سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » ادعاهای متناقض با واقعیت یک مدیر وزارت ارشاد؛ مردمی ترین فیلترینگ جهان...

ادعاهای متناقض با واقعیت یک مدیر وزارت ارشاد؛ مردمی ترین فیلترینگ جهان

چکیده :همین تاثیر بالای شبکه جهانی اینترنت بر سیاست و سازماندهی مردم به خصوص در سالهای پس از انتخابات است که مسوولان مخابرات و فناوری اطلاعات در ایران را این روزها به کارگزار نهادهای امنیتی در کنترل اینترنت تبدیل کرده؛ امری که در سخنان وزیر ارتباطات دولت احمدی نژاد در نخستین روزهای پس از انتخابات نیز واضح می نمود، آنجا که وی گفت: قطع شبکه موبایل و اینترنت تحت کنترل مخابرات نیست....


کلمه _ گروه اجتماعی: در حالی که آمار و استنادات مرجع نشان از آن دارد که سانسور و فیلترینگ در ایران در یکی از بدترین جایگاه ها در جهان قرار دارد، روح الله مومن نسب ،مدیر واحد اینترنت مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه¬ های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادعا کرده است که فیلترینگ در ایران دموکراتیک است.

روح الله مومن نسب، مدیر واحد اینترنت مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه¬ های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مطلبی که به صورت گسترده در سایتهای متعلق به دستگاه ها و نهادهای حکومتی کشور از جمله ندای انقلاب منتشر شده، ادعا می کند فیلترینگ و کنترل اینترنتی در کشورهایی چون آمریکا به صورت دیکتاتوری اعمال می شود، در حالی که ما در ایران این امر را با خواست و نظر مردم انجام می دهیم و این امر در ایران مردمی ترین در جهان است. مومن نسب می نویسد«نظارت بر اینترنت در ایران بر اساس قانون جرایم رایانه ای، مصوب ۱۱ بهمن ماه سال ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی صورت می گیرد که فرایند تصویب، تایید و اجرای این قانون و دیگر قوانین مصوب مجلس در جمهوری اسلامی ایران کاملا دموکراتیک است».

در بخش دیگری از این مطلب که سعی شده با رجوع به قوانین مکتوب و اسناد رسمی کشور و بدون اشاره به روال اجرایی واقعی، روند کنترل دولت بر سایتها و سد کردن ارتباطات برخلاف کشورهای غربی دموکراتیک خوانده شود. در همین نوشته ادعاهای دیگری نیز مطرح شده که در نوع خود برای نخستین بار منتشر می شود و اساسا با آمارهای بین المللی و واقعیاتی که مردم در استفاده روزانه اینترنت با آن رو به رو هستند کاملا متناقض می نماید.

یکی از گزارش های بین المللی که در سال ۲۰۰۹ توسط موسسه «Open Net Initiative» منتشر شده ایران را از جمله کشورهایی در جهان دانسته که از بیشترین امکانات خود برای فیلترینگ سایتها استفاده می کند و نهادهای امنیتی و نظامی در آن بر ارائه دهندگاه سرویس اینترنت کنترل مطلق دارند. بر خلاف ادعاهای مقام مسوول وزارت ارشاد که آزادی بیان را نیز در ایران مورد توجه دانسته، تحقیقات همین موسسه بین المللی ایران را از جمله کشورهایی دانسته که در آن آزادی بیان و حاکمیت قانون بسیار محدود است. قابل ذکر است که این موسسه، تشکیل شده از سه شرکت معتبر جهانی است که به صورت تخصصی کشورهای جهان را در بحث فیلترینگ، دسترسی به اینترنت و مباحث مربوط به آن مورد مطالعه علمی قرار می دهند و گزارشهای سالانه پیرامون آن منتشر می کنند.

در گزارشی که نشریه گاردین در همین رابطه در ۳۰ جون ۲۰۰۹ منتشر کرد، نوشته است در ایران تمام شرکت های ارائه کننده سرویس اینترنت تحت نظارت و از کانال شرکت ارتباطات راه دور به ارائه خدمات با ترافیک پایین می پردازند، امری که به شدت کنترل بر ترافیک را تسهیل کرده و از طریق نرم افزارهایی این امکان را به دولت می دهد که IP استفاده کنندگان را نیز مورد تعقیب قرار دهد.

در مطلب دیگری که سال ۲۰۰۹ در وبسایت شرکت «Circle ID» منتشر شده با رجوع به گزارش چند مرجع معتبر بین المللی، این طور بیان شده که به خصوص پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، اینترنت در ایران و عملکرد دولت در کنترل آن به امر بسیار پیچیده ای تبدیل شده است.

این در حالی است که بر طبق همین گزارشات بین المللی از جمله بنا بر آنچه سایت «Cosmic Log» منتشر کرده، در هشت سال اخیر در ایران سالانه تعداد کاربران اینترنت ۵۰ درصد رشد داشته که این بالاترین رقم در خاورمیانه است و همینطور تاثیر این کاربران بر سیاست در این کشور بسیار مورد توجه است، این همان نکته ایست که جان کلی، تحلیل گر مرکز مطالعاتی-تحقیقاتی برکمن بر آن تاکید می گذارد. وی یکی از نویسندگان گزارش این مرکز پیرامون اینترنت در ایران است.

به نظر می رسد همین تاثیر بالای شبکه جهانی اینترنت بر سیاست و سازماندهی مردم به خصوص در سالهای پس از انتخابات است که مسوولان مخابرات و فناوری اطلاعات در ایران را این روزها به کارگزار نهادهای امنیتی در کنترل اینترنت تبدیل کرده؛ امری که در سخنان وزیر ارتباطات دولت احمدی نژاد در نخستین روزهای پس از انتخابات نیز واضح می نمود، آنجا که وی گفت: قطع شبکه موبایل و اینترنت تحت کنترل مخابرات نیست.

حال سوال اینجاست که گزارشات و ادعاهای متناقض افرادی چون مومن نسب در میان سیل عظیمی از گزارشات بین المللی و ادعای این که فیلترینگ در ایران بر اساس «خواست ، نظر و انتخاب مردم» است، چه چیزی را می خواهد ثابت کند.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.