سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

شورای شهر منهای نگاه سیاسی

چکیده :شهر یک پیکره واحد است و باید همه جوانب دیده شود و شهر منحصر به مسائل عمرانی نباشد. شورا باید با پیگیری بحث مدیریت واحد شهری این مهم را تحقق بخشد و امورات شهر را به خوبی پیش ببرد تا موازی‌کاری‌ها و هزینه‌های اضافه کاهش یابد. شورای سوم ولی به دلیل این که 6 سال بر سر کار بود و همچنین عمده اعضای آن در دوره دوم نیز بر سر کار بوده‌اند، باید بهتر از این عمل می‌کرد اما فرصت سوزی شکل گرفت و ارتباط بین شورا و مردم کم شد. بی‌تردید شوراها چون از طرف مردم انتخاب شده‌اند باید به مردم پاسخگو باشند، در نتیجه باید ارتباطی معنادار بین شورا و مردم وجود داشته باشد. بی‌شک حضور ارباب رجوع‌ها در شهرداری‌ها برای پیشبرد کارهای شخصی را نمی‌توان ارتباطی مطلوب قلمداد کرد. در دوره اول در شورای تهران روی همگان باز و همه چیز شفاف بود. ...


احمد حکیمی‌پور

با توجه به نقش و جایگاهی که شوراها در زندگی روزمره مردم ایفا می‌کنند، طبیعی است که اصلاح‌طلبان نگاهی اساسی به آن داشته باشند، از همین رو از چند ماه پیش مجموعه اصلاح‌طلبان، ساز و کاری را تعیین کردند و آن را پیش گرفتند تا بتوانند حضور قدرتمند در انتخابات شوراها داشته باشند، از همین رو منتظر تایید صلاحیت‌ها هستند تا لیست نهایی خود را اعلام کنند. با توجه به جایگاه شوراها در قانون اساسی، این نهاد را از ارکانی می‌شناسیم که در زندگی جاری روزانه مردم نقشی اساسی ایفا می‌کند و از روستاها گرفته تا کلانشهرها، باعث تحکیم و تعمیق مردم‌سالاری می‌شود. شوراها نهادی سیاسی نیست و سعی می‌شود از سیاسی شدن آن نیز جلوگیری شود ولی خواسته یا ناخواسته در کلانشهرها علی‌الخصوص تهران بازتابی سیاسی دارد.

از همین رو است که می‌بینیم با وجود این که در کل کشور ۶۰ درصد اعضای شوراها را اصلاح‌طلبان تشکیل داده‌اند، ولی چون شورای تهران در دست اصولگرایان است، شورای فعلی را شورای اصولگرایان می‌دانند. پس در نتیجه هر طیفی که رای اول شورای تهران را به دست بیاورد، گویی کل انتخابات شوراها را برده است. تهران ویترین کشور است و حتی به نادرست، این‌گونه جا افتاده است که عملکرد شوراها را با شورای تهران می‌سنجند. اما مهم همین است که شوراها شکل گرفته و امروز نهادینه شده است. در دور اول شوراها، چون شورا هنوز آبدیده نبود، نهادهای دیگر موجود در سیستم آن را رقیب خود می‌دانستند اما اکنون و بعد از گذشت ۱۴ سال از به راه افتادن شوراها و شورای عالی و شورای استانی و شورای محلات، حلقه شوراها تکمیل شده است؛ شوراها در مقطع فعلی توانسته‌اند تا حدی، همان جایگاهی را که قانون از آنها انتظار دارد پیدا کنند.

شورای اخیر تهران نیز توانست افعال مثبتی را انجام دهد ولی نتوانست از تمام ظرفیت‌های موجود در شوراها استفاده کند و از همین رو است که کماکان شوراها زیرمجموعه شهرداری تلقی می‌شوند. بی‌شک شوراها برای بهبود مسائل شهری است، این مسائل از شهرداری گرفته تا بحث بهزیستی و محیط زیستی و آب و برق و تلفن را شامل می‌شود. اما شوراها با شهرداری‌ها گره خورده‌اند در صورتی که در قانون اساسی این باهم بودن‌ها هدف اصلی نیست. متاسفانه تلقی این است که انتخابات شوراها برگزار شده و شوراها انتخاب می‌شوند تا شهردار را مشخص کنند. شورا باید از زیر سایه شهرداری بیرون بیاید و خود را جدای از آن بداند و بحث مدیریت شهری را پی بگیرد. شوراها باید بین تمام نهادهای مربوط با مردم از جمله مخابرات و شرکت آب و به‌خصوص بحث محیط زیست، هماهنگی ایجاد کنند. بی‌شک شوراها از تمام ظرفیت‌های خود به‌خصوص در بحث مسائل اجتماعی استفاده نکرده‌ است.

شهر یک پیکره واحد است و باید همه جوانب دیده شود و شهر منحصر به مسائل عمرانی نباشد. شورا باید با پیگیری بحث مدیریت واحد شهری این مهم را تحقق بخشد و امورات شهر را به خوبی پیش ببرد تا موازی‌کاری‌ها و هزینه‌های اضافه کاهش یابد. شورای سوم ولی به دلیل این که ۶ سال بر سر کار بود و همچنین عمده اعضای آن در دوره دوم نیز بر سر کار بوده‌اند، باید بهتر از این عمل می‌کرد اما فرصت سوزی شکل گرفت و ارتباط بین شورا و مردم کم شد. بی‌تردید شوراها چون از طرف مردم انتخاب شده‌اند باید به مردم پاسخگو باشند، در نتیجه باید ارتباطی معنادار بین شورا و مردم وجود داشته باشد. بی‌شک حضور ارباب رجوع‌ها در شهرداری‌ها برای پیشبرد کارهای شخصی را نمی‌توان ارتباطی مطلوب قلمداد کرد. در دوره اول در شورای تهران روی همگان باز و همه چیز شفاف بود.

شاید همین امر برای شورای اول مشکل نیز ایجاد کرد زیرا تمام مجادلات شورا در انظار عمومی صورت می‌گرفت و همه فکر می‌کردند که دعوایی در شورا به راه است. اما برعکس این را نیز ما در شورای سوم شاهد بودیم که بعضا عملکردها شفاف صورت نمی‌پذیرفت در حالی که شورا باید در برابر مردم پاسخگو باشد و شهرداری هم در برابر شورا. به هر حال ما امیدواریم در این انتخابات پیش رو بر اساس قانون که ضوابط را تعیین کرده عمل شود و مسئولان امر با نگاه جذب حداکثری و میدان دادن به همه مجموعه‌هایی که دغدغه بهبود وضعیت شهر و روستاها را دارند برخورد کنند و نگاه به شوراها نگاهی حذفی و سیاسی نباشد و هر کس که صلاحیت بهبود شرایط را دارد در معرض‌ ر‌ای قرار گیرد.

منبع: روزنامه آرمان



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.