سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

بازتاب اجتماعی یک بازداشت

چکیده :خبر بازداشت سعید مرتضوی برای افکار عمومی مسرت‌بخش بود. صرف‌نظر از اینکه علت این بازداشت چه بوده است، از مدت‌ها قبل مردم منتظر شنیدن این خبر بودند یعنی از زمانی که مساله بازداشتگاه کهریزک مطرح شد. البته پیش از آن و در مقطعی که نگارنده رییس کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم بود، برخی خبرنگاران به کمیسیون مراجعه کرده و اخبار و گزارش‌هایی در خصوص برخوردهای نامبرده به من می‌دادند که جای طرح آن در این نوشتار نیست. ...


عماد افروغ

خبر بازداشت سعید مرتضوی برای افکار عمومی مسرت‌بخش بود. صرف‌نظر از اینکه علت این بازداشت چه بوده است، از مدت‌ها قبل مردم منتظر شنیدن این خبر بودند یعنی از زمانی که مساله بازداشتگاه کهریزک مطرح شد. البته پیش از آن و در مقطعی که نگارنده رییس کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم بود، برخی خبرنگاران به کمیسیون مراجعه کرده و اخبار و گزارش‌هایی در خصوص برخوردهای نامبرده به من می‌دادند که جای طرح آن در این نوشتار نیست.

البته آن برخوردها عیان و آشکار نبود اما مساله بازداشتگاه کهریزک و افرادی که جان خود را از دست دادند و از آن بدتر، بی‌اعتنایی به دستور رهبر انقلاب در خصوص تعطیلی دایمی این بازداشتگاه، علاوه بر آن بی توجهی به حکم دیوان عدالت و به دیوار کوبیدن آن موضوعاتی نیست که به راحتی بتوان از آن گذشت و مردم همه اینها را می‌دانستند و منتظر برخورد قضایی با نامبرده بودند. ‌ای کاش خود وی این شهامت را داشت که متوجه این شرایط شده و داوطلب پست و مقام نشود و پس از صراحت مجلس و قوه قضاییه در خصوص وی، از سازمان تامین اجتماعی کناره‌گیری می‌کرد. در این میان اما نکته‌ای وجود دارد؛ ممکن است عده‌ای احساس کنند علت بازداشت به ماجرای روز یکشنبه مجلس بازمی‌گردد.

البته من ساحت قوه قضاییه را مبرا از این می‌دانم که بخواهد به صورت عشیره‌ای عمل کند. در عین حال اطلاع دارم که اینگونه نیست و مرتضوی از قبل پرونده‌هایی داشت. همچنین اتهامی که توسط برخی رسانه‌های رسمی عنوان شده، دخل و تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است پس دلایل توجیهی هم برای این بازداشت وجود دارد و نباید به مسایل عنوان‌شده در جلسه استیضاح وزیر کار نسبت داده شود.

ضمنا جای پیگیری قضایی فیلم پخش شده در مجلس نیز در جای خود محفوظ است. فردی دعوت می‌شود، از او فیلمبرداری مخفیانه صورت می‌گیرد و بعد فرد را تحریک می‌کنند تا حرف‌هایی بزند و خودشان سکوت اختیار می‌کنند. اینکه این سخنان جرم بوده یا نبوده، محل بحث نگارنده نیست و صورت گرفتن یک عمل غیراخلاقی است که باید مورد پیگرد قرار گرفته و نهی شود. ممکن است فرض بر صحت این فیلم – که در خصوص آن تردیدهایی مطرح شده است- مطالب مطرح شده در آن زیاده‌خواهی تعبیر شود اما پیش از آن، استفاده از دوربین مخفی چه حکمی خواهد داشت؟ ممکن است فردی برای تصدی مال یا جایگاهی، دست به لابی بزند، اما صرف این عمل، جرم تلقی می‌شود؟ جرم زمانی وقوع یافته که یک نیت و حرف، به عمل تبدیل شود و این بحثی است که مقامات محترم قضایی حتما به آن خواهند پرداخت که آن نوار ادعایی، چقدر سند تلقی شود و اگر شد، این مباحث جرم به حساب می‌آید یا خیر؟ اما بی شک ضبط و پخش مخفیانه آن، جرم تلقی می‌شود. ضمنا اگر ثبت شکایت توسط فردی که اتهام به وی نسبت داده شده صورت نگرفته است، پس بازداشت مرتضوی به همان دلیل طرح شده یعنی دخل و تصرف، کافی است. اصل سخن اینجاست، قوه قضاییه یا سخنگوی محترم آن برای رفع سوءتعبیر‌ها، اطلاع رسانی شفاف‌تری انجام دهد و موارد محکمه‌پسند را ارایه کند تا عده‌ای سوءبرداشت نکنند یا سوءبرداشت خود را اشاعه ندهند.

منبع: روزنامه شرق



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

۲ پاسخ به “بازتاب اجتماعی یک بازداشت”

  1. Motagh_1330 گفت:

    نتیجه اگاهیست که همه دوست و دشمن انقلاب و ملت و گشور را میشناسند

  2. محمد گفت:

    متاسفانه جیزی که این وسط بهش توجه نشد اینکه سازمان تامین اجتماعی دارد طبق سند احمدی نژاد به یغما می رود چرا میخواهند شرکتهای تامین اجتماعی را واگزازکنند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!