سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » شوراها، گامی در مسیر مردمی‌سازی...

شوراها، گامی در مسیر مردمی‌سازی

چکیده :برگزاري انتخابات شوراها را بايد فرصتي براي پيش بردن برنامه مردمي‌سازي حيات اجتماعي ايرانيان دانست و اهميت و ارزش آن را به خوبي مورد توجه قرار داد و از آن بهره گرفت. اين انتخابات براي همه كساني كه به شايستگي و توانايي مردم در اداره زندگي‌شان باور دارند، مجالي است تا با برنامه‌ها و سياست‌هاي مناسب، در اين مسير تحولات كشور را پيش برند. ...


الهه کولایی

ده‌ها و بلکه صدها سال است که در سراسر جهان، مردم برای به دست آوردن سهم در نهادهای اداره‌کننده جامعه تلاش می‌کنند. در جهانی که امروز به سرعت در حال کوچک‌تر شدن است، این تلاش‌ها از سرعت و تاثیر بیشتری برخوردار شده است. به همان ترتیب موانع گوناگونی هم برای بالارفتن سهم مردم در تصمیم‌گیری درباره زندگی آنها به وجود آمده است. در واقع با وجود دستاوردهای چشمگیر مردم در جوامع مختلف جهان برای اداره زندگی اجتماعی آنان، هنوز دغدغه جدی نسبت به راه‌‌های عملی‌سازی نقش موثر و پایدار مردم در زندگی اجتماعی آنان وجود دارد.

در این میان دیدگاه‌ها و راهکارهای گوناگونی هم برای رسیدن مردم به این جایگاه که بتوانند براساس دیدگاه‌ها و منافع خود زندگیشان را سامان دهند، وجود دارد. بر این اساس راه‌های تدریجی و طولانی از یکسو و مسیرهای پرشتاب و پرهزینه از سوی دیگر، مورد توجه قرار گرفته و دنبال شده است. در ایران که تکاپوی مردمی‌سازی ده‌ها سال است زندگی همگان را زیر تاثیر شدید قرار داده است، این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. تردیدی نیست که تشکیل شوراهای اسلامی شهرها و روستاها در ایران، یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای این تلاش‌های ارزشمند برای حاکم شدن اراده مردم بر روند اداره امور پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. اما باید توجه داشت فعالیت‌های گروهی، نیازمند آموزش و تمرین همه‌جانبه با هدف تغییر باورها و عادت‌‌های تاریخی است.

به این ترتیب با توجه به اینکه یادگیری فرآیندی زمان‌بر است، ارزیابی عملکرد شوراها باید در چارچوب تحولات اجتماعی- فرهنگی و البته اقتصادی-‌ سیاسی در ایران مورد توجه قرار گیرد. با توجه به تجربه قرن‌ها تمرکزگرایی در ایران، شکل‌گیری این نهاد فی‌نفسه بسیار مثبت و پیش‌برنده بوده است.

اما از آنجا که در همه کشورهای در حال توسعه، وزن عامل سیاسی همه عوامل اجتماعی را زیر فشار خود قرار می‌دهد، در این زمینه نیز این تاثیر غیرقابل انکار بوده است. به هر حال برگزاری انتخابات شوراها را باید فرصتی برای پیش بردن برنامه مردمی‌سازی حیات اجتماعی ایرانیان دانست و اهمیت و ارزش آن را به خوبی مورد توجه قرار داد و از آن بهره گرفت. این انتخابات برای همه کسانی که به شایستگی و توانایی مردم در اداره زندگی‌شان باور دارند، مجالی است تا با برنامه‌ها و سیاست‌های مناسب، در این مسیر تحولات کشور را پیش برند.

منبع: روزنامه اعتماد



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.