سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » از سیدالشهدا سخن می گوییم، ولی به کوفیان و یزیدیان عصر کاری نداریم...
» ما در تاریخ مانده ایم؛ ما فقط به درد تاریخ می خوریم!

از سیدالشهدا سخن می گوییم، ولی به کوفیان و یزیدیان عصر کاری نداریم

چکیده :نوحه می نویسند و می نویسیم و به مسائل روز کاری نداریم. از نصیحتهای سیدالشهدا سخن می گوییم ولی به کاربردهای آنها در زمان حال بی توجهیم. درنهایت فقط تاریخ کربلا را می گوییم ولی به کربلای معاصر و حسین معاصر و کوفیان و یزیدیان عصر چندان کاری نداریم. نباید شک کرد که "دین عافیت" را برگزیده ایم راهی که حسین از آن کناره گرفت. راهی که دیگران را در بلا می خواهیم و خود در نهایت کوفی وار برای گرفتاری آنها غصه می خوریم و احتمالا اشکی می ریزیم!...


غلامعلی رجایی

امروز اول ماه محرم الحرام است یکی از چهارماه های حرام به معنای محترم. همه ماهها در نزد آفریننده آنها که حق تعالی باشد محترم هستند اما درمیان این دوازده ماه، چهارماه از بقیه به دلایل اتفاقاتی که در آنها رخ داده است محترم تر هستند.

این روزها ایران حال و هوای عزا دارد و دلهای غالب ایرانیان بیشتر از دیگر اوقات غیر محرم بی آنکه خود علت آن را بدانند یا بخواهند غمزده اند.

درمیان ما کربلا و صاحب آن آنچنان که باید شناخته نشده اند. مراسم عزا و شعارهای حیات بخشی که دچار آسیب شده اند. برای نمونه هنوز دستگاه تبلیغات دینی ما که نماینده رسمی آن قشر محترم روحانیت است حریف صلیبهای گاه بسیار سنگینی که به نام علم در تکایا و خیابانها گردش داده می شوند و بر روی آنها مجسمه های مرغابی وکبوتر و.. نصب شده است نمی شود.

نمی شود انکار کرد که بعضی از شعارهای موجود در دین ما گاه بسیار عوام زده است. نوحه می نویسند و می نویسیم و به مسائل روز کاری نداریم. از نصیحتهای سیدالشهدا سخن می گوییم ولی به کاربردهای آنها در زمان حال بی توجهیم. درنهایت فقط تاریخ کربلا را می گوییم ولی به کربلای معاصر و حسین معاصر و کوفیان و یزیدیان عصر چندان کاری نداریم.

هفته گذشته که بحت کلاس ارشد من به وقایع ۱۵ خرداد ۴۲ رسید، به دانشجویان گفتم امام با آن که بسیار در شعائر دینی سنتی عمل می کرد اما وقتی در محرم ۴۲ در منزلش ده روز روضه گرفت و آنگونه که شهید حاج مهدی عراقی در خاطرات خود گفته است در روز هشتم روضه اش دید که منبری و مداحها اصلا به وقایع فیضیه و جنایات رژیم شاه توجهی ندارند. با لحن معترضانه ای به شهید محلاتی گفت: نگاه کن، امروز روز هشتم است اما تا حالا کسی به فیضیه اشاره نکرده است بعد گفت: آخه اینها شعراست که اینها می خوانند که ای حسین جان کفن نداشتی و… بعد به آقای محلاتی گفت اینطور نمی شود، امروز خودت منبر برو!

امروز به کسی گفتم در ماجرای فیضیه فقط یک نفر کشته شد که امام از آن این همه استفاده تبلیغاتی کرد! اما امروزه گویی خون ارزش گذشته را ندارد!

امام حسین در استدلال خود مبنی بر رد بیعت با یزید می گوید: یزید قاتل نفس محرمه است و مثل منی با یک قاتل نمی تواند بیعت کند.

اینکه چه کسی به دست چه کسی کشته شده یا می شود یا خواهد شد! از نظر قرآن مهم نیست، مهم این است که انسانها به ناحق نباید به دست همدیگر یا توسط ماموران خاطی حکومتها کشته شوند.

برای بعضی که از قضا گاه! درباره قیام حسینی خوب حرف می زنند و خوب می نویسند مثلا از تعداد مشکهای خیمه گاه و چادرهای حرم سیدالشهدا به خوبی سخن می گویند و صاحب پژوهشهای برتر می شوند! اما نسبت به مسائل پیرامونی خود به ویژه اگر قرار باشد برای آنها بار امنیتی داشته باشد! هیچ حساسیتی نداشته و ندارند، شنیدن با نشنیدن این گونه خبرها که: شهروندی در زندان یا در غیر زندان کشته شده است، تفاوتی نمی کند! البته چون مرگ برای همسایه خوب است احتمالا! و الا اگر کسی کشته می شد که میزان آقازادگی اش چند درجه بیشتر! از ستار و کامرانی و روح الامینی و… بود، الآن بعضی افراد که اصلا محترم نیستند، به جای اینکه ساکن اوین شوند، در منصبهای عالی تری به کار گرفته نمی شدند!

الآن که این سطور نوشته می شود امام جمعه موقت تهران – سید احمد خاتمی- دارد خطبه می خواند . با دیدن تصویر او به خود گفتم اگرمرحوم ستار بهشتی فرزند ایشان بود، لحن وی در این خطبه ها حتما اینگونه که الآن هست، نبود!

بگذرم، اما شما نگذرید!

از بحث کمی عمدا دور شدم!

امام حسین در بیانی زیبا درباره امر به معروف- که متاسفانه ما آن را نه به عنوان تذکر شخصی افراد جامعه به همدیگر و مخصوصا درباره میزان حجاب زنها و کراوات مردان و… محدود کرده ایم- می فرماید: اگر این فریضه مهم را ترک کنید، اشرار شما بر شما مسلط می شوند، و این حرف کمی نیست!

به نظر من در محرم امسال اگر به همین یک نکته توجه کنیم کفایت می کند که آیا در کنار این همه شور سینه زنی و علم گردانی و.. به وظیفه خود در امر به معروف و نهی از منکر با همه هزینه هایی! که دارد، عمل کرده ایم یا نه.

از نظر من میزان حسینی شدن هر یک از ما در این زمان و زمانه این است که تا چه حد در تحقق شعارهای حسینی عمل کرده ایم.

به جز این نباید شک کرد که “دین عافیت” را برگزیده ایم راهی که حسین از آن کناره گرفت. راهی که دیگران را در بلا می خواهیم و خود در نهایت کوفی وار برای گرفتاری آنها غصه می خوریم و احتمالا اشکی می ریزیم!

امروز اول محرم است. فردا حسین وارد سرزمین کربلا می شود تا کشته شود، توسط کسانی که او را به کوفه مهمان کرده بودند.

این همه کربلا رفتیم و از کربلا خواندیم و گفتیم و نوشتیم، اما کربلایی نشدیم.

ما که در تاریخ کربلا مانده ایم، به درد تاریخ می خوریم!



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

۱۰ پاسخ به “از سیدالشهدا سخن می گوییم، ولی به کوفیان و یزیدیان عصر کاری نداریم”

  1. i گفت:

    در زبان فارسی میگویید: هر وقت ماهی را از آب بگیرند٬ تازه است.

    منظور اگر آزادی نباشد.

  2. Nashenas91 گفت:

    یه وقت اخبار غزه را کار نکنید! بعضی دوستان خارج نشین ناراحت میشوند. 

  3. مصطفی گفت:

     کوفیان و یزیدیان عصر، اسراییل و آمریکا هستند که گویا هنوز به شما اخبار تجاوزات آنها به غزه نرسیده است که سکوت مرگبار اتخاذ کرده اید.
    از بالا بهتون دستور دادند که ضد اسراییل و آمریکا خبر کار نکنید وگرنه بودجه قطع میشه؟

  4. صادق گفت:

    فعلا که ما ملت خوابه خوابیم.
    شاید هم از ترس خودمونو زدیم به خواب.
    کی میخوایم به خودمون بیایم نمیدونم.

  5. محمد گفت:

    ۱) اقای رجایی شما انسان محترم  و ازاده ای هستید! خدا شما را حفظ کند! به سایت شما مراجعه کردم! راجع  به شهید ستار بهشتی مطالب بسیار خوبی نوشته بودید! مقاله ای  که سایت وزین کلمه نیز انرا انتشار داد! اما  راجع  به  یک مطلب از شما تعجب کردم! و  ان  اینکه : در جواب بعضی از کامنتها خامنه ای  را  در ماجرای شهادت مظلومانه ی ستار مبرا کرده بودید! اما اکنون که این مقاله  را  از  شما  میخوانم  خوشحالم  که  مرجع ضمیر  را  قدری  روشنتر بیان  کرده اید! البته با ایهام  و ابهام! البته به همین مقدار  نیز  از شما ممنونیم! چرا  که  شرایطی که  شما  به  سر  میبرید بسیار دشوار است! ۲) از امثال احمد خاتمی نباید انتظاری داشت! امثال او  در نظام  فعلی  حکم  شریح قاضی  را  دارند! او و صادق لاریجانی و امثال انها  بی چون  چرا  در  خدمت یزید زمان خود هستند! بی انکه ازخود سوالی داشته باشند! انها رباط گونه  فرمانبری  میکنند! براستی انها فریفته ی  مناصب بی مقدار  خود  هستند! ۳) مرتبه ی اعلای امربه معروف  و نهی از منکر بنا بر اموزه های دینی  نصحیت حاکمان  است! وظیفه ای  که  بسیاری از عالمان دین  و  مراجع تقلید  انرا  فرو  نهاده اند! وظیفه ای  که  امثال شهید ستار بهشتی ، جان برکف! ، به خوبی انرا انجام داده اند! بی گمان اینگونه انسانها نزد خدا محبوب  و  ان  دسته  از  عالمان مغضوبند!  ستار شهید  با  خونش  خود را  در  دفتر حسین (علیه السلام)  ثبت کردند!  اما این عالمان، این بی عملان………………!! ۴) شک ندارم خون بی گناهانی چون ستار دامن ظالم را خواهد گرفت! و او را بر باد فنا خواهد داد! این از سنتهای الهی است! ولو اینکه هزاران احمد خاتمی  شب و روز  او را مدح  و  ستایش کنند! وعده ی  الهی  انتقام  از  ظالم  و  تغییر  اوست! انگونه  که  از  یزید  و یزدیان  انتقام  گرفت! انروز  برای امیدوران دیر نیست! اندکی صبر سحر نزدیک است! 

  6. منصور حلاج گفت:

       درود خدا بر امام حسین و یاران با صداقت و وفادارش
      
       بیاییم در این روزهای محرم به این فکر کنیم و خوب هم فکر کنیم و درس بگیریم از سریالی هم که در این روزها در حال پخش است مختار نامه رو میگم خیلی خوب و موشکافانه در این مورد حرف میزند که چرا امام حسین در کربلا شهید شد به خاطر چه بود تنها به این خاطر بود که یزید و یزیدیان برای حکومت به مردم از واژه ی اسلام سوء استفاده میکردند و یزید خودشو امیر المومنین و ولی امر مسلمین جهان میدانست و خود رو ولایت فقیه زمانه میدانست و خودشو منتسب به پیامبر این شد که امام حسین تنها ماند درست مثل الآن که امام زمان تنهاست و با تبلیغ به سبک معاویه خامنه ای سید خراسانی است  

  7. بهروز روزبه گفت:

    من کربلا را بعینه در کربلای ۸۸ در پل کالج و خیابان انقلاب دیدم. چه مستانه عربده می کشیدند و به بیگناهان غیرمسلح تیر می انداختند. پروا از ماه حرام و دیدگان زنان و کودکان نداشتند آن حرامیان. پاسخ حسین حسین این ملت مظلوم را با گلوله دادند و چون کوفیان هلهله سر دادند بی واهمه از نفرین اباعبدالله(ع) که خداوند از کوفیان و کوفی صفتان انتقام خواهد گرفت و آنها را به بدی یکدیگر گرفتار خواهد ساخت همان گونه که اینک به یکدیگر گرفتار شده اند و طشت رسواییشان از بام فرو افتاده است. پرده از چهره معاویه صفت دیکتاتور برداشته شده و ریاکاری را بیش از این، چاره دردش نیست و بنا به فرمایش مولا حسین، چه سرهایی که بازیچه کودکان خواهند شد.

  8. Ghasem گفت:

    متاسفانه این کلام از هرکسی است، درست گفته که: کل ارض کربلا و کل یوما عاشورا.  همینگونه است.  همیشه این داستان کربلا و عاشورا بوده و هست و خواهد بود. تا ظلم در جهان است و ظالم و مظلوم این وضع ادامه دارد. مگر آنکه جرات کنیم و در مقابل ظالم بایستیم و حقمان را بگیریم. اینکه بنالیم ای خدا انتقام  مرا از اینها بگیر و خدایا عجب صبری داری و اندکی صبر سحر نزدیک است، اینها ادبیاتی است که معنایی ندارد و برای دلخوشی خود ساخته ایم. باید آستین ها را بالا زد و با ظالم مبارزه کرد. مبارزه هم حق ماست. مبارزه به آن معنا نیست که نارنجک و بمب به دست بگیریم. نخیر، باید جلو ظالم ایستاد. مثلا به این عظما باید گفت شما فرقت با دیگران چیست که تو بتوانی حکم حکومتی صادر کنی؟ چه فرقی هست بین تو ومن؟ اگر از قانون اطاعت نکنی برکنارت میکنیم. تمام شد و رفت.

  9. زهره گفت:

    لبیک یا صاحب الزمان لبیک