سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

دو مرگ، دو مجلس، دو نگاه

چکیده :من دراین هفته، هم به مجلس ترحیم پدربزرگوار خانم رهنورد رفتم، و هم به مراسم تشییع مرجع صاحبنام آیت الله آقا مجتبی تهرانی. آنچه که در این دو مجلس دیدم، ربطی به بد و خوب این دو مرحوم نداشت. که مثلا تابوت این یکی را چون فرد ناجوری بوده باید سوزاند و تابوت آن یکی را چون آدم خداشناس و متقی و معلم اخلاق بوده باید به عطر و گلاب و گل و بلندگو معطر و مزین کرد. بل آنچه که دیدم، این تحکّم حاکمیت بود که شدیداً در فروکوفتن این یکی، و در برکشیدن آن دیگری تکاپو داشت. بله، این تحکم حاکمیت بود که مجلس اولی را به یک مسجد کوچک در حاشیه ی تهران پرتاب کرده بود، و دومی را به مسجد و مدرسه ی با شکوه سپهسالار آورده بود....


محمد نوریزاد:

من دراین هفته، هم به مجلس ترحیم پدربزرگوار خانم رهنورد رفتم، و هم به مراسم تشییع مرجع صاحبنام آیت الله آقا مجتبی تهرانی. آنچه که در این دو مجلس دیدم، ربطی به بد و خوب این دو مرحوم نداشت. که مثلا تابوت این یکی را چون فرد ناجوری بوده باید سوزاند و تابوت آن یکی را چون آدم خداشناس و متقی و معلم اخلاق بوده باید به عطر و گلاب و گل و بلندگو معطر و مزین کرد. بل آنچه که دیدم، این تحکّم حاکمیت بود که شدیداً در فروکوفتن این یکی، و در برکشیدن آن دیگری تکاپو داشت. بله، این تحکم حاکمیت بود که مجلس اولی را به یک مسجد کوچک در حاشیه ی تهران پرتاب کرده بود، و دومی را به مسجد و مدرسه ی با شکوه سپهسالار آورده بود.

در اولی، درست مطابق یکصد نفری که با ترس و لرز به مجلس ختم آمده بودند، یکصد نفر نیز مأمور امنیتی از لباس شخصی گرفته تا افسران و درجه داران نیروی انتظامی، مأموریت داشتند از تک تک مراجعان مراقبت کنند و عکس و فیلم بگیرند و نگذارند صدای یا الله کسی از گلویش بیرون بدود. در دومی اما یکی دو هزار مأمور با چندصد اتومبیل دولتی و انتظامی و سیستم صوتی سراسری و صدها میکروفن و دوربین و واحد سیار رادیویی و تلویزیونی تلاش می کردند به شکوه آن مجلس تشییع بیفزایند و برای مردم مشتاق راه بگشایند و هر خاطره ای و هر اشک و آهی را ثبت و ضبط کنند.

به باور ما، هردوی این عزیزان اکنون در معرض داوری خدای متعالند. و هر دو در جایگاهی آرمیده اند که هیاهوها و پرخاش ها و جانبداری های ما بدان راه ندارد. از کجا معلوم در پیشگاه خدای خوب، اولی که مجلسش در پهنه ای از عصبیتِ حاکمیت به سرانجام رسید، آبرودارتر از دومی نباشد؟ و یا از کجا معلوم این هردو، به دوگانگی رفتار حاکمیت معترض و از آن متنفر نباشند؟

راستی داستان دفع و جذب ما اگر پهنا می گرفت و به عرض و طولِ عالم هستی راه می گشود، بعید می دانم ذره ای از ذره های عالم هستی در جای بایسته ی خود آرام می گرفت. اینجاست که میزان، نه حقوق بدیهیِ مردم و نه قانون و نه منافع عمومی، که خود حاکمیت است. با این میزان، دزدان اگر لباس دروغینِ تقوا بپوشند و ادای مریدان سینه چاک را درآورند، بر تارک اعتنا جلوس می کنند، و پاکدستان اگر به اعتراض یک “نه” ی مختصر بگویند و در برابر حاکمیت تا کمر خم نشوند، به اسم اصحاب فتنه از مدار شهروندی که نه، از مدار حیات بدور انداخته می شوند. چه خوب که حاکمان ما بجای خدا جلوس نفرموده اند و اداره ی هستی همچنان با خدای خوب است و حاکمان ما مثل همه ی روندگان رفتنی اند.

محمد نوری زاد

دیماه نود و یک

منبع: وب سایت نویسنده



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

۵ پاسخ به “دو مرگ، دو مجلس، دو نگاه”

  1. tavana گفت:

    آقای نوری زاد
    بسیارز زیبا و متین نوشته اید.
    خداوند خوب یاورتان باد.

  2. Asdf گفت:

    قل هل انبئکم بالاخسرین اعمالا الذین ضل سعیهم فی الحیات الدنیا و هم یحسبون انهم یحسنون صنعاء (کهف ۱۰۳)

    بگو آیا به شما خبردهم از زیانکارترین افراد! کسانی که کوششان در دنیا تباه می شود و آنها می پندارند بهترین ها را عمل می کنند.
    مطمئنا کسانی که ازادی اظهار نظر دیگران را در گلو خفه میکنند فکر میبکنند که بر حق هستند اما انان زیانکارترینند

  3. من گفت:

    خداوند مکر مکاران را به خودشان برمی گرداند …

  4. GhasemAgha گفت:

    لطفا این جایگاه را که عده ای دزد ناموس مردم و دزد اموال مردم به پاس جنایت های زنجیره در آنجا به صورت انتمصابی گردآمده اند مجلس نخوانید. آنجا دزدگاه است به قول زنده یاد مصدق. مجلس که نماینده اش نباید به زن شوهر دار یا به دختر معصوم تجاوزه جنسی بکند. این چه مجلسی است که اسناد دزدی رئیس کمیسیون امنیت ملی اش رو می شود و او را احضار هم می کنند اما قضیه را ماست مالی می کنند که انشاء الله گربه بود و ایشان در دزدی سه هزار میلیارد دلار البته که چندان دستی نداشتند. این چه مجلسی است که رئیس آن شخصی به نام لاری جانی رسما مراتب چاکری و نوکری و وابستگی خود را به بیت رهبری اعلام کرده و می گوید اگر لایحه ای در مجلس با اکثریت آراء تصویب شد، اما احساس کردیم!!!!! رهبری مخالف آنست به اتفاق آنرا آنرا رد می کنیم. پس میزان رای مردم است یعنی کشک؟ مجلس برای چه درست کرده اید با این همه آدم بیکاره و گران که هزینه آنها را ملت میدهد درش را بنندید، قوه قضاییه میخواهید چکار درش را ببندید، قوه مجریه ورئیس جمهور می خواهید چکار با این همه خرج، درش را ببندید همین آقای رهبری برای هفت پشتمان کافیست. وقتی حکم حکومتی او مثل بمب اتمی کارساز است و بهتر مجلس و مجلس خبرگان و رئیس دولت و … کار می کند حتا قاتل و دزد و جنایت کار را هم از مجازات معاف میکند، نیازی به دستگاههای دیگر نداریم. مواظب باشید که به وجود مبارک ایشان خسرانی وارد نشود که کارهای مملکتی همه می خوابد و بدبخت و بی پدر و مادر و درآمد می شوید. بقیه اصلا مهم نیست. بله آقا ما تا آقا را داریم تا این رهبر عین دسته گل را داریم بقیه نهاد ها مفت نمی ارزد. البته وزارت اطلاعات و این مامور ما دوصفر هفت یعنی مصلحی را نگهدارید که این توطئه های خارجی را اینگونه در خیابانهای تهران کشف می کند و آنها را سنگ روی یخ می کند. وگرنه اگر او نبود تا حالا این جاسوس ها و تروریست های اسرائیلی و صهیونیستی و بهائی تمام کارشناسان ما را حتا همان شهرام امیری را هم کشته بودند، بله آقا قدر این مصلحی را بدانید.

  5. حمید گفت:

    کسا نی که هویت دنیوی مردم و شهدای جنبش سبز را با وصل کردن به بسیجی(اون از نوع اراذل و اوباش اقا )در روز روشن می دزدن در دست بردن درکار اخرت که شکی نیست