سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » دو نکته بر بازداشت چند ساعته دختران موسوی‎...

دو نکته بر بازداشت چند ساعته دختران موسوی‎

چکیده :آنچه در این چند ساعت گذشت اولا نشان داد که نهادهای امنیتی و غیر هماهنگ حاکم با همه بلوف هایی که دارند، یک جریان عصبی هستند که نه بر اساس منطق و برنامه که بر اساس غریزه عمل می کند، و در ثانی اهمیت رهبران در حصر جنبش سبز بار دیگر در عرصه داخلی و جهانی به رخ کشیده شد. این ظرفیتی است که هم سبب هشدار به مقامات حاکم است و هم بیدارباشی به بدنه جنبش سبز و فعالان سیاسی مخالف حصر که از این ظرفیت برای پایان دادن به این ظلم آشکار و غیر قانونی، بیشتر و بهتر بهره ببرند....


کلمه – صابر سعیدی:

صبح امروز در خبرها آمد که ضابطین قضایی وارد منزل دو دختر میرحسین موسوی شده، آنجا را تفتیش کرده و سپس آنها را بازداشت و به همراه خود برده اند.

پس از انتشار این خبر از سوی رسانه های مختلف داخلی و خارجی و بازتاب گسترده و جهانی آن، ساعاتی بعد خبرگزاری های وابسته به نهادهای امنیتی، از قول مقاماتی که نام آنها گفته نشد، بازداشت را تکذیب کرده و “دعوت” از دختران موسوی جهت ادای پاره ای توضیحات را بر روی خروجی ها خود قرار دادند. در ادامه این خبر نیز گفته شد که آنها ساعاتی بعد مرخص خواهند شد.

در این باره چند نکته شایان توجه است. اولین نکته اینکه ورود به منزل افراد و تفتیش آن مستلزم حکم قضایی است و فرض موجود هم وجود این حکم در اتفاق امروز است. همچنین انتقال افراد در این وضعیت، بدون اراده آنها بازداشت نام دارد. اگر این افراد بازداشت نشده اند و یا حکم بازداشت وجود ندارد، این رفتار ضابطین قضایی “بازداشت خودسرانه شهروندان” نام دارد و جرم است، و اگر خبر “دعوت” کذب است که کنار سایر اکاذیب آقایان قرار می گیرد. بهتر است در این باره شفاف سازی لازم از سوی مقامات هرچه زودتر صورت پذیرد.

نکته دوم در این ماجرا اینکه نوعی سراسیمگی و رفتار عصبی و بی برنامه از سوی نهادهای امنیتی و قضائی که در اتفاقاتی مانند بازداشت اخیر روزنامه نگاران نیز خود را نشان داد، در این ماجرا هم وجود دارد. بسته بودن فضای نهادهای حکومتی در برابر پرسشگری رسانه های مستقل مانع از آن است که بسیاری از این موارد دقیقا روشن شود که آیا حاصل خودسری بخشی از نیروهای امنیتی است و یا تصمیم عجولانه کل سیستم است که بعد دچار آشفتگی شده و در صدد جمع کردن اوضاع برمی آید؟ برای هر دو تحلیل، در گذشته شواهد زیادی وجود داشته که نشان از آشفتگی این نهادها دارد. اما درباره این ماجرای خاص، یعنی بازداشت دختران موسوی، بعید است که بخشی از نهادهای امنیتی با همکاری بخش دیگری از نهاد قضائی، بتوانند دست به رفتار خودسرانه بزنند.

قطعا تصمیم گیری درباره عزیزان در حصر، میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی و خانواده آنها در سطوح عالی نظام اتخاذ می شود و این نکته ای است که در گذشته سردار احمدی مقدم نیز به آن پرداخته و از مقام رهبری به عنوان مسئول اصلی رسیدگی به این موضوع نام برده بود. شاید که این اتفاق یک پله پایین تر از راس این هرم اتخاذ شده و شاید هم با اطلاع همگان بوده، اما بعد با توجه به بازتاب وسیع آن، به نوعی خواسته اند رفع و رجوع کنند. بازتاب فوری و گسترده این خبر در جهان و واکنش هایی که در فضای مجازی پیرامون این خبر شکل گرفت، آنقدر وسیع بود که از دایره پیش بینی آقایان خارج بود و این موضوع در آستانه ورود به سومین سال حصر، تصمیم عاقلانه ای محسوب نمی شد.

بر این اساس هرچند نمی توان پیش بینی دقیقی از رفتار بعدی جریان حاکم داشت، اما آنچه در این چند ساعت گذشت اولا نشان داد که نهادهای امنیتی و غیر هماهنگ حاکم با همه بلوف هایی که دارند، یک جریان عصبی هستند که نه بر اساس منطق و برنامه که بر اساس غریزه عمل می کند و در ثانی اهمیت رهبران در حصر جنبش سبز بار دیگر در عرصه داخلی و جهانی به رخ کشیده شد. این ظرفیتی است که هم سبب هشدار به مقامات حاکم است و هم بیدارباشی به بدنه جنبش سبز و فعالان سیاسی مخالف حصر که از این ظرفیت برای پایان دادن به این ظلم آشکار و غیر قانونی، بیشتر و بهتر بهره ببرند.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

۴ پاسخ به “دو نکته بر بازداشت چند ساعته دختران موسوی‎”

  1. Azar88 گفت:

    بدنه جنبش سبز و فعالان سیاسی مخالف حصر روز ۲۵ بهمن درساعت مشخصی که از سوی سایت کلمه هماهنگ واعلام شده در کمال آرامش و با پرهیز از هر گونه خشونت و حتی شعار دادن به طرف بیت رهبر حرکت نموده و با اجتماع در آن محل خواستار آزادی موسوی و کروبی و زهرا رهنورد شوند. از سراسر ایران و خصوصا” شهر تهران شبکه های اجتماعی تشکیل شده از قبل بایکدیگر هماهنگ شده و پس از اجتماع در محل مذکور خواستار صحبت با رهبر و پایان دادن به حصر و این ظلم آشکار شوند.

  2. کاش شورای هماهنگی فراخوانی برای تظاهرات میداد

  3. Ali Shojaee گفت:

    به نظر من هر گونه فراخوان از طرف شورای هماهنگی به یک حرکت اعتراضی در داخل کشور در شرایط کنونی فقط به نفع حاکمیت تمام می شود. شاید یکی از اهداف حاکمیت در این حرکت پر سر و صدا تحریک ما به انجام چنین فراخوانی باشد. اتفاقا آقایان فعلا نیاز به اخباری دارند که افتضاح درگیریهای داخلی خودشان را بپوشاند و چشم ترسی هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به هواداران جنبش سبز بدهند.
    به نظر من وظیفه ما هواداران جنبش سبز در خارج از کشور است که در این لحظه از این حادثه نهایت استفاده را برای فشار افکار عمومی بین المللی و شخصیت ها به حاکمیت ایران در جهت آزادی سران جنبش و دیگر زندانیان سیاسی بکنیم و نیروهای داخل در حال حاضر فقط به اطلاع رسانی به مردم بسنده کنند. حتی اگر در این زمینه خیلی رسانه ها را در پشت سر خود ندارند.

    • ناشناس آشنا گفت:

      نکته یی که عنوان کردید قابل تامل است.

      در هر حال جنبش باید آمادگی برای تظاهرت در هر آن را داشت باشد.

      سازماندهی ،و برنامه.

      شرکت روحانیون و خانواده‌ شهیدان و زندانیان سیاسی.

      شرکت در اجتماعات مدنی و صنفی و هدایت و همزمان کردن آنها.

      ادامه الله اکبرها ،و شعار نویسی.

      پیشنهاد پیوستن نیروهای نظامی به جنبش.

      …..