سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » آیا امام علی(ع) هم مخالف و منتقد خویش را زندانی و حصر می‌کرد؟...

آیا امام علی(ع) هم مخالف و منتقد خویش را زندانی و حصر می‌کرد؟

چکیده :حضرت علی (ع) تحت هیچ شرایطی مخالف یا منتقد خویش را بدون اتمام حجت بر افکارعمومی و یا بدون اثبات جرم ، زندانی و یا حصر نکرده بودند ، اصلا" فلسفه حکومت علوی ، بسط عدالت درتمامی ارکان تصمیم گیری حکومت اسلامی بوده است . حال سئوال این است که برمبنای کدام اصل اسلامی وبرمبنای کدام مصلحت ملت نه افرادی خاص ، مدیری که سالها دراوج فشارهای نظامی و سیاسی برحاکمیت اسلامی ، چونان سربازی درخدمت امام راحل بوده است ، حالا بدلایل اینکه تفکر مدیریتی دیگری دارد ، از حق حیات و زندگی افتاده باشد؟...


حسن فاتحی *

درآستانه نشست کشورهای عضو عدم تعهد درتهران، یکی از خبرهای تلخی که وجدان افکارعمومی را آزارداد، خبر بیماری قلبی مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر امام راحل ومدیر توانمند دوران هشت سال دفاع مقدس بود، خبری که بخاطر نگرشهای یکسویه موجود درفضای رسانه ای کشور، بیشتر ازطرف رسانه های اپوزیسیون وخارجی پوشش داده شد تا اینکه رسانه های داخلی توانسته باشند اطلاعات درستی به افکارعمومی ارائه داده باشند.

من نیتی ندارم که درمورد علل و چرائی حصرخانگی مهندس موسوی مطلبی بنویسم ، چراکه در آن صورت قطعا” دیدگاه شهروندی من به مذاق خیلی از موج سواران خوش نخواهد آمد و بنده نیز اینقدر می فهمم که حرف حق را کجا و کی باید مطرح کنم ، ولی موضوعی که مرا و قطعا” بسیاری از افکارعمومی منتقد روند مدیریتی موجود را زجر می دهد، تناقض رفتارهای عملی برخی دوستان مدعی حکومت اسلامی وعلوی با مرام وخط مشی فکری ورفتاری مولایمان علی (ع) می باشد.

تا آنجا که بضاعت اطلاعاتی من اجازه می دهد ، حضرت علی (ع) تحت هیچ شرایطی مخالف یا منتقد خویش را بدون اتمام حجت بر افکارعمومی و یا بدون اثبات جرم ، زندانی و یا حصر نکرده بودند ، اصلا” فلسفه حکومت علوی ، بسط عدالت درتمامی ارکان تصمیم گیری حکومت اسلامی بوده است .

حال سئوال این است که برمبنای کدام اصل اسلامی وبرمبنای کدام مصلحت ملت نه افرادی خاص ، مدیری که سالها دراوج فشارهای نظامی و سیاسی برحاکمیت اسلامی ، چونان سربازی درخدمت امام راحل بوده است ، حالا بدلایل اینکه تفکر مدیریتی دیگری دارد ، از حق حیات و زندگی افتاده باشد؟

بنده به عنوان شهروند جامعه اسلامی و یک قلم به دست وبلاگ نویس ، به راحتی می توانم در راستای موج امروزی سخن بگویم تا هم از امکان نشر رایگان یادداشتهایم بهره مند بوده باشم و هم اینکه ازقبل تملق ومدح وثنای خویش به اهداف دنیوی نیز برسم ، ولی به خاطر اعتقاد به مرام علوی وجدانم رضا نمی دهد که تملق پیشه نمایم و حقایق را نگویم.

دکتر علی شریعتی درعبارتی کوتاه ولی پر ازمعانی ، ازخدای خویش می خواهد عقیده اش را از عقده اش مصون بدارد و می گوید”خدایا عقیده مرا از عقده ام مصون بدار”، و رفتار عملی معصومین علیهم السلام نیز موید این بوده است که هر کار و فعل ما بایستی به نیت خدایی صورت گرفته باشد ونباید ریشه دشمنی و دوستی های ما بافراد وجریانات بخاطر حب و بغضهای شخصی خودمان بوده باشد.

درعلم روانشناسی نیز عقده به معنی گره بکار رفته است ، یعنی مشکلاتی که در زمانهای دور داشته ایم ولی ازطرق منطقی وروشهای صحیح تربیتی نتوانسته ایم جوابگوی آنها بوده باشیم که دراینصورت همین مشکلات حل نشده ، انباشت گردیده وبه صورت گره های متعدد تشکیل عقده را داده است.

متاسفانه با وجود عقده ها ،تفکر اخلاقی وانسانی نیز متزلزل گشته وباهر توجیهی ،نفس طغیانگر درصدد کاستی از طغیانهایش به روشی زورمندانه خواهد بود واینجاست که باید ، راز دعای مرحوم علی شریعتی را بایستی درک کرده باشیم.

من فکر می کنم اگر هم مهندس موسوی جرمی مرتکب شده باشند ، به عنوان شهروند جامعه اسلامی بایستی درمحکمه عدل حکومت اسلامی توان دفاع ازخویش را داشته باشند واگر بخواهیم با احتساب سوابق خدمتی ایشان به حاکمیت اسلامی قضاوت کنیم ، درآنصورت درکنار محاکمه احتمالی وی بهر دلیلی ، انتظار محاکمه افراد وجریاناتی را خواهیم داشت که با مقدس مابی دراصل تیشه به ریشه اخلاق درجامعه اسلامی مان زده اند.

اینکه ازیک طرف از عدالت علوی سخنها بگوئیم و ازطرفی رقبا ویا مخالفان طرز فکر مدیریتی خویش را عملا” از دنیای پیرامونی محروم نمائیم ، این نه تنها دلیلی بر خطای محصورشدگان نخواهد بود ، بلکه ضعف عقیدتی و ایدئولوژی محصورکنندگان را خواهد رساند، چه اینکه آنکه حسابش پاک باشد چه حاجتی به رفتارهای اینچنینی خواهد داشت.

* روزنامه نگار فعال در سایت‌های اصولگرا

منبع: وبلاگ سیاست پاک



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

۲۲ پاسخ به “آیا امام علی(ع) هم مخالف و منتقد خویش را زندانی و حصر می‌کرد؟”

  1. ناشناس گفت:

    این یعنی چه چگونه به خود جرات میدهید از علی حرف میزنید عملکرد این حکومت حتی با معاویه هم نباید قیاس شود نکنید اینکارها بخدا فرزندان ما بخاطر این نوع قیاسها ازدین برگشته اندبعضی وقتها شنیده میشود اگه علی هم مثل اینها بوده پس مرگی از این بدتر حقش بوده تنها یک نوع قیاس در باره اینها وجود دارد مردم بانند دروغ یعنی این حکومت واین حکومت یعنی دروغ

  2. ناشناس گفت:

    داریم؟زندانی سیاسی داریییم؟؟!!!!

  3. ناشناس گفت:

    آنگونه که حتما شما هم خوانده اید، وقتی بر اثر ضربه ابن ملجم مرادی، پس ازدو روز احساس کرد ساعات آخر را می گذراند، به فرزندانش وصیت کرد که او برای کشتن به من فقط یک ضربه زد، شما هم وقتی که او را می کشید، فقط به او یک ضربه بزنید. کسی که با قاتلش اینگونه رفتار کند، مشخص است که با مخالف سیاسی اش چگونه رفتاری خواهد داشت.

  4. ناشناس گفت:

    اسلامی که در ایران پیاده میشود یک فرقه جدید و من درآوردی از اصل اسلام است و باید اسمش را فرقه خامنه و مصباح بنامیم که مراجع حکومتی و مراجعی هم که از ترس حکومت ،بعضی اصول را تغییر داده اند و بعضی دیگر را نادیده میگیرند و بعضی دیگر را جرات مطالعه و بحث بر سر آن را ندارند و از ناقص اجرا شدن آن ناراحتی ندارن
    این فرقه نیازی به اصل اسلام ندارد فقط آنرا برای ریا به زبان میاورند

  5. ناشناس گفت:

    خواهش می کنم هیچکسی هیچوقت هیچ نظامی را با دوران حکومت حضرت علی(ع) مقایسه نکند. توکل حضرت فقط و فقط بر خدای متعال بود و ایشان خود این باور بود که مشیت خداوند بالاترین مشیت هاست. هر نظامی برای پایداری خود به زر و زور وابسته است که شاید امری دنیایی و طبیعی است اما حکومت امیر المومنین(ع) اینگونه نبود. اگر اینها سعی دارند خودشان را به جایی بچسبانند اشکالی نیست اما باید بدانند که بسیار بسیار نچسب هستند. مهندس موسوی امروز یکی از کسانی است که سعی می کند در جهت حکومت عدل علی قدم بردارد و به همین دلیل در حصر افتاده. شاید خود ایشان هم می دانست که عاقبت حق طلبی می تواند حصر خانگی باشد و بر اساس خلقت ذات اینگونه است که چشمها را به سوی خود می کشد.

  6. ایرانی سبز گفت:

    من نمی فهمم چرا باید دوران ما رو با دوران حضرت علی مقایسه کرد!! تازه مگر ما عرب هستیم که باید حکومتمان دنباله رو حکام عرب باشند؟ ما اگر چه مسلمانیم اما پیش و بیش از آن ایرانی بوده و هستیم و باید فرهنگ و پیشینه خودمان را حفظ کنیم. یقینا رفتار حکومت فعلی چیزی در حد حکام عرب است و با استانداردهای دنیای امروز به هیچ وجه قابل قیاس نیست. اگر میخواهید جمعیت به اصطلاح مومن جامعه را که اسیر بعضی خرافات هستند و فکر میکنند با شلاق و اعدام میتوان مدینه فاضله ایجاد کرد را آگاه سازید بجای مقایسه این دوران با زمان حضرت علی به مقایسه کشورمان با کشورهای متمدن دیگر بپردازید. در ضمن ادامه حضور احمدی نژاد و خامنه ای در قدرت آن دسته از ایرانیان ناآگاه را هم بالاخره بیدار خواهد کرد.

  7. علي گفت:

    حضرت علی با منتقدش مهربان بود ولی با بر هم زنندگان نظم جامعه و خوارج زمان خویش سخت ترین برخورد را داشت.در مقایسه این دو معلوم است که موسوی و کروبی با توجه به جرایمشان در شرایط بسیار خوبی هستند

  8. ناشناس گفت:

    علی بزرگوار که دم از مولا علی ع میزنی علی ع که ما میشناسیم بدون محاکمه کسی را محکوم نمیکرد….به مخالفش اجازه بیان نظر میداد…ماجرای زره امام علی ع که دزدیده شده بود را خواندی…؟؟؟؟ جرم کروبی و موسوی چه بوده؟ در کدام دادگاه محاکمه شدند؟؟؟؟

  9. محمد گفت:

    در جواب علی : ۱) حضرت علی(علیه السلام) تا زمانیکه منتقدش بر او شمشیر نکشید! به هیچ عنوان بر خورد نکرد! ۲) جنبش سبز یک جنبش مدنی بی خشونت بود! که مطالبه اش رای و حقش بود! اقای خامنه ای برنتافت! سرکوب کرد و فجایع افرید! و لکه ی ننگی بر دامان خود نهاد! ۳) اساسا مقایسه ی خامنه ای با امام علی(علیه السلام) قیاسی است مع الفارق! در دیدگاه امیر المومنین(علیه السلام) حکومت ابزار و فانی در عدالت! اما در نزد خامنه ای حفظ نظام از اوجب واجبات است! ولو به قیمت ریختن خون تمام مردم!

  10. حمید گفت:

    علی آقا جوابتو تقریبا گرفتی. نمیخوام چیزی اضافه کنم بهش. ولی بعنوان یه شهروند ایرانی نظرم اینه که کاش این اخلاق و ادبی که حاکم هست رو فقط با اغلاق و عمل حضرت علی مقایسه نمیکردید. علی بزرگوار و آقاست . ولی خودمون توی کشورمون یه نفر مثل کوروش بزرگ رو داریم که انصافا خیلی از حرفایی که حضرت علی زده، ۳۰۰۰ سال پیش توسط کوروش زده شده بود. مایه ی بسی تاسفه که بااین فرهنگ غنیی که هم از تمدن خودمون داریم و هم از آموزه های اسلام گرفتیم، بازم مدعیان اسلام و انسانیت؛ رفتارشون اینه…

  11. ناشناس گفت:

    علی آقا سلام یه نکته : در زیارت همه ائمه میتوانیم زیارت امین الله را بخوانیم ولی جالب اینجاست که فقط و فقط در زیارت حضرت علی ع حق داریم در متن زیارت نامه از لفظ امیرالمومنین استفاده کنیم !!! واقعا که تا دنیا دنیاست علی ع مظلوم ترین و ناشناخته ترین انسان عالم هستی است.

  12. ناشناس گفت:

    شنیده شده که آقای خامنه از مزدورانش پیمان گرفته ولو بقیمت ریخته شدن خون یک ملیون هم که شده حفظ نظام کند

    ولیکن ومکروا ومکرالله غافل نباشید که خداوند چگونه بادست همان کسی که بخودش نزدیکتر بود رسوایش کرده که نه

    میتواند قورتش بدهد ونه میتواند بیرونش بیندازد

  13. حضرت علی در نهروان چنان درسی به خوارج داد که تاریخ ثبت کرده انهایی که از نهروان گریختند امروز نوتدگانشان سلفی ها و القاعده را تشکیل داده اند
    حضرت علی به مدت ۲ سال عبدالله بن عمر را حصرخانگی کرد
    شماها خیلی دلتان می خواست موسوی زندانی شود تا از ان قهرمان بسازید ولی با درایت بایکوتتان کردند
    برید دعا کنید به خاطر فامیلی رهبر با موسوی اجازه تکرار نهروان را نداد ایشان والا کسی که روزعاشورا ان کار را کرد مرتد و کافر بود وباید به دار اویخته می شد

  14. محمد گفت:

    در جواب میر هادی: ۱) حضرت علی (علیه السلام) عبدالله بن عمر پس از انکه از بیعت سر بازد ! او را به حال خودش رهاکرد! و ازاد گذاشت! تاریخ را بدقت مطالعه کنید! ۲) مقایسه ی خامنه ای با امام علی (علیه السلام) جسارت و توهینی است به ساحت مقدس ان حضرت! و جفایی است نا بخشودنی! ۳) خامنه ای در مکر خدعه و ظلم از سرامدان سفاک تاریخ است! به تحقیق میتوان او را بنیانگذار مکتب معاویه در میان شیعیان معاصر دانست! او رای مردم را می دزدد! قربانگاه کهریزک به پا میکند! و در کوی دانشگاه خیابان و بیابان فاجعه می افریند! ۴) میر عزیز خامنه ای را از بدیها بر حذر و به خوبیها تشویق نمود! اما او زیر بار نرفت! و بر اشتباهاتش صحه گذاشت! ۵) در روز عاشورا بر خلاف ادعای شما این مزدوران خامنه ای بودند که با عبور دادن ماشین از روی مردم عده ای را به شهادت رساندند! در ان روز اگر شعاری هنجار شکن سر داده شده! مطمئن باشید کار خود مزدوران خامنه ای بوده است! انان این کار را کردند تا سبزها را بدنام کنند! اما خداوند در همان روز مکرشان را به خوشان باز گرداند و انها را رسوا نمود!

  15. احسان گفت:

    حدیثی از امام علی علیه السلام :

    کُن فِی الفِتنَه کابنِ اللَّبونِ لا ظَهرَ فَیَرکَبَ و لا ضَرعَ فیَحلَبَ؛

    در فتنه ها همچون شتر دو ساله باش؛ نه پشتی دارد تا سوارش شوند و نه پستانی تا شیرش را دوشند

    نهج البلاغه، حکمت ۱

    حدیث رسول اکرم صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله :

    إِنَّ اللّه‏َ عَزَّوَجَلَّ أَحَبَّ الْکَذِبَ فِى الصَّلاحِ وَ أبْغَضَ الصِّدْقَ فِى الْفَسادِ؛

    خداوند عزوجل، دروغى را که باعث صلح و آشتى شود دوست دارد و از راستى که باعث فتنه شود بیزار است.

    من لایحضره الفقیه، ج ۴، ص ۳۵۳، ح ۵۷۶۲

  16. ناشناس گفت:

    این ابن ملجها با حضرت علی قلطی نکنید لطفا

  17. محمد گفت:

    اقا احسان میشه مقصودتان را از ذکر این دو روایت روشن کنید؟

  18. بی نام گفت:

    خداییش من قبلا تا ۱۸ سالگی خیلی به دین و مذهبم پایبند بودم اما از وقتی کمی دور ورم رو نگاه کردم و دیدم این ادمای حقه باز هرکاری که میکنن و هر بلایی که سر مردم میارن رو با مذهب و رفتار معصومین توجیه میکردن/وقتی میدیدم که بسیجی هایی که تخصصشون سرکوب و وحشیگریه هردم و دقه رو زبونشون یا حسین و یا علی هست و تو مراسمای مذهبی زیاد شرکت میکنن……احساس کردم که خب لابد اونها هم مثل همینا بودن….با خودم میگفتم پس لابد همونا هم همینطور بودن و مردمانشونو اذیت میکردن…..واسه همین دیگه از دین برگشتم و حالا ناخواسته شدم یه جوون بی اعتقاد که مذهبو فقط و فقط وسیله ای برای توجیه سرکوب و بدبختیه مردم میدونه………..تقصیر خودم هم نیست…خیلی ها همین مشکل واسشون پیش اومده تو این مملکت…………دلیلش هم که واضحه

  19. میرهادی موسوی گفت:

    اقای بی نام
    انربطی به حکومت ندارد نشان می دهد پای ایمان شما سست بوده است

  20. محمد گفت:

    در همدلی با بی نام : ۱) بی نام عزیز به تو حق میدهم! منم از دست این راهزنان دین شدیدا افسره شدم! در کودکی و نوجوانی یک حس زیبایی از دین و اموزه های شیعی داشتم! از مهر و صفای حضرت محمد(ص) از عدالت امام علی (ع) از ظام ستیزی ابا عبدالله (ع)! وقتی تمثال حضرت محمد (ص) را میدیم که ارامشی بر لب داشت یک احساس ارامش بخشی بهم دست میداد! وقتی تمثال نمادین امام علی(ع) و امام حسین (ع) را میدیدم یک احساس غرور توام با معنویت بهم دست میداد! وقتی اقای خاتمی رئیس جمهور شدند! وقتی که سیمای مودب و ارامش بخش او را میدیدم احساس خوشایندی از دین داشتم! اما این خوشایندی دیری نپایید و جایش را به افسردگی و بعدها به نفرت داد! مدعیانی میدیدم که خاتمی را بر نمیتابند! تهمت و افترا با ر میکنند ! زیارت عاشورا و دعای کمیل میخوانند! اگر بخواهی ذره ای از انها انتقاد کنی تو رو متهم به منافق بودن و بی دینی میکنند! خشونت میورزند! به یکباره احساس کردم هر چه از دین داشتم و دارم بر سرم خراب شده است! از دینی که احساس امنیت و ارمش میکردم احساس نا امنی میکنم! تا یک مدتی در یک تضاد طوفان زایی به سر میبردم و به شدت احساس افسردگی میکردم! تا اینکه به عالم صاحبدلی مراجعت کردم و هر چه در دل و روان داشتم به او گفتم و از او خواستم از رنج پیش امده برایم دعا کند! ان عالم در حالی که اشک در چشم داشت! قدری با من صحبت کردند که اینان نمایندگان واقعی دین نیستند! و اینکه اینان با یک قرائت غلط میخواهند مردم را از دین زده کنند و ……….. ! و سر انجام با دلی اکنده از غم برای هدایت انان دعا نمودند! انان تا اکنون هدایت که نشده اند هیچ پر ادعا تر هم شده اند! ۲) بعد از اون نسبت به دینداری مدعیان به صرافت و دقت افتادم! بعد از ان دانستم که انان حامل و وارث مکتب علوی نیستند! بلکه احیا کننده و مجدد مکتب اموی در میان شیعیان معاصر ند! علی گویند و معاویه خو! حال احساس میکنم برای ز دودن این ظالمان باید به همان حس قشنگ سابقم مراجعه کنم! به محبت محمدی عدالت علوی و شجاعت و ایثار حسینی! ۳) در مبارزه با ظالمان دین نما یک مکمل مدرن نیز لازم است! تفکیک نهادقدرت از نهاددیانت! این تفکیک تا حد زیادی به سلامت این دو نهاد کمک میکند! قدرت پاسخگو میشود! و دیانت از ابزاری و تزویری شدن و………….! رهایی میابد! ساخت اینده باید مبتنی بر دموکراسی و تفکیک این دو نهاد باشد!

  21. korosh گفت:

    تفاوت خامنه ای با مولای منقیان:
    مولای متقیان اجازه نمی داد شمع بیت المال لحظه ای روشن بماند
    خامنه ای پس از اختلاس ۳ هزار میلیارد دلاری: اینقدر کشش ندهید

  22. ساسان گفت:

    اگر به تاریخ مراجعه کنیم متوجه می شویم یکی ازدلایل صلح امام حسن (ع) آن مکر و شیطنت معاویه بود که در پوشش دین و اینکه وی خلفیه مسلمین است بطوریکه آنقدر مکار بود که توانسته بود با کمک زر و زور و تزویر توده مردم را با خود همراه کند و امام معصوم (ع) را فتنه گر معرفی نماید نقل از معصوم است که اگر صلح امام حسن (ع) نبود معاویه لعنتی چیز ِِی از اسلام را بجا نمی گذاشت حال با این توصیف اعمال و رفتار خامنه ای که به نام اسلام حکومت می کند چیزی عجیبی نیست ،امام معصوم (ع) می فرماید آخرین چیزی که از قلوب صدیقین بیرون می رود حب مقام است ،خامنه ای بوی از ایمان نبرده تا چه رسد که به مرتبه صدیقین رسیده باشد بنابرین آقایانی که رفتار ظالمانه این حکومت اموی را مشاهده و دچار تردید در اصل دین می شوند بهتر است یک مقداری مطالعات معرفتی خود را بیشتر و با انسانهای عالم و عامل ارتباط بهتری برقرارکنند تا خدای ناخواسته خللی به اعتقادات شان وارد نشود