سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » صلح، دموکراسی و وظایف آمریکا و اروپا...

صلح، دموکراسی و وظایف آمریکا و اروپا

چکیده :متاسفانه دولت امريكا با خارج كردن نام اين جريان از ليست گروه هاي تروريستي، مرتكب اشتباه بزرگي شد و كاري كرد كه ادعاي پايبندي به دموكراسي و آزادي را نزد اين دولت زير سوال مي برد. اين كار دولت امريكا نشان از اين دارد كه آنها به غير از منافع خود، به مسائل ديگر اهميت نمي دهند و در شرايط فعلي چون با دولت ايران مخالفند و مي خواهند دولت ايران را تحت فشار قرار دهند، پس از هر كس و ناكسي حاضرند حمايت كنند. ...


محمدرضا خاتمی

در روزها و هفته های اخیر، دو رویداد در کشورهای غربی به وقوع پیوست که هر یک از این رویدادها به نوبه خود، می تواند التزام این کشورها در پایبندی به دموکراسی و حقوق بشر را زیر سوال ببرد. نخستین موضوع، مساله انتشار فیلم موهن به ساحت پیامبر اسلام بود. این حادثه بسیار دردناک بود و برای مسلمانانی که تعصب مومنانه به پیغمبر و آیین خود دارند، طبیعی بود که عکس العمل و واکنش نشان دهند. اما این عکس العمل ها و واکنش ها، عموما عکس العمل های مدنی بود و در برخی جاها ممکن بود شدت عمل بیشتر باشد. اما اگر بخواهیم به این مساله، آسیب شناسانه نگاه کنیم، باید گفت که متاسفانه ما در حال وارد شدن به فازی هستیم که خطرناک است. این فاز را می توان «جنگ تمدن ها»، «جنگ ادیان» یا «جنگ ملت ها» نامید. اینکه چه کسی در آغاز این ماجرا مقصر است، البته بحث دیگری است و در حال حاضر موضوع این بحث این نیست که آیا تندروی های القاعده و نیروهای تندروی دیگر باعث شروع این بحث ها شد یا چون اسلام در حال بیداری و پیشرفت است، غربی ها ترسیده اند و با برنامه ریزی و توطئه، این اقدامات را انجام می دهند. اما باید گفت که در این مقطع، مسوولیت دولت ها بسیار مهم است. چون در چنین فضایی که فقط در آن «کینه» رشد می کند، سیاست های دولت ها در از بین بردن این کینه ها و تلطیف فضای بین ملت ها اهمیت بسیار زیادی دارد و موثر است.

در این زمینه به ویژه دولت های غربی به دلیل اینکه مدعی آزادی بیان و حرمت انسان ها هستند، نقش مهمی دارند اما در عین حال و با کمال تاسف شاهد هستیم که استاندارد های دوگانه دارند. مثلادرباره اتفاقی که اخیرا در مطبوعات فرانسه افتاد و پیش از آن درباره عروس ملکه انگلیس هم در نشریات افتاده بود، به نوعی با این نشریات برخورد کردند. اما با نشریاتی که کاریکاتورهای توهین آمیز نسبت به مقدسات اسلامی منتشر می کنند به گونه یی دیگر رفتار می کنند. این رفتار دوگانه باعث می شود ذهنیتی در بین جوامع مسلمان تقویت شود و آنها را به این باور برساند که یک جریان «اسلام ستیزی» در غرب شکل گرفته و مورد حمایت هم قرار دارد.

شکل گیری این باور و ذهنیت به غایت خطرناک است و می تواند عواقب بسیار مضر و خطرناکی برای همه بشریت داشته باشد. به عقیده من در این زمینه دولت های غربی وظیفه و مسوولیت سنگینی دارند. چون تعدادی از دولت های اسلامی برخاسته از رای مردم نیستند، خیلی نمی توانیم آنها را مخاطب قرار دهیم. اما دولت های غربی چون واقعا برآمده از درون ملت ها هستند و در یک فرآیند دموکراتیک به قدرت رسیده اند و مدعی هستند که به آزادی و صلح و احترام به عقاید دیگران پایبند هستند، وظیفه خطیری دارند که این آتش فتنه را خاموش کنند. چون اگر این کار را نکنند، مطمئنا این آتش پیش از همه دامنگیر خودشان خواهد شد.

البته مسلمانان دنیا هم می دانند که باید خویشتنداری کنند و حتما هم همین کار را خواهند کرد و رهبران بزرگ دینی هم به همین امر توصیه می کنند. اما حرکتی که در حال شکل گرفتن است، حرکتی موذیانه است که باید به آن توجه بیشتری کرد.

دومین اتفاقی هم که در روزهای گذشته روی داد و از منظر پایبندی دولت های غربی به صلح و دموکراسی، می توان آن را مورد انتقاد قرار داد، مساله خارج کردن «منافقین» از لیست گروه های تروریست، توسط دولت امریکاست. چون این گروه اصولایک جریان مرده سیاسی است و در پیشگاه مردم ایران، به علت سابقه بسیار سیاهی که از خود برجای گذاشته اند، کوچک ترین اعتباری ندارند و تنها هنر آنها گرفتن پول از دولت های مختلف و خرج کردن برای نیروهایش در کمپ های اروپا و امریکا و دیگر مناطق دنیاست. این گروه نه نیرویی است که توان نظامی داشته باشد و نه توان اداره امور اجرایی کشور را دارد و یک جریان مرده است که جز تبلیغات هیچ حیات دیگری ندارد.

اما متاسفانه دولت امریکا با خارج کردن نام این جریان از لیست گروه های تروریستی، مرتکب اشتباه بزرگی شد و کاری کرد که ادعای پایبندی به دموکراسی و آزادی را نزد این دولت زیر سوال می برد. این کار دولت امریکا نشان از این دارد که آنها به غیر از منافع خود، به مسائل دیگر اهمیت نمی دهند و در شرایط فعلی چون با دولت ایران مخالفند و می خواهند دولت ایران را تحت فشار قرار دهند، پس از هر کس و ناکسی حاضرند حمایت کنند. حقیقت این است که هدف از این اقدام بیش از آنکه به رسمیت شناختن منافقین باشد، اعمال «فشار» بر دولت ایران است. اما دولتمردان امریکایی مرتکب اشتباه بزرگی شدند، چراکه با این کار با دولت ایران مقابله نکردند، بلکه خودشان را در برابر ملت ایران هم قرار دادند. به نظر می رسد اگر دولتمردان امریکایی به سرعت چاره یی برای این مشکل نیاندیشند، از لحاظ وجهه شان در افکار عمومی جهان و به ویژه در افکار عمومی ایران، دچار مشکل خواهند شد.

در حالی که در دوران اصلاحات و با به کار گیری سیاست های دولت اصلاحات، بیشترین فشارها در جهان بر روی این گروه تروریستی اعمال می شد. اما حالاچطور شده است که آنها از آن موقعیت به موقعیت فعلی رسیده اند؟ شاید بخش عمده یی از این تغییر وضعیت منافقین در جامعه جهانی، ناشی از سیاست های نادرست خارجی دولت ایران در سال های اخیر باشد. اما در صورت پذیرفتن همه این مسائل باز هم چیزی از مسوولیت دولت امریکا کاسته نخواهد شد، چراکه این گروه در تمام دنیا به عنوان گروهی تروریستی شناخته شده و تروریست بودن آنها هم تنها به معنای کشتن مسوولان و مقامات نیست، بلکه مردم کوچه و بازار را هم هدف خود قرار داده است. با این توصیف به نظر می رسد اقدام اخیر امریکا، لکه یی خواهد بود که اگر آن را به سرعت جبران نکنند، بر دامن امریکایی ها باقی خواهد ماند و در آینده نمی توانند آن را توجیه کنند.

منبع:‌ روزنامه اعتماد



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

۱۰ پاسخ به “صلح، دموکراسی و وظایف آمریکا و اروپا”

  1. ناشناس گفت:

    به هر حال مسئولیت ترور توسط مجاهدین خلق در هر کجای دنیا با کشورهایی است که اینها را محدود نکردند. حالا خودشان در معرض قضاوت ملتها خواهند بود.

  2. با سلام به مسؤلین محترم سایت و خوانندگان گرامی،
    نوشتۀ بالا که مربوط به آقای محمد رضا خاتمی است خواندم . سؤالی ذهن مرا مشغول کرد و چون برای آن پاسخی نیافتم شروع به نوشتن این سطور نمودم. اول اینکه همۀ ما می دانیم و آقای محمد رضا خاتمی از خیلی ها بهتر می دانند که در شعله ور کردن آتش نفرت و کینه میان مردم مسلمان با یکریگر و مردم مسلمان با دولت های غربی و غیر غربی ، مقامات حکومتی ایران بیش از همه پیشتازند و باز همه می دانیم و آقای محمد رضا خاتمی بهتر از خیلی ها می دانند که شعله ور کردن این آتش ها بیش از اینکه جنبۀ دینی ، مذهبی و یا انسانی داشته باشد ، ریشه در ارضای جاه طلبی و قدرت طلبی این افراد دارد. و باز همه می دانند و آقای محمد رضا خاتمی بهتر از خیلی ها می دانند که مقامات حکومتی در ایران از رأس تا ذیل به خاطر ارضای جاه طلبی و قدرت طلبی خود تاکنون باعث شده اند که جامعۀ زیر حکومتشان را به این روزهای سیاه بنشانند. باعث شده اند بخش گسترده ای از مردم کشورمان بجای اینکه یدخلون فی دین الله افواجا را برگزینند ، راه یخرجون من دین الله را برگزینند . باعث شده اند مهر و محبت و علاقه به هم نوع طبق اطلاعات و آمار هائی که در عرصه های مختلف اجتماعی ، فرهنگی و … ، انتشار می یابد از جامعۀ ایرانی رخت بر بندد . با توجه به نمونه هائی که گفته شد این نتیجه نا مطلوب حاصل می شود که حکومتی که داعیۀ اخلاق مداری دارد در ایجاد نفرت و کینه چگونه گوی سبقت را از دیگر حکومتگران می رباید و هیچ گوش شنوائی برای شنیدن پند و اندرز که هیچ ، گوش شنوا برای شنیدن خیرخواهی خیرخواهان جهت تداوم آبرومندانه ، قانونمدارانه ، انسانمدارانۀ حکومت خود ندارند چه عللی سبب می گردد که آقای محمد رضا خاتمی که خود و گروه همفکرانش ، خود و دیگر مصلحین که هر روز باید فشار بیشتری را از ناحیۀ چنین حکومتی تحمل نمایند گام به پیش می گذارند تا به دول دیگری که ادعای اخلاقمداری ندارند، وظائف حقوق بشری شان را به آنان گوشزد نمایند ؟ چرا آقای محمد رضا خاتمی مخاطب نوشتۀ خود را حضراتی که مدعی دیانت و اخلاق و انسانیت هستند قرار نمی دهند؟ چرا از انان نمی خواهند که خطاب به مسلمانان بگویند ایهالمسلمین ، هشدار هشدار ! برخی از سیاستمداران غربی ، برخی اشخاص فرهنگی در غرب ، برخی محافل آتش افروز در غرب هستند که می خواهند تبلیغ کنند و بگویند که مسلمانان مشتی بر بر هستند و نعودا” بالله دستورات پیشوایان دینی اینان به این بر بر یت ها دامن می زند .هوشیار باشید به دام این سیاسیت ها ، به دام چنین فرهنگ ها و به دام نقشۀ چنین محافلی گرفتار نشوید . هوشیار باشید در واکنش ها ، رعایت منطق ، انسانیت و قانون را از نظر دور ندارید . توجه داشته باشید عکس العمل شما بگونه ای نباشد که خدای ناکرده منویات آنان را مورد تأئید قرار دهید. بجای دمیدن به تنور نفرت و کینه ، مسلمانان را به عقلانیت دعوت کنند . اینها که زیر گوششان هستند. شاید بکاربردن این ضرب المثل در اینجا خیلی مناسب نباشد ولی شاید به روشن شدن موضوع کمک نماید که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.

    مسألۀ دیگر مسألۀ مجاهدین خلق ایران است. من شخصا” هیچگاه نه بلحاظ ایدئولوژی ، نه بلحاظ تاکتیکی و نه بلحاظ تشکیلاتی با این سازمان نه ارتباط داشته ام و نه موافق آن بوده ام اما اگر کسانی که نام اصلاح طلبی را برگزیده اند و قصد دارند در جهت اصلاح جامعه و استقرار روابط دموکراتیک حرکت نمایند رعایت ضوابط اولیه را ننمایند در پایان متوجه خواهند شد که اقدامات خود آنان نیز با تفکرات اصلاح طلبی چه زاویۀ بزرگی پیدا کرده است. نام سازمانی را که آقای محمد رضا خاتمی منافقین می نامند ، سازمان مجاهدین خلق ایران است. تصمیمات رهبری این سازمان چه در زندانهای رژیم گذشته و چه بعد از ۲۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ برمحور قدرت طلبی سازمان بوده و نه در راستای پیشبرد دموکراسی و صلح در جامعۀ استبداد زدۀ ایران . اما نام « منافقین » نامی است که بوسیلۀ عوامل حکومتی بسیار خشن تر و مستبد تراز آن ، بر روی آن سازمان نهاده شده است. ما به عنوان کسانی که خواهان خارج شدن جامعۀ ملی ایران از چرخۀ خشونت و استبداد می باشیم باید با اعمال و تصمیمات چنین سازمان هائی برخورد های روشنگرانه داشته باشیم . بکار بردن همان کلمه ای که آقای حسین شریعتمداری در مورد آن سازمان بکار می برد نشان دهندۀ آنست که ما علیرغم تمایلات اصلاح طلبی و قانونمداری خود با آقای حسین شریعتمداری و همفکران و همراهان او همسو شده ایم. ما باید توجه داشته باشیم که شخصیت های حقوقی مجرم نمی شوند بلکه این اشخاص و رهبری این شخصیت های حقوقی هستند که در برابر قانون پاسخگو هستند . برای مثال عرض می کنم که حتما” کاری را مقامات جمهوری با حزب مشارکت اسلامی انجام داده است مورد تأئید آقای محمد رضا خاتمی نیست. این مقامات هنگامی که عملکرد بعضی از فعالین این تشکل را قبول نداشتند کوشش کردند به انحاء مختلف این سازمان را به انحلال کشانده ، از فعالیت آن جلوگیری نمایند و یا اینکه کاری که در همان ماه ها و سالهای اول انقلاب با یک سازمان سیاسی با سابقه بنام جبهۀ ملی ایران کرده و با اتهام بی ربط « ارتداد» به آن سازمان از فعالیت آن جلوگیری کردند. سازمان مجاهدین خلق ، چه مرده و چه زنده دارای رهبرانی است که باید در برابر دادگاه های ایران قرار گیرند .اگر آمریکا و یا دیگر کشور های هم پیمان آن یکروز آن سازمان را « تروریست » و روز دیگر « غیر تروریست » بنامد نباید مسأله ای باشد که حساسیت ما را بر انگیزد. ممکن است اقدام آمریکا در خارج کردن سازمان مجاهدین خلق ایران از لیست تروریست ها برای حاکمین جمهوری اسلامی ، حساسیت بالائی داشته باشد اما می دانیم که حکومتگران ایران نسبت به اجتماع کوچکی هم که قصد خواندن « دعای کمیل » داشته باشند بسیار حساس است . بنابراین حساسیت های کسانی که قصد اصلاح جامعۀ استبدادزدۀ ایران را دارند با حساسیت مستبدین حکومتگر متفاوت است . من نمی دانم چرا بجای اینکه آقای حسین شریعتمداری به این عمل دولت آمریکا اعتراض کند ، آقای محمد رضا خاتمی پیشقدم شده اند؟

  3. i گفت:

    وجه اشتراک ایندو فرار از واقعیت وگناه به گردن دیگری

    درایران٬ همانطوریکه درکامت های قبلی پست کردم٬ سیاستهای ج.ا. و بنیانگذارش٬ باعث گردید ادعاهای که از اسلام ایرانی تبلیغ میشد نه تو خالی بیرون آید٬ بلکه به سرنوشت رقیب دچار شود. ج.ا. با گرایش به فرد ازابتدای انقلاب٬ بجای گرایش به قانون دقیقا روی جا پای سازمان مجاهدین قدم گذاشت.
    همین کافی بود تا دامی که هرکدام برای دیگری آماده کرده بود٬ گرفتارآن شوند.

    وجه اشتراک دیگرایندو در ترورو کشتاربود. هم سازمان و هم ج.ا. دستهای بس آلوده به خون دارند. سازمان توانست در طول مبارزات ؟ ؟ ؟ ٬ ج.ا. را آلوده نماید. تاجاییکه میتوان گفت که ج.ا. یکی از فاسدترین حکومتهای اسلامیست که در نوع خود بی نظیراست. همانند سازمان.
    هردو درسیاستهای خود٬ تاکتیکهای ماکیاوولی را تا عالی ترین فرم آن تکامل بخشیده اند. اینجا شاید دورازانصاف نباشد که گفته شود سازمان مجاهدین بهترین مرجعی است که شناخت عالی از روحانیت تشیع دارد در مقایسه با سایر گروها.

    وجه اشتراک دیگر ایندو در دست اندازی به دین برای رسیدن به اهداف سلطه طلبی بود. هردو با ادعاهای عجیب و غریب تحت لوای اسلام٬ دین را آنقدر مسخ کردند که ج.ا. ظهور امام زمان را از آستین ولایت فقیه مطلقه داشت بیرون میکشید. جالب بود سکوت مراجع تقلید حوزه ها سواربراین موج.

    و دیگری اسلام غیر ارتجاعی٬ و ….

    یکی دیگر از وجه اشتراک درعقل ستیزی ایندو بود. کافیست به سخنان چند هفته قبل اژه ای نگاه شود. این شخص عقل خودش را پارک میکند و به این اکتفا میکند که هرچه ولی فقیه گفتند ….

    آنطرف هم سازمان افراد را آنقدرشستشوی مغزی کرد بود که کوچکترین اعتقاد به سازمان مساوی بود آلت دست بودن ج.ا.

    اگر روزی برسد که آکادمیک تر وجه اشتراک ایندو را تحقیق کرد٬ شاهد درسهای علوم سیاسی پر محتوای خواهیم بود. اما بعید میبنم به دروازی جهنم ایندو نزدیک شد.

  4. ناشناس گفت:

    ما خود با عکس العمل های غیر معقولی که در برابر پاره ای از کارها می کنیم، بهانه خوبی دست دیگران میدهیم. نه آن جنجال بر سر کتاب آیه های شیطانی سلمان رشدی سیاست درستی بود، نه عکس العملی که در برابر کاریکاتورهای آن فرد دانمارکی دنیای اسلام از خود نشان داد و نه این داستان آخری که واقعا آدم شک می کند که نکند این فیلم با سرمایه و دستور خود این انحصارطلبان تهیه شده است یا باز یک شور و جنجالی از سوی مسلمانان دوآتشه و متعصب راه بیندازند و در آن میان به نفع خود نان را به تنور بچسبانند. آخر معنا دارد که به سبب اعتراض به یک فیلم مبتذل و بی ازرش که توسط یک آدم حقه باز کلاهبردار ساخته شده که اصلا ارتباطی هم به آمریکا و هالیوود ندارد ما این جنجال را راه بیندازیم. شما اگر دلت از جای دیگر میسوزد چرا این فیلم را بهانه کرده اسکار را تحریم می کنی؟ شما از اینکه این فیلم را انتخاب کرده اند ناراحت هستی. از اینکه اسکار این همه اعتبار و اهمیت پیدا کرده ناراحت هستی. بهانه گیری می کنی و اسکار را تحریم می کنی. ما که بچه نیستیم.

  5. ناظر گفت:

    نوشتن چنین مطلبی از هرکس انتظار میرفت جز محمد رضا خاتمی . بیرون بردن نام مجاهدین از لیست تروریست ها چه ربطی به ادعای دمکراسی دارد . مجاهدین خلع سلاح شده اند . اعضای آن فرزندان این آب و خاک هستند ، اسیر در چنگ رجویها و بدون امکان بازگشت به وطن ، اگر این اقدام امریکا پناه بردن به کشوری را برایشان سهل تر کند ، اقدامی قابل ستایش است . از سیطره باند رجوی آزاد میشوند که فرصتی است بزای آگاهی بیشتر از آنچه که در ایران میگذرد ، از دریچه ای غیر از تنها دریچه ای که فعلا در اختیارشان است . و از ازادی فعالیت سیاسی هم برخودار میشوند که حق انان است . سازمان مجاهدین دست به جنایت زده است و سران آن هم به ملت خود خیانت کرده اند ، مگر دیگران نکرده اند و نمیکنند .
    در مورد فیلم موهن هم ، شخصی یا عده ای دست به عمل مشمئز کننده ای زده اند در کشوری که این گونه اقدامات ذر آن کشور جرم نیست و اکثریت مردم آن کشور هم آن را عملی درخور مجازات نمیدانند . دولت آن کشور چه میتواند بکند . مگر جکومت ایران که به هیچ قیدی مقید نیست توانسته است ذر مبارزه با آنچه که خود ناهنجاری میداند و جرم هم شناخته است ، مانند عدم رعایت حجاب اسلامی و مبارزه با آن را هم خواست ملت همیشه در صحنه قلمداد میکند ، توفیقی حاصل کند ؟ آیا انتظار دارید دولت امریکا هم برای آنچه که ما توهین به مقدسات میخوانیم و دامنه ای وسیع هم دارد و کوچکترین سئوال در باره نظرات فقهی فقهای ریز و درشت ، کثرالله امثالهم ، را در بر میگیرد ، گشت ارشاد راه بیاندازد ؟

  6. مسعود گفت:

    انتظار دارم سایت شما درباره منافقین محکم تر برخورد کند.اگر آمریکا حزب الله لبنان رو ببره داخل لیست تروریست باز هم ساکت می مانید؟
    یکم مشکوک میزنیدا!!!!

  7. abcd گفت:

    کاملا با ناظر موافقم

  8. ناشناس گفت:

    بدون آنکه از سازمان مجاهدین خلق طرفداری کنم، اما مگر قرار است تمام سازمانهایی که روزی روزگاری تروریست بودند، همیشه در لیست تروریستی باقی بماند؟ یا اگر دست از عملیات تروریستی برداشت باید از لیست خارج شود؟ اگر مادام العمر بود فکر نمی کنید که سازمان فلسطین باید هنوز در لیست سازمانهای تروریستی باقی می ماند؟ اتفاقا برداشتن نام این سازمانها از لیست یک عامل دیگر است برای تشویق اینگونه سازمانهای مخرب برای کنار گذاشتن عملیات تروریستی. من این تصمیم آمریکا را تایید می کنم به ویژِه که به نفع منافع ملی آمریکاست و این کشورها در این تصمیم گیری ها مصلحت که خیر اما منافع خود را در نظر می گیرند.

  9. شریف بهرامی گفت:

    از مسولین سایت میخوام صدای من رو به گوش آقای محمد رضا خاتمی برسونن ….
    آقای خاتمی یادم میاد سال ۷۶ وقتی فهمیدم نمیتونم به برادر شما رای بدم چون شرایط سنی لازم رو نداشتم خیلی دلم شکست ! ولی خوب ۴ سال بدش بهش رای دادم و ۲ سال قبلش هم تو انتخابات مجلس ششم به خود شما رای دادم ! حالا بعد از این همه سال احساس میکنم در مورد قابلیت های سیاسی شما اشتباه کردم !
    دوست عزیز من آقای خاتمی ؛ شما دیگه چرا ؟ شما هم که ادبیات انحصار طلب هارو استفاده میکنین…شما هم که ادبیات خود سازمان مجاهدین خلق رو در پیش گرفتین! تا حالا دیدن کسی برای مثال گروه بدنام القاعده رو با اسم دیگه ای خطاب کنه ؟؟؟ گروه مجاهدین خلق(که البته از نظر من خائن به کشور هستند چون دست در دست دشمن گذاشتند) رو گروه منافقین مینامید؟؟؟ آیا این ادبیات آقای شریعت مداری نیست ؟ شاید بهتر بود این متن رو بدین تو روزنامه کیهان چاپ کنن! پس فرق شما با اینها چیه ؟ جناح محافظه کار حاکم بر ایران از الفاظی مثل شیطان بزرگ، گروهک منافقین ، و امثال اینها استفاده میکنه و سازمان مجاهدین مخالفینشون رو بدون استثنا مزدور رژیم ایران خطاب میکنه، و بسیاری از سلطنت طلب ها هم که ما رو بی نصیب نمیزارن !
    دومین نکته که فکر منو مشغول میکنه اینه که آیا شما به عنوان یه فعال سیاسی از قوانین امریکا خبر ندارید ؟ آیا نمیدونید مجاهدین چقدر سختی کشیدند و امتیاز دادن تا از لیست تروریستی امریکا بیان بیرون ؟و چه بخوایم و چه نخوایم از نظر قانونی و حقوقی به هدفشون رسیدن! آیا نمیدونید که خانم کلینتون به شدت با این کار مخالف بود ، ولی جلوی رای دادگاه نتونست مقاومت کنه ؟ الان چندین ماه میشه که مجاهدین منتظر رای نهایی بودن و این همزمانی با تحریمها فقط میتونه یه همزمانی ساده بوده باشه ؟ و البته شاید هم نباشه ! ولی دلیل و مدرک کافی به دست منو شما نمیده که آمریکایی هارو مقصر جلوه بدیم ، منظورم این نیست که آمریکایی ها مقصر نیستند ولی منظورم اینه که برای اتهام زدن باید دلیل و مدارک کافی داشته باشیم ، نه مثل جناح اقتدار طلب حاکم بر ایران بی دلیل افترا بزنیم ! پس فرق منو شما با اون ها چیه ؟ پس ما هم که از این طرف بوم افتادیم ! البته با اون قسمت از حرف شما که میگید امریکا دنبال منافع خودشه با شما هم عقیده هستم ولی حداقل تو این زمینه نمیشه به تحلیل نیم بند شما وقعی گذاشت ! واقعن اگه این مطلب رو تو سایتی بجز کلمه میخندم باور نمیکردم که به قلم شما نوشته شده باشه !
    در مورد موضوع فیلم توهین آمیز میخوام بدونم آیا شما واقعن نمیدونید حدود آزادیهای تعریف شده در امریکا به سازنده این اجازه رو میده که هر فیلمی میخواد بسازه و دولت حتی اگر مخالف باشه نمیتونه جلوی اونو بگیره ؟ آیا نمیدونید که سایت youtube قوانین خودش رو داره و دولت نمیتونه از لحاظ قانونی اونو مجبور به حذف فیلم از سایت بکنه؟ درسته که سازنده این فیلم بدون اجازه هنرپیشه ها فیلم رو دستکاری کرده ولی تا دادگاه رای نده فیلم رو نمیشه قانونا از سایت حذف کرد ؟چون شاید هنرپیشه ها دروغ بگن و تغیرات صدا گذاری تو فیلم با اطلاع انا انجام شده و تو دادگاه معلوم بشه! آیا برنامه های اینچنینی فقط برای پیامبر اسلام پیش اومده ؟ آیا ندیدید فیلم هایی که به عیسا مسیح یا موسا به رکیک ترین شکل توهین میکنن ؟ ندیدید فیلمهایی رو که توشون رو سر باراک اوباما یا جورج بوش مدفوع میندازن ؟یا شوخیای رکیک جنسی با خودشون و خونوادشون میکنن ؟ آیا اصلان تابحال به سایته youtube سر زدید ؟ آیا دیدید که آزادیهای مدنی دست دولت رو میبندن و دولت نمیتونه جلوی این ویدئو هارو بگیره ؟ فکر میکنید جورج بوش یا اوباما یا حتی کلینتون دوست دارن که این شوخیای رکیک باهاشون بشه ؟ مطمئن باشین که دوست ندارن ولی قانونا نمیتونن کاری بکنن !!!
    آقای خاتمی من به عنوان یه ایرانی دوستار ایران و صد البته مخالف سلطه غرب بخصوص امریکا هستم ولی این دلیل نمیشه که برای رسیدن به هدفم ، هر قدر هم که اون هدف مقدس باشه، دست به کارهای غیر اخلاقی بزنم! این مفهوم دموکراسی ای نیست که سید محمد خاتمی دنبالش بوده و هست یا حداقل امیدوارم که اینجوری باشه و من در مورد ایشون اشتباه نکرده باشم و من افتخار میکنم که بهش رای دادم چون گفت زنده باد مخالف من !
    در مورد چاپ عکس از خانواده ملکه انگلیس هم باید اضافه کنم که با شما موافقم و در مواردی از این دست بسیاری از کشورها رفتار دوگانه دارند بخصوص خانواده سلطنتی بریتانیا که خط قرمزاشون با آزادیهای اجتماعی منافات داره ، ولی یه سوال دارم ؟ تولید و توزیع فیلم معصومیت مسلمانان در سایت youtube چه ربطی به عکسهای منتشر شده در بریتانیا داره ؟ این اتفاقات در دو کشور مختلف اتفاق افتاده و ربطی به هم نداره !
    من واقعن آمریکایی ها رو تایید نمیکنم و تو بسیاری از موارد منتقد و گاهی مخالف سرسخت اونا هستم ولی با بی انصافی در موردشون قضاوت نمیکنم ! برای مثال سکوت معنی دار غرب ، بخصوص امریکا در برابر اعتراضات بحرین اصلان قابل توجیه نیست و نشونه رفتار دوگانه غربیهاست! و یا دخالت نظامی ناتو در لیبی به سرکردگی امریکا !
    خلاصه کلام اینکه دوست من آقای محمد رضا خاتمی ، در اعلام کردن مو اضع سیاسی شکیبایی و نکته سنجی رو از برادرتون یاد بگیرید!
    کسی که حرفش با عملش میخونه ، هرچند خیلیها میگن حرفش با عملش نمیخونه ، دلیلشم اینه که این دسته از دوستان حرف ایشون رو اشتباه میفهمن و فکر میکنن که با عملش همخونی نداره !
    حرف آخر…
    دوست عزیزم آقای خاتمی اگر بد اخلاقی سیاسی رو با بد اخلاقی جواب بدیم نتیجش میشه همین که الان در ایران شاهدیم…نتیجش میشه بازگشت به قبل از انقلاب مشروطه.
    اگر خشونت سازماندهی شده رو با خشونت جواب بدیم نتیجش میشه لیبی میشه سوریه…
    اگر هدف وسیله رو توجیه کنه نتیجش میشه تروریزم دولتی مثل اسرائیل و سپاه قدس ایران ! نتیجش میشه ترور هایی که سازمان مجاهدین ترتیب دادن و جنگی که دست در دست دشمن گذاشتن !
    بترسید از روزی که بد اخلاقی سیاسی، دروغ ، توهین و افترا ، پرونده سازی حتا در بین اصلاح طلبان و نیروهای اپوزیسیون ودانشگاهیان و فرهیختگان که فرهنگ ساز جامه هستند سکه رایج بشه ، اونوقت ایران عزیزمون به برکت این فاجعه که امثال من و شما بهش دامن زدیم تبدیل میشه به سومالی!

  10. شریف بهرامی گفت:

    از مسولین سایت میخوام صدای من رو به گوش آقای محمد رضا خاتمی برسونن ….
    آقای خاتمی یادم میاد سال ۷۶ وقتی فهمیدم نمیتونم به برادر شما رای بدم چون شرایط سنی لازم رو نداشتم خیلی دلم شکست ! ولی خوب ۴ سال بدش بهش رای دادم و ۲ سال قبلش هم تو انتخابات مجلس ششم به خود شما رای دادم ! حالا بعد از این همه سال احساس میکنم در مورد قابلیت های سیاسی شما اشتباه کردم !
    دوست عزیز من آقای خاتمی ؛ شما دیگه چرا ؟ شما هم که ادبیات انحصار طلب هارو استفاده میکنین…شما هم که ادبیات خود سازمان مجاهدین خلق رو در پیش گرفتین! تا حالا دیدن کسی برای مثال گروه بدنام القاعده رو با اسم دیگه ای خطاب کنه ؟؟؟ گروه مجاهدین خلق(که البته از نظر من خائن به کشور هستند چون دست در دست دشمن گذاشتند) رو گروه منافقین مینامید؟؟؟ آیا این ادبیات آقای شریعت مداری نیست ؟ شاید بهتر بود این متن رو بدین تو روزنامه کیهان چاپ کنن! پس فرق شما با اینها چیه ؟ جناح محافظه کار حاکم بر ایران از الفاظی مثل شیطان بزرگ، گروهک منافقین ، و امثال اینها استفاده میکنه و سازمان مجاهدین مخالفینشون رو بدون استثنا مزدور رژیم ایران خطاب میکنه، و بسیاری از سلطنت طلب ها هم که ما رو بی نصیب نمیزارن !
    دومین نکته که فکر منو مشغول میکنه اینه که آیا شما به عنوان یه فعال سیاسی از قوانین امریکا خبر ندارید ؟ آیا نمیدونید مجاهدین چقدر سختی کشیدند و امتیاز دادن تا از لیست تروریستی امریکا بیان بیرون ؟و چه بخوایم و چه نخوایم از نظر قانونی و حقوقی به هدفشون رسیدن! آیا نمیدونید که خانم کلینتون به شدت با این کار مخالف بود ، ولی جلوی رای دادگاه نتونست مقاومت کنه ؟ الان چندین ماه میشه که مجاهدین منتظر رای نهایی بودن و این همزمانی با تحریمها فقط میتونه یه همزمانی ساده بوده باشه ؟ و البته شاید هم نباشه ! ولی دلیل و مدرک کافی به دست منو شما نمیده که آمریکایی هارو مقصر جلوه بدیم ، منظورم این نیست که آمریکایی ها مقصر نیستند ولی منظورم اینه که برای اتهام زدن باید دلیل و مدارک کافی داشته باشیم ، نه مثل جناح اقتدار طلب حاکم بر ایران بی دلیل افترا بزنیم ! پس فرق منو شما با اون ها چیه ؟ پس ما هم که از این طرف بوم افتادیم ! البته با اون قسمت از حرف شما که میگید امریکا دنبال منافع خودشه با شما هم عقیده هستم ولی حداقل تو این زمینه نمیشه به تحلیل نیم بند شما وقعی گذاشت ! واقعن اگه این مطلب رو تو سایتی بجز کلمه میخندم باور نمیکردم که به قلم شما نوشته شده باشه !
    در مورد موضوع فیلم توهین آمیز میخوام بدونم آیا شما واقعن نمیدونید حدود آزادیهای تعریف شده در امریکا به سازنده این اجازه رو میده که هر فیلمی میخواد بسازه و دولت حتی اگر مخالف باشه نمیتونه جلوی اونو بگیره ؟ آیا نمیدونید که سایت youtube قوانین خودش رو داره و دولت نمیتونه از لحاظ قانونی اونو مجبور به حذف فیلم از سایت بکنه؟ درسته که سازنده این فیلم بدون اجازه هنرپیشه ها فیلم رو دستکاری کرده ولی تا دادگاه رای نده فیلم رو نمیشه قانونا از سایت حذف کرد ؟چون شاید هنرپیشه ها دروغ بگن و تغیرات صدا گذاری تو فیلم با اطلاع انا انجام شده و تو دادگاه معلوم بشه! آیا برنامه های اینچنینی فقط برای پیامبر اسلام پیش اومده ؟ آیا ندیدید فیلم هایی که به عیسا مسیح یا موسا به رکیک ترین شکل توهین میکنن ؟ ندیدید فیلمهایی رو که توشون رو سر باراک اوباما یا جورج بوش مدفوع میندازن ؟یا شوخیای رکیک جنسی با خودشون و خونوادشون میکنن ؟ آیا اصلان تابحال به سایته youtube سر زدید ؟ آیا دیدید که آزادیهای مدنی دست دولت رو میبندن و دولت نمیتونه جلوی این ویدئو هارو بگیره ؟ فکر میکنید جورج بوش یا اوباما یا حتی کلینتون دوست دارن که این شوخیای رکیک باهاشون بشه ؟ مطمئن باشین که دوست ندارن ولی قانونا نمیتونن کاری بکنن !!!
    آقای خاتمی من به عنوان یه ایرانی دوستار ایران و صد البته مخالف سلطه غرب بخصوص امریکا هستم ولی این دلیل نمیشه که برای رسیدن به هدفم ، هر قدر هم که اون هدف مقدس باشه، دست به کارهای غیر اخلاقی بزنم! این مفهوم دموکراسی ای نیست که سید محمد خاتمی دنبالش بوده و هست یا حداقل امیدوارم که اینجوری باشه و من در مورد ایشون اشتباه نکرده باشم و من افتخار میکنم که بهش رای دادم چون گفت زنده باد مخالف من !
    در مورد چاپ عکس از خانواده ملکه انگلیس هم باید اضافه کنم که با شما موافقم و در مواردی از این دست بسیاری از کشورها رفتار دوگانه دارند بخصوص خانواده سلطنتی بریتانیا که خط قرمزاشون با آزادیهای اجتماعی منافات داره ، ولی یه سوال دارم ؟ تولید و توزیع فیلم معصومیت مسلمانان در سایت youtube چه ربطی به عکسهای منتشر شده در بریتانیا داره ؟ این اتفاقات در دو کشور مختلف اتفاق افتاده و ربطی به هم نداره !
    من واقعن آمریکایی ها رو تایید نمیکنم و تو بسیاری از موارد منتقد و گاهی مخالف سرسخت اونا هستم ولی با بی انصافی در موردشون قضاوت نمیکنم ! برای مثال سکوت معنی دار غرب ، بخصوص امریکا در برابر اعتراضات بحرین اصلان قابل توجیه نیست و نشونه رفتار دوگانه غربیهاست! و یا دخالت نظامی ناتو در لیبی به سرکردگی امریکا !
    خلاصه کلام اینکه دوست من آقای محمد رضا خاتمی ، در اعلام کردن مو اضع سیاسی شکیبایی و نکته سنجی رو از برادرتون یاد بگیرید!
    کسی که حرفش با عملش میخونه ، هرچند خیلیها میگن حرفش با عملش نمیخونه ، دلیلشم اینه که این دسته از دوستان حرف ایشون رو اشتباه میفهمن و فکر میکنن که با عملش همخونی نداره !
    حرف آخر…
    دوست عزیزم آقای خاتمی اگر بد اخلاقی سیاسی رو با بد اخلاقی جواب بدیم نتیجش میشه همین که الان در ایران شاهدیم…نتیجش میشه بازگشت به قبل از انقلاب مشروطه.
    اگر خشونت سازماندهی شده رو با خشونت جواب بدیم نتیجش میشه لیبی میشه سوریه…
    اگر هدف وسیله رو توجیه کنه نتیجش میشه تروریزم دولتی مثل اسرائیل و سپاه قدس ایران ! نتیجش میشه ترور هایی که سازمان مجاهدین ترتیب دادن و جنگی که دست در دست دشمن گذاشتن !
    راستی فراموش نکنیم که سازمان مجاهدین هنوز در هیچ دادگاه صالحی در ایران محاکمه نشده و ضمنا نمیشه اونها رو مرده سیاسی خوند چون تو هیچ انتخابات آزادی وزن سیاسی اونها مورد محک قرار نگرفته ، هرچند من شخصان فکر نمیکنم که اینها طرفدارانی بجز اعضا سازمان و خانواده های انها داشته باشند ، ولی از نظر منطقی و اخلاقی شما در برخورد با این گروه منفور دقیقن همون راهی رو پیش گرفتید که جناح حاکم در ایران با خود شما پیش گرفت!
    بترسید از روزی که بد اخلاقی سیاسی، دروغ ، توهین و افترا ، پرونده سازی حتا در بین اصلاح طلبان و نیروهای اپوزیسیون ودانشگاهیان و فرهیختگان که فرهنگ ساز جامه هستند سکه رایج بشه ، اونوقت ایران عزیزمون به برکت این فاجعه که امثال من و شما بهش دامن زدیم تبدیل میشه به سومالی!