سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » پیامبر، با مهربانی و اخلاق، دشمنان خود را شرمنده می‌کرد...

پیامبر، با مهربانی و اخلاق، دشمنان خود را شرمنده می‌کرد

چکیده :پیامبر بزرگوار اسلام (ص) بارها و بارها شخصاً و مستقیماً به بدترین و سخت ترین شیوه ها مورد اهانت و توهین دشمنانِ نادان قرار گرفت . آنهم زمانی که در مدینه کاملاً از قدرت برخوردار بود؛ اما هربار با محبت و مهربانی و اخلاقِ انسانی خود آنان را شرمنده و ادب می کرد....


سید عباس حسینی قائم مقامی، رئیس موسسه تحقیقات اجتهادی عقلانیت اسلامی و الهیات صلح، در بیانیه ای ضمن محکومیت توهین به احساسات دینی مسلمانان نسبت به سوء استفاده طراحان پیدا و پنهان این سناریو، در خصوص وقوع برخی رخدادها در حاشیه اعتراضات به حق مردم مسلمان هشدار داد. به گزارش خبرگزاری آلمان، متن بیانیه این استاد حوزه و دانشگاه و چهره نواندیش مذهبی به شرح زیر است:

به نام آزادی بیان ، در برابر کرامت انسان

بازهم تکرار یک سناریو! نفرت پراکنی ، هتک حرمت از یک سو و تحریک احساسات و بروز خشم از سوی دیگر!

در شرایطی که جامعه بشری بیش از هر زمان دیگر نیازمند زندگی و همزیستی در صلح است ، و درزمانه ای که بیش از هر زمان دیگری بهانه ها برای بر افروختن آتش خشونت و دشمنی می تواند موثر و کارگر باشد ؛چه کسی می تواند تردید کند که اجرای یک سناریوی تکراری که پیش از این بارها آثار آن در جریحه دار شدن عمیق ترین احساسات دینی تجربه شده است ، یک خیانت بزرگ به بشریت و صلح جهانی است و چه کسی می تواند باور کند که عاملان و مجریان پیدا و پنهان این سناریو، تعمد در تحریک احساسات و ایجاد نفرت نداشته اند؟

تردیدی نیست که باورها و اعتقادات هر کس را می توان نقد علمی کرد ، اما احساسات و عواطف برآمده از اندیشه ها و عقاید دینی ، جزء اصلی وجدان و طبیعت انسانی است . می توان جدّی ترین نقد های علمی را بر باور ها و عقاید دیگران داشت ، اما هرگز نمی توان آنها را مورد هتک و توهین قرار داد . چرا که این به معنای هتک حرمت انسان و سلب ” آزادی عقیده و وجدان ” اوست!

مطمئناً قوانین حقوق بشریِ بین الملل برای حمایت از کرامت انسان و آزادی های دینی ، از ظرفیت لازم برخوردارند. پس چرا با بهره گیری از این ظرفیتهای قانونی با توزیع کنندگان نفرت و هتاکان برخورد مناسب صورت نمی گیرد تا از تکرار چند بارۀ چنین اتفاقاتی که گاه هزینه ها و آسیبهای غیر قابل جبرانی را به دنبال دارد ، جلوگیری گردد؟ چرا در کسانی که مورد توهین و هتک قرار می گیرند و حرمت و کرامت خویش را مخدوش شده می بینند و آزادی وجدان خود را سلب شده می یابند ، این اطمینان ایجاد نمی شود که قانون از بدیهی ترین حقوق انسانی شان در برابر آنان که به تکرار و با رذیلانه ترین شیوه های غیر انسانی و غیر اخلاقی این حقوق را نقض می کنند ، دفاع خواهد کرد ؟ تا نیازی نباشد که مردم خود برای دفاع از حقوق خویش مستقیم وارد عمل شده و احیاناً در مواردی مورد سوء استفاده افراطیون و خشونت طلبان قرار گیرد.

اعلام اعتراض در برابر توهین به مقدسات و عمیق ترین باورهای انسان ، یک حقّ قطعی و نیز یک وظیفۀ مسلّم انسانی و دینی است و در عین حال خواهران و برادران مسلمانم باید هوشیار باشند که هدف افراط گرایان کینه توز ایجاد سناریویی برای اثبات ناکارآمدی صلح و همزیستی مسلمانان و پیروان سایر ادیان ، و برانگیختن نفرت و دشمنی از طریق معرفی اسلام و مسلمانان به عنوان عاملان خشونت و ناامنی است. پس هرگونه اقدام نادرست و بهره گیری از شیوه های غیر موجه و افراط گرایانه ، بی تردید کمک به اجرای پروژه ای است که آنان مدیریت اش را برعهده دارند و در نتیجه به تحقق اهداف غیرانسانی طراحان اصلی این پروژه یاری می رساند. ضمن آنکه از قرآن کریم آموخته ایم که هرگز نباید استیفای حقّ را با ناحقّ ( ظلم ) و انجام وظیفه را با گناه همراه کرد . و اگر چنانکه عمل ما که به نیت اظهار وفاداری به پیامبر کرامت و اخلاق صورت می گیرد موجب برداشت نادرست دیگران از اسلام و آموزه های آن پیامبر گرامی گردد ، خود ظلم مضاعفی را بر ساحت قدسی آن حضرت روا داشته ایم.

پیامبر بزرگوار اسلام (ص) بارها و بارها شخصاً و مستقیماً به بدترین و سخت ترین شیوه ها مورد اهانت و توهین دشمنانِ نادان قرار گرفت . آنهم زمانی که در مدینه کاملاً از قدرت برخوردار بود؛ اما هربار با محبت و مهربانی و اخلاقِ انسانی خود آنان را شرمنده و ادب می کرد.

باید کوشید از تمام ظرفیت های حقوقی و دمکراتیک موجود برای استیفای حقوق مسلمانان و جلوگیری از تکرار چنین وقایعی بهره گرفت. از این رو از همۀ روشنفکران وآزادیخواهان ، رهبرانِ ادیان و مذاهب مختلف و صلح دوستان درخواست می کنم با روشنگری خود و نیز از کلیۀ حقوقدانان و سیاستمداران دمکرات می خواهم با اقدام و تصمیمات جدی شان ، بکوشند تا بصورت نهادینه و قانونی مرز میان آزادیِ بیان و آزادی نقد ، از توهین به باور ها و احساسات انسانها و سلب آزادیِ عقیده و وجدان آنان ، تفکیک گردد تا در آینده دیگر شاهد سوء استفاده از نام آزادی برای هتک حرمت و کرامت انسان و زمینه سازی برای ایجاد خشونت و تهدید صلح در جامعه بشری نباشیم.

سید عباس حسینی قائم مقامی



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

۱۲ پاسخ به “پیامبر، با مهربانی و اخلاق، دشمنان خود را شرمنده می‌کرد”

  1. ناشناس گفت:

    کاملا صحیح است. نمی توان به بهانه آزادی بیان بر اعتقادات و باورهای عمیق انسانها تاخت. سازمانهای بین المللی حقوق بشر باید این وظیفه را به عهده گیرند و کشورهای عضو را موظف به تصویب قوانین در مورد توهین به وجدان بشری نمایند.

  2. ناشناس گفت:

    درست من این را قبول ندارم که به اعتقادات افراد توهین کرد به هر حال پیامبر برای کسانی که او را قبول دارند مورد احترام است، اما چطور است شما سی سال به کشورهای دیگر خصوصا همین آمریکا توهین میکنید، آتش زدن پرچم یک کشور میدانید معنایش چیست؟ این آیا توهین نیست؟ جامعه آزاد جامعه ای است که همه با هر عقیده و طرز تفکری در کنار هم و بطور مسالمت آمیز زندگی کنند. و اگر جامعه آمریکا صد در صد اینطور نباشد قطعاً قابل قیاس با ما و حتی هیچ کشور مسلمانی نیست.سوالی که دارم این است چرا در اکثر کشورهایی که دین اسلام دارند جنگ و ترور و عقب ماندگی و وحشت حاکم است. چرا ؟واقعا مسلمانان بنشیند راجع به این فکر کنند فکر میکنم بهتر باشد.چرا تمام کشورهایی که ما بلاد کفر می خوانیم آنها را پیشرفته هستند؟

  3. شير گفت:

    چراداریدبه پیامبرتوهین میکنید؟مقایسه یک مشت دزدودنیاپرست که این ملت راخواروذلیل کرده که حتى به برادروخواهرخودشون هم رحم نمیکنندباپیامبرمعصوم یک نوع توهین است.

  4. Mohamad گفت:

    سلام آقای ناشناس فکر کنم جنابعالی چیزی رو فراموش کردید
    اول-آتش زدن پرچم یک کشور جنبه سیاسی دارد نه مذهبی
    در ضمن اگه کسی برای حضرت عیسی(ع) فیلم ساخت بیا حرف بزن
    ۲-عقب ماندگی کشور های مسلمان هم به خاطر حاکمان نالایق است وگرنه اسلام تنها دینی هست که به علم اهمیت زیادی میده
    عزیز من برو تاریخ رو خوب بخون
    دانشمندان مسلمان فراتر از قوه تخیله توست غرب از اسلام ما داره پیشرفت میکنه ولی ما فقط پوسته اسلام رو داریم
    تو اروپا هنوز کتاب قانون و شفا داره تدریس میشه ناسا بعد ار رفتن به کره ما برای قدر دانی از دانشمند بو علی سینا چند نقطه از کره ی ماه رو به اسمش میزنه خودت میدونی که تو دوره تمدن اسلامی کشور های اروپایی برای درمان به ایران می آمدند در ایران تو آن زمان بیمارستان پیشرفته ایی به دستور بوعلی سینا تاسیس شد من اگه بخوام همه رو بگم تو این سایت جا نمیشه پسل لطفا دین رو دلیل عقب موندگی کشور ندون کافی یک بار دیگه فکر کنی تا بتونی راحت سر در بیاری

  5. مسعود گفت:

    منهم با آتش زدن پرچم کشورها مخالفم چون پرچم ها نماد ملتها هستند و نه دولتها. با مرگ بر این و آن گفتن هم مخالفم. سویه این رفتار و شعارها ازردن دل ملتهاست.

  6. ناشناس گفت:

    در جواب جناب “شیر” عرض کنم کسی به پیامبر شما توهین نکرد، شما مثل اینکه مطلب بنده رو درست متوجه نشدید، ببینید به عقیده من هر دین و مسلکی در جای خودش دارای احترام هست و کسی هم حق نداره به پیامبر یا مقدسات دینی کسی توهین کنه. اما به عقیده من ببینید الان تو ایران که یک کشور بزرگیه چرا باید این طور باشه که دین حکومتی و قالب اسلام باشه؟اصلاً چرا باید حکومت دینی باشه؟ببینید هر کس باید در جامعه آزاد باشه به عبادت های مخصوص دین خودش بپردازه ولی نه این که همه مجبور باشن رعایت حال یک دین رو بکنن. مثلا به عنوان نمونه خدمت شما عرض میکنم شما کشور مالزی رو ببینید هم اون کسی که مشروب می خوره در جامعه آزاده هم اون کسی که مسلمونه و تازه اتفاقاً مسلموناشم از ما خیلی مسلمون ترن اینو دیگه به عینه دیدم. مثلا شما تو ماه رمضون تو خیابون نباید چیزی بخوری چون که ملت روزه هستن خب روزه باشن کسی نمیگه روزه نگیرن ولی دلیل نمیشه اونایی که مثلا مسیحی یا بی دین هستن هم چیزی نخورن. اگه دین از سیاست جدا بشه دین هم به جایگاه اصلی خودش بر میگرده.

  7. ناشناس گفت:

    در جواب “mohamad” عرض کنم که اولاً شما چرا حالا اینقد لحن کلامت تنده؟ مگه شما ادعای پیروی از پیامبر رو نداری؟پیامبر مگه اسوه اخلاق نیست پس چرا تو جامعه ما اخلاق مرده؟ همین افرادی که الان به خاطر توهین به پیامبر تو خیابونا ریختن مگه همین مردم نیستن؟ مگه شما تو این جامعه زندگی نمی کنی؟ چرا تو جامعه ما که مسلمون هستن همه اخلاق، رحم، مروت مرده؟ مگه پیامبره الگو نیست؟ ببینید این افرادی که سفارت خونه ها رو زدن ویران کردن مگه نمی گن مسلمان پس وحشی بازی چرا در میارن؟ می تونن خیلی مسالمت آمیز راهپیمایی کنن؟تازه با این کارشون بهتنه میدن دست آمریکا؟اتفاقا اونا هم همینو می خوان.از طرف دیگه در این که ما دانشمندای زیادی از جمله ابو علی سینا و … داشتیم شکی نیست. اما شما ببینین چه اتفاقی افتاده که میان برا پیامبر فیلم می سازن؟حتما میگی از قدرت گرفتن مسلمونا وحشت کردن؟نه.خب پس باید اصلاحاتی انجام شه.ببین وضع ما چرا این طور شده که دانشمندامون، مغزامون دارن فرار میکنن؟ همشون رفتن به همون سرزمین هایی که میگن بلاد کفر و اتفاقا هم وقتی ازشون می پرسی میگن اینجا خیلی بهشون می رسن، اتفاقا حقوق بشر هم براشون خیلی راعایت میشه.اینا رو شما برو بپرس. از طرفی ما دانشمندانی داشتیم و داریم و خواهیم هم داشت و بهشون هم افتخار میکنیم. اما به نسبت اونا هیچی ندارم. شما نگاه کن ادیسون، نیوتن، اینشتین، گالیله و هزاران دانشمند بزرگ مال اونها هستن البته زیاد هم مثل ما جار نمیزنن.همین اینترنتی که شما داری الان ازش استفاده میکنی مخترعش آمریکایی هست. و هزاران وسیله ای که تو خونت الان داری استفاده میکنی.پس یکم فکر کن ببین ی جای کار داره میلنگه.

  8. ناشناس گفت:

    یک عده سلفی و متعصب وبی سواد و خشونت طلب و احساسی به نام دین بازیچه دست سیا سیون شده اند و دارند از اب گل الود ماهی می گیرند .و گرنه از صبح تاشب همین تلوزیون ما به مذاهب و دین های دیگران دارد توهین می کند و نا سزا می گوید کسی هم حق جواب دان ان
    متحجران در تلوزیون را ندارد

  9. سیما گفت:

    پیام جالب و پر مطلبی بود . امیدواریم که به پیشنهادات آخرش توجه کنند تا جلوی این بلبشو ها گرفته شود

  10. ناشناس گفت:

    خشونت طلبان و متعصبان دینی در دنیا سوار موج شده اند و به نام دین و به بهانه توهین به پیامبر دارند ادم می کشند و اتش افروزی می کنند

  11. ناشناس گفت:

    یا حرف هایی که راجع به صبر پیامبر، حلم او، گذشت او، شفقت او، قدرت تحمل او و…. گفته اند از اساس دروغ است یا اینکه شما پیروان قلابی چنان پیامبری هستید. پیامبری که آنهمه گذشت داشته حالا شما ……. ها باید اینگونه دنیا را به هم بریزید و وکیل مدافع او شوید؟ خودتان که آبرو از اول نداشتید، آبروی ما را هم بردید.

  12. عبید گفت:

    برای حضرت عیسی در همین غرب، آنهم در هالیوود فیلمی ساختند بسیار پرخرج که نشان میداد وقتی عیسی مریم مجدلیه را از سنگسار با گفتن هرکس گناهی نکرده است اولین سنگ را پرتاب کند، نجات داد، عاشق او شد و باوی روابط جنسی برقرار کرد. بدون آنکه با وی ازدواج کرده باشد. اگر این کار را با پیامبر ما میکردند مسلمانها چه کار می کردند؟ دنیای مسیحیت این فیلم را دید، بسیار هم دید و فیلم در عداد فیلم های پرفروش درآمد. ازدماغ کسی هم خون نیامد. هیچکس هم عربده نکشید وا مسیحا، مسیحیت از بین رفت، به پیامبرما عیسی توهین شد. یا نیمی از مردم دنیا میگوییند خدا که نمی تواند فرزند داشته باشد، عیسی فرزند غیرشرعی است والله مسیحیان اصلا به خیابانها نریخته دنیا را به آتش نمی کشند. قبول کنیم که ما مسلمانها یک چیزیمان می شود. بیخود نیست که دنیا را غیرمسلمانها می گردانند و بدون داشتن نفت و گاز ثروت دنیا در اختیار آنهاست اما ما با این همه ثروت اسیر حکومت گران دزد و سوء استفاده چی شده ایم. به جای اینکه بریزیم به خیابانها و اینگونه اعمال غیرعادی ازخود نشان دهیم و حکومتگران ما هم این کارها را به خود گرفته و از آن بعنوان طرفداری از خود و ضدیت با آمریکا و غرب یاد کرده باد به غبغب بیندازند، باید این اعتراضات را متوجه خود حکومت کنیم که ای بی پدر ها این درآمد ششصد میلیارد دلاری همین سالهای اخیر به شکم و حساب کدام بی پدرهایی رفته و چرا زندگی ما اینگونه است که عده ای کارتن خواب داریم و بچه ها در خیابانها با فروش تن خود زندگی می کنند و نصف فاحشه های تهران را زنان شوهردار تشکیل میدهند. مگر حکومت شما اسلامی نیست. اگر هست با این وضعیت شما حکومتگران چه شغل شریفی دارید؟ اینها ما را خام کرده و وسایلی فراهم می کنند که به خیابانها ریخته با اعتراض به غرب از خود جنایت کارشان غافل شویم.