سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

تراژدی سازمان تامین اجتماعی

چکیده : نگاه سياسي دولت‌ها به منابع تامين اجتماعي به طور عام و بيش از هر زمان ديگري در دولت‌هاي نهم و دهم از جمله عوامل ديگر تضعيف وضعيت صندوق‌ تامين اجتماعي است. بحران كنوني و تراژدي اخير مربوط به اين سازمان و دعواي مجلس و دولت در عرصه سياسي كشور اوج بي‌ثباتي مديريت در اين دستگاه حساس و مهم اقتصادي - اجتماعي كشور را منعكس مي‌كند. از طرف ديگر، ظرف يك سال گذشته عملا اطلاعات موجود بيانگر ركود بسيار جدي در حوزه اجرا و مديريت سازمان بوده است. تنزل در مديريت‌ها و ابهام در استمرار كار مديريت معزول شده، بحران‌هاي مربوط به صندوق را بسيار شدت بخشيده است. ...


حسین راغفر

سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌یی و بزرگ‌ترین صندوق بازنشستگی کشوری هیچ زمان تا این اندازه دچار و درگیر مشکلات و عدم توازن بین منابع و مصارف خود نبوده است. امروز بیش از هر زمان دیگری این سازمان با مشکلات جدی تداوم حیات خود که تضمین‌کننده وضعیت میلیون‌ها نفر عضو این صندوق باشد، رو به رو بوده است. بدون تردید مشکلات متعددی مسوول وضعیت فعلی سازمان تامین اجتماعی است که عمده‌ترین آنها سیاست‌های غلط اقتصادی دولت‌ها و به ویژه تخریب بنیان‌های تولید در دولت نهم و دهم است. این وضعیت سبب کاهش اشتغال در کشور شده است؛ اشتغالی که اصلی‌ترین منبع تامین منابع صندوق‌های بازنشستگی به ویژه صندوق تامین اجتماعی بوده است. قطعا به غیر از این عامل، عوامل دیگری هم در وضعیت فعلی صندوق تامین اجتماعی نقش داشته است.

از میان این عوامل باید به نقش تورم که بی‌سابقه‌ترین وضعیت خود را در بالغ بر نیم قرن گذشته تجربه کرده است، اشاره کرد. یکی دیگر از عوامل به وجود آورنده این وضعیت، از بین رفتن ذخیره ارزش منابع سازمان تامین اجتماعی بوده است. همچنین برخوردهای سیاسی با منابع این سازمان و عدم توجه به نقش بیمه‌یی سازمان تامین اجتماعی از سوی سیاستگذاران و قانونگذاران از جمله عوامل دیگر تضعیف منابع این سازمان بوده است. به نحوی که قوانین و مقرراتی که مرتبط با قوانین حمایتی درباره صندوق‌های بازنشستگی به تصویب رسیده به اتلاف بیشتر منابع سازمان انجامیده است. بی‌ثباتی مدیریتی و ناآشنایی مدیران منصوب با کارکرد و اهمیت این صندوق بازنشستگی از جمله دیگر عواملی است که منجر به بحرانی‌شدن بیشتر وضعیت سازمان در چند وقت اخیر شده است.

نگاه سیاسی دولت‌ها به منابع تامین اجتماعی به طور عام و بیش از هر زمان دیگری در دولت‌های نهم و دهم از جمله عوامل دیگر تضعیف وضعیت صندوق‌ تامین اجتماعی است. بحران کنونی و تراژدی اخیر مربوط به این سازمان و دعوای مجلس و دولت در عرصه سیاسی کشور اوج بی‌ثباتی مدیریت در این دستگاه حساس و مهم اقتصادی – اجتماعی کشور را منعکس می‌کند. از طرف دیگر، ظرف یک سال گذشته عملا اطلاعات موجود بیانگر رکود بسیار جدی در حوزه اجرا و مدیریت سازمان بوده است. تنزل در مدیریت‌ها و ابهام در استمرار کار مدیریت معزول شده، بحران‌های مربوط به صندوق را بسیار شدت بخشیده است.

این وضعیت سبب شده که بسیاری از فرصت‌هایی که می‌توانست در اختیار این صندوق قرار گیرد، عملا از بین برود و بی‌انگیزگی کارکنان این سازمان را تداوم ببخشد. تغییرات در سازمان تامین اجتماعی به ساختارهای درونی این سازمان هم کشیده شده است. این بی‌ثباتی منجر به آسیب جدی در یک سال گذشته در سازمان تامین اجتماعی شده است. در این وضعیت علی‌الاصول انتصاب فردی که آشنا با مسائل تامین اجتماعی باشد و بتواند حساسیت‌های این سازمان را درک کند، طبیعتا از عمیق‌تر شدن بحران این سازمان جلوگیری می‌کند.

منبع: روزنامه اعتماد



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.