سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

آیت الله جمی؛ نورچشم آبادان

چکیده :آيت‌الله جمي، نور چشم آبادان است حتي اگر هيچ يادماني از او در اين شهر نباشد، چرا كه نقطه نقطه آبادان مالامال از خاطره حضور پرفروغ او در دوران دفاع مقدس مي‌باشد. ...


فاضل محسن پوریان *

هشتم دی ماه سالگرد درگذشت روحانی مجاهد، آیت الله جمی

شهر آبادان از روزهای آغازین جنگ تا آخرین ساعات مقاومت همواره آماج انواع گلوله بارانهای کور و بی‌هدف و زیر شدیدترین و بیرحمانه‌ترین فشارهای دشمن بود. آبادان بزرگترین شهر خط مقدم جبهه است هیچ شهرجنگزده‌ای در ابعاد و اندازه‌های آبادان از نظر جمعیت و اهمیت اقتصادی نیست وجود بزرگترین واحد اقتصادی کشور (پالایشگاه آبادان) و موقعیت بسیار حساس و مهم این شهر برای دشمن به منظور در دست گرفتن کنترل کامل اروند رود و دهانه خلیج فارس پس از سقوط خرمشهر عواملی بودند که حملات دشمن راهدفدار میگرداندند بویژه آنکه شکست تلاش برای محاصره کامل و به سقوط کشاندن آبادان که جز با ایثار مردم شهرو رزمندگان آن حاصل نگردید. همانقدر که برای نیروهای خودی نقطه قوت و روشنی بود از همان ابتدا و در اوج اقتدار ظاهری عراق ضعف و زبونی دشمن و ظاهری بودن آنرا برملاکرد. آبادان علاوه بر آنکه بزرگترین شهر جنگزده کشور است جایگاه ویژه‌ای بنا به وقایع تاریخی در مقاومت و پیروزی دارد.

جهاد سازندگی آبادان نیز با توجه به شرایط خاص پیش آمده عمدتا در چهار محور کلی فعالیتهای خود را متمرکز کرده بود، تدارک و پشتیبانی از جبهه آبادان و خرمشهر، مسلح کردن برخی از اعضاء خود و شرکت مستقیم در جنگ و تشکیل ستاد پشتیبانی و مهندسی، بنا به نیاز و ضرورت انجام کارها و خدمات شهری به مردم شهر که بعلت جنگ معطل مانده و یا نا کافی بود، ارائه خدمات و اجرای طرحهای عمرانی و کشاورزی و…… به روستاییان که در منطقه حضور داشتند و مقاومت می‌کردند.

آقای جمی نیز در چنین شرایطی مستمرا بین جهاد گران حضور پیدا کرده، و از نزدیک از فعالیتها، برنامه‌ها و اقدامات آنها مطلع می‌شدند، و ضمن ارشاد و تقویت روحیه آنان برای مقاومت در برابر دشمن بعثی.آنان را به خدمت رسانی بیشتر به مردم و رزمندگان.

ایشان توجه خاصی نیز به روستاییان که در منطقه جنگی به فعالیتهای کشاورزی و….. در شرایط جنگی مشغول بوده و منطقه را ترک نکرده بودند، داشتند، و علیرغم مشغله‌ها و شرایط و حساسیت‌های جنگ و مخاطرات موجود، برای بازدید از طرحهای عمرانی و کشاورزی در دست اجرا جهاد آبادان و سرکشی به روستاییان درمنطقه حضور پیدا کرده و ضمن نشست صمیمی و گوش دادن به مسائل و مشکلات و خواسته‌های آنان از نزدیک به گفتگو و دلجوئی می‌پرداختند. شورایی نیز تحت عنوان شورای کشاورزی در همان شرایط تشکیل و جلسات آن برخی اوقات در دفتر ایشان برگزار می‌گردید و نسبت به اعطای وام و کمک به کشاورزان تصمیم گیری می‌نمود ایشان شخصا نیز جهت کمک بیشتر به روستائیان مظلوم و محروم از طرق مختلف پیگیری می‌کردند و مبالغی را برای این منظور جذب و در اختیار شورا برای این امر قرار می‌دادند.

یکی دیگر از برنامه‌های ایشان در روزهای دوشنبه برقراری جلسات هفتگی برای مسؤولین شهر بود که بصورت منظم برگزار میگردید و اعتقاد داشتند این قبیل جلسات ضمن تالیف قلوب بین مسئولی اجرائی شهر در یک فضای دوستانه و صمیمی بسیاری از مسائل و مشکلات و معضلاتبهتر قابل طرح و حل و فصل شدن است و مسوولین نیز از رهنمود‌ها و ارشادات معنوی و اخلاقی و…. ایشان نیز بهره‌مند می‌شدند.

پس از پایان جنگ و در دوران باز سازی با توجه به اینکه مهاجران جنگ تحمیلی پس از تحمل مشکلات این دوران و هشت سال دوری از خانه و کاشانه و در مقابل نارسایی زیر ساختها و محدودیت جدی خدمت رسانی کامل و انتظار و توقع از مسوولین و دستگاه‌های اجرایی به شهر مراجعت کردند، ایشان همانند دوران جنگ و یا شاید با حساسیت بیشتری مشکلات مردم و مسائل شهر را پیگیری و به مسؤولین محلی و کشوری انتقال می‌دادند. و علیرغم همه مشکلات نسبت به بازدید‌های میدانی از طرحهای و کارهای در دست اجرا اقدام می‌نمودند و در خلال بازدیدها به در دل مردم گوش فرا می‌دادند.

شدت گلوله بارانهای و تخریب‌های هشت ساله که از اولین روز تا آخرین روز جنگ ادامه یافت جای جای شهر را به خاطره و یاد بود بدل ساخته است تا جائیکه شاید بتوان گفت هویت شهری آبادان خود اصلی‌ترین عنصر یادبود حماسه و مقاومت و پیروزی است. درون این عنصر اصلی گوهرهای سیار از یاد بودهای‌ی دوران جنگ وجود دارد که هر یک به تنهائی بار عظیمی از رنجها‌ی این دوران را حمل میکنند از قبیل مقر جهاد سازندگی، اداره آموزش و پرورش و……. نماز جمعه نیز بدون وقفه برگزار میشود و مکانهای برگزاری آن به نقاطی پر خاطره تبدیل گشته است حضورمردم در شهر، مصلای آبادان در دوران جنگ برگزاری بی‌وقفه مراسم نماز جمعه همراهی مردم با رزمندگان اسلام به شکل حضور گسترده در شهرو همراهی و هدایت دائمی امام جمعه شهر آیت‌الله جمی مکان برگزاری نماز جمعه در طول جنگ را با خاطراتی ماندگار عجین ساخته است. هر چند متاسفانه تا کنون هیچگونه یادمانی در سطح شهر از آن به چشم نمی‌خورد.

آیت‌الله جمی، نور چشم آبادان است حتی اگر هیچ یادمانی از او در این شهر نباشد، چرا که نقطه نقطه آبادان مالامال از خاطره حضور پرفروغ او در دوران دفاع مقدس می‌باشد.

*مسئول جهادسازندگی آبادان در دوران دفاع مقدس

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

یک پاسخ به “آیت الله جمی؛ نورچشم آبادان”

  1. Ha Mazarei گفت:

    در شرایط فعلی کشور امثال آیه ا… جمی خیلی کم هستند که تسلیم اربابان زر و زور و تزویر نشوند خداواند درجاتشون رو رفیع تر گرداند