سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

آیت الله صدوقی؛ شهید محراب

چکیده :رمز موفقيت آيت‏الله صدوقي در اخلاق خاص ايشان بود، ايشان بسيار متواضع بودند و مردم شيفته اخلاق نامبرده بودند. بقدري با مردم خوش برخورد بودند و مردم را به خود جذب مي‌كردند كه موجب محبوبيت و مورد احترام جامعه قرار گرفته بودند و دوست و دشمن به ايشان احترام مي‏كردند. ...


یازدهم تیرماه سالروز شهادت عالم بزرگوار حضرت آیت‏الله صدوقی میباشد. در این روز زمانی که فقیه مجاهد و عارف بزرگوار حضرت آیت‏الله صدوقی پس از ادای نماز جمعه جایگاه را ترک می‌کرد، منافقی قسی‏القلب به او نزدیک شد و با آغوش کشیدن آن بزرگوار و منفجر کردن نارنجکی که دردست داشت، آیت‏الله صدوقی را در خون غوطه‏ ور می‏سازد.

آن عالم متعهد و مبارز خستگی‏ناپذیر در ماه مبارک رمضان و درحال روزه به آرزوی دیرینه خویش دست یافت و جان پاک خویش را در راه بقای ارزشهای متعالی اسلام تقدیم محبوب خویش نمود.

آیت‏الله صدوقی در سال ۱۳۲۷ هجری قمری در یزد دیده به دنیا گشود. خانواده شهید صدوقی از نواده‏های مرحوم شیخ صدوق بزرگ می‌باشند و پدر او یکی از روحانیون معروف یزد بود.

شهید صدوقی در سن هفت سالگی پدر و در ۹ سالگی مادر خویش را از دست داد. مدتی از دوران تحصیلات او در یزد و سپس در اصفهان سپری شد و سپس برای ادامه آن با خانواده خویش به قم هجرت نمود و مدت بیست و یک سال در آنجا به تحصیل علوم پرداخت پس از درگذشت موسس و مدیر حوزه علمیه قم مرحوم آیت‏الله حاج شیخ عبدالکریم حائری، قسمتی از کارهای حوزه به شهید صدوقی واگذار شد. آیت‏الله صدوقی بیشترین اوقات خویش را با رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) گذراند. خود آن شهید سعید در این باره می‏گوید:
“در آن وقت امام خمینی یکی از مدرسین خیلی مبرز حوزه بودند که همه ایشان را به عنوان اینکه یک آقای فوق‏العاده است می‏شناختند. تدریسشان هم خیلی بالا گرفت و با اینکه آقایان مراجع هم بودند ولی تدریس ایشان در قم اولویت پیدا کرد. یادم هست که امام خمینی در مسجد سلماس نزدیک محله یخچال قاضی تدریس می‌کردند و مسجد تقریباً پر می‌شد و ایشان یک آقای معروفی مشتهر به فلسفه و عرفان و فقه و اصول و استاد اول، شناخته می‏شدند. بنده در سال ۱۳۴۹ قمری که وارد قم شدم، دو سه روزی پس از ورود، با امام خمینی آشنا شدم و کم‏کم آشنایی ما بالا گرفت و به رفاقت کشید و گاه در تمام مدت شبانه‏روز با ایشان بودم…”

آیت‏الله صدوقی در سال ۱۳۳۰ به یزد مراجعت نمود. او از آغاز مبارزات حضرت امام چه قبل و چه بعد از ۱۵ خرداد همواره از یاران امام و از مروجان افکار متعالی رهبر انقلاب محسوب می‌شد.
پس از تبعید امام به ترکیه و سپس به نجف اشرف، ارتباط مرحوم صدوقی با امام قطع نشد. بلکه آن شهید بزرگوار از طریق مراسلات با امام رابطه برقرار نمود و تا آخرین حد توان خویش حضرت امام را در مبارزه با طاغوت همراهی می‌کردند.

او در حین مبارزات مردم مسلمان ایران برای سرنگونی رژیم پهلوی پیامهای حضرت امام را که توسط تلفن به او می‏رسید به اطلاع علمای مشهد و تبریز و شیراز و دیگران می‏رساند.

شهید صدوقی در مبارزه با رژیم شاه یکی از محورهای اصلی مبارزه محسوب می‌شد. او اعلامیه‏هایی در محکوم نمودن جنایات رژیم از جمله فاجعه سینما رکس آبادان صادر نمود. ایشان در مورد مسائل مهم انقلاب همواره مورد مشورت پیشتازان روحانیت مبارز بودند و شهید مظلوم آیت‏الله بهشتی و همچنین آیت‏الله هاشمی رفسنجانی براین واقعیت تاکید کرده‏ اند.

امام خمینی قدس‏سره‏الشریف در پیامی که به مناسبت شهادت آیت‏الله صدوقی فرستادند، درباره این شهید بزرگوار چنین فرمودند:
“… قربانی برای یک انقلاب بزرگ نشانه یک پیروزی و نزدیک شدن به هدف است. بی‏جهت نیست که درباره سیدشهیدان جهان منقول است که هرچه یاران بزرگوارش از دست می‏رفتند و هرچه به ظهر عاشورا نزدیک می‌شد رنگ مبارکش افروخته و ابتهاجش زیادتر میشد. هرشهیدی که می‌داد یک‌قدم به پیروزی نزدیکتر می‌شد.

مقصد عقیده است و جهاد در راه آن و پیروزی انقلاب، نه زندگی و نه دنیا و رنگ و بوی ننگین آن، این شهادت‏هاست که به ملت ما وعده پیروزی نهایی می‏دهد.

چه کسی اولی به شهادت است در عصری که استکبار جهانی و فرزندان خلف آن در داخل و خارج اسلام عزیز را تهدید می‏کنند از امثال شهید بزرگوار ما و فقیه متعهد و فداکار اسلام شهید صدوقی عزیز رضوان‏الله علیه، شهید بزرگی که در تمام صحنه‏های انقلاب حضور داشت و یار و مددکار گرفتاران و مستمندان بود و وقت عزیزش صرف در راه پیروزی اسلام و رفع مشکلات انقلاب می‌شد و برای خدمت به خلق و انقلاب سراز پا نمی‏شناخت هرجا زلزله می‏شد شهید صدوقی برای ترمیم خرابی‏ها آنقدر که توان داشت حاضر، هرجا که سیل می‏آمد او بود که در صف مقدم برای دستگیری خلق خدا حاضر بود. در جبهه‏ها او و دوستان او و امثال او بودند که هرچند یک دفعه سرکشی کرده و آرامش قلب خلق‏الله بودند…
ما در عین حال که از شهادت و فقدان این بزرگان خدمتگزار به اسلام و محرومین در سوگیم از نزدیک شدن به هدف اعلا که قطرات خون این شهیدان آنرا نوید می‏دهند دلگرم و خرسندیم آنچه پیش ما مطرح است هدف بزرگ و شخصیتهای این بزرگمردان شهید است که بحمدالله هدف نزدیک و شخصیتهای اینان بارزتر و بزرگتر میشود.

اینجانب دوستی عزیز که بیش از سی سال با او آشنا و روحیات عظیمش را از نزدیک درک کردم از دست دادم و اسلام خدمتگزاری متعهد و ایران فقیهی فداکار و استان یزد سرپرستی دانشمند را از دست داد و در ازاء آن به هدف نهایی که آمال این شهیدان است نزدیک شد…

آیت‏الله خاتمی درباره خصوصیات بارز شهید محراب آیت‏الله صدوقی چنین می‏گوید:
“ایشان از اول جوانی همه‏اش در خدمت خلق بود، نه اینکه مثل بعضی‏ها در یک مقطعی از زمان اتفاق می‏افتد که اینها بدرد مردم بخورند ولی بعداً از کار افتاده می‏شوند و کنار می‏روند ولی ایشان از اول عمرش تا لحظه‏ای که شهید شدند و این جنایت روی داد دائماً در دلسوزی و خدمت برای مردم بودند.”
دیگر اینکه رمز موفقیت آیت‏الله صدوقی در اخلاق خاص ایشان بود، ایشان بسیار متواضع بودند و مردم شیفته اخلاق نامبرده بودند. بقدری با مردم خوش برخورد بودند و مردم را به خود جذب می‌کردند که موجب محبوبیت و مورد احترام جامعه قرار گرفته بودند و دوست و دشمن به ایشان احترام می‏کردند.

از جمله کارهای قابل توجه ایشان رفع مشکلات مردم بود که حتی در رژیم سابق و قبل از انقلاب بسیاری از مشکلات اجتماعی برای مردم پیش می‏آمد اغلب مشکلات اقتصادی بود که برای آنها وجود داشت و آیت‏الله صدوقی پایمردی می‌کردند و مشکلات مردم را حل می‌کردند.

خدمات ایشان منحصر به استان یزد و ایران نبود، بلکه حتی خارج از کشور هم خدمات ارزنده‏ای انجام دادند. مثلاً ایشان در لبنان به آسیب‏دیدگان و مردم محروم آن کشور کمک می‌کردند…”

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.