سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

ادبیات رئیس جمهور

چکیده : در فضای مجازی، آخرین واکنش‌ها نسبت به دولت احمدی نژاد و اولین واکنش‌ها نسبت به دولت روحانی به یک امر مشترک اشاره داشت: «ادبیات شخص رئیس...


حامد ذاکر

در فضای مجازی، آخرین واکنش‌ها نسبت به دولت احمدی نژاد و اولین واکنش‌ها نسبت به دولت روحانی به یک امر مشترک اشاره داشت: «ادبیات شخص رئیس جمهور».

 ادبیاتی که حسن روحانی در مراسم تنفیذ خود به کار برد، حتی به صورت زنده در شبکه‌های اجتماعی بازخورد مثبت بسیاری در پی داشت. بازخوردی که تا ساعت‌ها بعد از مراسم همچنان ادامه داشت. جالب آنکه ادبیات روحانی، توانسته بود هواداران هر دو جریان سیاسی کشور، چه آنان که به اصول گرایان نزدیک‌اند و چه به اصلاح طلبان را جذب خود کرده و از آن مهم‌تر ایجاد حس امید و رضایت نماید. حتی رهبری نظام نیز در بیانات خود از ادبیات و انتخاب لغت حسن روحانی بارها وام گرفت و آنها را در سخنان خود به کار برد.

از آن طرف، انتشار وسیع مستند رادیویی «ادبیات یک رئیس‌جمهور» که به بررسی ادبیات، گفتار و تعابیر وی در هشت سال ریاست جمهوری‌اش می‌پردازد و نشان می‌دهد چرا ادبیات او در شان یک رئیس جمهور نبود، و همچنین بسیاری از نوشته‌ها و پیام‌های اینترنتی که در مورد احمدی‌نژاد و رفتن او در فضای مجازی انتشار یافت، به خوبی آشکار می‌کند حس منفی، حقارت و خرد شدگی بخش بزرگی از جامعه‌ی یک کشور، تا چه اندازه می‌تواند متاثر از کلام و ادبیات رئیس جمهور آن کشور باشد. شاید احمدی نژاد اگر با همین کارنامه عملی که دارد، از ادبیات بهتری استفاده می‌کرد امروز محبوب تر بود.

 فاصله میان عبارات زیر تنها انتخاب چند لغت است. اما همین انتخاب ساده، در دل یک ملت احساس غرور و امید و یا یاس و سرخوردگی میکند:

“البته باید فضا و فرصت خدمت برای تمام ایرانیان باز شود و بگذاریم که شایستگان بر ملت خدمت کنند و سینه‌ها از کینه‌ها پاک شود و اجازه دهیم که آشتی جای قهر و دوستی جای دشمنی بنشیند و اسلام با چهره رحمانی خود و ایران با چهره عقلانی خود و انقلاب با چهره انسانی خود و نظام با چهره عاطفی خود حماسه بیافریند.”

“بذارین این جمله را بگم دیگه… اون ته چیزی که اونا را می‌سوزونه چیه؟ بالاخره یک کم خودمونی ایرانی با هم صحبت کنیم. عیب نداره. اجازه هستش؟ گفتش که باباجون آب رو بریز همونجا که می‌سوزه. چرا آب رو جای دیگه می‌ریزی؟”



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.