ‫کلید موفقیت دولت

چکیده :دولت یازدهم، با موانع بی شماری در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاست خارجی و سیاست داخلی مواجه است و تنها عاملی که می تواند باعث موفقیت این دولت شود، تداوم همراهی و حفظ حمایت افکار عمومی از رئیس جمهور و تطبیق مطالبات با واقعیتها و محدودیت های دولت است. کلید این همراهی برای دولت، رسانه ها به عنوان مجرای ارتباط با افکار عمومی هستند که باید از طریق تقویت تیم رسانه ای دولت این همراهی پدید آید. ...


فواد صادقی

امسال روز خبرنگار مصادف شد با هفته آغاز به کار دولت جدید، دولتی که در مقایسه با دولتهای نهم و دهم از حمایت به مراتب بیشتری از سوی خبرنگاران و روزنامه نگاران برخوردار است. اما این لزوما به معنای آن نخواهد بود که این دولت بتواند در برقراری ارتباط با رسانه ها عملکرد موفقی بر جای بگذارد.

دولت احمدی نژاد اگرچه دلهای اکثر خبرنگاران را با خود نداشت، اما سعی داشت با ارائه خدمات جانبی نظیر هدیه روز خبرنگار یا عیدی، تسهیلات و سایر امتیازات مادی، از حجم انتقادات به خود در رسانه ها کم کند. گرچه این تدابیر چندان موفق واقع نشد، اما واقعیت آن است که خبرنگاران و روزنامه نگاران از دولت قبل نیز انتظارات چندانی در برقراری یک رابطه حرفه ای و کارامد با رسانه ها نداشتند.

به عکس از این دولت اگرچه انتظار پرداخت هدیه نقدی و یا امتیازات معیشتی را ندارند، اما به همین میزان انتظارات خبرنگاران و روزنامه نگاران از تیم رسانه ای دولت در ارائه یک سطح حرفه ای و کارامد در بخش رسانه ای بالاتر است و شاید به همین علت باشد که عملکرد تقریبا دو ماهه تیم رسانه ای رئیس جمهور جدید، چندان رضایت جامعه خبری کشور را فراهم نکرده است.

باید توجه داشت که تیم رسانه ای دولت کارکرد و ماهیتی متفاوت با روابط عمومی یک سازمان دارد و عدم توجه به این مرز، موجب پیامدهای منفی در تعامل با رسانه ها خواهد شد.

مسایل رخ داده در دو کنفرانس برگزارشده خبری دکتر روحانی و همچنین جلسه مدیران مسئول مطبوعات با رئیس جمهور که تنها اقدامات معدود تیم رسانه ای دولت محسوب می شود، نشان از این دارد که توجه بیشتری باید از سوی دولت یازدهم به حوزه رسانه ها صورت گیرد.

این در حالی است که در همین مدت حجم تخریبها و جنگ روانی صورت گرفته بر روی دولت یازدهم و فهرست پیشنهادی کابینه، از ابتدای انقلاب تا کنون بی سابقه بوده است. رسانه های افراطی در حالی که هنوز دولت یازدهم تشکیل نشده است، روزشمار معکوس برای حل مشکلات کشور در ۱۰۰ روز راه اندازی کرده اند تا افکار عمومی را علیه رئیس جمهوری که ویرانه ای از دولتی که همین رسانه ها حامی سرسخت آن بودند تحویل گرفته است، تحریک کند.

وزرای پیشنهادی ناجوانمردانه و با مجموعه ای از دروغ، تهمت و افترا به روش جریان افراطی مورد تخریب قرار گرفته اند و طبیعی است در این شرایط زمانی که تیم رسانه ای دولت نمی تواند به خوبی با این تخریبها مقابله کند، رئیس جمهور شخصا ناگزیر از ورود به میدان و دفاع از دولت و روشنگری افکار عمومی است و اگرچه این اقدام با قدرت از سوی دکتر روحانی در کنفرانش خبری انجام شد، اما باید توجه داشت که اثر این موضعگیری دائمی نیست و تخریب های جدید پاسخهای جدیدی می طلبد و نمی توان برای هر موج تخریبی از رئیس جمهور انتظار پاسخگویی داشت.

در واقع یکی از ماموریتهای اصلی تیم رسانه ای دولت، تعامل نزدیک با رسانه ها و در اختیار قرار دادن اطلاعات دقیق است تا روزنامه نگاران بتوانند به وظیفه خود در روشنگری افکار عمومی کمک کنند و در این میان حمایت گفتمانی بخش عمده اصحاب رسانه از دکتر روحانی، به دلیل تاکید بیشتر ایشان بر حقوق رسانه ها و آزادی بیان و انتقاد از سوی ایشان و قرار گرفتن ایده تغییر به عنوان عنصر محوری برنامه های رئیس جمهور، برای تبدیل شدن به فعلیت و شکل گیری یک جریان رسانه ای کارآمد در حمایت از دولت یازدهم در رسانه ها نیاز به بستری مناسب دارد که فراهم سازی این بستر وظیفه تیم رسانه ای دولت است.

حاکم شدن برخی سلیقه ها، باندبازی و میدان دادن به نورچشمی ها، آسیبهایی بودند که در دولتهای قبل دامن گیر تیم رسانه ای دولت شدند و دولت یازدهم باید به آن توجه نماید و از آن برحذر باشد.

نکته مهم تر، تغییر مفهوم رسانه در دولت یازدهم نسبت به دولتهای قبل، به خصوص دولتهای سازندگی و اصلاحات است. در گذشته رسانه های موثر و اصلی در افکارعمومی، رادیو و تلویزیون و روزنامه ها محسوب می شدند و بنابراین، تعامل با رسانه ها به این دو گروه رسانه ای محدود می گردید. اما اکنون، رسانه های مجازی و به خصوص سایتهای خبری و شبکه های مجازی و حتی پیامک های وسیع شبکه تلفن همراه، گوی سبقت را از دو گروه رسانه کلاسیک ربوده اند و اتفاقا دکتر روحانی در جریان تبیلغات ریاست جمهوری اگرچه نسبت به رقبای خود از حمایت کمتری در صداوسیما و مطبوعات حاکمیتی برخوردار بود، اما از حمایت غالب شبکه های اجتماعی و فعالان اینترنتی بهره می برد و به همین جهت در فرایند تعامل با رسانه ها باید در شیوه های گذشته تجدید نظر کرد.

سخن آخر اینکه دولت یازدهم، با موانع بی شماری در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاست خارجی و سیاست داخلی مواجه است و تنها عاملی که می تواند باعث موفقیت این دولت شود، تداوم همراهی و حفظ حمایت افکار عمومی از رئیس جمهور و تطبیق مطالبات با واقعیتها و محدودیت های دولت است. کلید این همراهی برای دولت، رسانه ها به عنوان مجرای ارتباط با افکار عمومی هستند که باید از طریق تقویت تیم رسانه ای دولت این همراهی پدید آید.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.