سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

حقوق زنان در عصر ظهور

چکیده :از ویژگی های فقه اسلامی نداشتن نگاه خشک و متحجّرانه به مسائل است و پویایی و انطباق آن با واقعیات تاريخى و اجتماعى و مقتضيات زمان از وظایف اسلام پژوهان است. اگر غرب حدود یک قرن است که پای زنان را به حوزه سیاست و علم باز کرده و اکنون شاهد این همه پیشرفت هستیم اسلام چهارده قرن است که آزادی و مالکیت و تعلیم و تعلم و.... را از حقوق زنان دانسته است ولی متأسفانه در طول زمان غیبت بسیاری از این حقوق دستخوش تحریف و دگرگونی گردیده است و باعث شده که زنان مسلمان ما خود را باور نکرده اند و به پیشرفتهایی که شایسته آنان بوده است نائل نیامده اند. او خواهد آمد تا این حقوق را یادآوری کند تا زنان شخصیت خود را بشناسند و خود برای زندگیشان تصمیم بگیرند. ...


زهرا ربانی املشی

در طول تاریخ به‌‌ویژه در دوران غیبت، در اثر کوتاهى و غفلت و یا جهل و نادانى بدعت‌‌هاى زیادى در دین ایجاد مى‌‌شود و اشخاصی به جهت منافع زودگذر دنیوى خود به خیال اینکه عدول از احکام الهى آنها را زودتر و یا راحت‌‌تر به آن اهداف مى‌‌رساند بسیارى از احکام قرآن و اسلام را نادیده مى‌‌گیرند یا آنها را به میل خود تفسیر و تأویل مى‌‌کنند و درنتیجه، اسلام واقعى به فراموشى سپرده مى‌‌شود، پیامبر فرمود: لَا یَبْقَى‏ مِنَ‏ الْإِسْلَامِ‏ إِلَّا اسْمُهُ‏ وَ لَا مِنَ الْقُرْآنِ إِلَّا رَسْمُهُ ” ” از اسلام جز نامی و از قرآن جز رسمی باقی نخواهد ماند” در روایت است که زمانی که امام زمان ظهور و دین اسلام را معرفی میکند به خاطر آن تحریف ها و بدعت ها ،مردم احساس میکنند که دین جدیدی آمده است. آن حضرت پس از ظهور، اسلامی را معرفی میکند که بنا به فرموده امام صادق مطابق با اسلام پیامبر است: “قَالَ یَصْنَعُ کَمَا صَنَعَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَهْدِمُ‏ مَا کَانَ‏ قَبْلَهُ‏ کَمَا هَدَمَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) أَمْرَ الْجَاهِلِیَّهِ وَ یَسْتَأْنِفُ الْإِسْلَامَ جَدِیداً”. “امام زمان بر شیوه پیامبر رفتار میکند و آنچه از نشانه های گذشته (مانند جاهلیت) باشد از بین می برد همانگونه که پیامبر نشانه های جاهلیت را از بین برد”. ایشان احکام خداوند را به همان صورت که صادر شده است به اجرا درمى‌‌آورند و هرگونه ظلم و ستم و امتیاز طلبى‌‌هاى نادرست اجتماعى را از متولیان دروغین امور سلب مى‌‌کنند مثل اینکه امام اسلام جدیدی را ارائه می دهد. بدیهى است که با مشاهده چنین وضعى حتى برخى از متولیان مراکز مذهبى و فرهنگى نیز به مقابله با آن حضرت برخواهند خاست.

یکی از مسائلی که در طی زمانهای گذشته از مسیر دستورات اسلامی فاصله گرفته است حق و حقوق انسان ها و به خصوص حقوق زنان است. زنان که نیمی از جمعیت انسانی را تشکیل می دهند با وجود رشد فراوان اجتماعی و فرهنگی که نسبت به صدر اسلام پیدا کرده اند ولی از بسیاری از حقوق خدادادی خود محرومند. البته ایدئولوگهای اسلامی بخصوص در مقام نظریه چنین تصوری ندارند ولی غالب انسانها از مذهبیون گرفته تا دیگران، نگاهی ابزاری به زن دارند و فقط نوع آن متفاوت است. در حوزه خانواده زن را نه به عنوان زن بودنش بلکه به خاطر مادر بودن و همسر بودنش می ستایند، در حوزه اجتماعی نه به عنوان مدیریت درستش و پر کاری و کم توقعی او که به عنوان کمک خرج مردان، در حوزه سیاست نه به عنوان کسی که می تواند مشکلات کشوری را حل و فصل کند بلکه فقط به عنوان رأی دهنده به آقایان و… بالاخره در هر جا به گونه ای.

وقتی امام زمان ظهور کنند اعلام خواهند کرد که خمیرمایه زن و مرد در آفرینش یکسان است و از شخصیّت و فطرت مشترکى بر خوردارند. ” فأقم وجهک للدین حنیفاً فطرت الله الّتى فطر النّاس علیها…” او می آید تا همانند رسول الله احیاگر حقوق زنان باشد. او خواهد گفت که اسلام زن و مرد را دو انسان می داند که هر کدام باید به اقتضای فطرت و طبیعت خود در مسیر درست خویش حرکت کنند .

او نگاه مرد سالارانه از زنان را نقض میکند و میگوید دلیل برتری و شایستگی جنسیت نیست بلکه تقواست: “ان اکرمکم عند الله اتقیکم”. تساوى حقوق زن و مرد را حقیقتى مسلّم میداند امّا تشابه و همانندى را نادرست. زیرا که ساختار آفرینش زن و مرد و نیازهاى جسمى و روحى آنان متفاوت است لذا باید زن حقوق متناسب با خود را به دست آورد.

او می آید تا بگوید: از ویژگی های فقه اسلامی نداشتن نگاه خشک و متحجّرانه به مسائل است و پویایی و انطباق آن با واقعیات تاریخى و اجتماعى و مقتضیات زمان از وظایف اسلام پژوهان است. اگر غرب حدود یک قرن است که پای زنان را به حوزه سیاست و علم باز کرده و اکنون شاهد این همه پیشرفت هستیم اسلام چهارده قرن است که آزادی و مالکیت و تعلیم و تعلم و…. را از حقوق زنان دانسته است ولی متأسفانه در طول زمان غیبت بسیاری از این حقوق دستخوش تحریف و دگرگونی گردیده است و باعث شده که زنان مسلمان ما خود را باور نکرده اند و به پیشرفتهایی که شایسته آنان بوده است نائل نیامده اند. او خواهد آمد تا این حقوق را یادآوری کند تا زنان شخصیت خود را بشناسند و خود برای زندگیشان تصمیم بگیرند.

از این رو است که انگار دین جدیدی آورده است. الّلهم عجّل لولّیک الفرج و النصر.

منبع: جرس



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

یک پاسخ به “حقوق زنان در عصر ظهور”

  1. کمینه گفت:

    خانم جان، ازقدیم گفته اند، سیلی نقد به ازحلوای نسیه. بعله امام زمان “اگر” بیاید،هزارکارمی کند. اما درحال حاضر این دین حضرات پدری اززنان درآورده است که آن سرش ناپیدا.
    ارائه قرائت های مختلفی ازاسلامی که هیچگونه توافقی نیز برآن نیست، چه معضلی را درحال حاضر می تواند رفع کند؟! اگر اذهان آیات اعظام را می خواست تغییر بدهد که تابجال داده بود. مردم هم که خروجی سیستم نظام اسلامی را می بینند وخود قضاوت می کنند.
    واقعیت این است که آنچه به طور روزمره می بینیم ورای انشاء این موضوع است.فعلا” قوانین جاری مملکت وبین الملل را بچسبید وروایات اسلامی پیش کشتان.