سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » ۲ میلیون معتاد و ۲۰۰ هزار الکلی در کشور...

۲ میلیون معتاد و ۲۰۰ هزار الکلی در کشور

چکیده : قیمت مخدر شیشه در دو ماه گذشته با توجه به ضرباتی که به شبکه‌های تولید مواد صنعتی وارد شده است، افزایش یافته، اما در حال حاضر قیمت این مخدر ویرانگر به یک میلیون‌تومان و میزان دسترسی به آن در تهران به کمتر از پنج دقیقه رسیده است. ...


۱۵ میلیون‌تومان تفاوت دارند. «ستاد مبارزه با موادمخدر» می‌گوید یک کیلو شیشه یک میلیون‌تومان خرید و فروش می‌شود و «پلیس مبارزه با موادمخدر» از ۱۶ میلیون‌تومان صحبت می‌کند.

تفاوت ۱۵ میلیونی؛ تفاوتی غیرقابل چشم‌پوشی است. درحالی که قائم‌مقام ستاد مبارزه با موادمخدر قیمت هر کیلو شیشه را یک میلیون‌تومان اعلام کرده است.

سردار علی مویدی رییس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا در همایش سراسری روسای پلیس مبارزه با موادمخدر کشور گفته است پیش از این شیشه حدود ۵/۳ تا چهار میلیون خرید و فروش می‌شد اما امروز این رقم به ۱۶ میلیون‌تومان نیز رسیده است. «طه طاهری» قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر روز گذشته از کاهش قیمت مخدر «شیشه» نسبت به سال‌های گذشته خبر داد و گفت: قیمت مخدر شیشه در دو ماه گذشته با توجه به ضرباتی که به شبکه‌های تولید مواد صنعتی وارد شده است، افزایش یافته، اما در حال حاضر قیمت این مخدر ویرانگر به یک میلیون‌تومان و میزان دسترسی به آن در تهران به کمتر از پنج دقیقه رسیده است.

سردار احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی اما درباره دسترسی پنج دقیقه‌ای گفت: بیان این اعداد چه اهمیتی دارد و بیشتر در مقام مبالغه است و طرح این‌گونه مسایل شاید چندان ضروری نباشد. پیگیری‌های «شرق» برای به دست آوردن قیمت شیشه از مرکز اطلاع‌رسانی پلیس «ناجا» به تایید قیمت ۱۶ میلیون‌تومانی هر کیلو شیشه منجر شد. ادامه پیگیری‌ها اما چهار میلیون دیگر به قیمت هر کیلو شیشه افزود؛ رحیم نظری مدیرکل روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر در این زمینه گفت: «طه طاهری می‌گوید چنین چیزی را اعلام نکرده و برداشت اشتباه خبرنگار بوده است و قیمت هر کیلو شیشه ۱۶ تا ۲۰ میلیون است.»نظری افزود: «در حال حاضر هر گرم شیشه ۱۵ تا ۱۶ هزارتومان است که با احتساب هر کیلو ۱۰۰۰ گرم به ۱۶ میلیون‌تومان می‌رسد.»

این در حالی است که یک منبع آگاه در سازمان مردم نهاد ارایه‌کننده خدمات درمان اعتیاد به «شرق» گفت: قیمت هر کیلو شیشه به دلیل افزایش قیمت پیش‌سازها (مواد اولیه تولید شیشه که وارداتی است) در سطوح بین‌المللی افزایش یافته و به ۱۲ میلیون‌تومان رسیده است. هرویین نیز با توجه به کیفیت بین هشت تا ۱۵ میلیون معامله می‌شود. افزایش یکباره قیمت شیشه و کاهش قیمت هرویین نگرانی‌ها را از سوق یافتن معتادان استشمامی به سمت هرویین تزریقی افزایش می‌دهد.

اتفاقی که رد آن در اظهارات احمدی‌مقدم مبنی بر افزایش گرایش به مصرف موادمخدر سنگین نیز به چشم می‌خورد. اتفاق نگران‌کننده دیگر گسترش آشپزخانه‌های تولید شیشه در مرزها برای تسهیل دسترسی به پیش‌سازهاست. احمدی‌مقدم با اشاره به تغییر مسیر انتقال موادمخدر با بیان اینکه در گذشته کشورهای عربی مسیر انتقال موادمخدر نبودند اما اکنون مواد به مقصد عراق نیز منتقل می‌شود، گفت: در کشور ما تولید موادمخدر صنعتی در آشپزخانه‌های تهران یا اسلامشهر انجام می‌شد.

اکنون شاهد آن هستیم که مثلا در استان آذربایجان‌غربی نیز این مواد تولید می‌شود چرا که قاچاقچیان سعی دارند مواد را پس از ورود پیش‌سازها از خارج کشور در همان محل تولید و سپس توزیع کنند. فرمانده ناجا درباره آمار تعداد معتادان نیز با بیان اینکه متولی این مهم، ستاد مبارزه با موادمخدر است، گفت: البته براساس آمار یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر معتاد رسمی و چیزی حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر معتاد تفننی و در مجموع دو میلیون معتاد و ۲۰۰ هزار نفر الکلی در کشور داریم که البته نوع مصرف و سن گرایش تغییر کرده است. تغییر در سن گرایش به موادمخدر اولین بار است که از سوی فرمانده پلیس ناجا اعلام می‌شود، گفتاری که بر کاهش سن استعمال موادمخدر صحه می‌گذارد و البته تغییر الگوی مصرف. هرچند که تریاک همچنان بیشترین مخدر مصرفی است اما شیشه در دو سال گذشته رشدی انفجاری داشته است.

احمدی‌مقدم با اشاره به اینکه مراکز درمانی با توجه به میزان معتادان کافی نیست، گفت: هرچند در افزایش این مراکز پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم اما این کمبود ظرفیت‌ها موجب شده است تا معتادان پس از دستگیری مجددا رها شوند.

احمدی‌مقدم در پایان در پاسخ به این سوال که شما به مامورانتان در عرصه مبارزه با موادمخدر چه نمره‌ای می‌دهید؟ گفت: نمره ما به ماموران در حوزه عملکردی چیزی حدود ۱۶ تا ۱۸ است اما با توجه به اینکه مبارزه با موادفروشان یکی از دغدغه‌های اصلی مردم است، به نظر می‌رسد مردم نمره‌ای بالای ۱۵ به پلیس ندهند.

دکتر محمدرضا نوروزی‌مقدم پزشک درمانگر اعتیاد اما در گفت‌وگو با «شرق» بازار خرید و فروش موادمخدر را استاندارد ندانست و گفت: نمی‌توان در زمینه قیمت موادمخدر در بازار ایران ارزیابی درستی داشت چرا که بسیاری از بیماران آمفتامین‌ها از جمله شیشه را در آشپزخانه‌ها تولید می‌کنند و کیفیت مخدر شیشه‌ای که معتاد بیمار در ونک مصرف می‌کند با معتادی در منطقه ۱۷ کاملا متفاوت است و طبیعی است که قیمتشان هم متفاوت باشد. این اختلاف براساس ماده موثر شکل‌دهنده و پیش‌سازها اتفاق می‌افتد و این نوسانات قیمت طبیعی است.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.