سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » تعطیلی پایگاه اینترنتی ثبت قرارداد کار...

تعطیلی پایگاه اینترنتی ثبت قرارداد کار

چکیده : این سایت که یکی از سایت‌های رسمی وزارت کار بوده، به منظور ثبت قراردادهای کارگری میان کارفرما و کارگران ایجاد شده بود که از این طریق، کارگران و کافرمایان به راحتی می‌توانستند نسبت به مشاهده قرارداد کار و پرینت از این قرارداد اقدام کنند که اكنون به دلایل نامشخصی تعطیل شده است. ...


سایت اینترنتی «قرارداد کار» مدتی است که به دلایل نامعلومی تعطیل شده است.

به گزارش ایلنا، این سایت که یکی از سایت‌های رسمی وزارت کار بوده، به منظور ثبت قراردادهای کارگری میان کارفرما و کارگران ایجاد شده بود که از این طریق، کارگران و کافرمایان به راحتی می‌توانستند نسبت به مشاهده قرارداد کار و پرینت از این قرارداد اقدام کنند که اکنون به دلایل نامشخصی تعطیل شده است.

عدم دسترسی کارگر به قرارداد، زمینه ساز تخلف کارفرما

یکی از مشکلات همیشگی کارگران ایران، عدم دسترسی آن‌ها به قرارداد کار و در موارد زیادی، سو استفاده کارفرمایان از این مساله بوده است.

طبق تبصره ۱ ماده ۱۰ قانون کار، «درمواردی که قرارداد کار کتبی باشد قرارداد در چهار نسخه تنظیم می‌گردد که یک نسخه از آن به اداره کار محل و یک نسخه نزد کارگر و یک نسخه نزد کارفرما و نسخه دیگر دراختیار شورای اسلامی کار و درکارگاههای فاقد شورا دراختیار نماینده کارگر قرار می‌گیرد».

صراحت قانون در این ماده حاکی از اهمیت دسترسی کارگران به قرارداد‌هایشان است، تا در صورت بروز اختلاف، بتوان با استناد به قرارداد تنظیم شده به نتیجه نهایی رسید، اما در موارد بسیاری، به دلیل عدم دسترسی کارگران به قراردادهایی که امضا کرده‌اند، زمینه تخلف کارفرما را فراهم می‌کند.

به گفته اصغری، یکی از کارفرمایان کشور، سایت قراردادکار، گام مهمی برای جلوگیری از تضییع حقوق کارگران بود که با تعطیل شدن این سایت، بسیاری از کارگران دچار مشکل می‌شوند.

اصغری در این زمینه به ایلنا می‌گوید: از حدود ۴ سال قبل تمام قراردادهای منعقد شده با کارگران شرکت را در این سایت به ثبت می‌رساندیم تا حقی از کارگران ضایع نشود اما در حال حاضر ۲ ماهی است که این سایت تعطیل شده است.

او ادامه داد: بسیاری از کارفرمایان به دلیل اینکه طبق قانون کار حقوق پرداخت نمی‌کنند، از تعطیلی این سایت استقبال کردند تا بتوانند آنطور که مورد پسندشان است با کارگر توافق کنند و به همین دلیل رغبتی به راه اندازی دوباره سایت از سوی وزارت کار ندارند.

این کارفرما می‌گوید: با ورود به این سایت و ثبت شرکت، نام کاربری و رمز عبور مخصوص دریافت و نسبت به پر کردن فرم قراردادکاری اقدام می‌کردیم که متاسفانه طی ۲ ماه اخیر با تعطیلی این سایت این امکان فراهم نیست.

سایت جدید به زودی رونمایی می‌شود

پاسخ روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ایلنا در این باره «تعطیلی سایت فعلی به دلیل راه‌اندازی سایت جدید» است.

مسئولین روابط عمومی وزارت کار می‌گویند: در این سایت نمونه قرارداد کار برای دسترسی بهتر کارفرمایان و کارگران قرار داده شده بود که این افراد می‌توانستند به آسانی به آن دسترسی پیدا کنند اما به دلیل رونمایی از وبسایت جدید، این بخش فعلا تعطیل شده است.

آنها وعده می‌دهند: به محض اینکه سایت جدید رونمایی شود، این امکان دوباره روی سایت قرار داده می‌شود تا کارگران و کارفرمایان بتوانند به فرم‌های رسمی وزارت کار برای عقد قرارداد دسترسی داشته باشند.

گفتنی است پایگاه اینترنتی قرارداد کار پیش از این در آدرس www. gharardadkar. ir قابل دسترسی بود اما با جستجوی این آدرس متوجه شدیم که دامنه، هاست و پورتال آن در معرض فروش قرار گرفته است. با توجه به فعالیت چهار ساله‌ی سایت قرارداد کار و آشنایی کارگران و کارفرمایان با این آدرس، برای ما مشخص نیست که رونمایی سایت جدید قرار است با کدام آدرس اینترنتی انجام شود.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.