سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

افراط گرایان آتش افروز

چکیده :قطعا هیچ مسلمانی نیست که با دیدن چنین فیلمی یا حتی شنیدن خبر آن، خشمگین نشده باشد اما اتفاقاتی که در چند روز اخیر افتاد نشان دهنده میزان تدبیر و در عین حال مدارا در میان مردمان کشورهای مختلف بود....


کلمه – زهرا امیری:

انتشار فیلم توهین آمیز «بی گناهی مسلمان» واکنش های زیادی را در جهان اسلام برانگیخت. حمله به سفارت آمریکا در بسیاری از کشورهای اسلامی باعث کشته شدن ۴ دیپلمات آمریکایی و کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از معترضان در کشور های مختلف شد.

قطعا هیچ مسلمانی نیست که با دیدن چنین فیلمی یا حتی شنیدن خبر آن، خشمگین نشده باشد اما اتفاقاتی که در چند روز اخیر افتاد نشان دهنده میزان تدبیر و در عین حال مدارا در میان مردمان کشور های مختلف بود.

در حالی که در مصر و لیبی و یمن تظاهرات مردم به خشونت کشیده شد و در کشوری مانند سودان معترضان حتی به سفارت های آمریکا و انگلیس نیز حمله ور شدند، برگزاری تظاهرات غیر خشونت آمیر در ایران و عدم تعرض به سفارت خانه های غربی در تهران نشان دهنده تدبیر و مدارای مردم بزرگ ایران بود.

مردم ایران نشان دادند که در عین حال که نسبت به اعتقادات خود به اسلام و پیامبر اسلام پایبندند، تحت تاثیر موج های زودگذر افراط گرایی و فیلمی که نه از لحاظ هنری و نه از نظر تاریخی ارزشی ندارد، قرار نمی گیرند.

اما طبق معمول افراط گرایی در ایران زمین نه در بین مردم بلکه در بین عده ای از مسئولان رواج دارد؛ کسانی که نه مصلحت می شناسند و نه وجهه بین المللی کشور برایشان مهم است. همان کسانی که حتی در مقابل مردم کشور خود نیز مدارا به خرج نمی دهند. از جمله سرپرست بنیاد ۱۵ خرداد که با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن دست‌اندرکاران فیلم بی‌گناهی مسلمانان اعلام کرده است که جایزه اجرای حکم آیت‌الله خمینی مبنی بر اعدام سلمان رشدی ۵۰۰ هزار دلار افزایش یافته و به سه میلیون و سیصد هزار دلار رسیده است.

در متن این بیانیه، اجرای حکم اعدام سلمان رشدی تنها راه مقابله با گستاخی دشمنان کینه‌توز اسلام که زیر پرچم شیطان بزرگ آمریکا و صهیونیست‌های نژادپرست صورت می‌گیرد خوانده شده و در همین زمینه آمده است که «اگر حکم امام اجرا می‌شد، اهانت‌های بعدی که در قالب کاریکاتور، مقالات و ساختن فیلم ادامه یافته» وجود نمی‌داشت.

قطعا سلمان رشدی یکی از بدنام ترین افراد نزد مسلمانان جهان و ایران است، اما صدور چنین بیانیه ای در شرایطی که تمام سیاستمداران جهان اسلام و حتی مفتی عربستان سعودی مردم را به آرامش دعوت کرده اند، باعث خواهد شد در شرایطی که ایران به دلیل سیاست های نادرست بین المللی از جمله مساله پرونده هسته ای در صدر اخبار جهان قرار دارد، به دلیل مورد اخیر نیز در خبر های منفی رسانه های بین المللی مطرح شود. صادر کنندگان چنین بیانیه ای نیز باید توجه کنند که افزودن تنها پانصد هزار دلار به مبلغ جایزه دومیلیون و هشتصد هزار دلاری سلمان رشدی تنها به همین معنا می تواند ارزیابی شود.

جالب اینجاست که از آن سو نیز افراط گرایان غربی سعی در دامن زدن به اتفاقات اخیر دارند، از جمله شبکه خبری بی بی سی که دقیقا در همین روزها به سراغ سلمان رشدی و مصاحبه ای را با او پخش می کند؛ که جز قصد تحریک عمدی احساسات مسلمانان در این شرایط حساس، هیچ توجیه دیگری برای آن نمی توان یافت.

یک حزب کوچک راست‌گرا و افراطی نیز در آلمان به نام «برای آلمان» در وبسایت خود خبر داده که فیلم بی‌گناهی مسلمانان را در برلین نمایش خواهد داد. وب سایت اشپیگل در این مورد نوشته است، این گروه افراطی ظاهرا از تظاهرات خشمگین مسلمانان به وجد آمده و در نظر دارد به ادامه آن کمک کند. مانفرد روهس، رئیس این حزب، در این باره به اشپیگل گفته است، آنها می‌خواهند نسخه کامل این فیلم را در برلین به نمایش بگذارند. او گفته است: «برای ما آنچه که مهم است هنر و آزادی بیان است».

آن هم در حالی که این فیلم نه ارزش هنری دارد و نه ارتباطی به آزادی بیان دارد.

در مقابل وزیر کشور آلمان، هانس پتر فریدریش، از این اقدام این حزب افراطی به شدت انتقاد کرده و گفته است، گروه‌ها و سازمان‌های نظیر حزب «برای آلمان» می‌خواهند مسلمانان و اسلام‌گرایان در آلمان را تحریک کنند. به گفته وزیر کشور آلمان، اقدام این حزب آشکارا ریختن بنزین بر آتش از سر نادانی است. وزیر کشور آلمان اعلام کرده است که باید تمام اقدام‌های حقوقی و قانونی برای جلوگیری از نمایش فیلم ضداسلامی به کار گرفته شود.

تاریخ نیز همانند وجدان دادگاهی است که نیازی به قاضی ندارد و بی شک در فردایی که روز داوری فرا برسد، واکنش های خردمندانه مردمی ستوده خواهد شد و افراط گرایان مطرود مردم و جهانیان خواهند بود.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.