سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » باز هم عجله برای برقراری رابطه با مصر...

باز هم عجله برای برقراری رابطه با مصر

چکیده :درست در همان روز كه آقاي احمدي‌نژاد در قاهره سخن از آمادگي ايران براي برقراري روابط نامحدود با مصر به زبان مي آورد، در همان قاهره، محمد كامل عمرو،‌وزير امور خارجه مرسي در گوشه ديگر شهر، به خبرنگاران گفت سفر آقاي احمدي‌نژاد به مصر رسمي نيست و هيچ صحبتي هم در مورد روابط دوجانبه انجام نخواهد گرفت، امنيت خليج‌فارس امنيت مصر است و ايران نبايد در امور كشورهاي عرب اين منطقه دخالت كند! همزمان با همين واقعه، يعني در همان روز اول سفر رئيس‌ دولت ايران به قاهره، سلفي‌هاي حزب النور و تندروهاي اخواني بيانيه‌اي منتشر و در آن به اين سفر اعتراض كردند. اين موضعگيري‌ها نشان داد كه اعلام آمادگي رئيس‌ دولت كشورمان براي از سرگيري روابط با مصر، بسيار شتاب‌زده و دور از واقع‌بيني و كارشناسي بود. ...


هنگامی که آقای احمدی‌نژاد در دور اول ریاست‌جمهوری خود در سفری به امارات، اعلام کرد آماده‌ایم تا آخر وقت همین امروز سفارت ایران در قاهره را بازگشائی کنیم، روزنامه جمهوری اسلامی به ایشان یادآور شد در از سرگیری روابط سیاسی با مصر عجله نکنید و در انتظار حاکمیت ملت مصر بمانید.

اکنون که آقای احمدی‌نژاد به عنوان نخستین رئیس‌ دولت ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از پیروزی مردم مصر بر فرعون، به قاهره سفر کرده، انتظار این بود که درباره از سرگیری روابط سیاسی با مصر اینهمه با عجله سخن نگوید و بیشتر تأمل کند تا بعد از انجام کارهای کارشناسی و روشن‌شدن پاسخ بسیاری از سئوال‌های موجود، تصمیمی حساب شده و دقیق گرفته شود.

درست در همان روز که آقای احمدی‌نژاد در قاهره سخن از آمادگی ایران برای برقراری روابط نامحدود با مصر به زبان می آورد، در همان قاهره، محمد کامل عمرو،‌وزیر امور خارجه مرسی در گوشه دیگر شهر، به خبرنگاران گفت سفر آقای احمدی‌نژاد به مصر رسمی نیست و هیچ صحبتی هم در مورد روابط دوجانبه انجام نخواهد گرفت، امنیت خلیج‌فارس امنیت مصر است و ایران نباید در امور کشورهای عرب این منطقه دخالت کند! همزمان با همین واقعه، یعنی در همان روز اول سفر رئیس‌ دولت ایران به قاهره، سلفی‌های حزب النور و تندروهای اخوانی بیانیه‌ای منتشر و در آن به این سفر اعتراض کردند. این موضعگیری‌ها نشان داد که اعلام آمادگی رئیس‌ دولت کشورمان برای از سرگیری روابط با مصر، بسیار شتاب‌زده و دور از واقع‌بینی و کارشناسی بود.

رویداد تلخ دیگر سفر رئیس‌ دولت به قاهره، وقایعی بود که در دیدار وی با شیخ‌الازهر و بعد از آن گذشت. شیخ الازهر، در سال‌ها و ماه‌های اخیر سخنان دوپهلوی زیادی درباره ایران و شیعیان گفته و به نظر می‌رسد برای حفاظت از جایگاه خود در میان اخوانی‌های افراطی و سلفی‌های بی‌ترمز، گاهی صلاح میداند شیعیان را هدف قرار دهد و البته این حمله در خصوص رئیس دولت کشور شیعی ایران می‌تواند به این هدف کمک کند.

شیخ احمد الطیب رئیس دانشگاه الازهر با چنین نگاهی، به رئیس‌ دولت “ایران” گفت ایران نباید تشیع را توسعه دهد، چرا که گمان می‌کند محبت اهل بیت(ع) در اختیار جمهوری اسلامی ایران است در حالی که چنین نیست و ایران نباید در این زمینه تبلیغ کند! وی متاسفانه از درک این واقعیت محروم است که اصولا در حضور مهمان نباید اینگونه سخن گفت. به نظر می‌رسد شیخ احمد الطیب به جای آنکه به شیخ شلتوت اقتدا کند. چون در قانون اساسی اخوان که فقط با ۲۰ درصد کل آرای واجدین شرایط تصویب شده شیوخ الازهر به عنوان منبع قانون‌گذاری در نظر گرفته شده‌اند،‌غره شده و به خود اجازه می‌دهد در تمام زمینه‌ها اظهارنظر کند.

نکته مهم‌تر اینست که رئیس‌ دولت انقلابی و مقتدر ایران حاضر شد خود را هم سطح رئیس‌دفتر شیخ الازهر بداند و در کنفرانس خبری با نماینده وی شرکت کند! نماینده یا سخنگوی شیخ الازهر چنان بر خلاف و موازین سخن گفت که احمدی‌نژاد ناچار شد به او هشدار دهد اگر این سخنان ادامه یابد کنفرانس خبری را ترک خواهد کرد.

جمع‌بندی آنچه در سفر آقای احمدی‌نژاد به قاهره رخ داد این واقعیت را نمایان می‌کند که عجله رئیس‌ دولت ایران در اعلام آمادگی برای از سرگیری رابطه با مصر، اقدام درستی نبود. این واقعیت را علاوه بر این وقایع، از مواضع غیراصولی محمد مرسی در زمینه مسائل منطقه به ویژه بحران سوریه، روابط وی با رژیم صهیونیستی و نوشتن نامه فدایت شوم به شیمون پرز رئیس این رژیم و رفتارهای وی در سفرش به ایران نیز می‌توان فهمید. درباره ضرورت برقراری روابط میان دو کشور ایران و مصر که از کشورهای مهم جهان اسلام محسوب می‌شوند تردیدی وجود ندارد، اما آنچه مهم است اولاً هزینه‌هائی است که پرداخت می‌شود و ثانیاً مواضع نامتعادل و غیرمنطقی دولت محمد مرسی است. رابطه میان ایران و مصر هنگامی باید از سرگرفته شود که مصر از دولتی با موضع مستحکم و روشن مردمی و انقلابی برخوردار باشد. در دولت محمد مرسی هنوز چنین مواضعی دیده نمی‌شود.

منبع: روز نامه جمهوری اسلامی



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.