سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

آزموده را آزمودن خطاست

چکیده : درصورت اجرای این وعده آن وقت دولت از بانک مرکزی درخواست پول می‌کند که عرضه این پول در نهایت تورم را بیشتر می‌کند. پیش از اجرای فاز اول هدفمندسازی یارانه‌ها هم بنده از منتقدان این طرح بودم و اشاره می‌کردم که نرخ بیکاری و تورم افزایش می‌یابد و حال در این شرایط اگر فاز دوم این طرح هم اجرا شود آن وقت این شاخص‌ها بار دیگر نوسان خواهند داشت. به همین دلیل به‌نظرم نماینده‌های مجلس حداقل تا پایان دولت دهم صبر کنند و اجازه اجرای فاز دوم هدفمندسازی را ندهند و صدور این مجوز را به انجام یک بررسی اقتصادی موکول کنند....


مهدی تقوی

مباحث مربوط به اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها درحالی مطرح است که باید ابتدا پیش از اجرای این فاز، مسائل مرتبط با فاز اول هدفمندسازی یارانه‌ها بررسی شوند تا درس‌هایی از اجرای آن گرفته شود. از سوی دیگر این‌بار باید هدف اصلی تولید باشد و به فکر تقویت تولید بود. در مقطع فعلی با اجرای فاز اول هدفمندسازی یارانه‌ها هر روز برخی کالاها قیمت‌های جدیدی دارند و به همین دلیل در این شرایط رشد تورم احساس می‌شود.

مجلس باید قبل از صدور مجوز فاز دوم هدفمندی، یک مهلت چند ماهه بخواهد که ارزیابی منصفانه‌ای به کمک چند اقتصاددان مستقل، از هدفمندی یارانه‌ها داشته باشد. قرار بود با اجرای این طرح قیمت‌ها واقعی و در نتیجه وضع مردم بهتر شود اما در واقعیت این‌گونه نشد، به همین دلیل آزموده را آزمودن خطاست و نباید به دولت بار دیگر اجازه اجرای این طرح را داد. به‌نظر می‌رسد اگر ادامه این طرح به دولت‌ بعدی موکول شود بهتر است و حداقل دولت دهم تا پایان عمرش که ۶ ماه بیشتر نمانده دیگر به فکر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نباشد. چراکه در مقطع فعلی قدرت خرید مردم روز‌به‌روز ذوب می‌شود و این کار هم هنر نیست که دارایی‌هایی مردم را کاهش دهیم. اکنون درحالی به مردم گفته می‌شود کالاها را با نرخ‌های جهانی بخرند که حقوق و دریافتی‌های مردم به نرخ جهانی نیست.

آن وقت در این شرایط دولت وعده پنج برابر شدن یارانه‌ها را می‌دهد که به‌نظر می‌رسد بیشتر یک شعار سیاسی باشد تا اقتصادی. درصورت اجرای این وعده آن وقت دولت از بانک مرکزی درخواست پول می‌کند که عرضه این پول در نهایت تورم را بیشتر می‌کند. پیش از اجرای فاز اول هدفمندسازی یارانه‌ها هم بنده از منتقدان این طرح بودم و اشاره می‌کردم که نرخ بیکاری و تورم افزایش می‌یابد و حال در این شرایط اگر فاز دوم این طرح هم اجرا شود آن وقت این شاخص‌ها بار دیگر نوسان خواهند داشت. به همین دلیل به‌نظرم نماینده‌های مجلس حداقل تا پایان دولت دهم صبر کنند و اجازه اجرای فاز دوم هدفمندسازی را ندهند و صدور این مجوز را به انجام یک بررسی اقتصادی موکول کنند. آن وقت پس از انجام این بررسی، اگر آثار اجرای این طرح مثبت بود و باعث صرفه‌جویی و رشد اقتصادی شده بود ادامه آن را بخواهند، در غیر این صورت اگر به آثاری مانند رشد تورم و بیکاری رسیدند در اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها تامل بیشتری کنند.

منبع: روزنامه آرمان



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.