سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » دومین جلسه دادگاه کهریزک علنی یا غیرعلنی؛ شاکیان دادگاه علنی می خواهند...

دومین جلسه دادگاه کهریزک علنی یا غیرعلنی؛ شاکیان دادگاه علنی می خواهند

چکیده :دادگاه کهریزک هشتم اسفند ماه، بعد از مدت ها تاخیر قرار بود با حضور نمایندگان رسانه های گروهی و علنی برگزار شود، اما در زمانی که روزنامه نگاران برای گزارش این دادگاه در محل حضور یافتند، اعلام شد دادگاه غیر علنی است و گزارش آن توسط سخنگوی قوه قضاییه ارائه می شود....


کلمه- گروه خبر: بعد از اینکه اولین جلسه رسیدگی به اتهامات سه قاضی معزول جنایت کهریزک غیرعلنی برگزارشد، شاکیان این پرونده خواستار برگزاری علنی این دادگاه شده اند.

دادگاه کهریزک هشتم اسفند ماه، بعد از مدت ها تاخیر قرار بود با حضور نمایندگان رسانه های گروهی و علنی برگزار شود، اما در زمانی که روزنامه نگاران برای گزارش این دادگاه در محل حضور یافتند، اعلام شد دادگاه غیر علنی است و گزارش آن توسط سخنگوی قوه قضاییه ارائه می شود.

یکی از سایت های خبری علت این تصمیم را نواری دانست که سعید مرتضوی از مکالماتش با مجتبی خامنه ای به همراه داشته است. اما از سوی مقامات رسمی تاکنون اظهار نظری صورت نگرفته است.

به گزارش کلمه، با گذشت یک هفته از اولین جلسه دادگاه، تاکنون سخنگوی قوه قضاییه هیچ توضیحی در مورد جزییات دادگاه سعید مرتضوی نداده است، اما به گفته قاضی برگزار کننده این دادگاه قرار بود گزارش این دادگاه از طریق محسنی اژه ای به اطلاع افکار عمومی برسد.

دادگاه رسیدگی به اتهامات سه قاضی معزول کهریزک طی یک هفته گذشته واکنش های زیادی در بر داشته است. انتقاد از غیرعلنی بودن، عدم رعایت تشریفات قضایی و امنیتی برای سعید مرتضویو عدم اطلاع رسانی بموقع از جمله مسایلی است که از سوی رسانه ها در این خصوص اعلام شده است.

بر اساس کیفرخواست پرونده کهریزک اتهام معاونت در قتل از اتهامات سعید مرتضوی حذف شده بود، هر چند گفته می شود در اولین جلسه این دادگاه این اتهام به او تفهیم شده است. اما اطلاعی از چگونگی آن در دست نیست.

اینک در آستانه تشکیل دومین جلسه این دادگاه وکیل خانواده «محمد کامرانی» با تاکید بر اینکه «علنی بودن اصل است»، گفت: هم در قانون اساسی و هم در آیین دادرسی کیفری به آن تصریح شده است، اما این استثنا‌ها زمانی می‌تواند مد نظر قرار گیرد که قطع و یقین حاصل شود. شاکیان و خانواده آنان تمایل دارند که دادگاه بعدی، علنی برگزار شود.

سیدحسن کمالی در پاسخ به این پرسش که «آیا اتهام معاونت در قتل در دادگاه به «سعید مرتضوی» تفهیم شده است یا خیر»، گفت: در آن دادگاه هیچ اتهامی تفهیم نشد. شکایت شکات و اظهارات وکلای آنان مطرح شده و فرصتی به متهمان نرسیده است.

وی درباره برخی ادعا‌ها مبنی بر عدم دریافت فیلم دادگاه کهریزک توسط سخنگوی قوه قضائیه نیز گفت: من هم شنیده‌ام که قرار است این اتفاق بیفتد و اصلا نمی‌دانم افتاده است یا نه. به طور کلی در راستای علنی بودن می‌توان راجع به پخش فیلم هم نظر داد ولی صحبتی در دادگاه نبود.

کمالی در پاسخ به این پرسش که “آیا در اثر اتفاق‌های افتاده در کهریزک است که سعید مرتضوی به معاونت در قتل متهم شده، یا تاریخچه کهریزک است که چنین اتهامی را به ایشان وارد کرده”، گفت:ماوقع و همچنین وضعیت کهریزک باعث شده که چنین اتهامی به ایشان وارد شود.

«سیدحسن کمالی» وکیل خانواده «محمد کامرانی» در پاسخ به این پرسش که “آیا سعید مرتضوی در دفاعیات خود گفته است که برای اعزام افراد بازداشت‌شده به بازداشت‌گاه کهریزک، از مقام‌های بالا‌تر دستور می‌گرفته است”، تصریح کرد: من در این مورد صحبت نمی‌کنم. بهتر است وارد جزئیات پرونده نشوید. چون منع قانونی دارد. بنا بر این برای ادای احترام به قانون و عدم ایجاد هر گونه اختلالی در روند دادرسی پرونده، درباره این مسایل سکوت می‌کنیم.

کمالی درباره جلسه اول دادگاه نیز گفت: دو شاکی پرونده، روح‌الامینی، کامرانی و وکلای آنان در حد بیان شکایت و دلایل آن حرف‌های خود را زدند و آقای جوادی‌فر نیز اظهارات خود را مطرح کردند. آقای صالح نیکبخت، وکیل آقای جوادی‌فر، نیز باید در جلسه بعدی شکایت موکل خود را توضیح دهد.

وکیل خانواده «محمد کامرانی» ضمن اشاره به اینکه حضور شاهد در جلسه بعدی دادگاه کهریزک، ضرورتی ندارد، عنوان کرد: به نظر من حضور شاهد در این جلسه از دادگاه ضرورتی ندارد. برای اتفاقاتی که در کهریزک پیش آمده است، به اندازه کافی دلایل وجود دارد. مگر اینکه نکته خاصی باشد که مورد تعرض متهمان قرار بگیرد. در مورد اتفاقاتی که در کهریزک افتاده در دادگاه نظامی تقریبا همه بازداشتیان کهریزک شهادت داده‌اند، ولی در این دادگاه ضرورتی ندارد.

کمالی در ادامه با اشاره به وضعیت دادگاه نظامی، تصریح کرد: آن پرونده تمام شده و حکم قطعی صادر شده است و گویا افرادی که محکوم شده‌اند، در حال تحمل مجازات هستند اما در پرونده غیرنظامی دادگاه کهریزک آقای روح‌الامینی و آقای کامرانی مطالبه خاصشان اعمال قانون بوده است.

وی که با ایلنا گفت و گو می کرد، در ادامه یادآوری کرد: در حال حاضر هر سه اتهام مطرح است، اما نه در مورد هر سه شاکی پرونده. در مورد شکایت خانواده کامرانی از سعید مرتضوی، دادستان عمومی و انقلاب وقت استان تهران به اتهام معاونت در قتل، کیفرخواست صادر شده است اما در مورد دو شاکی دیگر، با وجود اینکه این شکایت طرح شده، اما هنوز کیفرخواست صادر نشده است.

وکیل خانواده «محمد کامرانی» در پاسخ به این پرسش که مجازات‌های احتمالی معاونت در قتل به صورت حداقلی و حداکثری چه می‌تواند باشد، گفت: طبق قانون، ۳ تا ۱۵ سال حبس است و مجازات تکمیلی نیز به اختیار قاضی است. مجازات تکمیلی هم به لحظا کمی و هم به لحاظ کیفی متفاوت است می‌تواند شامل انواع محرومیت از حقوق اجتماعی می‌شود.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

یک پاسخ به “دومین جلسه دادگاه کهریزک علنی یا غیرعلنی؛ شاکیان دادگاه علنی می خواهند”

  1. BastanHagh گفت:

    اینها غیر ممکن است کاری با مرتضوی داشته باشند. فرمان خودشان را موبه مو اجرا کرده است. به او گفته اند اگر قرار است ده هزار نفر هم کشته شود، باید این قیام مردم بخوابد و چنان وحشتی در بین آنها ایجاد کنیم که دیگر سربلند نکنند. این بابا صدای دستور دهنده را ضبط کرده و دارد. محاکمه مرتضوی محاکمه رژیم است. مگر با حسین شریعتمداری کاری کنند. قاتلین فروهرها چه شدند؟ آن دانشجویان را کسانی که کشتند، یا زیر گرفتن یا قاتل ندا یا قاتل سهراب، همه مشخص بود که هستند. آیا با آنها کاری کردند. اینها برای باقی ماندن درقدرت و ادامه دزدی هایشان حتا ازخانواده خودشان هم میگذرند. نمونه اش همین پدر و برادر مهدی خزئلی است. این ها که انسان نیستند. به شکل آدم اند اما انسانیتی در آنها وجود ندارد.