سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » زنان و اعتماد به نفس ورود به عرصه...

زنان و اعتماد به نفس ورود به عرصه

چکیده : بی‌تردید مهم‌ترین تاثیر زنان، به دلیل موقعیت خاص فیزیکی و اجتماعی که دارند، بهبود روند کشور در راستای رسیدن به صلح پایدار است. اگر این نگاه در سطح کلان کشور تقویت شود، نگاهی زنانه که موجب کاهش برخوردهای قهری و خشونت‌آمیز می‌شود، و از آن در پیشبرد راهکارها و حل معضلات کشور استفاده بشود بسیار راهگشا خواهد بود. ما تاثیر نگاه زنانه را در سایر کشورها دیده‌ایم و در ایران هم و در بخش محیط زیست و در دوران اصلاحات شاهد بوده‌ایم که در دوره اصلاحات تاثیر این حوزه، که وام گرفته از نگاه زنانه خانم دکتر ابتکار بود، چقدر پررنگ بود و تا چه حد در این حوزه جریان‌سازی شد. به هر حال نگاه زنانه هم در تصمیم‌سازی‌ها تاثیرگذار است و هم در اجرا و می‌تواند به صلح در جامعه جهانی کمک شایگانی بکند. ...


آذر منصوری

یکی از مباحثی که در اصل ۱۱۵ قانون اساسی در رابطه با شرایط واجدین شرایط کاندیداتوری ریاست‌جمهوری آمده است، بحث رجل سیاسی بودن کاندیداهاست. اطلاق رجل به این اصل باعث شده تا برخی این‌گونه برداشت کنند که رجل به معنای مرد است؛ پس زن‌ها حق حضور در انتخابات را ندارند ولی بارها گفته شده است که فارغ از زن یا مرد بودن، رجل به معنای دارای ویژگی‌های یک سیاستمدار بودن است و به هیچ وجه به این معنا نیست که فقط مردها حق حضور در عرصه انتخابات را دارند. حتی زمانی‌که از سخنگوی شورای نگهبان در همین راستا سوال پرسیده شد، گفتند که در مقطع ریاست‌جمهوری کاندیدایی نبوده است که به خاطر زن بودن رد صلاحیت بشود. به هر حال اگر تفسیر درستی از این اصل موجود باشد،‌ این موجب روشنگری و اصلاح باورها می‌شود و بی‌تردید، امتیازی برای ماست زیرا در آن صورت است که می‌توان از تمام ظرفیت‌های کشور، از جمله ظرفیت زنان در سطح مدیریت کلان استفاده کرد. با توجه به تحولاتی که در دنیا و همچنین در کشور ما در حال رخ دادن است، جایگاه زنان در عرصه‌های علمی و تخصصی بسیار ارتقا یافته و این باعث بالا رفتن تاثیر آنها در صورت حضور در سطح مدیریتی کشور می‌شود، و همچنین باعث ایجاد زمینه‌های بالقوه برای رای‌آوری آنها شده است.

این زمینه بالقوه زمانی به زمینه بالفعل تبدیل می‌شود که زنانی در خود توانایی حضور در عرصه مدیریتی را ببینند و برای خود صلاحیت قائل هستند، بیشتر خود را در معرض انتخاب قرار دهند و این منحصر به ریاست‌جمهوری نیز نمی‌شود پس بهتر است زنان حضور خود در انتخابات شوراهای شهر و روستا و همچنین مجلس را نیز بیشتر کنند. متاسفانه درصد حضور زنان در شوراها و پارلمان رو به کاهش است و این باعث کاهش زمینه رای‌آوری بانوان می‌شود. بهتر است زنانی که در خود توانایی می‌بینند با اعتماد به نفس بیشتر ورود کرده و خود را در معرض رای مردم قرار دهند. برخی اما حضور زنان در عرصه‌ای مانند ریاست‌جمهوری را با امور خانوادگی آنها در تضاد می‌بینند. این ناشی از دیدگاه فرهنگی و حقوقی خاص است. بی‌شک با نگاه به کشورهایی در دنیا، خلاف این طرز فکر را مشاهده می‌کنیم.

در خیلی از کشورهای دنیا، پست‌ها و سمت‌های مهمی مانند نخست‌وزیری و ریاست‌جمهوری در اختیار زنان است و زنان بخش اعظمی از کرسی‌های پارلمان را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین زنان امروزه در جایگاه نظریه‌پردازی نیز سیری صعودی داشته‌اند. اما در کشور ما آنچنان که باید این موضوع به منصه ظهور نرسیده هرند زمینه‌های حضور فراهم است. به نظر می‌رسد جامعه زنان در راستای فرهنگسازی و ترویج این باور که زنان قابلیت‌ها و توانایی‌های لازم را در پست‌های مدیریتی هم دارند تلاش می‌کند. به هر حال برخی باورها و اعتقادات و هم چنین موانع حقوقی باعث می‌شود تبعیض‌هایی به وجود بیاید و این تبعیض‌ها نیز باعث می‌شود تا زنان اعتماد به نفس کافی قرار دادن خود در معرض انتخاب را نداشته باشند و حل این معضل نیز تنها با تلاش مدنی در جامعه و دولت امکان‌پذیر است.

بی‌تردید مهم‌ترین تاثیر زنان، به دلیل موقعیت خاص فیزیکی و اجتماعی که دارند، بهبود روند کشور در راستای رسیدن به صلح پایدار است. اگر این نگاه در سطح کلان کشور تقویت شود، نگاهی زنانه که موجب کاهش برخوردهای قهری و خشونت‌آمیز می‌شود، و از آن در پیشبرد راهکارها و حل معضلات کشور استفاده بشود بسیار راهگشا خواهد بود. ما تاثیر نگاه زنانه را در سایر کشورها دیده‌ایم و در ایران هم و در بخش محیط زیست و در دوران اصلاحات شاهد بوده‌ایم که در دوره اصلاحات تاثیر این حوزه، که وام گرفته از نگاه زنانه خانم دکتر ابتکار بود، چقدر پررنگ بود و تا چه حد در این حوزه جریان‌سازی شد. به هر حال نگاه زنانه هم در تصمیم‌سازی‌ها تاثیرگذار است و هم در اجرا و می‌تواند به صلح در جامعه جهانی کمک شایگانی بکند.

منبع: آرمان



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.