سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » نامه محمد نوری زاد به نلسون ماندلا...

نامه محمد نوری زاد به نلسون ماندلا

چکیده :همه ی ما به اوج که می رسیم، باقی عمر خود را در همان اوج بلوکه می خواهیم. و حتی برای این که از آن اوج فرونغلتیم، دروغ می بافیم و زور می گوییم و ظلم می کنیم و آدم می کشیم و غارت می کنیم. شما اما عطای آن همه اوج شورانگیز را به لقای فهم مردم بخشودید و حظّ تماشای نیکبختی آنان را بر همه ی لذتها برتری دادید. ...


محمد نوری زاد

سلام عالیجناب،
شاید با من هم عقیده باشید که خوشبختی، گمشده ی هماره ی بشردر طول تاریخ بوده است. چه آدمیانی که برای رسیدن به قله های خوشبختی پای بر سر دیگران نهادند و خون ریختند و غارت کردند. و چه آدمیانی که در حسرت خوشبختیِ افزون تر، خود را و خویشان خود را به ورطه ی بلا فرو بردند. بگمان من اگر خوشبختی را از هزار منظر معنا کنیم، شما در شمار خوشبخت ترین های تاریخید. نه از آن روی که از مال دنیا و هرچه که در اوست بی نیازید. بل بدین دلیل که شما از سطح مناسبات انسانی عبورکرده اید و به عمق “دل”های مردمان جهان راه یافته اید. همه ی ما افرادی را می شناسیم که ثروتشان از اندازه بیرون است، شهرتشان بسیار بیش از شماست، و دوربین ها برای نشان دادن آنها سراسیمه اند. این افراد با همه ی ظرفیت هایی که برآورده اند، عمدتاً در سطح رویین احساس مردم متوقف اند. شما اما پای از این وادی بدر برده اید و به کانون دلهای مردمان جهان دخول کرده اید.
با اطمینان می گویم: اگرهمه ی انسانها دست بدست هم بدهند و جهان را زیرپا بگذارند و همه ی همّ خود را برای یافتن فردی بکار گیرند که: دشمنی ندارد، و دلی را نیازرده، و دروغی نبافته، و خسارتی بجان جامعه ی خویش و جامعه ی جهانی درنینداخته، اما در عوض نیکبختی برآورده، و دلها را بهم نزدیک کرده، و فهم را برکشیده، و معنای تازه ای از انسانیت را به تماشا گذارده، حتما به شخص شما خواهند رسید. و ما چه خوشبختیم که زنده ایم و با شما هم نفسیم. زنده ایم و محصول تقلای تاریخ را برای برآوردن و نمایش یک انسان بزرگ و کم نظیر تماشا می کنیم.

عالیجناب،
شاید عالی ترین تجلی انسانیتِ شما آنجا باشد که در اوج قدرت و محبوبیت، ناگهان از قدرت دست شستید و ریسمان قدرت را به اراده و فهم مردم، و به آیندگان سرزمین تان وانهادید. و این همان راه دشواری است که شما با پای نهادن به تمایلات فردیِ خود طی کرده اید، و دیگرانِ تاریخ درآن “جا” مانده اند. با عبور شما از این گذرگاه سخت، نه در دلهای مردمان کشورتان، که در دلهای مردمان جهان به روی شما گشوده شد و شما در صمیمی ترین تختگاه بشری جای گرفتید. اکنون شما بر سریر دلها نشسته اید. و بشر امروز، بچشم خود ناب ترین جلوه ی انسانی را در جمال شما به تماشا نشسته است.

همه ی ما به اوج که می رسیم، باقی عمر خود را در همان اوج بلوکه می خواهیم. و حتی برای این که از آن اوج فرونغلتیم، دروغ می بافیم و زور می گوییم و ظلم می کنیم و آدم می کشیم و غارت می کنیم. شما اما عطای آن همه اوج شورانگیز را به لقای فهم مردم بخشودید و حظّ تماشای نیکبختی آنان را بر همه ی لذتها برتری دادید.
شما با آن همه محبوبیت متراکم، می توانستید همچنان رهبر و پیشوای مردم خود باقی بمانید. می توانستید قدرت راحتی برای فرزندان خود به ارث بگذارید. می توانستید با گماردن فیلترهای متعدد، مجلس و دولت و دستگاه قضایی و همه ی موقعیت های کشورتان را برای بقای خود تا هر زمان که زنده اید مجبور و مرعوب کنید. می توانستید با برآوردن دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی و با بسیج نشریات و آدم های مفتون و شیدا هر معترضی را به دوردستهای نفرت و بیچارگی دراندازید. درست کاری که در هر کجای دنیای جهل می کنند. شما اما انسان تر و فهیم تر و هوشمندتر از آنانی بودید که برآمدن خود را مادام العمر می خواهند. بله، شما پیش از آنکه صدامها و قذافی ها و مبارک ها و زین العابدین بن علی ها فرو بیفتند، عاقبت اینان را بچشم دل دیدید. و دانستید نمی شود برای محبوبیت های ناگهانی بقایی مدام آراست. و دانستید که با تحکم و تشر و تبلیغ نمی توان به پرنیان دلها راه یافت.

عالیجناب،
درود ما ایرانیان را پذیرا باشید. ایرانیانی که در طول تاریخ، از پادشاهان و رهبران مادام العمرآسیب فراوان دیده اند. ایرانیانی که رهبرانشان بیشترین آموزه های انسانی را در میان کتابهای مذهبی و اخلاقی و هنری شان دفن کرده اند و کمترین رغبتی به روح شریف آن آموزه ها ندارند.

ما ایرانیان در داستانهای اساطیریِ خویش، پادشاهی داریم “کیخسرو” نام. که خوب و شایسته و مردمی و خردمند است. او نیز چون شما در اوج محبوبیت و اقبال مردمی، ناگهان دست از قدرت شست و به پادشاهان بعد خود آموخت که مقام و شهرت را نمی توان به ارث نهاد. باید رفت و جا را به تازه نفس ها سپرد. اکنون هزاران سال از آن زمان می گذرد. و ما ایرانیان در حسرت برآمدن کیخسرویی دیگر نسل به نسل در گور شده ایم و چشممان از فروغ افتاده. با ظهور شما بود که دلمان روشنایی گرفت. و ما کمال کیخسروی خود را در جمال فهم شما باورکردیم. شما اکنون کیخسروی ما ایرانیانید. با این تفاوت که کمی آنسوتر از سرزمین ما سربرآورده اید. با مخاطبینی جهانی. دلهای ما ایرانیان، و دلهای همه ی جهانیان، منزلگاه شایستگی های شریف شما. بزرگی و ماندگاری: گوارای تان.

با احترام و ارادت: محمد نوری زاد
بیستم مهرماه سال نود و یک شمسی
مطابق با یازدهم اکتبرسال ۲۰۱۲ میلادی



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

۲۱ پاسخ به “نامه محمد نوری زاد به نلسون ماندلا”

  1. bahman گفت:

    Doroud bar Noorizad va azad andishan
    Rahbari ke yek rooze 5 name baraye defa az Moslehi benivisado begooyad
    va 1000ran nameye mellat, baraye SOUTUDEHA ra nabinado nashnavad, rahbar nist balke ,,,,,,,,,,,,,,,,, mibashad

  2. ناشناس گفت:

    هر چه میگردم مصداقى براى حرف آقاى نورى زاد پیدا نمیکنم. اینکه دشمن سیستم
    خودش را جورى وانمود میکنه که انگارى قدرت در آنجا جابجا میشود دلیل نمیشود
    که ما هم در زمین کج آنها بازى کنیم و بخواهیم راستى راستى قدرت را در نظام مقدس
    خودمان دچار جابجائى کنیم. رهبر ما از همه چیز خبر دارد کما اینکه در دیدار با رئیس
    جمهور بلغارستان مطالبى را از تاریخ این کشور به او متذکر شد که همانطور هاج و واج
    مانده بود. میگویند آقاى ولادمیر پوتین بعد از آخرین دیدار با مقام خیلى معظم ما به اسلام
    تشرف پیدا کرده ولى به خاطر تقیه حاضر نیست اعلام بکند که نام خود را به ولید نعلین تغییر
    داده است. راننده آقا تعریف میکرد که BMW ضد گلوله آقا یکبار ناگهان از کار افتاد ما همه در حال
    تکاپو بودیم ببینیم مشکل از کجاست که آقا فرمودند سیم سنسور انژکتور را چک کنید. نشان
    به آن نشان وقتى نگاه کردیم دیدیم دقیقا همان سیمى که آقا فرموده بودند از جایش در آمده
    بود. در فیلم هالیوود همینطور در بدن سازى همینطور. در علوم طبیعى و شناخت انواع کبوتر
    همینطور. شما مطمئن باشید اگر آقاى نلسون ماندلا هم همین معارف را داشتند اصلا
    خود مردم آفریقا اجازه نمیدادند ایشان از قدرت کناره بگیرد. شما این اسامى که ایشان اول
    سال اعلام میکند نگاه کنید همه حکمت خالى است. دشمن را منکوب میکند و مردم را نسبت
    به سال جدید امیدوار میکند. در سراسر عالم بگردید ببینید در هیچ کجا براى سال
    نامگذارى میکنند؟ حالا اگر بکنند هم میگویند سال سگ سال گاو و اینجور حیوانات که اصلا
    مناسبتى با کرامت انسانى ندارد و براى جانوران هم دردى را دوا نمیکند. هر چه فکر میکنم
    عقلم رضایت نمیدهد که رهبرى به این نازنینى مادام العمر نباشد. ناشکرى است واقعا.

  3. ناشناس گفت:

    jenabe nourizad,
    vaghan tashakor mikonam az in name ziba. be nazaram jozve behtarinhaye shoma bashad.

  4. ناشناس گفت:

    مثل اینکه از بیت پیغام دادن!! چه دفاعی می کنن بعضی ها… واقعا خجالت داره!

  5. ali گفت:

    درود بر نوزی زاد که پویا و پر تحریک هست و همه تلاش خود برای زیر اوار دراوردن معظم میکند اما یکی از علما تعریف میکرد که خبر موثق دارد خداوند سبحان در کاری اساسی گیر کرده بود در یکی از روزهای وصل با مقام معظم رهبری خدا سفره دلش را باز کرد و از گرفتاری خود گفت که معظم برزک فرمودند دل قوی دار اگر زاد و ولد زیاد کنی مشکل حل میشود خداوند سبحان که در پوست خود نمیگنجیبد که راه حل مشکل را یافته رو به اعظما کرد این همه علمی از کجا اوردی که امیر مومنیین فرموده با سکشتی نفسی ما همانند شما در سلطتنمان اشتباهاتی داشته ایم که یکی از انها همین کنترل زاد و ولد بوده اما برای اینکه عظلاتمان قوی بشود ما هم دستور به زاد و ولد بسیار کردیم و حل شدو هنوز که هنوز هست خدا از این همه فروتنی مقام ولایت در شگفت هست جناب نوری زاد باید هر روزی شکر خدا کرد که نعمتی به این بزرگی فقظ به ایران نجیب ما عطا کرد اگر میخواست به همه دنیا عطا کند چه میشد ؟با سپاس

  6. یک بسیجی گفت:

    آقای نوری زاد من یکی ازهمان چماقداران ولایت هستم که شما درفیلم هایتان جای سالم دربدن ما نگذاشته اید. حرفی مانده که ازگلوی مسعود رجوی دریاید وشما بارما نکرده باشی؟ استاد محترم هرنظامی هرحکومتی هوادارانی دارد. بدون آن هواداران دو روزه دولقمه اش می کنند. حالا دراین اوضاع واحوال که همه ما باید دراطراف رهبرمان اجتماع بکنیم و چشم ودل به فرامین الهی او بدهیم شما فیلت یاد هندوستان کرده و دارید ازنلسون ماندلا تقدیرمی کنید؟ به درمی گویید تا دیوار بشنود؟ نلسون ماندلا را به رخ می کشید تا رهبرمان را بکوبید؟ این است جوانمردی درحالی که دشمن ازهرطرف ما را احاطه کرده؟ ذره ای انصاف اگرداشتید نه ما بسیجیان را با اسمها وصفت ها وجمله های تند می نواختید نه رهبرمان را به زیرپای نلسون ماندلا می انداختید. ما هم ازنلسون ماندلا بخاطر بزرگی اش ستایش می کنیم اما درجای خود یک موی رهبرمان را به صدتای او نمی دهیم.

    • Irane_man_javid گفت:

      اقای ناشناس خدا شما را برای مقام عظمای ولایت و مقام عظمای ولایت را برای شما حفظ کند ولی دست از سر این ملت بدبخت فلک زده بردارید

    • یک دوست گفت:

      حتما همینطور است هر نظامی هوادارانی دارد که همانا مردم هستند و اگر پایگاه مردمی خود را از دست دهد انگاه چماقدارانی مثل سرکار عالی وظیفه نگهداری نظام را به عهده خواهید گرفت تا بقول خودتان دو لقمه اش نکنند. ولی اگر این “هر نظامی” پایگاه مردمی خود را حفظ کند دیگر احتیاجی به چماقدار و پوتین به پا نیست که از لقمه شدن نظام چلوگیری کند.

  7. ناشناس گفت:

    عالی بود آقای نوری زاد. وقتی خواندم خودم را درکنار کیخسرو دیدم وبه ایرانی بودنم بالیدم

  8. ناشناس گفت:

    این نامه را باید به دست ایشان رساند. تا بداند ما ایرانیان درباره اش چگونه می اندیشیم. بخدا وقتی این نامه را خواندم ازیک طرف خجالت کشیدم ازطرف دیگر به غروری اساطیری مبتلا شدم. شما را بخدا این نامه را تکثیرکنید وبه هرکه می رسید یک نسخه بدهید. این نامه بریند فرهنگی ما را می رساند. من مطمئنم درمیان ملت ایران کسی پیدا نمی شود که با محتوای این نامه مخالف باشد. مهندسی نگارش این نامه با شخصیت خود نلسون ماندلا هم سنگ است. یعنی همان صفاتی که آقای نوری زاد برای نلسون ماندلا شمرده اند براین نامه نیز مترتب است. این نامه هیچ کس را عصبانی نمی کند. به کسی توهین نمی کند. دل کسی را نمی آزارد. بجز یک نفر. همان یک نفری که باید درس بگیرد که نمی گیرد.

  9. نا شناس گفت:

    درود ابدی ما انسانها بر آزاد مردان و زنانی که با اندیشه ای سالم و نشات گرفته از روح بلندشان برقلب ها راه یافته و بر آنها حکومت میکنند. چه در آفریقا باشند یا در هند و برمه .

  10. ناشناس گفت:

    یکبار به این نازنیتت انتقاد کن تا بفهمی نازنین یعنی چی!؟

  11. ناشناس گفت:

    متن زیباست اماانگار نوری زاد قاط زده

  12. محمد گفت:

    اناخلقناکم من ذکراوانثی وجعلناشعوباوقبائلالتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقیکم .(صدق الله).وعده خداوند قطعی است.چون نیک بنگریم ماندلا از تقوی درزندگی به این مقام رسیده است ومتاسفانه دیگران که بارها درنماز جمعه دیگران را به تقوی دعوت کرده اند…..؟

  13. ناشناس گفت:

    بیش از رهبر شما ، حرفای خوب تو کتابا زیاد زده شده. بهتره بری یک کتابخونه رو رهبر خودت کنی.ما آدم می خوایم . با همه مشخصاتش . متاسفانه کسی رو که بهش دل بسته ای ار آدمیتن خیلی فاصله داره . ماندلا هرچی نباشه یه ادمه با همه خصوسیاتی که برای یک آدم معتدل می شه فرض کرد.برو آقا بخواب .چه می فهمی نوری زاد چی می گه. من خیلی بهتر از اون مردی که دلباختهشی حرفای گنده بلدم . اگه بگم دلت از خوشحالی می ترکه . ما آدم می خوایم. نه بلندگوی خشک و بی احساس و کز مدار!

  14. ناشناس گفت:

    آقای نوری زاد عزیز و راهتان پر دوام باد. میدانم که از نوشته های شعبان بی مخ ها غمی به دل نمیگیرید. شما روانشناسی این افراد را بهتر از هر کسی میدانید. هر وقت نامه های شما را میخوانم یاد حرف پدرم می افتم. پدرم میگفت : بیگانه ها با تو همگام میشوند… برای حصول به هدف خودشان هم که شده پای به پای تو می پیمایند تو را میستایند حتی زمانی که وجدانت شروع به لرزیدن میکند آن ها با چاپلوسی ها دوباره به خواب میبرند و زمانی که به چاهی غلطیدی چونان راه خود را دوام میدهند گویی هیچ گاه با تو نبوده اند… اما دوووووووووووووووووووووووووست . دوست با تو همقدم میشود . چون از مسیرت لغزیدی برای آگاه کردنت خود را به آب و آتش میزند و آنگاه که به چاهی گرفتار شدی. بر لبه ی چاه مینشیند و برایت راه بیرون رفت میگوید و چاره می اندیشد و گاه گریه میکند…. جناب نوری زاد کاش کاش کاش کاش و هزاران کاش که مخاطب واقعی نامه، آن بخواند و فقط چند روزی بیندیشد. به سر چاه بنگرد و ببیند حتی دردانه ی خانه اش با او نیست. ببیند در حیله ای بس عظیم ، برای کم کردن امکان نجات از قبل یاران را به چاه ها زنجیر کرده اند . کاش فقط سر بالا بیاورد و به روزنه ی چاه بنگرد……………. نوری زاد پاینده باشی

  15. ناشناس گفت:

    می دانیم اگر حاکمان ما در این ۳۰ سال فقط یک کار درست کرده باشند همان کنترل جمعیت بوده است فکر کنید اگر جمعیت ما اکنون ده میلیون بیشتر بود چقدر در هر روز نان شیر پنیر مدرسه و بهداشت و بیمارستان بیشتر می خواستیم حالا شما ببینید چه رهبر فرزانه ای دارید که از این تنها اقدام عاقلانه پوزش می خواهد این قدر این مرد قوی است که این کار را می کند آنوقت شما قدر ندانید و به ماندلا بنازید اف بر شما! باید قدر رهبری را دانست ایشان گوهری بی نظیر هستند که از زمان همان کیخسرو تا کنون مثلشان زاده نشده بوده است.

  16. علی گفت:

    روز وقتی رهبری در روشن تظاهرات بازاریان را انکار میکند و ان تظاهرات را کار عده ای معلوم حال میداند
    و انگاه می گوید چون در غرب تظاهرات صورت میگیرد و در ایران چون ما تطاهرات راسرکوب میکنیم و اگر هم با وجود این همه خفقان وسرکوب اگر تظاهراتی صورت بگیرد کار عده ای معلوم است.
    پس وای به حال کشوری که تو رهبر ان باشی
    ای مجلس خبرگان اگر شما فرمایشی نیستید این عدم صداقت نباید شما را به خلع رهبری وادارد

  17. ناشناس گفت:

    کاملا صحیح می فرمایید و این یکی از آزمونهای بزرگ خداوند است که آقای ماندلا سربلند از آن بیرون آمدند. خدا نصیب همه بکند!

  18. ناظر گفت:

    کاش یسیجی عزیز می نوشت که چرا ، تا ما هم هوادار شویم و ستایشش کنیم . ما که فرسنگها را در می نوردیم تا یکی را پیدا کنیم درخور ستایش. انسانها به اندازه انسانیتشان قابل ستایشند . چرا تو هم که ماندلا را ستایش میکنی ، یک موی رهبرت را نمیدهی به صد ماندلا ؟ ستایش از ماندلا قابل درک است ، اما ستایش تو رهبر تو … بگو چرا ، تا ما هم ستایشش کنیم .

  19. Shapour farsangi گفت:

    لطفا متن انگلیسی این نامه را منتشر کنید. سپاس