سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

راه درست دفاع از پیامبر اسلام

چکیده :امروز مشكل بزرگ امت اسلامي اينست كه دولتمردان كشورهاي اسلامي به جاي تلاش براي پيشبرد اهداف اسلام و ترويج تعاليم نوراني قرآن، به منازعات دشمن ساخته سرگرمند. اگر از امكانات، نيروها و ظرفيت‌هاي اسلام و امت اسلامي براي معرفي عملي و زباني اسلام و پيامبر اكرم به درستي استفاده شود، تلاش‌هاي جريان‌هاي معاند هر قدر هم زياد باشد راه به جائي نخواهد برد. بنابر اين، راه درست دفاع از پيامبر اسلام اينست كه ما مسلمانان به هويت واقعي خود برگرديم و از ظرفيت‌هائي كه اسلام براي ما پديد آورده به درستي استفاده كنيم. ...


بسم‌الله الرحمن الرحیم

امسال، سالروز رحلت پیامبر اکرم از این نظر که شخصیت والای آن حضرت در ماه‌های اخیر توسط دشمنان خدا مورد هتاکی قرار گرفت، از حساسیت بیشتری برخوردار است. هر مسلمان و حتی هر انسان موحدی این وظیفه را احساس می‌کند که برای ادای دین نسبت به وجود مقدس پیامبر گرامی اسلام، با تهاجماتی که علیه آن حضرت می‌شود مقابله کند و در جهت شناساندن فضائل اخلاقی این فرستاده خدا تلاش نماید.

اینکه پیامبر اسلام موفق شدند در سیاه‌ترین شرایط زمانی و در یکی از بدترین نقاط جهان از نظر غلبه جهل و خرافات، نور توحید را بر جامعه بتابانند و عدالت را در میان مردم به عنوان یک ارزش والا مستقر سازند و این خط نورانی را در پهنه‌ای وسیع از جهان آن روز گسترش دهند، یک خدمت بزرگ به بشریت بود. این خدمت هر چند با توفیقات الهی و جاذبه ذاتی دین خدا امکان تحقق یافت، لکن تلاش‌ها و زحمات شخص پیامبر اکرم نقش مهمی در به نتیجه رسیدن این رسالت سنگین و بزرگ داشت. خدای متعال در قرآن کریم، هنگامی که به این تلاش‌ها و زحمات اشاره می‌کند پیامبر اکرم را به مواظبت وجود خود توصیه می‌فرماید و در برابر ستم‌هائی که به آن حضرت از ناحیه جاهلان و معاندان می‌شد و آن حضرت تمام آن ناملایمات را به جان می‌خریدند و لحظه‌ای از انجام وظیفه خطیر تبلیغ رسالت کوتاهی نمی‌کردند، حضرتش را به داشتن اخلاق بی‌مانند می‌ستاید.

اینها فقط جنبه‌های انسانی و تعامل ویژه پیامبر اکرم با مردم عادی است که موجب جذب توده‌های مردم به ایشان و دین خدا شد و از همین رهگذر، اسلام در زمان کوتاهی سرتاسر شبه جزیره عربستان را به تسخیر خود در آورد و از مرزهای خاورمیانه عربی و آسیا گذشت و به اروپا، آفریقا و آسیای دور نفوذ کرد. از این جنبه‌ها مهم تر، شخصیت معنوی پیامبر اکرم است که “عقل کل” و “واسطه فیض الهی”است و از مرتبه‌ای از قرب الی‌الله برخوردار است که در سیر الی الله، فرشته مقرب خدا قدرت همراهی با او را ندارد و از همراهی باز می‌ماند. ورود به این جنبه از شخصیت پیامبر گرامی اسلام، در حوزه مباحث تخصصی است که اهل فن با غور در آن به مفاهیمی دست می‌یابند که چشیدن لذایذ معنوی را برای آنها میسر می‌نماید.

کسانی که با اهانت به پیامبران الهی به ویژه خاتم آنان حضرت محمد بن عبدالله صلی‌الله علیه و آله درصدد ملکوک ساختن چهره پاک آنان بر می‌آیند، یا از واقعیت‌های وجودی آنان بی‌خبرند و یا آلت دست جریان‌های سوداگری قرار می‌گیرند که مکتب وحی را سد راه سودجوئی‌های مادی خود می‌دانند.

با دسته اول نباید برخوردی منفی کرد. آنها را باید آگاه نمود و از دام جهل که در آن گرفتار شده‌اند خارج ساخت تا خود را پیدا کنند و از راه نادرستی که برگزیده‌اند برگردند. کار اصلی را باید در برابر جریان‌هائی انجام داد که واقعیت‌ها را می‌دانند و به دلیل اطلاع از اهمیت نقش پیامبران در مقابله با ظلم و فساد و نابرابری‌ها، منافع خود را در خطر می‌بینند و برای حفظ منافع نامشروع خود به ابزارهای آلوده متوسل می‌شوند. این جریان‌ها متأسفانه صاحب قدرت‌های مالی و امکانات مادی فراوان هستند و با استفاده از همین امکانات، ارتش‌های مجهز سیاسی و تبلیغی بزرگی تشکیل می‌دهند و از آنها برای تحریف واقعیت‌ها و مقابله با نور وحی الهی و پراکندن تاریکی جهالت در جهان بهره‌برداری می‌کنند.

مقابله با این جریان‌های منحرف و معاند، فقط از طریق شناساندن صحیح دین آنهم از دو مسیر عملی و تبلیغی میسر است. تبلیغ دین و معرفی چهره نورانی پیامبر اکرم از طریق بیان و قلم و ابزارهای ارتباطی و هنری روز، قدم اول است اما مهم‌تر از آن، انطباق عمل مدعیان پیروی از پیامبر اسلام با گفته‌ها و ادعاهایشان است. این انطباق عمل با گفتار و شعار است که می‌تواند توده‌های مردم را در سراسر جهان جذب کند و تبلیغات انحرافی جریان‌های معاند را بر باد دهد. امروزه که سرعت مسیر وسائل ارتباطی بسیار بالاست، امکان معرفی دین پیامبر خدا نیز به موازات همان سرعت بسیار زیاد است به ویژه اگر کاری انجام نشود که موجب بی‌اثر شدن شعارها توسط اعمال گردد.
در جهان امروز، اگر مسیحیت و یهودیت برای ملت‌ها جاذبه‌ای ندارند به دلیل جنایاتی است که سردمداران دولت‌های مدعی پیروی از این ادیان علیه انسان‌ها مرتکب می‌شوند. درست در چنین شرایطی است که مسلمانان می‌توانند بامعرفی صحیح ادیان الهی و دروغ بودن ادعاهای دولت‌های مدعی پیروی از پیامبران الهی، چهره واقعی دین خدا را به میلیاردها مردم جهان معرفی کنند و غبار مظلومیت از چهره پیامبران الهی به ویژه پیامبر گرامی اسلام که بیش از دیگران مورد تهاجم است، بزدایند.

امروز مشکل بزرگ امت اسلامی اینست که دولتمردان کشورهای اسلامی به جای تلاش برای پیشبرد اهداف اسلام و ترویج تعالیم نورانی قرآن، به منازعات دشمن ساخته سرگرمند. اگر از امکانات، نیروها و ظرفیت‌های اسلام و امت اسلامی برای معرفی عملی و زبانی اسلام و پیامبر اکرم به درستی استفاده شود، تلاش‌های جریان‌های معاند هر قدر هم زیاد باشد راه به جائی نخواهد برد. بنابر این، راه درست دفاع از پیامبر اسلام اینست که ما مسلمانان به هویت واقعی خود برگردیم و از ظرفیت‌هائی که اسلام برای ما پدید آورده به درستی استفاده کنیم.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.