سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » انتخابات نظام پزشکی یا مهندسی نظام انتخابات...

انتخابات نظام پزشکی یا مهندسی نظام انتخابات

چکیده :رد صلاحیت گسترده کاندیداهای انتخابات نظام پزشکی با واکنش های وسیع و متفاوت جامعه پزشکی و مسئولین کشوری از یک سو و چالش جدی بر سر مقبولیت و مشروعیت این انتخابات مواجه شده است. جناب آقای خاتمی از این نگرش محدودکننده انتقاد کرده و رد صلاحیت های غیرقانونی و سلیقه ای بسیاری از چهره های شاخص جامعه پزشکی را مغایر با منافع و مصالح کشور و آزادی های مصرح در قانون اساسی عنوان کرده است....


دکتر محمدرضا ظفرقندی*

رد صلاحیت گسترده کاندیداهای انتخابات نظام پزشکی با واکنش های وسیع و متفاوت جامعه پزشکی و مسئولین کشوری از یک سو و چالش جدی بر سر مقبولیت و مشروعیت این انتخابات مواجه شده است.

جناب آقای خاتمی از این نگرش محدودکننده انتقاد کرده و رد صلاحیت های غیرقانونی و سلیقه ای بسیاری از چهره های شاخص جامعه پزشکی را مغایر با منافع و مصالح کشور و آزادی های مصرح در قانون اساسی عنوان کرده است.

آقای احمدی نژاد هم در واکنشی غیرمنتظره و البته هماهنگ با رئیس رد صلاحیت شده فعلی سازمان نظام پزشکی رد صلاحیت هایی را که عمدتاً از سوی نمایندگان وزارتخانه های زیر مجموعه خود ایشان صورت گرفته و یا هدایت شده است، غیرقابل قبول دانسته و انتخابات نظام پزشکی با این شرایط را پیشاپیش باطل اعلام کرده است.

بهر صورت مهندسی انتخابات به معنای تعیین و تحدید اضلاع و جهت های انتخابات بصورتی که فقط افراد و گروههای مورد نظر برگزارکنندگان انتخابات شانس انتخاب شدن داشته باشند روشی شناخته شده و مذموم است که شأن انتخابات را نازل و اعتبار آن را ساقط می کند. حمایت جامعه پزشکی از منتخبان که قاعدتاً باید سرمایه اصلی یک انتخابات صنفی و آزاد باشد در این حالت به شدت کاهش یافته و انگیزه ها برای حضور فعال در تعیین سرنوشت جامعه پزشکی و سلامت مردم از بین می رود.

نکته قابل توجه این است که فقط تعداد کمی از کاندیداها و از جمله مسئولین فعلی سازمان نظام پزشکی بدلایل غیرسیاسی و اتهامات مالی و غیره در انتخابات مجلس و این انتخابات رد صلاحیت شده اند و باید موضوع آنها را از دیگران جدا کرد، اکثریت افراد اصلاح طلب و خوش نام بدلایل سیاسی و تحت عنوان بند “د” یعنی عدم وفاداری به قانون اساسی، مشمول مهندسی انتخابات گشته و رد صلاحیت شده اند.

سؤال اساسی و مؤکد از نهادها و وزارتخانه هایی که بطور مستقیم یا غیرمستقیم مسئول این مهندسی برای انتخاباتی صرفاً پزشکی هستند این است که آیا واقعاً بند “د” موجب حذف افراد اخیر شده یا آنچنانکه در سرمقاله مدیر مسئول روزنامه کیهان در این زمینه به وضوح مشاهده می شود نگرانی از اقبال جامعه پزشکی به آنها و به افرادی که به شرایط موجود معترضند و این شرایط را متناسب با شأن جامعه پزشکی و مردم شریف ایران نمی دانند موجب رد صلاحیت آنها شده است؟

آیا اعتراض قانونی و شرافتمندانه به شرایط نابسامان اجتماعی و اقتصادی امروز و از جمله شرایط نامطلوب بهداشت و درمان مردم و عقب افتادگی شدید از برنامه پنجم توسعه در زمینه سلامت مردم و ورشکستگی بیمه ها و ظلم مضاعفی که در این زمینه به جامعه پزشکی روا شده است، مخالفت با قانون اساسی است؟

آیا اعتراض به نحوه برکناری بعضی از وزرا و ایجاد نابسامانی در این حوزه ها آنهم با دلایل ناموجه و بی اساس به معنای عدم وفاداری به قانون اساسی است؟

آیا اساساً اعتراض و انتقاد به رفتارهای غیراخلاقی و دور از شأن و نهی از منکراتی از قبیل تهمت، دروغ، قانون گریزی و … و یا انتقاد نسبت به بعضی از رفتارهای مشابه آنچه در جلسه استیضاح وزیر کار از سوی مسئولین در صحن علنی مجلس اتفاق افتاد و قبلاً هم بارها اتفاق افتاده بود و یا آشکار شدن رفتارهای غیراخلاقی و خلاف قانون از سوی یک قاضی و دادستان قبلی که مسبوق به سابقه هم بوده است، مخالفت با قانون اساسی محسوب می شود؟

آیا مکاتبه تعدادی پزشک با پزشکی دیگر که رئیس جمهور یک کشور هم هست و توصیه به او برای رعایت آئین و قسم نامه پزشکی که در جهت نجات و حفظ جان انسانهاست و نصیحت او در جهت رعایت مقررات و اصولی که در هر جنگی لازم الاجراست، مخالفت با قانون اساسی می باشد؟

خوشبختانه امروز بسیاری از نقاط مبهم و حقیقت پیش بینی هایی که توسط دلسوزان این کشور از مدتها قبل اعلام شده بود روشن و آشکار شده است و بهتر است کسانی که در ایجاد این شرایط به هر مقدار سهیم بوده اند بجای فرافکنی و رد صلاحیت اصلاح طلبان مسئولیت خود را در قبال این بحرانها بپذیرند و پاسخگوی خدا و مردم باشند.

بهرصورت آنچه در شأن جامعه فرهیخته پزشکی کشور است، برگزاری انتخاباتی صنفی و آزاد و به دور از شائبه های سیاسی و محدودگر می باشد و چنین انتخاباتی حضور پررنگ و پشتوانه قابل قبولی از همکاران را به همراه خواهد داشت و در غیر این صورت انگیزه ای برای حضور در انتخابات نظام پزشکی باقی نخواهد ماند.

* متن کامل یادداشت رئیس کل سابق سازمان نظام پزشکی که امروز با تعدیل عباراتی، در روزنامه شرق منتشر شد.

*



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.