سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

بشار اسد کوتاه آمده است

چکیده :لاوروف نیز پس از دیدار با جو بایدن در حاشیه کنفرانس مونیخ گفته است که اصرار آمریکا برای کناره‌گیری بشار اسد، سازنده نیست. اصرار افرادی که اولویت اول را در حذف بشار اسد می‌دانند، مهم‌ترین دلیل برای ادامه فاجعه در سوریه است. ...


کلمه- زهرا امیری

بشار اسد کوتاه آمده است، نه اینکه خودش حرفی از کوتاه آمدن زده باشد. نه، کوتاه نیامدن از خصوصیات ظاهری همه دیکتاتورها است، نوشتم «ظاهری» چون حتی بشار اسد و اطرافیانش هم می دانند که ادامه این جنگ داخلی ممکن نیست و باید کوتاه آمد. اما بشار اسد هم مانند همه دیکتاتورها در ظاهرا از موضع اقتدار سخن می گوید و ایران را برای وساطت پیش رهبر مخالفان می فرستد. به قول معروف با دست پس می زند و با پا پیش می کشد.

دیدار علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، با معاذ الخطیب رهبر مخالفان سوریه به رسمیت بخشیدن به مخالفان بشار اسد است. اما وضعیت ایران در عرصه بین المللی به دلیل تحریم ها بحرانی است و عقلانیتی هم در کار نیست بنابراین حکومت ایران حاضر نیست متحد نصفه و نیمه ای مانند بشار اسد را از دست بدهد.

جنبش حماس که سال ها مورد حمایت بشار اسد و پدرش و حکومت ایران بود. در همان آغاز درگیری میان دولت و مخالفان راه خود را از بشار اسد جدا کرد و از همان زمان هم عملا راه خود را از ایران جدا کرده است اما ایران همچنان به حماس کمک مالی و تسلیحاتی می کند. روز یکشنبه ۱۵ بهمن نیز، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در مصاحبه با شبکه تلویزیون رسمی اردن اعلام کرد: آنچه در سوریه در حال رخ دادن است بهار سوریه است نه توطئه علیه این کشور. مشعل گفته برای حماس ممکن نیست از نظام سوریه در استفاده از گزینه نظامی علیه مردم این کشور حمایت کند.

بنابر این دیدار علی اکبر صالحی با رهبر مخالفان سوریه، تغییر موضع حکومت ایران در مورد سوریه نیست از قضا رهبران ایران هم اهل کوتاه آمدن نیستند حتی وقتی اشتباه می کنند.

دیدار وزیر امور خارجه ایران با معاذ الخطیب رهبر مخالفان سوریه، در واقع ایران تلاش می کند تا راه فراری برای بشار اسد بیابد تا از سرنگونی رژیم سوریه جلوگیری کند. علی اکبر صالحی دیدار روز شنبه ۱۴ بهمن، خود را با رهبر مخالفان سوریه در چارچوب یافتن راه حلی برای بحران در آن کشور توصیف کرده است.

این دیدار در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان صورت گرفت. در این دیدار احمد معاذ الخطیب با تکرار مواضع قبلی خود اعلام کرده که در صورت آزاد کردن زندانیان حاضر است با نمایندگان دولت سوریه گفتگو کند.
صالحی نیز ضمن اعلام آمادگی برای انجام مذاکرت مجدد با مخالفان دولت سوریه و بر خلاف تمامی مواضعی که تا کنون حکومت ایران اتخاذ کرده بود، گفت: اگر ما خواستار متوقف کردن خشونت‌ها در سوریه هستیم، نباید تنها یک طرف را در این مورد مقصر بدانیم.

به گزارش بی بی سی، رئیس ائتلاف ملی سوریه چند روز پیش اعلام کرد که آماده مذاکره مستقیم با نمایندگان دولت سوریه است و برای این مذاکره، دو شرط تعیین کرد. آزادی ۱۶۰ هزار نفر از افرادی که در زندان و یا مراکز امنیتی اطلاعاتی حضور دارند و از سرگیری صدور گذرنامه‌های جدید توسط سفارتخانه‌های سوریه برای شهروندان در تبعید سوری.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با معاذ خطیب دیدار و گفتگو کرد. این اولین دیدار لاوروف و خطیب از زمان انتخاب خطیب به عنوان رئیس ائتلاف مخالفان سوریه در پایان سال ۲۰۱۲ است و پیشتر دو طرف همواره مذاکره مستقیم را رد می‌کردند.

این دیدار پس از آن صورت گرفت که کاخ سفید اخیرا اعلام کرده بود که نشستی با حضور معاذ الخطیب ، جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، سرگئی لاوروف و اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه، روز شنبه برگزار خواهد شد. این در حالی است که این خبر از سوی وزارت خارجه روسیه تکذیب و اعلام شد هیچ برنامه و طرحی برای این دیدار چهار جانبه وجود ندارد.

در همین حال معاذ الخطیب نیز اعلام کرد که لاوروف از او دعوت کرده تا برای ادامه مذاکراتش با مقامات کرملین به مسکو سفر کند. او در این اظهارات که توسط خبرگزاری رویترز منتشر شد گفت: دیدگاه‌های روسیه نسبت به حل و فصل بحران سوریه مشخص است اما با این وجود لاوروف از من دعوت کرده تا به مسکو سفر کنم.

خطیب بار دیگر در سخنانش تاکید کرد که حاضر نیست با کسانی که دستشان به خون مردم سوریه آلوده است در مورد باقی ماندن در قدرت، مذاکره کند.

همزمان سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی به سوریه سفر کرده تا بار دیگر بر حمایت کامل ایران از بشار اسد، تاکید کند. بشار اسد هم در این دیدار بار دیگر با مرتبط کردن مخالفانش با بیگانگان و با اشاره به حمله اخیر جنگنده‌های اسرائیلی به یک مرکز تحقیقات نظامی در حومه دمشق گفت: تجاوز اخیر اسرائیل از نقش این رژیم در همکاری با گروه‌های خارجی برای ناامن کردن سوریه پرده برداشت.

ارتش سوریه روز چهارشنبه گذشته ۱۱ بهمن ( ۳۰ ژانویه) حمله هواپیماهای اسرائیلی به خاک خود را خبر داد. اما اسرائیل تاکنون به طور رسمی در باره این حمله اظهارنظری نکرده بود، اما اهود باراک، وزیر دفاع این کشور در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان به طور تلویحی گفت که اسرائیل مسبب این حمله بوده است. باراک گفت که این حمله ثابت کرد که ما بیخودی حرفی نمی زنیم. وزیر دفاع اسرائیل همچنین افزود: ما فکر می‌ کنیم نباید به سوریه اجازه داده شود تا تسلیحات پیشرفته را وارد لبنان کند.

بشار اسد در سخنانش مثل همیشه از مظلومیت مردم فلسطین استفاده کرد و گفت: اسرائیل با همکاری طرف‌های خارجی و هم‌پیمانانی که در خاک سوریه دارد قصد دارد سوریه را از مواضع خود در دفاع از مسائل منطقه‌ای به عقب براند.
اسد در ادامه گفت: سوریه با آگاهی ملت و قدرت ارتش خود و نیز با تمسک به شیوه مقاومت برای رویارویی با هرگونه تهدیدی در آینده که ملت و تاریخ سوریه را هدف قرار داده باشد، آماده است.

در این دیدار سعید جلیلی نیز با تاکید حمایت ایران از سوریه گفت: ما به حکمت و دور اندیشی رهبران سوریه در تقابل با این خصومت رژیم صهیونیستی که نقش سوریه در حمایت از مقاومت را هدف قرار داده، اعتماد داریم.
به نظر می رسد پا در میانی و وساطت ایران برای یافتن روزنه امیدی برای بشار اسد بسیار دیر انجام می شود چون معاذ خطیب در مونیخ با جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و اخضر ابراهیمی، نماینده سازمان ملل در بحران سوریه نیز دیدار کرده است.

لاوروف نیز پس از دیدار با جو بایدن در حاشیه کنفرانس مونیخ گفته است که اصرار آمریکا برای کناره‌گیری بشار اسد، سازنده نیست. اصرار افرادی که اولویت اول را در حذف بشار اسد می‌دانند، مهم‌ترین دلیل برای ادامه فاجعه در سوریه است.

ظاهرا بشار اسد دیر کوتاه آمده است.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.