سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

زلزله و جامعه مدنی

چکیده :شاید مهم ترین مساله نمایان تر شدن ناکار آمدی و بحران مشروعیت حکومت از یک سو و روشن شدن نقش و توان افراد و نهاد های مردمی از سوی دیگر باشد... باید بازگردیم به نیروهای فعال جامعه مدنی که با مسئولیت شناسی و انسان دوستی به یاری هموطنان شتافتند و به دستاوردهای بزرگ نایل آمدند و بر سرمایه اجتماعی که در اختیار دارند، افزودند و اکنون نوبت پاسداشت آن است که با نقد منصفانه و به اشتراک گذاشتن تجربه ها و پیشنهادها صورت گیرد....


کلمه – محمدرئوف صالحیان:

زلزله نه چندان شدید آذربایجان، آسیب های فراوانی وارد کرد و به کشته و زخمی شدن تعدادی از آنها منجر شد. فاجعه ای که ابعاد آن در بسیاری از ساکنان این مناطق به ویژه نخبگان و فعالانی که شاخص های توسعه ای نواحی مختلف را پایش می کنند و نسبت به افت جایگاه این استان ها نسبت به قبل از انقلاب اسلامی هشدار می دادند روشن و قابل پیش بینی بود؛ چرا که نامناسب بودن زیرساخت ها، فرسودگی و نامقاوم بودن بناها و… در صورت بروز چنین اتفاقی (با شدت کمتر یا بیشتر) آن ها را نگران می کرد. در این میان لختی و تعلل دستگاه های اجرایی، تبلیغاتی و نیز مسئولان عالی رتبه نظام بحث های پردامنه ای به وجود آورد. موضوعاتی که کنکاش در آن ها تجربه ارزشمندی برای جنبش مدنی ایران خواهد بود. و شاید مهم ترین مساله نمایان تر شدن ناکار آمدی و بحران مشروعیت حکومت از یک سو و روشن شدن نقش و توان افراد و نهاد های مردمی از سوی دیگر باشد؛ در توضیح این ادعا مروری اجمالی بر عمل کنندگان و دستاوردهای آنان ضروری است:

یادآور می شوم دستگاه های مسئول در خدمت رسانی عبارتند از:

– وزارت کشور (ستاد حوادث غیر مترقبه و بلایای طبیعی)،

– هلال احمر،

– نیروهای نظامی و انتظامی (به ویژه سپاه پاسداران)،

– کمیته امداد،

– صدا و سیما،

– سازمان تبلیغات اسلامی و …

سازمان ها و نهادهایی که اختیارات گسترده ای دارند و علاوه بر بودجه های مصوب سالیانه امکان بسیج نیرو، دریافت کمک های داخلی و خارجی و به کارگیری توان سایر مراکز دولتی و حکومتی را نیز دارند.

اینها مستقیم و یا غیرمستقیم تحت مدیریت تشکیلات رهبری (به جز وزارت کشور) قرار دارند و تعامل ارگانیک آنها (از پاسگاه های نیروی انتظامی تا عالی ترین مقامات) با هم و با مجموعه وزارتخانه ها برای ارائه خدمات امدادی قابل قبول الزامی است.

تأکید می کنم که خدمات قابل قبول و نه مطلوب، برای آن که از مسیر انصاف خارج نشوم. مجموعاً عملکرد این سازمان ها در فاجعه اخیر حکایت از اختلال جدی است و همگان (هواداران، منتقدان و مخالفان حکومت) اذعان دارند که نتوانسته اند از عهده مسئولیت ذاتی خود برآیند. رسانه های نزدیک به حاکمیت از هزینه شدن رهبری برای این ناکارآمدی سخن می گویند و نمایندگان مجلس بر تعمد دولتیان و نه سهل انگاری آنها تکیه می کنند.

تردیدی نیست که در بروز این وضعیت، اعتماد به این نهادها که مستقیماً نشات گرفته از رابطه متقابل حکومت و مردم است، نقش بسزایی دارد. اعتمادی که به زعم سردمداران در بقای حکومت نقشی تعیین کننده داشته و شاخص بسیار حائز اهمیتی است؛ مبنای چنین باور و نگاهی به حوادث و اتفاقات دوره پهلوی بازمی گردد؛ آنان معتقدند که سقوط سلطنت پهلوی در زلزله طبس به وقوع پیوست و سرداری بیان می کند حکومت (جمهوری) اسلامی در عمل با جلب اعتماد عمومی و دریافت کمک های مردمی و ارائه مناسب آنها به آسیب دیدگان به محک تجربه آمد و نیز دست بالا داشتن جریان های اسلامی به ویژه روحانیت در این عرصه روشن شد؛ و از همه مهمتر در این اردو اعتماد به نفسی شکل گرفت که غلبه بر مشکلات پیش رو را آسان کرد. براساس این رویکرد و تجربه، روحانیون نظارت و اداره این گونه حوادث را جدی تر از سایر امور در دست گرفتند و نسبت به رویدادها و تحرکات آن حساسیت بیشتری نشان دادند؛ تعیین آیت الله صدوقی به عنوان نماینده امام در حوادث بعد از انقلاب و نقش برجسته ای که ایفا کردند گواه صادق این مدعا است.

باری بر پایه چنین تحلیل و رویکردی است که مسئولان انتقاد به عملکرد و ناکارآمدی در این حوزه را بسیار جدی می دانند و به نظر نویسنده پس از غافلگیری با اقدامات شتابزده و نه چندان سنجیده درصدد غلبه بر چالشی که در فضای مجازی ایجاد شد برآمدند و با مشابه سازی ورزشکاران، هنرمندان، روحانیون مستقل، دانشگاهیان، روشنفکران، کارگران، صاحبان سرمایه و… با نقشی که آنها در چنین حوادثی قبل از انقلاب ایفا کرده اند، درصدد محدودسازی و کارشکنی پیدا و پنهان آنان برآمدند و ابایی از اینکه شماری از کمک کنندگان بازداشت و یا حسابشان مسدود شود، ندارند.

باید بازگردیم به نیروهای فعال جامعه مدنی که با مسئولیت شناسی و انسان دوستی به یاری هموطنان شتافتند و به دستاوردهای بزرگ نایل آمدند و بر سرمایه اجتماعی که در اختیار دارند، افزودند و اکنون نوبت پاسداشت آن است که با نقد منصفانه و به اشتراک گذاشتن تجربه ها و پیشنهادها صورت گیرد، که از همه آنها مهمتر ارائه گزارش شفاف به ملت خواهد بود.

درود بر آزادمردان و شیرزنانی که افتخار آفریدند…



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

یک پاسخ به “زلزله و جامعه مدنی”

  1. كو يتي عجم گفت:

    عید فطر اصفهان بودم ومبلغی از فطریه وکمک مالی از کویت جمع کردم برای هلال احمر زلزله زدگان ورفتم بانک ملی سپاهانشهر ووقتم کم بود وصف طولانی بود رفتم جلوه وبه کارمند بانک گفتم که خارجی هستم واز وضعتیم گفتم جواب داد( برو توی صف کار مردم مهمتر از کمک شما است) جا خوردم مجبور شدم رفتم وپول دادم دست آشنا که در فرصت دیکر واریز کنه توی حساب بله این یک نقطه از مزاحمت به ما خارجیها اکر ناراحتین از اومدنمان فیزا ندین