سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

تحریف تاریخ چرا؟!

چکیده :تاريخ انقلاب اسلامي‌ در همه جا نوشته شده است و اگر با تغيير نسل‌ها از خاطرات مردم حذف شود، نبايد در مغايرت با آنچه واقعيت داشته، حرف‌هاي تحريف‌شده‌يي وارد اذهان شود. وقتي اين رخداد در تريبون‌هاي رسمي روي مي‌دهد، از ديگراني كه نمي‌خواهند حقايق و واقعيات انقلاب اسلامي به درستي منعكس شود، چه انتظاري دارند؟اميدوارم اين رويه اصلاح شود تا محققين تاريخ از اين نارواها انگشت تعجب بر دهان نگيرند و بر تحريفگران ايراد وارد...


مصطفی ایزدی

تحریف تاریخ خوب است یا بد؟ اگر خوب است که باید ذکر خیری از آن در قاموس و فرهنگ ملل به میان آید و در کتب اخلاقی و سیاسی و ادبی نیز معنی و مفهوم آن را به احسن وجه نوشت. اما اگر بد است – که بد است – نباید آن را مرتکب شد. تاریخ متعلق به فرهنگ یک ملت است. تحریف تاریخ به هیچ ملتی تعلق ندارد، چرا که اگر به فرهنگی تعلق داشت، پایدار می‌ماند. شما سراغ دارید در طول زمان، تحریف تاریخ افشا نشود؟ یعنی تاکنون دیده‌اید که حقایق تاریخی برای همیشه دستخوش تحریف شده باشند، اما به مرور زمان تحریف‌ها جای خود را به حقایق مسلم نداده باشند؟ فرق هم نمی‌کند موضوع تحریف شده کوچک باشد یا بزرگ، مهم باشد یا غیر مهم، به ملت مربوط شود یا به دولت، موضوع سیاسی باشد یا نباشد، بالاخره تحریف تاریخ روزگاری چند می‌گذرد تا زدوده شود و واقعیات، خود را نشان دهند.

چند سال پیش در دولت نهم، نگارنده مجموعه‌یی از مقالات خود را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برد تا اجازه انتشار دریافت کند. در آن مجموعه دو یادداشت در موضوع «هفته وحدت»‌بود که چون با نام پیشنهاددهنده همراه بود، شرط چاپ آن را حذف دو یادداشت مذکور قرار دادند. ظاهرا مدیران مربوطه نخواسته بودند که «هفته وحدت» با نام پیشنهاددهنده اصلی و واقعی آن در کتاب‌ها و جراید بماند. از طرفی چند سالی است که در مطبوعات جناح راست، هر چه درباره هفته وحدت نوشته می‌شود، آن را به امام خمینی نسبت می‌دهند، در صورتی که چنین نیست. در صحیفه امام که حاوی کلیه سخنرانی‌ها، پیام‌ها، نامه‌ها، احکام، مصاحبه‌ها و سایر شیوه‌های اعلام نظر امام خمینی است، نه‌تنها هیچ جا صحبت از اینکه هفته وحدت را آن مرحوم پیشنهاد داده باشد نیست، بلکه به دفعات از ابتکار پیشنهاد هفته وحدت و پیشنهاددهنده آن به نیکی یاد شده است.اصلا مهم نیست که هفته وحدت را چه کسی پیشنهاد داده است. مهم این است که اگر در تاریخ انقلاب اسلامی، تحریف صورت بگیرد و پدیده‌یی که به مدت هشت سال،‌در همه روزنامه‌ها و کتاب‌ها و رسانه‌ها به نام بزرگ دیگری ثبت و ضبط است به دیگری نسبت دهند، تحریف‌های دیگر نیز صورت خواهد گرفت. چرا عده‌یی از تریبون‌های رسمی، این کار را به امام خمینی منتسب می‌کنند؟‌ اشکالی ندارد که به هنگام بزرگداشت ایام مبارک میلاد رسول خدا(ص) و امام معصوم حضرت امام جعفر صادق(ع) وقتی از هفته وحدت یاد می‌شود، نام پیشنهاددهنده آن ذکر نشود، اما بسیار بد و خلاف مسلمات تاریخی است که از بنیانگذار جمهوری اسلامی به عنوان پیشنهاددهنده آن نام برده شود، چرا که از این پس می‌توان هر گونه تحریفی را در تاریخ انقلاب اسلامی و نیز تاریخ معاصر ایران وارد دانست و حقایق را وارونه جلوه داد. این رویه ناپسند، اگر از افراد یا دستگاه‌های موثر دنبال شود، می‌تواند حتی به مهم‌ترین مسائل و منابع مربوط به انقلاب اسلامی سرایت کند. آنگاه پیشگیری از آن به سادگی و حتی سختی میسر نیست.

روز آغاز هفته وحدت که مصادف با دوازدهم ربیع‌الاول، سالروز ولادت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) به روایت اهل سنت است،‌گوینده خبر تلویزیون اعلام کرد که هفته وحدت به پیشنهاد امام خمینی اعلام شد. روز جمعه ۶/۱۱/۹۱ نیز سخنران قبل از خطبه نماز جمعه تهران که مستقیم از رادیو تهران پخش می‌شد، عینا همین جمله را تکرار کرد.

بدیهی است این‌گونه صریح یک رویداد کاملا روشن تاریخی را به دست تحریف سپردن نه با اخلاق رسانه‌یی انطباق دارد و نه از سخنران شناخته‌شده‌یی که خود سال‌ها با پیشنهاددهنده هفته وحدت مانوس بوده و قطعا از پیشینیه هفته وحدت اطلاع دارد، انتظار چنین حرفی می‌رود.

تاریخ انقلاب اسلامی‌ در همه جا نوشته شده است و اگر با تغییر نسل‌ها از خاطرات مردم حذف شود، نباید در مغایرت با آنچه واقعیت داشته، حرف‌های تحریف‌شده‌یی وارد اذهان شود. وقتی این رخداد در تریبون‌های رسمی روی می‌دهد، از دیگرانی که نمی‌خواهند حقایق و واقعیات انقلاب اسلامی به درستی منعکس شود، چه انتظاری دارند؟

امیدوارم این رویه اصلاح شود تا محققین تاریخ از این نارواها انگشت تعجب بر دهان نگیرند و بر تحریفگران ایراد وارد نسازند.

منبع: روزنامه اعتماد



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

یک پاسخ به “تحریف تاریخ چرا؟!”

  1. Ziba گفت:

    شما هم چه توقع هایی داری؟!!!!! اینها کلا امام و جمهوری اسلامس را قبول ندارند و فقط از اون استفاده ابزاری می کنند تا یک لقمه نان جلویشان پرت کنند و اونها هم دم تکان دهند. آیت الله منتظری و آیت الله خمینی اگر با هم اختلاف دیدگاه سیاسی در برقراری حکومت اسلام داشتند در اصل دین یکی بودند. آیت الله منتظری در زمان امام مورد احترام بودند و فقط از دخالت در سیاست منع شده بودند و آیت الله منتظری هم پذیرفته بودند. خدا رحمت کند هردوی این بزرگوار رو که نمی دونستند که اینکارشون بعدها مورد استفاده جمعی کاسه لیس قرار خواهد گرفت!