سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » سعید مرتضوی خطاب به خانواده قربانیان کهریزک: چرا به فرزندانتان اجازه تردد در مناطق...
» متهم جنایت کهریزک حتی در دادگاه هم صدایش را بلند کرد

سعید مرتضوی خطاب به خانواده قربانیان کهریزک: چرا به فرزندانتان اجازه تردد در مناطق ممنوعه را دادید؟!

چکیده :سعید مرتضوی به رغمی که دادستانی تهران را در زمان وقوع جرم عهده دار بوده است، در دادگاه خود را از همه اتهامات مبرا کرده و گفته است که در آن زمان در مرخصی به سر می برده، در همین حال علی اکبر حیدری فر که پرونده ای مفتوح به جرم زورگیری و حمل و نگهداری مواد مخدر دارد مسئولیت کامل این جنایت را عهده دار شده و مدعی است که من مرتکب قصوری نشده ام که به گردن بگیرم ولی اقدامات را شخصا انجام دادم. البته ما هیچ اطلاعی از اقدامات رخ داده در بازداشتگاه نداشتیم....


کلمه- گروه خبر: پس از آنکه سعید مرتضوی روز گذشته پدر شهید روح الامینی را متهم کرد که مسئولیت پدری خود را درست انجام نداده است، نیکبخت خبر داد که او خانواده های قربانیان جنایت کهریزک و وکیل را نیز متهم کرده است.

سعید مرتضوی روز گذشته پدران شهید جوادیفر و روح الامینی را خطاب قرار داد که چرا به فرزندان خود اجازه داده اند به فرزندان خود به مناطقی بروند که تردد ممنوع بوده است!

پدر شهید جوادیفر در دومین جلسه دادگاه بعد از شنیدن شرح شکنجه ها به اورژانس منتقل شد.

در همین حال روز گذشته سعید مرتضوی در دفاعیات خود که باز هم در رسانه ها منتشر شد، با انتقاد از اتهامات خود در معاونت در قتل گفته است: در پرونده مرحوم ستار بهشتی حتی شاهد تذکری هم به دادستان و بازپرس پرونده نبوده‌ایم که البته همین رویه نیز درست به نظر می‌رسد.

او بر این باور است که اتهامات وی ناشی از اغراض سیاسی است.

وی همچنین روز گذشته بعد از خاتمه دادگاه به خبرنگاران گفته بود: آقای ضرغامی از صمیمی ترین دوستان روح الامینی است. وی ابراز تاسف کرده که این دوست باسابقه که بسیار به هم نزدیک بوده اند وقتی فرزندش دستگیر شده حتی به وی نگفته است. روح الامینی تا قبل از رسانه ای شدن موضوع پیگیری نکرده بود. سوال من این است آیا شما مسئولیت پدری خود را می پذیرید؟ این در حالی است که آقای محسنی اژه ای بارها از سیما تاکید کرد که نگذارید فرزندانتان در این حوادث حاضر شوند ولی از روزی که اینها دستگیر شدند تا وقتی که پلیس امنیت تماس گرفت، یک هفته طول کشید ولی آقای روح الامینی اصلاً تماس نگرفتند و حتی به ضرغامی هم نگفتند.

سعید مرتضوی به رغمی که دادستانی تهران را در زمان وقوع جرم عهده دار بوده است، در دادگاه خود را از همه اتهامات مبرا کرده و گفته است که در آن زمان در مرخصی به سر می برده، در همین حال علی اکبر حیدری فر که پرونده ای مفتوح به جرم زورگیری و حمل و نگهداری مواد مخدر دارد مسئولیت کامل این جنایت را عهده دار شده و مدعی است که من مرتکب قصوری نشده ام که به گردن بگیرم ولی اقدامات را شخصا انجام دادم. البته ما هیچ اطلاعی از اقدامات رخ داده در بازداشتگاه نداشتیم.

در همین حال، هر چند سعید مرتضوی به رغم آشنا بودن به قوانین کشور دفاعیات خود در دادگاه غیرعلنی را در رسانه ها منتشر کرد، این موضوع در دادگاه مطرح نشد، اما خانواده های قربانیان به این روند معترض شدند.

محمدصالح نیکبخت در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص جزییات این دادگاه گفت: سومین جلسه رسیدگی به دادگاه پرونده قضات کهریزک شامل دادستان سابق تهران، معاون امنیت او و همچنین یکی از دادیاران این دادسرا دیروز در شرایطی آغاز شد که انتشار متن دفاعیات سعید مرتضوی که برخلاف اصل غیرعلنی بودن دادگاه است، مورد اعتراض خانواده‌های قربانیان قرار گرفت و گفته می‌شود انتشار این دفاعیه مورد شکایت واقع شده است.

وی ادامه داد: در این جلسه سعید مرتضوی ادامه دفاعیات خود را بیان کرد و در خاتمه در پاسخ به شکایات اولیای‌دم امیر جوادی‌فر و محسن روح‌الامینی پدران این دو محکوم را مورد خطاب قرار داد که چرا با وجود اعلام ممنوعیت تردد در منطقه‌ای که این دو نفر دستگیر شده‌اند، اجازه دادند فرزندان آنان به این مناطق بروند؟

وکیل مدافع مرحوم جوادی‌فر اظهار کرد: به دلیل اینکه دکتر عبدالحسین روح‌الامینی در سفر حج عمره به سر می‌برند، وکیل ایشان توضیحاتی را در این راستا ارایه دادند. نیکبخت خاطرنشان کرد: پدر مرحوم جوادی‌فر توضیحات لازم را در مورد دستگیری فرزندش و اینکه اساسا او خارج از منطقه درگیری دستگیر شده بود، بیان کرد.

در جلسه دیروز سعید مرتضوی من را متهم کرد که اینجانب دیروز در اعلام شکایت نسبت به او مطالب خلاف واقع را بیان کردم و از نظر ایشان دلیل بیان این مطالب این بود که من در گذشته و در هنگامی که او ریاست شعبه ۱۴۱۰ تهران را برعهده داشت وکالت برخی از روزنامه‌نگاران از جمله اکبر گنجی را برعهده داشته‌ام.

این وکیل دادگستری در ادامه با بیان اینکه سعید مرتضوی در دادگاه به‌شدت عصبانی شده بود، اظهار کرد: در حالی که صدای سعید مرتضوی به‌شدت بلند شده بود، خطاب به من گفت، رضایت و خوشحالی او (اینجانب) از محاکمه من در اینجا به همین جهت است.

وی گفت: با اجازه دادگاه به اظهارات او پاسخ دادم و گفتم که من در گذشته وکالت هر روزنامه‌نگاری را مانند عباس عبدی، عمادالدین باقی، محمد سلامتی و دکتر محمد دادفر را برعهده داشتم که هیچ‌کدام از این افراد به خارج از کشور نرفته و در داخل ایران زندگی می‌کنند. همچنین من هیچ‌وقت و در هیچ پرونده‌ای وکالت اکبر گنجی را برعهده نداشتم. مضافا وکالت در چارچوب قانون صورت گرفته و در این جهت نیز در کلیه پرونده‌هایی که اینجانب وکالت محکومان شعبه ۱۴۱۰ دادگاه را برعهده داشتم، محکومان این دادگاه به طور کامل تبرئه شدند و تنها در مورد یک یا دو اتهام محکومیت یافته‌اند که این موارد نیز در مرجع تجدیدنظر میزان مجازات‌ها و علت عدم جرم و مجازات کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: وقتی خواستم توضیح دهم که سعید مرتضوی در مدت دو سال گذشته چندین بار از من درخواست ملاقات کرده است و من حاضر به ملاقات با او نشدم، به صلاحدید رییس دادگاه و دستور ایشان از ورود به این موضوع خودداری کردم زیرا می‌خواستم نظم دادگاه به دلیل مجادله احتمالی برهم نخورد.

نیکبخت بیان کرد: سعید مرتضوی در خصوص عدم توجه به اتهامات وارده به وی طبق کیفرخواست توضیحاتی ارایه داد و به دلیل اینکه وکیل خانواده روح‌الامینی درخواست اظهار چند مقام قضایی و امنیتی سابق برای شهادت در مورد تعلل در انتقال بازداشت‌شدگان کهریزک به زندان اوین را مطرح کرد، ریاست دادگاه جلسه را تعطیل اعلام نمود تا به این درخواست رسیدگی شود و سپس وقت جدیدی را تعیین کنند.

نقد استدلال‌های یک متهم
محمود علیزاده طباطبایی، حقوقدان نیز در نقد ادعاهای سعید مرتضوی در شرق نوشته است: همانگونه که می‌دانید مرگ پسر آقای روح‌الامینی سبب شد وضعیت بازداشتگاه کهریزک به اطلاع عموم برسد و چنین بازداشتگاه غیراستانداردی تعطیل شود. ماموران حاضر در این بازداشتگاه پس از مشخص شدن هویت افراد انتقال داده شده به این بازداشتگاه، متعجب شدند چه اینکه آنها پیش از این با اراذل و اوباش، با همین شیوه برخورد می‌کردند و فکر می‌کردند بازداشت‌شدگان ۱۸ تیر نیز، از همین دسته هستند. پس اصل رسیدگی به اتهامات قضات تعلیق شده، دارای اهمیتی بسیار جدی برای افکار عمومی است و از همین‌رو، پرونده‌ای با این ابعاد، بهتر بود در دادگاه علنی مورد رسیدگی قرار گیرد.

مطالب منتشر شده قبل و بعد از دادگاه نیز حکایت از آن دارد که بخشی از موضوعات به هر تقدیر در رسانه‌ها انعکاس خواهد یافت. در این میان انتشار دفاعیات یکی از متهمان، نه تنها با غیرعلنی بودن که حتی با علنی بودن دادگاه نیز منافات دارد چه اینکه تبصره ماده ۱۸۸ قانون آیین دادرسی کیفری تاکید دارد که نباید خصوصیات متهم پیش از نهایی شدن حکم، اعلام شود. این بار اما خود متهم با انتشار دفاعیات خود در دو مرحله، این مورد را نقض کرد که به نظر می‌رسد در راستای اثر‌گذاری روی افکار عمومی است پس طرف مقابل نیز حق دارد دفاع کند و اولیای دم و وکلا نیز حق پاسخگویی خواهند داشت. یکی دیگر از متهمان نیز مدعی شده که به دلیل وقوع جرم مشهود، نیازی به صدور حکم بازداشت نبوده و ضابط قضایی بر همین اساس، به وظیفه خود عمل کرده است. نگارنده در آن روزها نیز در جریان شیوه برخورد با بازداشت‌شدگان ۱۸ تیر ۸۸ قرار گرفت و در یادداشتی در یکی از روزنامه‌های صبح، با برشمردن مواد قانونی به قضات و ضابطان محترم یادآور شد که آنان اختیارات نامحدود ندارند و حدود وظایف را قانون تعیین کرده است.

پس اگر تخلفی مشاهده شود یا متهمی تحت فشار قرار گیرد، باید توسط مقامات عالی دستگاه قضا با آن برخورد شود. بازداشت‌شدگان باید ظرف ۲۴ ساعت تفهیم اتهام شده و برای آنها قرار لازم صادر می‌شد؟ آیا در آن فرصت کوتاه، بازداشت‌شدگان به صورت حضوری مورد تفهیم اتهام قرار گرفته‌اند؟
ادعای مرخصی بودن یکی از متهمان نیز باید با دلیل اثبات شود. چه کسی با این مرخصی موافقت کرده است؟رییس دادگستری استان یا رییس قوه‌قضاییه؟ضمنا با توجه به اینکه متهم دیگر، سمت دادیار داشته، به عنوان نماینده دادستان حق تصمیم‌گیری مستقل نداشته و تصمیمات او باید به تایید دادستان می‌رسیده است و دادستان در رد یا پذیرش آن مختار است. همچنین این ادعا که نماینده دادستان از شرایط بازداشتگاه کهریزک مطلع نبوده نیز موضوعی است که دادگاه حتما در مورد آن، به حقیقت خواهد رسید.

متهمان کهریزک هزینه زیادی بر کشور تحمیل کردند

عضو هیأت رئیسه مجلس، با اشاره به روند دادرسی پرونده متهمان کهریزک، گفت: سابقه عملکردی دستگاه قضا نشان می‌دهد که به دور از مصلحت‌اندیشی و تأثیرپذیری از جوسازی‌های سیاسی، به این پرونده رسیدگی خواهد شد.

حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان اینکه انتظار همه مردم این است که دستگاه قضا در تصمیم‌گیری‌ها و صدور احکام،‌ جز جانب حق، جانب هیچ کسی را و با هیچ مصلحت‌اندیشی نگیرد، گفت: حکمی که دستگاه قضا می‌دهد، ‌باید بر مبنای مستندات و واقعیت‌های موجود در پرونده باشد.
نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه این انتظار از دادگاه وجود دارد که در این پرونده، نه مشکلی برای کسی ایجاد و نه حقی از فردی تضییع شود، افزود: قضات بررسی‌کننده پرونده کهریزک،‌ نباید تحت تأثیر جوسازی‌ها و فضاسازی‌های رسانه‌ای قرار گیرند که البته سابقه دستگاه قضا نیز نشان می‌دهد که در رسیدگی به پرونده‌های مهم، تحت تأثیر جوسازی‌ها قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه موضوع خاص پرونده کهریزک که این روزها و پس از مدت‌ها در جریان دادرسی قرار گرفته، هزینه زیادی برای کشور دربر داشته است، ادامه داد: نباید کاری انجام شود که در آن شائبه سیاسی‌کاری بودن یا لحاظ شدن برخی ملاحظات در این پرونده دیده شود؛‌ چرا که این مسأله، باز هم هزینه دیگری برای کشور ایجاد می‌کند و قطعا به مصلحت نیست.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه بررسی به دور از تأثیرپذیری از جوسازی پرونده متهمان کهریزک، خواسته همه مردم است، تصریح کرد: از آنجایی که این پرونده، سروصدای زیادی داشته، خیلی‌ها چشم انتظارند تا نتیجه و احکام صادره آن را ببینند.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

۵ پاسخ به “سعید مرتضوی خطاب به خانواده قربانیان کهریزک: چرا به فرزندانتان اجازه تردد در مناطق ممنوعه را دادید؟!”

  1. Amir گفت:

    کلمات و ترکیبات تازه:

    وقاحت = سعید مرتضوی

  2. Shomare9 گفت:

    خوب راست میگه بنده خدا! مگه نمی دونستند باید از بابا سعید اجازه بگیرن برن خیابون؟!در عجبم ناز و نعمت دنیا هر قدر هم زیاد باز ارزش داره سعید اقا طوق لعنت را مثل یزید تا اخر عمرش با خودش حمل کنه؟دویست درصد مطمئنم اینا نیم درصد هم به قیامت و این حرفا معتقد نیستند

    • Rambod گفت:

      اعتراف به حکومت نظامی کرده در دادگاه! آخرشه یارو. این بابا برای افکار عمومی باصطلاح دفاعیاتش رو مطرح میکنه تا افکار خصوصی شاید از ترس رفتن آبروی نداشتشون یه جوری ماستمالی کنن. هر بار که دفاعیه منتشر کرده عده ای رو لرزونده

  3. سیاوش گفت:

    زین پس به جای واژه غریب و نامانوس گستاخ پرروی بی ادب بفرمائید: سعید مرتضوی

  4. Nasim گفت:

    این استدلال نیست. این یک واقعیت در این مملکت، تحت این حکومت است.