سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

چه کسی بیشتر مقصر است؟

چکیده :علیرا و محمدعلی در آخرین لحظات زیر لب اشهد خواندند و از ائمه اطهار استمداد طلبیدند. جسد علیرضا و محمد علی 18 دقیقه بعد از اینکه توسط جرثقیل بالا کشیده شد، توسط ماموران اجرای حکم به پایین آورده شد.این بخشی از خبراعدام دو زورگیر تهرانی دراین هفته است. این بخش از قضیه آدم را نگران می کند که این دو اعدامی دو جوان شیعه بودند که درآخرین لحظات عمر کوتاهشان به ائمه متوسل شده اند و یکی از آنها نیز در وصیت نامه کوتاهش نوشته برایش نماز بخوانند.اینقدرمصیبت زیاد است که آدم نمی داند به حال چه کسی گریه کند.چرا دو جوان باید بخاطرچند ده هزارتومان وجه نقد در یک زورگیری جانشان را ببازند.امید که این عقوبت آنهارا پاک کرده باشد.درخبرها آمده بود این دوفرد اعدامی،در زندگی کوتاهشان پدری را بالای سرنداشته اند و احتمالا فرزندان طلاق بوده اند....


غلامعلی رجایی

علیرا و محمدعلی در آخرین لحظات زیر لب اشهد خواندند و از ائمه اطهار استمداد طلبیدند. جسد علیرضا و محمد علی ۱۸ دقیقه بعد از اینکه توسط جرثقیل بالا کشیده شد، توسط ماموران اجرای حکم به پایین آورده شد.
این بخشی از خبراعدام دو زورگیر تهرانی دراین هفته است. این بخش از قضیه آدم را نگران می کند که این دو اعدامی دو جوان شیعه بودند که درآخرین لحظات عمر کوتاهشان به ائمه متوسل شده اند و یکی از آنها نیز در وصیت نامه کوتاهش نوشته برایش نماز بخوانند.اینقدرمصیبت زیاد است که آدم نمی داند به حال چه کسی گریه کند.چرا دو جوان باید بخاطرچند ده هزارتومان وجه نقد در یک زورگیری جانشان را ببازند.امید که این عقوبت آنهارا پاک کرده باشد.درخبرها آمده بود این دوفرد اعدامی،در زندگی کوتاهشان پدری را بالای سرنداشته اند و احتمالا فرزندان طلاق بوده اند.

قاطعیت قوه قضاییه- هرچند دیر- دراین زمینه خوب ایستاد وحتما با این اعدام درصد عمده ای از حجم این زورگیری ها کاسته خواهد شد.

خدا جزای خیر به کس یا کسانی بدهد که این فیلم را روی اینترنت گذاشتند تا رییس قوه قضا آن را با چشم خود ببیند وبه تشخیص برسد وحکم اعدام را پیشنهاد کند.

من اما به این قضیه از بعد دیگری می نگرم وآن اینکه تولید چنین مشکلاتی را قبل از اینکه متوجه افراد بدانم متوجه سیستم وحکومت می دانم. دراینکه چنین کسانی بخاطر ضععف سیستم امنیتی انتظامی ما اینقدردامنه عمل پیدا کرده ومی کنند هیچ تردیدی نیست.

حقیقت این است که جدا از سستی دستگاه امنیتی انتظامی ما دستگاههای دینی وتبلیغاتی ما نیز دراین زمینه کم کارند.کاش وضع بگونه ای باشد و بود که روحانی و روحانیون هر محل بمحض اطلاع از وجود چنین افرادی آنها را از بدو بی سرپرستی زیر نظرمی گرفتند تا کار به اینجاها نکشد.

می گویند سیره پیامبراین بود که قبل از نیت نماز به عقب برمی گشت و ازحضور یا عدم حضور مامومین درمسجد مطلع می شد و اگر احیانا کسی را غائب می دید علت راجویا می شد. اگر می گفتند فلانی مشکل است یا بیمار است، می فرمودند: بعد از نماز به عیادتش می رویم.

الآن بیشتر پیشنمازها فقط در محل نمازی می خوانند و بعد از اقامه نماز به خانه بر می گردند و حرکتشان بین مسجد و خانه است.اینها غالبا کاری به مشکلات محل و اهل آن نداشته و ندارند.

مثلا خود من سالهاست به مسجدی می روم و همیشه هم در صف اول نماز هستم ولی امام جماعت حتی اسم مرا هم نمی داند چه رسد به اینکه چه کاره ام و چه به درد مردم می خورم. البته این یک طرف قضیه است وحاکمیت هم باید برای آنان تعیین حدود کند و آموزش وامکانات لازم را دراختیارشان قرار دهد.

به یاد دارم دوسال قبل دررسانه ها درخبری درباره ضرورت تشدید برخورد با اشرار آمده بود یکی از این اشرار روزهای متمادی در جلوی دبیرستان دخترانه ای می ایستاده و بدون هیچ ترسی از نیروی انتظامی و..از سر دخترانی که از مدرسه به خانه می رفته اند روسری و مقنعه شان را از سرشان در می آورده است.چرا اینقدر با چنین فردی مماشات شده را که باید جواب بدهد؟

واقعیت این است چنین افرادی در تکرار بزه خود در برابر شهروندان جامعه جرئت یافته اند و اجزای حکومت را درمقابله با خود به هردلیل ناتوان دیده و می بینند از این جهت این اعدام و اقدام عکس العمل خوبی در برابر این رفتار آنهاست.

منبع: وبسایت نویسنده



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

یک پاسخ به “چه کسی بیشتر مقصر است؟”

  1. Ssm گفت:

    جناب آقای رجایی
    با سلام
    به عنوان یک شهروند معمولی که آشنایی جزیی از قوانین دارد سخن شما مبنی بر آن که «قاطعیت قوه قضاییه- هرچند دیر- دراین زمینه خوب ایستاد وحتما با این اعدام درصد عمده ای از حجم این زورگیری ها کاسته خواهد شد.» را کلامی خلاف می دانم. اشتباه نشود، بنده مخالف برخورد با متخلفین از قانون چه دانه درشت و چه زورگیر خیابانی نیستم اما قوه قضاییه کشور به دلیل عدم داشتن مشروعیت توانایی در کاهش جرم ندارد.
    دوستان حقوقدانان صلاحیت بهتری درباره اشکالات موجود در این پرونده را دارند اما چند مشکل که حتی فرد امی ای چون من در این باره می بیند به قرار ذیل می باشد:
    ۱- برقراری دادگاه در نادادگاهی به نام دادگاه انقلاب که هیچ گونه وجاهت قانونی ندارد
    ۲- تخلف قوه قضاییه در محارب شناختن افراد زورگیر در حالیکه تعربف و مجازات فرد زورگیر در قوانین کشور مشخص است
    ۳- صدور حکم پیش از محاکمه توسط رییس قوه قضاییه کشور (که خود بهتر از من می دانید صلاحیت قضاوت ندارد چه برسد به ریاست)
    ۴- صدور حکم اعدام برای افرادی که ضربه ای محکم وارد نکردند
    به نظر می رسد تنها دلیل برای چنین اقدام وحشیانه ای توسط حکومت، پخش شدن فیلم در فضای مجازی بوده است.
    مطمئن هستم که دوستان جامعه شناس و روان شناس نیز بر نادرستی این اقدام برای جلوگیری از زورگیرهای بیشتر صحه خواند گذاشت.

    بزرگترین مجرم در این میان حکومت است که نابسمانی های اقتصادی و اجتماعی را با رفتارهای خود گسترش داده و در نتیجه هر روز شاهد افزایش جرم هستیم.
    با آرزوی سلامتی