سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

ای کاش چاره‌ای بیندیشند

چکیده :ای کاش علمای اسلام و روشنفکران مسلمان در کنار صدور اطلاعیه و همراهی با خیزش به حق مسلمانان، در اندیشه ی یافتن راه حلی اصولی و حساب شده برای پیشگیری و مواجهه با جریان مکرر و مداوم توهین به مقدسات که عامدانه و با پیش بینی از واکنش مسلمانان صورت می پذیرد باشند. اگر توهین کنندگان ناچیز خود ندانند، اما دست های حامی آنان پیش بینی روشنی از واکنش مسلمانان دارند و چه بسا بر همین اساس بازی زشت خود را سامان داده اند. ...


ابوالفضل فاتح

بسمه تعالی
اهانت مجدد به ساحت مقدس حضرت خاتم النبیین (ص) که رسالت، تعالیم و وجود مبارکش اتمام مکارم اخلاق است، نشان دهنده ی اوج مظلومیت پیامبری است که هرگز به درستی شناخته نشد. پیامبری که چه در میان مخالفان و چه پیروانش همچنان مظلوم است.
غرب که خود را جلودار تمدن بشر معاصر می داند با باز گذاشتن باب های اهانت به مقدسات الهی و معنوی، مفهوم بلند آزادی را تنزل داده و حقوق معنوی بشر را با آزادی متعدیان بهحریم مقدسات بیش از یک میلیارد انسان به چالش کشیده است.

یازده سپتامبر هر چه باشد با کشتار و غارت مسلمانان و قرآن سوزی و اهانت مکرر به چهره های درخشان خلقت به ویژه پیامبر خدا، حضرت محمد مصطفی (ص) و کاشتن تخم نفرتجبران نمی شود.

ای کاش که روشنفکران موحد و انسان دوست غرب برای این ضایعه که نه تنها حیثیت اخلاقی فرهنگی غرب که فرهیختگی بشر امروز را با پرسش جدی مواجه کرده است، چاره ای بیاندیشند و نگذارند که بیش از این چهره ی شعارهای انسانی غرب معاصر مشوه و ملوث گردد و اجازه ندهند که عده ای خدانشناس و دیو سیرت به پشتوانه ی قدرت های ضد دین، با خلق این سیاه چاله های تمدن سوز، انحراف، افراطی گری و خشونت و بی اخلاقی و عداوت را بر جهان و انسان حاکم سازند و باب های جهنم را گشوده دارند.

ای کاش مجامع جهانی که برای برپایی صلح و زندگی مسالمت آمیز انسانها در کنار یکدیگر برپا شده اند، بر رسالت خود در این گونه امور نیز وقوف یافته و با گذراندن قوانین روشن . لازم الاجرای بین المللی از تعدی متجاوران به حریم معنوی انسانها ممانعت به عمل آورند. توهین و تحریف به هر کیش و مرام محکوم است، اما چگونه است که سخن گفتن درباره ی تاریخ یهود معاصر در تو در توی هزار خط قرمز گرفتار است و کسی را یارای نزدیک شدن به آن نیست و یا تخریب نادرست مجسمه ی بودا فریاد تمام مجامع بین المللی را بر می آورد اما هتک حرمتمقدس ترین مقدسات مسلمانان، کسی را در اندیشه فرو نمی برد؟

ای کاش رسانه های عالم ، معرفت را بنیاد آگاهی و آزادی قرار دهند و پمپاژ تباهی را با توسعه ی آزادی یکی ندانند و حتی اگر تا این اندازه نیز به حقیقت اعتقاد ندارند حد اقل برای پیشگیری از ترویج کینه و عداوت از انتشار و باز تولید اهانت به معنویت خودداری کنند و مسوولانه از ابتدا با بلوکه کردن تولیدات موهن، سازمان ها و مراکز تولید اهانت را در نطفه محصورسازند.

ای کاش علمای اسلام و روشنفکران مسلمان در کنار صدور اطلاعیه و همراهی با خیزش به حق مسلمانان، در اندیشه ی یافتن راه حلی اصولی و حساب شده برای پیشگیری و مواجهه با جریان مکرر و مداوم توهین به مقدسات که عامدانه و با پیش بینی از واکنش مسلمانان صورت می پذیرد باشند. اگر توهین کنندگان ناچیز خود ندانند، اما دست های حامی آنان پیش بینی روشنی از واکنش مسلمانان دارند و چه بسا بر همین اساس بازی زشت خود را سامان داده اند. اگر مسلمانان واکنشی نداشته باشند، آنان به مقصود خود که لوث کردن مقدسات الهی و ترویج انحراف است، رسیده اند و اگر واکنش ها از مرز ها ی معقول و مشروع عبور کند ، باز آنان به مقصود خود که معرفی چهر ه ای خشن و غیر اخلاقی از قاطبه ی مسلمانان و توجیه خشونت ها ی قبلی و احتمالا بعدی غرب علیه مسلمانان و کشورهای اسلامی است نائل آمده اند. باید مراکز اصلی اسلام از ایران و عراق و عربستان و ترکیه و مصر برای به کار گیری اهرم های لازم که حامیان این جریانات منحرف را وادار به عقب نشینی کند، چاره کنند و از سوی دیگر واکنش های حساب شده را راهنمای عمل مسلمانان گردانند تا خدایی نکرده خشم و اندوه مسلمانان از مسیر درست خارج نشود. کم عملی مراکز اصلی اسلام در این گونه موارد و سکوت نا مفهوم مراکز بزرگ اسلامی در غرب به طور طبیعی واگذاری مسوولیت به مسلمانان دورتر در افغانستان و پاکستان و سودان و یمن و لیبی را به دنبال دارد که ممکن است نتیجه ای جامع و مانع بدنبال نداشته باشد.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

۴ پاسخ به “ای کاش چاره‌ای بیندیشند”

  1. ناشناس گفت:

    نگران نباش.

    این دوران هم خواهد گذشت.متاسفانه با هزینهایی که میبینیم.

    ما مسلمانان باید کمی‌ احساساتمان را کنترل کنیم.

    و از جهانیان بخواهیم که احترام به ادیان را رعایت کنند!

  2. ناشناس گفت:

    میشه مصادیق اهانت رو تعریف کنید ؟ چه تعدا از کسانی که بیانیه داده اند و مردم را به خیابانها کشیده اند و در بسیاری از کشورها باعث خشونت و کشتار شده اند خود این فیلم رو دیده اند؟

  3. با سلام به مسؤلین محترم سایت و خوانندگان گرامی،
    نوشتن کتاب هجو آمیز علیه پیامبر اسلام ، انتشار کاریکاتور و تهیۀ فیلم علیه مقدسات باورهای دینی و مذهبی پیروان ادیان مختلف ، از مرحله ای گذشته است که بتوان با تدبیرهای قانونی و یا از طریق مراکز کوچک و بزرگ دینی ، جلو آن گرفته شود. تحولات عمیق تکنولوژی و در دسترس بودن آن برای بخش های گستردهای از مردمان گیتی ، امکان کنترل دلخواه را اگر غیر ممکن نسازد ، حد اقل بسیار مشکل کرده است.

    در این میان اما نمی توان بیکار نشست و فقط تماشاچی بود. بایستی به دنبال چاره هم بود ولی باید توچه داشت یکی از عواملی که کنترل دلخواه را یا غیر ممکن می سازد و یا اینکه مشکل ، خود جوامع اسلامی ، دین سیاسی و بخصوص حکومت های دینی مانند جمهوری اسلامی است.

    جمله ای را از مرحوم استاد محمد تقی شریعتی شنیده ام که هیچگاه فراموش نمی کنم. آن جمله و یا عبارت آنست که آن مرحوم پنجۀ خود را باز کرده بر روی صورت خود قرار داده و گفته است تا زمانی که از ورای تبلیغات اسلامی ما ، چهرۀ نا خوشایند ما مسلمانان هویدا است ، این تبلیغات علیه خود مسلمانان بکار خواهد رفت.

    حال اگر قدری منصفانه و فارغ از هرگونه تعصبی به اعمال و گفتار خود مسلمانان ، رهبرانشان و بخصوص مقامات حکومتی از جمله جمهوری اسلامی نگاه کنیم قضاوت عمیق مرحوم استاد محمد تقی شریعتی را تأئید خواهیم کرد.

    بیاد بیاوریم هنگامی که سلمان رشدی کتاب آیه های شیطانی خود را نوشت ، چه عکس العملی به آن نشان دادیم ، چگونه آنرا معروف کردیم ، چگونه به فروش ملیونی و ترجمه آن به زبانهای مختلف کمک کردیم. ما می دانیم اگر مقامات حکومتی قصد بهره برداری سیاسی از آن وقایع را نداشتند که داشتند ، دیگران را به چنین تجارت های پرسودی ، مانند فروش تیراژ بالای کتاب ، فروش تیراژ بالای روزنامه با درج یک کاریکاتور و اکنون با ساخت یک فیلمی که از کیفیت چندانی نیز برخوردار نیست ، تشویق نمی کردیم.

    تعیین جایزۀ نقدی برای قتل سلمان رشدی و افزودن به مبلغ آن جایزۀ نقدی پس از گذشت نزدیک به سی سال از آن حادثه ،حمایت از عده ای که از روابط و ضوابط تمدن بشری بی خبرند وبرای دگر اندیش ارزشی قائل نبوده و آنرا تحمل نمی کنند ، سوء استفاده از احساسات بسیار بسیار قشری آنان ، متأسفانه مهر تأئیدی بر تبلیغات غیر واقعی ، سلمان رشدی ها ، تهیه و توزیع کنندۀ کاریکاتور ها علیه اشخاص مورد توجه و احترام جوامع بشری و سازندگان فیلم های تبلیعاتی بی محتوا و سود آور خواهد بود.

    اگر در اقدامات کسانی که احساسات آنان مورد تهاجم قرار گرفته ، عقلانیتی حاکم باشد می توانند از همۀ امکانات تکنولوژی ارتباطی جدید مانند اینترنت، از امکانات فرهنگی مانند تهیه فیلم های کوتاه ، انتشار کتابهائی به زبانهای مختلف که مصرف کنندگان آن جوانانی باشند که علاقمند به یاد گیری مطالب جدید هستند ، باشد ، تشکیل سمینار هائی در سطح بین المللی با همکاری مراکز دانشگاهی ، تحقیقاتی و یا تبلیغاتی بین المللی و اقدامات دیگری از این دست می توان به مقابله با آن اقدامات برخاست و منتظر نتایج دراز مدت ، عمیق و اساسی آنها نیز بود.

    متأسفانه با کمبود مقامات فهیم حکومتی و مذهبی در کشور مواجهیم . اینان بیشتر گرایششان به اینست که بجای نوشتن کلمۀ « مار » تصویر « مار » را به مخاطبین خود ارائه دهند زیرا نگران انند که آگاه شدن انسانها و به خصوص پیروان اسلام و تشیع پایه های سلطۀ خود آنان را نیز سست نماید. اینست مشکلی که این آقایان با آن مواجهند و پاشنۀ آشیل آنها به حساب می آید و لذا به نظر نمی آید تا زمانی که نگاه آنان تغییر عمیق نیافته ، بتوانند کار شایسته و بایسته ای انجام دهند

  4. ﻋﺮﻓﺎﻧﻴﺎﻥ گفت:

    ﻭاﻗﻌﺎ ﻣﺎ ﭼﻪ اﻧﺘﻆﺎﺭﻱ اﺯ ﻏﺮﺑﻲ ﻫﺎ اﺯ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ اﺯ ﺩﻳﻨﻤﺎﻥ اﺯ ﺧﺪا ﺩاﺭﻳﻢ ﻭﻗﺘﻲ ﻣﺎ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺑﺎ ﻟﮕﺪ ﺣﻘﻮﻕ ﻫﻤﻮﻃﻨﺎﻥ ﻫﻤﻜﻴﺸﺎﻥ (ﻛﻪ ﻣﺜﻞ ﺁﺏ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﻓﺘﻮاﻱ ﻗﺘﻞ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ ﺭا ﻣﻴﺪﻫﻴﻢ )ﭘﺎﻳﻤﺎﻝ ﻣﻴﻜﻨﻴﻢ و ﻓﻘﻄ اﺷﺘﺮاﻛﻤﺎﻥ ﺩﺭ اﻳﻦ ﺟﻮﺭ ﻣﻮاﻗﻊ اﺳت ﻛﻪ ﺗﺎﺯﻩ ﺳﺮ ﺁﻥ ﻫﻢ اﺧﺘﻼﻑ ﻓﺎﺣﺸﻲ ﺑﻴﻨﻤﺎﻥ اﺳﺖ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﻴﺘﻮاﻧﻴﻢ ﺩﺭ اﻳﻦ ﻣﻮاﺭﺩ ﻳﻜﭙﺎﺭﭼﻪ ﻋﻤﻞ ﻛﻨﻴﻢ . ﻣﺜﻞ اﻳﻨﻜﻪ ﻣﺎ اﺻﻼ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﺮاﻳﻄ و اﻣﻜﺎﻧﺎﺗﻤﺎﻥ ﻧﻴﺴﺘﻴﻢ ﻃﻮﺭﻱ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﻴﻜﻨﻴﻢ اﻧﮕﺎﺭ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﺯﻭﺭ ﻧﺸﻨﻴﺪﻩ اﻳﻢ اﻧﮕﺎﺭ ﻧﻪ اﻧﮕﺎﺭ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺷﺎﻩ ﺩﺭ ﻫﻤﻴﻦ اﻳﺮاﻥ ﺩﺭ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻥ ﻣﻠﻲ ﺟﻤﻴﻠﻪ ﻣﻴﺮﻗﺼﻴﺪﻩ و ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﺣﻮﺯﻩ ﻋﻠﻤﻴﻪ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺗﺪﺭﻳﺲ ﻋﻠﻮﻡ ﺩﻳﻨﻲ ﺑﻮﺩﻩ . اﻧﮕﺎﺭ ﻧﻪ اﻧﮕﺎﺭ ﺩﻭ ﻛﺸﻮﺭ ﻛﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻫﺸﺖ ﺳﺎﻝ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺟﻮاﻧﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭا ﺩﺭ ﺟﻨﮕﻲ ﺑﻴﻬﻮﺩﻩ ﻃﻠﻒ ﻛﺮﺩﻧﺪ اﻧﮕﺎﺭ ﻧﻪ اﻧﮕﺎﺭ ﻛﻪ ﻭﻫﺎﺑﻲ ﻫﺎ ﻃﺎﻟﺒﺎﻧﻲ ﻫﺎ ﺷﻴﻌﻪ ﻫﺎ ﻫﺮ ﻛﺪاﻡ اﺩﻋﺎﻱ ﻓﻬﻢ اﺳﻼﻡ ﻭاﻗﻌﻲ ﺭا ﺭا ﺩاﺭﻧﺪ و ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﻟﺰﻭﻡ ﺣﺎﺿﺮﻧﺪ ﻣﺜﻞ ﺁﺏ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺟﺎﻥ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ ﺭا ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ .
    اﻧﮕﺎﺭ ﻧﻪ اﻧﮕﺎﺭ ﻛﻪ ﺧﺪا ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﻣﺎ اﻧﺴﺎﻥ ﺭا ﺁﺯاﺩ ﺁﻓﺮﻳﺪﻳﻢ