سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » چهل سالگی و صدور پاسپورت برای زنان...

چهل سالگی و صدور پاسپورت برای زنان

چکیده : بي‌توجهي به قانون مدني بايد نهادي در قوه قضايي تشكيل شود تا دختران به آنجا مراجعه كنند و رشيده يا غير رشيده بودن خود را به اثبات برسانند. يا اينكه ازدواج‌هاي صوري و مسائل پس از آن به وجود خواهد آمد كه با وجود مشكلات فراوان كشور ما بهتر است از دامن زدن به چالش‌هاي اجتماعي و انجام اقدامات سخيف و قوانين بي‌ثمر خودداري...


فاطمه راکعی

پس از جنجال‌های متعدد داخلی و خارجی درباره لایحه سن صدور پاسپورت برای زنان که ۴۰ سال تعیین شده بود این لایحه برای انجام تغییراتی برگردانده شد و دو نظر درباره آن بروز کرد؛ گروه اول معتقدند این سن باید براساس قوانین مدنی ۱۸ سال تعیین شود و گروه دوم روی همان ۴۰ سال اصرار دارند.

در صورت تحقق نظر گروه اول ماده ۱۵ لایحه مزبور حذف و سن زن و مرد همان ۱۸ سال تعیین می‌شود؛ ماده‌یی که تاکنون باعث شده حق طبیعی زنان که براساس قانون مدنی با تبعیض جنسی عینی مواجه شد که نوعی بی‌حرمتی به جامعه زنان ایران است.

موضعان این قانون که بهانه سلامت زنان در خارج از کشور را مطرح کردند، در واقع نوعی توهین به درایت، شعور و عقل زنان ایرانی را مطرح کرده‌اند که این برداشت را ایجاد می‌کند که هر زنی در خارج از کشور باشد ممکن است دچار فسق و فجور شود. در حالی که از نظر هوشیاری و سلامت تفاوتی میان آقایان و خانم‌ها وجود ندارد و عجیب است که نمایندگان یا دولت محترم درباره مردها هیچ حساسیتی ندارند!

با وجود آنکه حضرت امام (ره) بر جایگاه زنان در جامعه ایران تاکید قابل‌توجهی داشتند و زنان به‌ویژه پس از انقلاب دستاوردهای علمی و دانشگاهی غیر قابل چشم‌پوشی برای ایران داشته‌اند و در اکثر مسندهای مدیریتی درخشیده‌اند و حتی از مردان هم پیشی گرفته‌اند. در چنین شرایطی می‌خواهند نگاهی که یکصد سال پیش نسبت به زنان وجود داشته را بار دیگر احیا کنند هرچند پس از انقلاب نوع نگاه به زنان تغییر یافته اما با روی کار آمدن دولت‌ها این نگاه متفاوت بوده است اما همواره افرادی بوده‌اند که می‌خواستند جایگاه زنان را به صد سال پیش ببرند. در هشت سال اخیر گرچه برخی مانورهای شعارگونه مطرح شده اما برخی ارکان دولتی نسبت به تضییع جایگاه زنان بسیار کوشیده‌اند. در واقع افزایش سن دریافت گذرنامه برای زنان تنها یک بدعت جدید و برخلاف قوانین حقوقی ایران و اصول ۱۹ و ۲۰ قانون اساسی است و با این کار می‌خواهند در روز روشن حق زنان را بگیرند.

در این میان برخی هم بحث قاچاق زنان را مطرح کرده‌اند که باید گفت اگر در مواردی هم اندک شماری از زنان مقصر باشند، به خاطر یک دستمال قیصریه را به آتش نمی‌کشند. در حقوق مدنی و اصل ۱۰۱۲ آن هم اصل بر رشیده بودن دختران و زنان است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

در غیر این صورت و بی‌توجهی به قانون مدنی باید نهادی در قوه قضایی تشکیل شود تا دختران به آنجا مراجعه کنند و رشیده یا غیر رشیده بودن خود را به اثبات برسانند. یا اینکه ازدواج‌های صوری و مسائل پس از آن به وجود خواهد آمد که با وجود مشکلات فراوان کشور ما بهتر است از دامن زدن به چالش‌های اجتماعی و انجام اقدامات سخیف و قوانین بی‌ثمر خودداری شود.

منبع: روزنامه اعتماد



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

۱۰ پاسخ به “چهل سالگی و صدور پاسپورت برای زنان”

  1. unknown گفت:

    تا ۹ ساله میشن بزور بهشون چادر و مقنعه قالب میکنن اما اگر گذرنامه بخوان باید تا ۴۰ سلگی صبر کنن. ای خدا آخه ما چه گناهی کردیم که مسلمون شدیم؟ خوشابحال کفار و صاحبان دیگر ادیان. 

  2. i گفت:

    … مواردی هم اندک شماری از زنان مقصر باشند، …

    یکی از مزخرف ترین خود زنی ها در تاریخ انسان که تاکنون خواندم.

    شده است اندک شماری از مردان مقصر باشند؟

    قصد برگشت از احمقستان را ندارید؟

  3. کمینه گفت:

    ازیک عده آدم جاهل که سبک وسیاق عهد جاهلیت عربستان راتشویق وترغیب می کنند بیش ازاین انتظاری نیست که قوانین عصر حجری تدوین کنند.

  4. IRAN گفت:

    پیشنهاد می کنم بهتر مجلس هر چه سریع تر جلوی این لایحه نه رسوایی رو بگیره اقای جمهوری اسلامی چرا از زن ها می ترسی ؟ زن ها اگر به خاطر لایحه طالبانی شما خارج هم نرند  با همین کار هایی که علیه شون می کنید در خانه مخالفان سرسختی براتون درست می کنند شک نکن  به قول احمدی نزاد اون گوساله هایی رو که زاییدین بزرگ کنید بعد. ۳۰۰۰ میلیارد فساد نیست , کار  سردار زارعی فساد نیست  , دستمالی زیر ابی دیپلمات ایرانی در برزیل فساد نیست به قول حاج رامی مهمان پرست سو تفاهمه ,ازدواج موقت فساد نیست مسافرت زنها فساد. اون وقت می خواهین سر موضوع هسته ایی دنیا باور تون کنه . .

  5. یدالله خان گفت:

    اینها اغلب کارهایشان غیر قانونی است و حقا بانوان ما میتوانند علیه حکومتگران ما در دادگاههای بین المللی اقامه دعوا کنند. گر می شود کسی را تا چهل سالگی از داشتن گذرنامه محروم کرد و یا شرط گذاشت که تنها با اجازه ولی و صی و قیم میتوان به زن سی ساله و سی و نه ساله گذرنامه داد. چرا حرفهایی میزنند و کارهایی میکنند که دنیا به شکل استهزاء با آن برخورد می کنند. شما دختر نه ساله را به خانه شوهر می فرستید و زن سی و نه ساله نمی تواند از ایران خارج شود. اگر از فحشا می ترسید، علل اصلی آنرا که اقتصادی است از بین ببرید. وگرنه پری رو تاب مستوری ندارد چو در بندی ز روزن رو برآرد.  مگر حریف زنان در همین مساله حجاب شدید؟

  6. Motagh_1330 گفت:

    همین زنان با غیرت بودنند که در خط مقدم ۲۲خرداد بودنند.

  7. ترانه سبز گفت:

    ارجاعتان میدهم به مقاله روشنگرانه مهرانگیز کار. خدایی جوابی از این مستدلتر نمی یابید.:
    کار از کار گذشته و بحث های حقوقی در این وانفسا جا ئی ندارد. فقط یک نتیجه گیری غیرحقوقی قابل نقل است و آن این که فقهای شورای نگهبان هم دارند بیکار می شوند. صلاحیت از دست می دهند. چگونه در این ۳۳ سال که مو را از ماست کشیده و کل قوانین مفید به حال زنان در زمان شاه را به علت تعارض با شرع بی اعتباراعلام کرده اند، حواس شان نبوده و عقل شان نرسیده  که قانون گذرنامه ی مصوب ۱۳۵۱ را که به زنان مجرد بالای ۱۸ سال اجازه می دهد به اراده و تصمیم خود گذرنامه اخذ کنند، غیرشرعی اعلام و پنبه اش را بزنند. ۳۳ سال موازین فقهی را عوضی فهمیده اند و از فتاوی” سید حسین نقوی حسینی ” استفاده نکرده اند.ولی از حق نگذریم این آقای سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی عجب با هوش است. به درستی دریافته حکومتی که دین را عصای دست کرده تا چپاول کند، اعدام و سنگسار کند و به نام اسلام، مسلمان و غیر مسلمان را بچزاند، اکنون با مردمی روبه رو شده که می گویند می رویم زیارت و برای آخرت توشه می اندوزیم، حال آن که محتمل است از جاهای دیگری سر در بیاورند که زیارتگاه نیست و بلکه کاروان های قاچاق انسان است. این زنان دارند در ریاکاری و تظاهرات دینی پا جای پای حکومت می گذارند. مقلدین با مرامی هستند. خوب تقلید می کنند. اما آنها همه ی زنان ایرانی نیستند. اغلب زنان ایرانی از اخلاق و شرافت خودشان فرمان می برند. زنانی جذب این کاروان ها می شوند که به نان شب محتاج اند. دولت متبوع شان دزد است، غیر پاسخگوست، کار آفرینی را کنار گذاشته و در عوض دست گرسنه هائی را که دزدی می کنند از مچ قطع می کند. زنان از کشورهائی به این کاروان ها می پیوندند که دولتمردان برای آنها زمینه ی زندگی شرافتمندانه  و رفاه و شادمانی را فراهم نمی کنند. قانون گذرنامه عامل این گریز نیست. سید حسین نقوی و همکارانش که قافله داران فحشا و قاچاق انسان را خوب می شناسند ومی دانند عموما دست اندر کار حکومتی هستند، وارد حوزه ی سلب حقوق انسانی زنان شده اند تا از معرفی قاچاقچیان حکومتی که سالهاست برای زنان گرسنه و بیکار دام پهن می کنند و آنها را به امارات و جاهای دیگر می برند، شانه خالی کنند. حکومتی که از تامین رفاه و درمان و مسکن زنان عاجز است و پول مردم را خرج مردم نکرده است، حتا حق بازخواست از این زنان گریز پا را ندارد. چه رسد به این که برای ایز به گربه گم کردن، می خواهد همه ی زنان را مجازات و مانند مجرمین ممنوع الخروج کند.باری دیگر، هجومی دیگر. پیامدی از شکست در همه ی زمینه های اخلاقی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی. بار نخست ادعا این بود که ریشه ی فحشا و دزدی و قاچاق را در کشور خشک می کنند. این بار می خواهند با هجوم به حقوق ناتمام زنان، ترتیبی بدهند که هر زنی که دستش به دهانش می رسد و می خواهد سفر کند، اول دم آنها را ببیند و به باندهای مرتبط با اداره گذرنامه رشوه های کلان بدهد، از آنها قباله ی ازدواج صوری و اجازه نامه های جعلی ولی قهری خریداری کند  و از مرز خارج بشود. از طرفی یک چنین قانونی برای تقاضای پناهندگی از کشورهائی که پناه دادن به انسان های گرفتار در چنگال ستمگران، شالوده ی تمدن شان است، بی نهایت کار ساز است.کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کاملا امنیت ملی و سیاست خارجی را به مخاطره انداخته است. شهلا خانم هم اگر از فراکسیون زنان مجلس به خانه باز می گشت و به مهمترین جهاد زن که شوهرداری است می پرداخت، زنان ایرانی دعاگویش می شدند. 

  8. GhasemAgha گفت:

    به اعتقاد من هیچ فرقی بین هیچ بشری نبایست باشد. زن مرد، سیاه، سفید، باخدا، بی خدا با هر اعتقاداتی می بایستی حقوق برابر داشته باشند و حقوق مساوی برخوردار باشند. اینکه نشد، ما مردها بنشینیم و برای زنها قانون بنویسیم و آنها را از بسیاری حقوق طبیعی خود محروم کنیم. مگر جوانان کم سن و سال ما کم هستند که به خارج رفته و دست به انواع کارهای سخیف زده اند و آبرو برای مملکت و ملت ما نگذاشته اند. چطور فقط برای زنان قانون می گذارید. اشتباه نگیرید مقصودم آنست نیست که برای مردان هم باید محدودیت بگذارید. خیر اصلا محدودیت معنایی ندارد. زنان ما والله با این کارهایی که کرده اند حتا باید امتیاز بیشتری از مردان به آنها داد. اما از آنجا که طرفدار حقوق مساوی هستم، میگویم که خیر آنها هم حقوقشان باید برابر مردان باشد. چرا زن نتواند رئیس جمهور و رهبر و نخست وزیر و نماینده مجلس و وزیر شود. مثلا تا پنجاه سال پیش که خانمها نمی توانستند نماینده مجلس و وزیر بشوند خیلی خوب بود؟ زن و مرد نداریم همه باید دارای حقوق مساوی باشند. ساده و راحت نوشتم که همه فهم باشد.