سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

قیمت نفت ایران زیر ۱۰۰ دلار

چکیده :ميانگين قيمت نفت سنگين ايران تا آخرين روز منتهي به 15 ماه مه‌ (26 ارديبهشت) 99 دلار و 87 سنت معامله شده است و نفت سبك ايران كه درصد كمي از ميزان توليد و صادرات ايران را شامل مي‌شود با قيمت 101 دلار و 26 سنت فروخته شده است....


|در شرایطی که رستم قاسمی، وزیر نفت ایران طی یک سال گذشته همواره بر قیمت ۱۰۰ دلاری نفت تاکید کرده و این قیمت را تنها قیمت منطقی نفت می‌داند که بر اساس آخرین گزارش رسمی امور بین‌الملل نفت ایران، قیمت نفت طی یک ماه منتهی به ۱۵ ماه مه‌ (۲۶ اردیبهشت‌ماه) قیمت نفت ایران به زیر ۱۰۰ دلار رسیده و با این رقم داد و ستد شده است.

بر اساس گزارش بولتن روزانه امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، میانگین قیمت نفت سنگین ایران تا آخرین روز منتهی به ۱۵ ماه مه‌ (۲۶ اردیبهشت) ۹۹ دلار و ۸۷ سنت معامله شده است و نفت سبک ایران که درصد کمی از میزان تولید و صادرات ایران را شامل می‌شود با قیمت ۱۰۱ دلار و ۲۶ سنت فروخته شده است.

به این ترتیب و با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد از نفت تولیدی ایران نفت سنگین است می‌توان گفت به رغم اظهار نظرات و تلاش مدیران عالیرتبه نفتی کشور طی چند روز گذشته مشتریان نفتی ایران، نفت را با قیمت زیر ۱۰۰ دلار مورد نظر رستم قاسمی خریده‌اند.

به نوشته روزنامه اعتماد، پیش از این سازمان تولید‌کننده نفت (اوپک) در تازه‌ترین گزارش خود از کاهش پنج دلاری قیمت نفت در ماه آوریل نسبت به مدت مشابه آن در ماه مارچ خبر داده بود با این حال در همان زمان رستم قاسمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران همانند ماه‌های گذشته مجددا نفت ۱۰۰ دلاری را برای بهای نفت منطقی خوانده است.

طبق گزارش سازمان اوپک، سبد اوپک در ماه مه ‌به زیر ۱۰۰ دلار رسید، به این ترتیب میانگین بهای نفت سبد اوپک به ۹۵ دلار رسید. همچنین بهای سبد نفتی اوپک در ماه آوریل به طور متوسط به ۵/۱۰۱ دلار رسید که نزدیک به ۵ دلار و ۳۹ سنت نسبت به ماه مارچ کاهش نشان می‌دهد.

این گزارش همچنین درباره مقایسه سالانه سبد بهای نفت آورده بود که بهای نفت در سال منتهی به آوریل قیت سبد اوپک ۲۸/۱۰۷ دلار بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۰ دلار و ۲۸ سنت کاهش نشان می‌دهد. البته اوپک پیش‌بینی کرده که بهای نفت حدود ۱۰۰ دلار باشد.

در این فاصله بازار جهانی نیز با کاهش بها مواجه شده بود به گونه‌یی که نفت برنت ۲۰/۶ سنت در ماه آوریل کاهش قیمت داشته است و بهای نفت wti نیز با کمترین میزان کاهش قیمت طی این ماه در مقایسه با ماه پیش از آن کمترین کاهش را نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش wti با کاهش ۹۰ سنتی مواجه شده است.

علت اصلی این کاهش قیمت بر اساس نظر تحلیلگران کاهش جهانی تقاضاست، این امر با کاهش تقاضای چین بیشتر نمود یافته است. در عین حال متوسط قیمت نفت سنگین ایران بر اساس گزارش سازمان تولید‌کننده نفت (اوپک)؛ در ماه آوریل به ۷۱/۹۹ رسید که این رقم برای ماه مارچ ۴۷/۱۰۵ بود.

همچنین این گزارش نشان می‌دهد که منابع ثانویه درباره میزان تولید نفت ایران در ماه آوریل به دو میلیون و ۶۹۵ هزار بشکه رسیده است. این در شرایطی است که منابع رسمی ایران طبق گزارش اوپک هیچ عددی را برای میزان تولید نفت ایران اعلام نکرده‌اند.

به این جهت به نظر می‌رسد با توجه به روال پیش رو و رسیدن فصل گرما در کنار کاهش تقاضای جهانی نفت در ماه‌های آینده باز هم شاهد کاهش بهای نفت خواهیم بود.

این در حالی است که رستم قاسمی، همچنان با قیمت بالای ۱۰۰ دلار برای نفت موافق است و با نامطلوب ارزیابی کردن قیمت‌های فعلی نفت در بازار جهانی، سقوط جایگاه نفتی ایران در اوپک را رد کرد و گفت: از نظر جمهوری اسلامی ایران، ۱۰۰ دلار کف قیمت نفت در بازار جهانی است.

قاسمی درباره ارزیابی ایران از وضعیت قیمت نفت در بازارهای جهانی در آستانه برگزاری اجلاس اوپک گفت: در حال حاضر وضعیت قیمت نفت در بازار مورد انتظار نبوده و روند قیمت‌ها را مطلوب ارزیابی نمی‌کنیم.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران قیمت مطلوب برای نفت خام چه نرخی است؟ تصریح کرد: از نظر ما، کف قیمت بازار جهانی نفت ۱۰۰ دلار است و قیمت‌های بالای ۱۰۰ دلار از نظر ایران در شرایط فعلی، منطقی و منصفانه است.

این عضو کابینه دولت دهم با تاکید بر اینکه همواره همزمان با فرارسیدن فصل تابستان یکسری نوسان‌های قیمتی برای نفت خام پیش بینی می‌شود، تصریح کرد: در این دوره از سال به طور مرسوم قیمت جهانی طلای سیاه، دستخوش تغییرات و نوسانات متعدد قیمتی خواهد شد.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه در اجلاس پیش روی اوپک باید درباره وضعیت قیمت جهانی نفت چاره جویی شود، تاکید کرد: بر این اساس، ایران با سایر اعضای اوپک درباره قیمت‌های فعلی نفت و نوسان‌های آینده مذاکره خواهد کرد.

این شرایط که هم نظر وزیر نفت را نقض می‌کند کمی نیز بودجه ۹۲ را متاثر می‌کند چرا که در لایحه بودجه ۹۲ براساس نفت ۹۵ دلاری بسته شده و ادامه کاهش قیمت نفت می‌تواند برای درآمدهای بودجه چالش‌برانگیز باشد.

بر این اساس بهای ۱۰ نفت پرطرفدار کشورهای مختلف جهان همچون وست تگزاس امریکا، دوبی، عمان، عراق، ایران، سبد اوپک و مخلوط سوئز به زیر صد دلار به ازای هر بشکه سقوط کرده است و نفت برنت دریای شمال و اورال روسیه هم در مرز صد دلار به مشتریان عرضه می‌شود. همزمان با کاهش رشد اقتصادی در چین، ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا، دور جدید سقوط آزاد قیمت جهانی طلای سیاه هم در بازارهای چهارگوشه جهان کلید خورده است. بر این اساس بهای نفت خام وست‌تگزاس امریکا، نفت کرکوک و سبک بصره عراق، نفت سنگین ایران، سبد اوپک، عمان و دوبی به زیر صد دلار به ازای هر بشکه کاهش یافته است و این نفت‌ها در محدوده ۹۹ تا ۹۷ دلار به مشتریان عرضه می‌شود.

از سوی دیگر نفت خام‌ اورال روسیه و برنت دریای شمال هم در آخرین معاملات بازار جهانی در محدوده صد تا ۱۰۱ دلار به مشتریان عرضه شده است و پیش‌بینی می‌شود با ادامه بحـران اقتصادی در اروپا، بهای این دو نوع نفت هم به زیر صد دلار سقوط کند.

به اعتقاد کارشناسان، تجدیدنظر نزولی صندوق بین‌المللی پول در پیش‌بینی‌های خود از رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۳، افزایش تولید نفت کشورهای عضو اوپک، روسیه و امریکا، افت رشد اقتصادی، افزایش ذخیره‌سازی نفت و کاهش مصرف بنزین در امریکا، کاهش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در چین و برنامه عربستان برای افزایش ظرفیت تولید نفت به ۱۵ میلیون بشکه در روز از مهم‌ترین دلایل سقوط بهای جهانی طلای سیاه در چند هفته گذشته تاکنون است.

در عین حال مدیران نفتی هفته پیش در واکنش به اینکه اگر روال کاهشی قیمت نفت ادامه یابد چه خواهند کرد؟ از پیشنهاد کاهش تولید اعضا برای ثبات قیمت نفت در ماه‌های آینده و نشست آتی اوپک خبر دادند.

این در حالی است که طی روز‌های گذشته منابع خبری امریکا از برداشت نفت در این قاره از لایه‌های زیرین میادین نفتی خود خبر داند که این امر نیاز به افزایش تولید اعضای اوپک یا حتی کاهش تولید اعضا برای ثبات قیمت نفت را رد می‌کند و موجب می‌شود با حذف تقاضای این قاره قیمت نفت در ماه‌های آتی با کاهش شدیدتری مواجه شود.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.